جاباما
۵۹۸۸۴۶
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

وندی شرمن: لغو برجام، بدترین کار ممکن است

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا برنامه احتمالی دولت فعلی کشورش برای لغو برجام را «بدترین» اقدام ممکن از لحاظ امنیت ملی دانسته است.

خبرگزاری فارس: وندی شرمن، قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و سرپرست این تیم در مذاکرات هسته‌ای با ایران، لغو برجام را بدترین اقدامی دانسته که دولت آمریکا مممکن است آن را انتخاب کند.

به گزارش تایمز اسرائیل، شرمن گفت: «لغو این توافق، چه به صورت مستقیم باشد یا غیرمستقیم، بدترین کاری است که ممکن است ما برای امنیت ملی آمریکا انجام دهیم.»

وی با بیان اظهاراتی آمیخته به ادعا گفت: «اگر این توافق فروبپاشد، خواه به خاطر اینکه ما مرتکب نقض فاحش برجام شده‌ایم یا کارهایی کرده‌ایم که باعث شده ایران تصمیم به خروج بگیرد، مطمئناً ایران به مسیر خودش برای به دست آوردن توان سلاح هسته‌ای حرکت خواهد کرد و آژانس تمام توان نظارت خود بر این برنامه را از دست خواهد داد.»

مقام سابق آمریکایی که در نشستی به میزبانی گروه Diplomacy Works حضور می‌کرد گفت در صورتی که ترامپ در روزهای آینده تحریم‌ها علیه ایران را تعلیق نکند، دولت آمریکا مرتکب نقض برجام شده است. وی گفت: «این کار تبعاتی جدی در پی خواهد داشت.»

وی همچنین اضافه کرد: «در صورتی که ایالات متحده ماه بعد پایبندی ایران را تأیید نکند این اقدام به شکل خروج آمریکا از توافق دیده خواهد شد. اگر ما این کار را انجام دهیم، حتی اگر ایران فوراً همین کارا انجام ندهد و از توافق خارج نشود، ما از هیچ نفوذی برای اجرای توافق برخوردار نخواهیم بود و اهرم فشاری برای اجرای هیچ یک از تحریم‌هایی که می‌خواهیم مجدداً اعمال کنیم نخواهیم داشت.»

شرمن این اظهارات را در شرایطی مطرح کرده که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای به عنوان یکی از «بدترین توافق‌ها» یاد کرده و دستور انجام بررسی‌هایی برای تعیین تکلیف دولتش در قبال آن را داده است.

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته برای دومین بار پایبندی ایران به «برجام» را تأیید کرد. با وجود این، رسانه‌های آمریکا گزارش دادند که «ترامپ» با اکراه این گزارش را پذیرفت.

دولت آمریکا به موجب مصوبات قانونی موظف است هر ۹۰ روز یکبار روند پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را به کنگره این کشور گزارش کند. موعد گزارش بعدی دولت ترامپ، ماه اکتبر است.

نشریه «فارن‌‌پالیسی» ماه گذشته گزارش داد ترامپ با به حاشیه راندن دستگاه وزارت خارجه، تیمی از معتمدانش در کاخ سفید را مأمور گردآوری شواهدی برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام در گزارش ماه اکتبر کرده است.

این رویکرد ترامپ با انتقادات و واکنش‌های گسترده رو به رو شده است. به عنوان مثال، «دیوید کوهن»، قائم مقام سابق سیا در یادداشتی ده روز پیش این اقدام ترامپ را «سیاسی‌سازی اطلاعات» خواند و از وی خواست تحلیل‌های اطلاعاتی را به سمت تمایلات سیاسی‌اش هدایت نکند.

او در بخشی از آن یادداشت در واشنگتن‌پست نوشت: «اینکه رئیس‌جمهوری از کارکنانش بخواهد اطلاعاتی در حمایت از یک نتیجه سیاسی مورد ترجیح تولید کنند و اعتنایی به قضاوت‌های بی‌طرفانه و تحلیل‌محور متخصصان اطلاعاتی نداشته باشند، مصداق دقیق سیاسی‌سازی اطلاعات است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۸ گزارش از زمان اجرایی شدن برجام، همواره پایبندی ایران به مفاد این توافق هسته‌ای را تأیید کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج