۶۲۴۴۳۹
۱ نظر
۵۰۲۹
۱ نظر
۵۰۲۹
پ

توان نظامی کره شمالی؛ ارتشی بزرگ اما گرسنه

کره شمالی کشوری منزوی است که علی رغم مشکلات فراوان اقتصادی، حجم زیادی از درآمدهای خود را در زمینه ی نظامی هزینه می کند به طوری که فعالیت های فزآینده ی این کشور در زمینه ی ساخت موشک های بالستیک، برنامه های هسته ای و جنگ سایبری باعث شده که هشدارها در سطح بین المللی به بیشترین حد خود برسند.

برترین ها - ترجمه از حسین علی پناهی: کره شمالی کشوری منزوی است که علی رغم مشکلات فراوان اقتصادی، حجم زیادی از درآمدهای خود را در زمینه ی نظامی هزینه می کند به طوری که فعالیت های فزآینده ی این کشور در زمینه ی ساخت موشک های بالستیک، برنامه های هسته ای و جنگ سایبری باعث شده که هشدارها در سطح بین المللی به بیشترین حد خود برسند.
با روی کار آمدن رییس جمهور جوان و جاه طلب این کشور در چند سال اخیر، هر بار خبر از آزمایش موشکی یا هسته ای جدیدی از کره شمالی به گوش می رسد که تا کنون نیز هیچ وقعی به مخالفت ها و قطعنامه های بین المللی ننهاده است.
در واقع مقامات پیونگ یانگ بیش از یک چهارم درآمدهای خود را در دهه های اخیر در قسمت نظامی هزینه کرده اند. با این وجود اگر چه صنعت موشکی و برنامه ی هسته ای این کشور رشد بسیار سریع و قابل ملاحظه ای داشته اما ارتش این کشور به دلیل کهنه و ناکارآمد بودن تجهیزات و وسایل و البته ضعف آموزشی و بنیه جسمی نیروی انسانی در کل در شرایط خوبی قرار ندارد. در ادامه ی این مطلب می خواهیم توان نظامی این کشور را به طور کلی مورد بررسی قرار دهیم.

موشک ها و سلاح های هسته ای

برنامه تحقیقات موشکی دراز مدت کره شمالی که دهه هاست روی آن کار می شود در ۴ جولای سال کنونی با آزمایش موفقیت آمیز موشک بالستیک قاره پیمای هواسونگ ۱۴ به مرحله ی تازه ای رسیده است. این موشک که از زمین پرتاب شد در نهایت پس از سیر مورب ۵۶۰ مایلی (۹۲۸ کیلومتر) در دریای ژاپن فرود آمد اما تحلیلگران بر این باورند که این میزان پرواز نشان می دهد که این موشک توانایی رسیدن به مسافت ۴.۱۶۰ مایلی (۶.۶۵۶ کیلومتر) را نیز دارد که در واقع تا ایالت آلاسکا در ایالات متحده را نیز در تیررس خواهد داشت. این مهم ترین و بزرگ ترین آزمایش موشکی این کشور بوده که بعد از دهه ها تحقیق به ثمر نشسته است.
بر اساس برآوردها ادعا می شود که کره شمالی بیش از ۱.۰۰۰ موشک در بُردهای مختلف در اختیار دارد. موشک های بُرد کوتاه هواسونگ ۵ و هواسونگ ۶ که نمونه هایی از موشک اسکاد هستند می توانند به راحتی اهدافی را در کره جنوبی مورد اصابت قرار دهند، در حالی که موشک های بُرد متوسط نودونگ قادرند تمامی نقاط دور و نزدیک ژاپن را در تیررس داشته باشند.
توان نظامی کره شمالی؛ ارتشی بزرگ اما گرسنه
سایت تست هسته ای در کره شمالی

موشک های با بُرد بالاتر مانند موسودان می توانند اهدافی را در فاصله ی 1.550 مایلی (2.480 کیلومتر) تا 2.500 مایلی (4.000 کیلومتر) از بین ببرند که در این صورت در بیشترین بُرد خود می توانند به پایگاه های نظامی ایالات متحده در جزیره گوام نیز دسترسی داشته باشند. تا قبل از آزمایش موشکی 4 جولای سال کنونی، کارشناسان بر این باور بودند که کره شمالی در حال توسعه ی یک موشک بالستیک قاره پیمای بُرد بلند با نام «کا ان-08» است.
سال گذشته پنتاگون اعلام کرد که به نظر می رسد این موشک توانایی دسترسی به بسیای از ایالات آمریکا را خواهد داشت. نگرانی از آزمایش های موشکی کره شمالی در سال اخیر به این علت است که کره شمالی به موازات این برنامه ی موشکی، برنامه ی توسعه ی تسلیحات هسته ای خود را نیز دنبال می کند. این کشور از سال 2006 تاکنون تست های زیرزمینی زیادی را در زمینه ی ساخت یک بمب هسته ای قدرتمند و شدیداً ویرانگر انجام داده است. همچنین کارشناسان بر این باورند که این کشور پلوتونیوم کافی برای ساخت دستکم 5 یا 6 بمب هسته ای را در اختیار دارد. سوال اصلی این است که آیا این کشور می تواند کلاهک های هسته ای خود را چنان کوچک سازی کند که بتوان آن را روی موشک های بالستیک سوار کرده و با آن اهداف دوردست را مورد اصابت قرار داد یا خیر.

سیگفرید هکر،کارشناس سلاح های هسته ای سال گذشته گفته بود که باید به این باور برسیم که کره شمالی کلاهک های هسته ای مناسب برای سوار شدن بر روی موشک های بالستیک بُرد کوتاه و شاید هم بُرد بلند را ساخته و می تواند با این موشک ها نقاطی را در آسیا مورد هدف قرار دهد. وی گفته بود که کوچک سازی کلاهک هسته ای که بتواند روی یک موشک بالستیک بُرد بلند سوار شده و ایالات متحده را هدف قرار دهد هنوز در دسترس مقامات این کشور نبوده و دستیابی به این تکنولوژی بین ۵ تا ۱۰ سال دیگر زمان خواهد برد اما در صورتی که برنامه ی موشکی این کشور بدون محدودیت ادامه داشته باشد چنین اتفاقی دستکم در این مدت زمانی خواهد افتاد.
توان نظامی کره شمالی؛ ارتشی بزرگ اما گرسنه

سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی

کره جنوبی و ایالات متحده همواره کره شمالی را به داشتن برنامه های توسعه سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی و داشتن زراد خانه های بزرگی از این سلاح ها متهم کرده اند بعد از سال های سرمایه گذاری، به نظر می رسد که این کشور توانایی ساخت انواع مختلفی از سلاح های شیمیایی را داشته باشد اما تمرکز اصلی این کشور بر روی گاز خردل، سولفور، کلرین، فوسژن، سارین و عامل وی ایکس بوده است. روی هم رفته محاسبات نشان می دهد که زرادخانه های شیمیایی این کشور حاوی 2.500 تا 5.000 تن سلاح شیمیایی هستند. سموم شیمیایی را می توان با استفاده از خمپاره اندازها، راکت ها و موشک های با بردهای مختلف به سمت اهداف پرتاب نمود.
جزییات مربوط به زرادخانه بیولوژیکی این کشور بسیار ناقص و مبهم است. به گفته ی مقامات سئول این کشور توانایی تولید عامل بیماری سیاه زخم، آبله و بیماری های همراه با تب و خونریزی را علاوه بر دیگر عوامل بیماری زای معمول دارد اما هنوز مشخص نیست که این کشور چنین عواملی را برای استفاده در میدان جنگ آماده کرده است یا خیر.
توان نظامی کره شمالی؛ ارتشی بزرگ اما گرسنه

ارتش کره شمالی

نیروی زمینی ارتش کره شمالی بخش عظیمی از ساختار نظامی این کشور را تشکیل می دهد. اما اگر چه این کشور تعداد بسیار زیادی سرباز در اختیار دارد اما تجهیزات و وسایل آن ها متعلق به دهه ها قبل و عمدتاً زمان شوروی سابق هستند. در کل ارتش این کشور در هر سه بخش زمینی، هوایی و دریایی با مشکل کهنه بودن و خارج از رده بودن تجهیزات نظامی روبروست. کره شمالی حدود ۲۵ میلیون نفر جمعیت دارد که نصف جمعیت کشور همسایه اش یعنی کره جنوبی است. ارتش این کشور روی هم رفته بیش از ۱.۲ میلیون نفر سرباز آماده و بیش از ۷.۷ میلیون نفر سرباز آماده خدمت دارد که آن را به یکی از بزرگ ترین ارتش های جهان تبدیل کرده است.
همچنین این کشور بیش از ۲۰۰.۰۰۰ نفر نیروی شبه نظامی در اختیار دارد. سربازان این کشور علی رغم این که بخش نظامی کره شمالی بیشترین بودجه را دریافت می کند اما از لحاظ آموزشی و قوای بدنی در شرایط نامناسبی به سر می برد. نیروی زمینی ارتش این کشور بیش از ۳.۵۰۰ تانک قدیمی تی ۳۴، تی ۵۴، تی ۵۵ و تی ۶۲ در اختیار دارد. همچنین تجهیزات توپخانه نیروی زمینی ارتش این کشور بیش از ۲۱.۰۰۰ دستگاه برآورد شده است.
توان نظامی کره شمالی؛ ارتشی بزرگ اما گرسنه

نیروی دریایی کره شمالی

نیروی دریایی کره شمالی 72 فروند زیردریایی تاکتیکی، سه ناوچه جنگی و بیش از 400 کشتی گشت زنی در اختیار دارد. زیردریایی های این کشور از نوع قدیمی و با سوخت فسیلی بوده که علیرغم قدیمی بودن می توانند در حملات ایذایی ضربات سختی را به کشورهای دشمن به خصوص کره جنوبی وارد نمایند.
توان نظامی کره شمالی؛ ارتشی بزرگ اما گرسنه

نیروی هوایی کره شمالی

نیروی هوایی کره شمالی، بر اساس برآوردها، ۵۶۳ فروند هواپیمای جنگی کاربردی دارد که اکثر آن ها از نوع جی ۵ اس، جی ۶ اس و جی ۷ اس ساخته کشور چین در دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ هستند. همچنین نیروی هوایی این کشور تعداد بسیار کمتری میگ ۲۱ اس، میگ ۲۳ اس و تعداد محدودی نیز میگ ۲۹ اس در اختیار دارد که نسبت به هواپیماهای جنگی ساخت چین شرایط بهتری دارند. گفته می شود که نیروی هوایی این کشور به دلیل مشکلات نگهداری از ناوگان هوایی با مشکلات عدیده ای روبرو بوده و بر اساس گزارش ها در سال ۲۰۱۴ و پس از سقوط یک هواپیمای جت بسیار قدیمی برای مدتی پرواز هواپیماهای جنگی در این کشور متوقف شد.
توان نظامی کره شمالی؛ ارتشی بزرگ اما گرسنه

بخش سایبری

ژنرال وینسنت بروکس، فرمانده ارتش ایالات متحده در کره جنوبی، توان حملات سایبری کره شمالی را از بهترین و سازمان یافته ترین حملات در جهان دانسته است. کارشناسانی که تاکنون از این کشور فرار کرده اند گفته اند که هسته ی قدرت سایبری این کشور مرکزی به نام «اداره 121» است که بیش از 6.000 هکر را در اختیار دارد. اگر چه بخش عظیم فعالیت های این واحد به هک کردن سیستم های کامپیوتری نظامی و دولتی کره جنوبی معطوف است اما در بخش بین المللی نیز فعالیت های خرابکارانه ای مانند هک کردن کامپیوترهای استودیو فیلم سازی سونی پیکچرز در سال 2014 انجام داده اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جالبه این همه جنگ طلبی. با این حساب فقط دنبال بهانه اند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج