جاباما
۶۵۵۵۲۸
۳ نظر
۵۰۲۲
۳ نظر
۵۰۲۲
پ

سامانه پدافندی «پانتسیر»؛ کابوسی برای جنگنده‌های دشمن

با برخورداری از ۱۲ موشک و ۲ توپ ضدهوایی، سامانه پانتسیر یکی از قدرتمندترین سامانه­‌های پدافندی کوتاه برد ساخت روسیه است که از قدرت آتش مرگباری برخوردار است.

وب سایت گجت نیوز - سپهر فاتحی:

با برخورداری از ۱۲ موشک و ۲ توپ ضدهوایی، سامانه پانتسیر یکی از قدرتمندترین سامانه­‌های پدافندی کوتاه برد ساخت روسیه است که از قدرت آتش مرگباری برخوردار است. در این جا قصد معرفی مختصر این سامانه را داریم. در حالی که ایالات متحده آمریکا از زمان پایان جنگ سرد از تعداد سامانه‌­های دفاعی کوتاه برد خود کاسته­، روس­‌ها در این زمینه بسیار فعال بوده­‌اند. البته این مسئله به رویکرد نظامی متفاوت این دو کشور باز‌می­‌گردد. جنگند‌‌ه‌­ها و نیروی هوایی در عملیا‌‌‌‌ت­‌های نظامی آمریکا نقش بسیار پررنگی دارند. روسیه از طرف دیگر برای مقابله با برتری تکنولوژیکی و عددی جنگنده­های آمریکایی، به سامانه­‌های دفاع هوایی پیشرفته در ترکیب با جنگنده‌­های خود روی آورده است.

سامانه پدافندی «پانتسیر»؛ کابوسی برای جنگنده‌های دشمن

در جنگ‌­هایی مثل عراق، لیبی و یوگوسلاوی، آمریکا به طور کامل کنترل آسمان را در اختیار داشت و سامانه‌­های دفاعی این کشورها که اکثرا ساخت روسیه بودند چندان اثربخش نبودند. این مسئله باعث نگرانی کشورهای دیگری شد که سامانه­‌های روسی را خریداری کرده بودند و یا تحت لیسانس تولید می­کردند. بنابراین روس‌­ها به دنبال تولید سامانه­‌های اثربخش‌­تر، خصوصا سامانه­‌های کوتاه‌­برد که وظیفه حفاظت از نیروهای زمینی مستقر در میدان نبرد را بر عهده دارند، رفتند.

سامانه پدافندی «پانتسیر»؛ کابوسی برای جنگنده‌های دشمن

سامانه پانتسیر جزو جدیدترین سامانه­‌های کوتاه­بردی است که توسط روسیه تولید شد. پانتسیر یک سامانه پیشرفته خودکششی و ترکیبی از موشک و توپ ضدهوایی است که بر روی یک شاسی ۸*۸ قرار دارد. بر روی این شاسی ۱۲ موشک ضدهوایی SA-۱۲ Greyhound و دو توپ ۳۰ میلی‌متری نصب شده است. وظیفه پانتسیر دفاع از نقاط حساس نظامی و غیر نظامی و همچنین فراهم کردن پوشش پدافندی برای نیروهای مکانیزه و سامانه­‌های پدافندی بلند برد مانند s-۳۰۰ و s-۴۰۰ است.

سامانه پدافندی «پانتسیر»؛ کابوسی برای جنگنده‌های دشمن

نسبت به سامانه مشابه اما قدیمی‌­تر تونگوسکا با ۸ موشک SA-۱۹ Grison و دو توپ ۳۰ میلی‌متری، سامانه پانتسیر تسلیحات بیشتری حمل می­‌کند. می­توان گفت موشک­‌های این سامانه برای شکار کردن یک اسکادران کامل از جنگنده‌­های F/A-۱۸ Hornet نیروی دریایی و یا تفنگداران دریایی آمریکا کافی است.

سامانه پدافندی «پانتسیر»؛ کابوسی برای جنگنده‌های دشمن

بر اساس وب­‌سایت گلوبال سکیوریتی، حداکثر برد موشک SA-۱۲ Greyhound بیش از ۱۸ کیلومتر است، اما به گفته وب­سایت دیگل، نوع پیشرفته این موشک بردی در حدود ۴۰ کیلومتر دارد که بیش از برد اکثر مهمات هدایت دقیق آمریکایی است.

سامانه پدافندی «پانتسیر»؛ کابوسی برای جنگنده‌های دشمن

نکته ترسناک­‌تر برای آمریکا صادرات این سامانه به چندین کشور شامل امارات، عراق و سوریه است. جنگنده­‌های آمریکایی ممکن است پس از مدت­‌ها با سامانه پدافندی مواجه شوند که توانایی هدف قراردادن آن­ها را خواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمد

      ب هیچ وجه برای آمریکا تهدید نیست، هیچ سامانه ای شانس زدن اف 22 و اف 35 رو نداره تقریبا شانس زدن صفره

      پاسخ ها

      • traveler

        خیر عزیز جان اینجوری هم که شما فکر میکنید نیست 1-هواپیما های رادار گریز قابیت شناسایی با استفاده از رادار های موج کوتاه رو دارند، اگر این نوع رادار ها به یک آرایه فازی الکترونیکی مجهز بشوند میتوان از آنها به عنوان رادار کنترل آتش مخصوص برای هدایت آتش به سمت هواپیما های رادار گریز بهره برد. 2- هواپیما های رادار گریز و تمامی هواپیما های جهان نصبت به رادار های پسیو آسیب پذیر هستند. 3-هواپیما های رادار گریز صرفا تا یک مصافت غیر قابل شناسایی هستند یا شناساییی آنها سخت است اما در فواصل کوتاه این نوع هواپیما ها کاملا قابل شناسایی هستند و به همین دلیل است که سامانه های ضد هوایی کوتاه بردی مثل پانتسیر از اهمیت ویژه ای برخودارند.

    • بدون نام

      آمریکا توان مقابله با شوروی رو نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج