۵۹۸۸۸۲
۱۰ نظر
۵۰۰۳
۱۰ نظر
۵۰۰۳
پ

حمله‌ی تند اصولگرایان به جشن خانه سینما

روزنامه کیهان نوشت: هفت جایزه اصلی نوزدهمین جشن خانه سینما به فیلم «فروشنده»، محصول کمپانی قطری «انستیتو فیلم دوحه» و کمپانی «ممنتو» رسید.

قابل پیش بینی بود که جشن خانه سینما حاشیه دار خواهد شد. روزنامه های کیهان و جوان در مطالبی نقدهای تندی به این جشن کرده اند.
روزنامه کیهان در این زمینه نوشت: هفت جایزه اصلی نوزدهمین جشن خانه سینما به فیلم «فروشنده»، محصول کمپانی قطری «انستیتو فیلم دوحه» و کمپانی «ممنتو» رسید.

«انستیتو فیلم دوحه» متعلق به خواهر امیر قطر که کشورش یکی از حامیان اصلی گروه‌های تکفیری از جمله گروهک تروریستی داعش به حساب می‌آید علاوه بر حمایت مالی از فیلم «فروشنده»، سازنده آن یعنی اصغر فرهادی را برای یک دوره تدریس سینما در قطر به استخدام خود درآورده است. کمپانی «ممنتو» نیز از استودیوهای فرانسوی وابسته به اتحادیه اروپاست که طی این سالها همواره در جبهه دشمنی با مردم و انقلاب ایران قرار داشته و از حامیان اصلی رژیم صدام در تجاوز به میهن اسلامی و همچنین گروهک تروریستی منافقین به شمار آمده که بیش از 17 هزار تن از مردم بیگناه این سرزمین را به شهادت رساندند. قابل توجه اینکه اتحادیه اروپا و کمپانی «ممنتو» تهیه کنندگی فیلم تازه فرهادی را نیز برعهده ‌دارند که در حال فیلمبرداری در اسپانیاست.
نکته دیگر اینکه در جشن نوزدهم خانه سینما، فیلم تحسین شده «ماجرای نیمروز» حتی یک جایزه نیز کسب نکرد.
هجمه افسارگسیخته چندماه اخیر رسانه‌های معلوم الحال بیگانه و کانون‌های وابسته به گروهک تروریستی منافقین به فیلم «ماجرای نیمروز»، متاسفانه برخی محافل داخلی را نیز همراه ساخت تا اینکه ابتدا در مراسم منتقدان همین محافل را به خاطر خودداری از اعطای جایزه به «ماجرای نیمروز»، به ورطه یک بی‌ادبی تاریخی در مراسمی این‌چنین کشانید و بالاخره در جشن خانه سینما، فیلم یاد شده علیرغم هشت مورد نامزدی، حتی یک جایزه هم دریافت نکرد!
اما سرازیر کردن خیل جوایز اصلی به سوی فیلمی که به طور علنی از سوی محافل حامی تروریست‌ها تولید شده و تحریم فیلم دیگری که آشکارا یکی از سیاهکارترین گروهک‌های تروریستی تاریخ معاصر را به چالش کشیده، چه معنا و مفهومی به جز اشتراک نظر جشن خانه سینما با گروه‌ها و جریان‌های تروریستی بین‌المللی می‌تواند داشته باشد؟

روزنامه جوان هم نوشت : اين هم از عجايب سينماي ايران است كه فيلمي كه با سرمايه‌گذاري دختر پادشاه سابق و خواهر پادشاه فعلي قطر توليد مي‌شود و در يك جشن ايراني همه جوايز را درو مي‌كند و در آن سو فيلم «ماجراي نيمروز» كه ماهيت يك گروه تروريستي را افشا مي‌كند، دست خالي از اين جشن بيرون مي‌آيد. تقريباً همه محتواي جشن «خانه سينما» از همان ابتدا مشخص شد و به قولي برگزار‌كنندگان اين جشن خيلي زود دست خود را رو كردند. زماني كه «باران كوثري» با تيكه و طعنه سخنراني خودش را اينگونه شروع كرد: «زماني كه فهميدم جشن سينماي ايران در يك ورزشگاه برگزار خواهد شد، ترسيدم كه من و خانم‌هاي سينماگر را به جشن سينماي ايران راه ندهند.»

جشن خانه سينما يك بار ديگر ثابت كرد كه چقدر سينماي ما محفلي، دورهمي و بدون مدير و در اصطلاح عاميانه چقدر بي‌صاحب است. چطور مي‌شود كه با حضور فيلم‌هايي مانند «ماجراي نيمروز» و «ويلايي‌ها» اكثر جوايز به فيلم «فروشنده» اختصاص مي‌يابد! فيلم‌هايي كه هركدام در زمان اكران عمومي تحسين مردم و منتقدان را به همراه داشته‌اند، چطور در صنوف متخصصين سينما مثبت ارزيابي نمي‌شوند و جوايز طوري تقسيم مي‌شود كه گويي اصلاً اين فيلم‌ها ديده نشده‌اند؟
در مورد «ماجراي نيمروز» ماجرا كمي عجيب‌تر و شبهه‌برانگيزتر به نظر مي‌رسد؛ فيلمي كه به محض رونمايي در فجر همگان زبان به تحسين از آن گشودند و آن را دستاوردي تازه و بديع در سينماي ايران عنوان كردند. جالب است كه دامنه تعاريف و تحسين اين فيلم از اهالي سينما و منتقدان فراتر رفت و اهل سياست هم به فراخور نظرهاي مثبت و قابل‌توجهي درباره اين فيلم دادند. حال پرسش اساسي اين است كه چطور مي‌شود كه فيلمي تا به اين حد درخشان و تأثيرگذار از سوي صنوف سينما كه خود را متخصص مي‌دانند ناديده گرفته شود و دست خالي از اين جشن به خانه برود.

همين چند هفته «جعفر پناهي» فيلمساز اپوزيسيون‌نما و به اصطلاح خودش هميشه معترض با بي‌احترامي و بي‌حرمتي با مهدويان برخورد كرد و حاضر نشد كه جايزه كارگرداني فيلم «ماجراي نيمروز» را روي سن تقديم مهدويان كند. همين كار پناهي باعث شد كه جو منفي عليه اين فيلم در فضاي مجازي و رسانه‌ها شكل بگيرد.

سعيد مستغاثي كه خود روزي رئيس انجمن منتقدان خانه سينما بوده است می گوید: در همه جشنواره‌هاي مهم دنيا جايزه بهترين فيلم را معمولاً فيلمي مي‌برد كه جايزه فيلمنامه و كارگرداني را از آن خود كرده، افزود: جاي تعجب نيست كه چطور فيلمي كه در رشته‌هاي كارگرداني و فيلمنامه كانديدا نيست جايزه بهترين فيلم را مي‌برد. معتقدم كه هجمه‌ها عليه اين فيلم كه ماهيتي افشاگرانه عليه يك گروه تروريستي كه حاميان غربي دارد از همان فجر شروع شد و بعد ادامه پيدا كرد و يك سري ويروس رسانه‌اي هم اجير شدند كه انگ ارگاني و دولتي به اين فيلم بزنند و در سكانس پاياني اين جريانات هم واكنشي بود كه جعفر پناهي استارتش را در جشن منتقدان زد و با بي احترامي و لجبازي با اين فيلم برخورد كرد. بعد از آن هم مثل هميشه سربازان پياده اين جريان شبه‌روشنفكري مثل باران كوثري وارد گود شدند و عليه اين فيلم و مهدويان موضع گرفتند كه اين فيلم تحريف تاريخ است و بايد جور ديگري ساخته مي‌شد، جوري ديگر كه مثلاً منافقين اين قدر هم بد نبودند.

مستغاثي در ادامه مي‌گويد: «جالب است از همان زمان جشنواره فجر تا امروز «راديو زمانه»، «صداي امريكا» و «بي‌بي‌سي» عليه اين فيلم موضع گرفتند. كساني كه تا ديروز شعار «هنر براي هنر» سر مي‌دادند و مي‌گفتند فيلم است ديگر! الان درباره اين فيلم نظر ديگري دارند.»


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شهروند

      ایران بزرگ ما تاریخ وتمدن چندین هزارساله داره .با چند تا فیلم در پیتی خطشه دار نمیشه .چه بسا ضعف طرفها را نشان میدهد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        طعنه باران کوثری چه ربطی به تروریستها داشت؟ یعنی زنها به استادیوم بروند تروریستها بمبگذاری می کنند؟!! حقوق زنان رعایت بشه جامعه به سمت تروریسم میره؟!! شما هم به اسم مبارزه با تروریسم عقاید ضد بشری تون رو نشر می دهید! این به اون در!

    • بدون نام

      کلا فیلمای اسکار مثل قبل نیست در حدش نیستن . اما فروشنده از اون یکی بهتره . هر کی سرمایه گذاری کرده مهم نیست سینما و موسیقی همینه بخش خصوصی اسپانسر میشه نعجب و داستانگویی دیگه چیه . کل دنیا با فیلمای فرهادی راحتن

    • بدون نام

      کیهان و جوان به درد شیشه پاک کردن هم نمی‌خورن

      پاسخ ها

      • ی آدم معمولی

        خیلی موافقم

    • بدون نام

      واقعا انتظار داشتید در آن جمع خبری بهتر از این بشنوید؟

    • بدون نام

      کیهان جان شما از وقتی رفیقات تتلو رو آوردن رو سن و باهاش عکس گرفتن و بهش جایزه دادن مگه هنوزم روت میشه حرفی بزنی؟؟؟؟

    • بدون نام

      من نه طرفدار افراطیها هستم که همیشه با امنیتی کردن فضا سعی می کنند جامعه مدنی رو سرکوب کنند نه طرفدار اون خاندان های سینمایی که عملکرد مافیایی دارند و سینما رو به گروگان گرفتند. حالم از اینهایی که به طرفداری یکی از طرفین وارد عمل میشن(معمولا به طرفداری از مافیا) بهم می خوره .بهتره به هر گونه تبعیض و حق خوری معترض باشید نه به نفع یکی از طرفین که قدرت کمتری داره وارد میدان شوید!

    • بدون نام

      همه چی روربط به سیاست میدن بیشترمردم ایران ازتفکرتون بیزارند

    • بدون نام

      به نظرم هم فروشنده هم ماجرای نیمروز الکی اسم درآوردن،مخصوصا ماجرای نیمروز؛ارزش یه بار دیدنوهم ندارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج