جاباما
۶۶۱۱۶۹
۲۰ نظر
۵۰۱۱
۲۰ نظر
۵۰۱۱
پ

رتبه جهانیِ ایران در «شکاف جنسیتی»

مدیرکل بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به رتبه ۱۴۰ ایران در شاخص شکاف جنسیتی در میان ۱۴۴ کشور گفت: به کارگیری زنان در سطوح مدیریتی میانی در آینده نزدیک فرصت را برای حضور زنان در مناصب بالاتر همچون موقعیت وزارتی و مجلس که نقش مهمی در ارتقای شاخص مشارکت سیاسی زنان دارد، فراهم خواهد کرد.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به رتبه ۱۴۰ ایران در شاخص شکاف جنسیتی در میان ۱۴۴ کشور گفت: به کارگیری زنان در سطوح مدیریتی میانی در آینده نزدیک فرصت را برای حضور زنان در مناصب بالاتر همچون موقعیت وزارتی و مجلس که نقش مهمی در ارتقای شاخص مشارکت سیاسی زنان دارد، فراهم خواهد کرد.

لیلا فلاحتی با اشاره به دلایل اهمیت شاخص‌های توسعه ایران ، ترکیه و عربستان در جامعه بین‌المللی گفت: در جامعه جهانی این سه کشور درخاورمیانه تعین کننده هستند؛ همچنین موضوع فرهنگ اسلامی در همه سیاست‌گذاری‌های آنها محوریت دارد، به همین دلیل بیش از سایر کشورهای غرب آسیا و خاورمیانه مورد توجه جامعه جهانی قرار می گیرند.

وی در ادامه با بیان اینکه تغییرات و تحولات اخیر عربستان «تحولاتی اجتماعی» بودند و تغییر چندانی در شاخص شکاف جنسیتی به شکل مشهود ایجاد نکردند، اظهار کرد: با این وجود چنین تحولاتی در شاخص‌های بین المللی دیگر مشهود خواهند بود. همچنین شاخص دیگری به نام SIGI (تحولات اجتماعی) مربوط به قوانین است. به عبارت دیگر وقتی قوانین در کشوری بهبود پیدا می کند، این شاخص آن را می‌سنجد.

وی در ادامه با اشاره به رتبه ۱۴۰ «شکاف جنسیتی» ایران در میان ۱۴۴ کشور تصریح کرد: چاد ، سوریه ، پاکستان و یمن کشورهایی هستند که در رتبه پایین‌تری نسبت به ایران قرار دارند. با این وجود عربستان در این شاخص رتبه ۱۳۸ را کسب کرده است که عمدتا به دلیل «نرخ مشارکت اقتصادی» ۲۲.۵ درصدی زنان عربستانی نسبت به مشارکت ۱۷ درصدی زنان ایرانی است؛ «نرخ مشارکت زنان در مجلس» عربستان نیز حدود ۲۰ درصد است که این نرخ در ایران حدود ۷ درصد است.

فلاحتی با اشاره به شاخص‌های مربوط به توسعه انسانی و جنسیتی بین المللی، گفت: شاخص‌هایی که تحت تاثیر گزارش‌های توسعه انسانی قرار دارند به دلیل آنکه مجموع شاخص های توسعه کشور را با نسبت کلی زنان و مردان نسبت به توسعه محاسبه می‌کند، معمولا وضعیت کشور را بهتر نشان می‌دهند. به همین دلیل محاسبه این شاخص‌ها به شکل جداگانه در مورد زنان میزان پایین‌تری را نشان می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه از سال ۲۰۰۶ شاخص تخصصی دیگری برای سنجش میزان فاصله «توسعه بر اساس جنسیت» ایجاد شده است گفت: شاخص شکاف جنسیتی به فاصله زنان و مردان در دسترسی به شاخص‌های توسعه می‌پردازد و ۴ سازه اصلی دارد که شامل آموزش، بهداشت، مشارکت اقتصادی و سیاسی است.

مدیرکل بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به رتبه ۱۳۶ ایران در «مشارکت سیاسی» زنان نسبت به رتبه ۱۲۴ عربستان اظهار کرد: در عربستان به دلیل سهمیه‌بندی مشخصی که برای کرسی‌های زنان مجلس وجود دارد به طور اتوماتیک ۲۰ درصد از زنان صندلی‌های مجلس را تصاحب می‌کنند. همچنین در ترکیه نیز سهمیه‌ای بین ۲۰ تا ۲۵ درصد برای احزاب درخصوص انتخاب نمایندگان زن وجود دارد. در این کشور انتخاب زنان مانند عربستان به شکل فرمایشی نیست اما اختصاص سهمیه احزاب نیز باعث افزایش مشارکت سیاسی آنان شده‌است.

فلاحتی با بیان اینکه مشارکت اقتصادی زنان ایرانی در سطح بالایی قرار دارد اما بدلیل اینکه مشارکت آنان در بخش غیر رسمی اقتصاد صورت می‌گیرد، در شاخص‌های توسعه محاسبه نمی‌شود اضافه کرد: ساختارها و فرایندهای پیچیده‌ قانونی باعث می‌شود زنان فعال در بخش غیر رسمی تمایلی به ثبت اقتصادی و حضور در بازار رسمی نداشته باشند. علاوه بر این از نظر فرهنگی زنان علی رغم مشارکت اقتصادی و درآمدزایی عمدتا خود را خانه‌دار معرفی می‌کنند و از نظر آنان اشتغال، شغلی رسمی و با حضور در محل کار ثابت و با حقوق ثابت معنی شده است؛ این تفاوت رویکرد باعث شده زنانی که حتی درآمد دارند در فرایند ثبت آمار و سرشماریها خود را «خانه‌دار» معرفی‌کنند.

وی با تاکید بر اهمیت وجود مشوق‌هایی که باعث می‌شود زنان فعال اقتصادی خودشان را به شکل رسمی ثبت کنند تصریح کرد: ثبت شدن این فعالیت‌ها باعث می‌شود شاخص مشارکت اقتصادی ما تا ۳۰ درصد افزایش یابد. علاوه بر این زنان روستایی در ایران درصد مشارکت اقتصادی بالایی دارند و به شکل پیوسته مشغول فعالیت‌های کشاورزی ، تولید صنایع دستی، بافت فرش و ... هستند، اما همچنان در فرآیند سرشماری خود را خانه‌دار معرفی می‌کنند.

مدیرکل بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تاکید بر ساختارها و موانعی که باعث می‌شود زنان به دلیل ترس از پرداخت مالیات و نبود مشوق‌هایی نظیر معافیت مالیاتی، فعالیت اقتصادیشان را اعلام نکنند، افزود: دولت به همراه مجلس باید در یک فرآیند تعاملی و هم اندیشی تلاش کند از طریق اختصاص مصوبه‌های اثر بخش نرخ واقعی مشارکت اقتصادی زنان ایرانی را محاسبه و در آمارهای رسمی وارد کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      الان زنان باید بیان بالا بعدم بچه ها
      اونوقت مملکت داری میشه خاله بازی و مهد کودک
      تو این دنیای پر از آشوب

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا رو شکر الان با حضور اقایون مملکت عالی اداره میشه!!ا

      • بدون نام

        پس لابد اروپا اشتباه کرده و باید می زده تو سر زنهاش . فقط نمی دونم چرا همه تون موقع مهاجرت به اروپا و امریکای شمالی تشریف می برید! چرا کشورهای شمال اروپا که بیشترین احترام رو به زنها می گذارند از همه نظر جز کشورهای اول جهان محسوب میشن . و خاورمیانه و افریقا ته جدول هستند همیشه!

    • بدون نام

      واقعا خنده داره از بین ۱۴۴کشور شدیم۱۴۰ بعد میگن چرا وضع زنا و دخترای امروزی اینطوریه چرا جوونای جامعه اینطوری شدن خب حق دارن دیگه

    • بدون نام

      کاربر ۱۵:۳۵ واقعا فکر میکنی اگه زنای جامعه و بچه ها وضع بهتری داشته باشن میشه خاله بازی یعنی الان کانادا و سوئد و لندن و آمریکا همه دارن خاله بازی میکنن نخیر جناب الکی که چند تا کشور نمیشن قدرت های برتر جهان اونا از زیرساخت ها شروع میکنن

    • رضا

      ما نباید اجازه بدهیم که عربستان در شاخصه های توسعه یافته گی از ما پیشی بگیرد . زن در جوامع روستایی هم پایی مرد کار میکند . و امروز بسیاری از خانمها از تحصیلات عالیه برخوردار هستند .تنها اشکال در بکار گیری زنها در پست های مدیریتی است که نیازمند تغییر اندیشه اندکی از کارگزاران...است که میدان را برای ورود زنها در تصمیم گیری های امور مملکت باز کنند.

    • بدون نام

      من يكي كه خاله بازي و مهدكودك رو به جاهل مآبي و گنده لات بازي ترجيح ميدم

    • بدون نام

      چرا آمار الکی میدید همه بانکها سازمانها و اکثر کارخانه ها اکثر کارمندان و کارکنانش زن هستن،مردای بدبخت خانه نشین شدن فقط حاملگی رو کم دارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط چهادره درصد شاغلین کشور زن هستند . احساسات مردانه تون رو کنترل کنید .زنها که قدرت بگیرند جامعه قدرت می گیره. یه نگاه به شمال اروپا بیاندازید.البته خاورمیانه ای های خشن و متعصب عمرا بتونن راه شمال اروپا رو در پیش بگیرند

    • بدون نام

      بدترین ظلم درحق خانواده واردکردن زنان به بهانه حقون زن به حیطه ی کاری مردانه است خانمی که وارد این مقوله میشود باداشتن درآمد ازدواج نمیکند وزیربارمسئولیت نمیرود ازطرفی جای مردی راکه باید با این شغل تشکیل خانواده دهد پر واورا به بدبختی میکشاند کشورماباید معیارهای اسلامی ایرانی را ملاک قراردهد نه به خاطر شاخص های اجنبی ها جامعه را به بهانه حق ووق فلان به این روزی بیندازد که افتاده است

    • بدون نام

      الان گل و بلبله با حضرات اقایان کسانی که عرضه پیدا کردن جورابشون را هم ندارن

    • بدون نام

      کاربر ۱۷:۰۴
      تنها چیزی که میشه به شما گفت اینه که مطالعات و سطح سواد علمی خودتون رو بالاتر ببرید

    • نگین

      کلا ایران تو شکافه الان

    • بدون نام

      امارهابه خاطرراه ندادن زنان تواستادیوم به فکر بیکاری وفقرملت جوانان باشین

    • بدون نام

      "چرا آمار الکی میدید همه بانکها سازمانها و اکثر کارخانه ها اکثر کارمندان و کارکنانش زن هستن،مردای بدبخت خانه نشین شدن فقط حاملگی رو کم دارن"

      ببخشيد كه قبلش با شما مشورت نكردند برا آمار گيري

    • بدون نام

      چاد سوریه پاکستان و یمن یعنی حتی زنان افغانستان هم اوضاع شون ما بهتره

      پاسخ ها

      • جنوبی

        این امار ها سیاسی است.نقش زن درایران
        پررنگ وبسیار فعالند.بیش ازاین نبایدزن ها
        رادرگیر کرد پس اقایان چکار کنند.
        خانم نباید پر توقع وطلبکار باشند.وضع ما
        از کشور فاسد کانادا وغرب بسیار بهتره.این
        امار ها غلطه.

    • بدون نام

      ما رکورد زدیم

    • مینا

      اون هم وطنی که ادعا کرده زن که درامد داشته باشد زیر بار ازدواج نمی رود....مردها باید کاری کنند که زن به جز درامد مرد و فکر نان خود،به علتهای دیگری ازدواج کنند...این ایده و نظر شما دقیقا برده داری است.

    • بدون نام

      جنوبی
      آمار ما از کانادا و آمریکا بهتره؟اگه فکر میکنی این آمار غلطه اگه سواد داری برو توی یک سایت معتبر انگلیسی بخون
      واقعا شماها با این طرز تفکر مانع پیشرفت یک جامعه هستین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج