جاباما
۶۹۹۸۴۰
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

دوئل پاسات و تلیسمان؛ غرور آلمانی در مقابل شیک‌پوش فرانسوی

بازار سدان های بزرگ نیمه لوکس در سراسر جهان اعضای نسبتا ثابتی دارد و بازیگران اصلی آن کاملا مشخص اند و همواره سهم قابل توجهی از بازار را در دست دارند که از مهم ترین آنها می توان به تویوتا کمری و هوندا آکورد اشاره کرد.

هفته نامه خودرو: بازار سدان های بزرگ نیمه لوکس در سراسر جهان اعضای نسبتا ثابتی دارد و بازیگران اصلی آن کاملا مشخص اند و همواره سهم قابل توجهی از بازار را در دست دارند که از مهم ترین آنها می توان به تویوتا کمری و هوندا آکورد اشاره کرد. در ایران اما معادله این سگمنت کاملا متفاوت است. در هر دوره یک خودرو در این کلاس مورد مقبولیت بازار قرار می گیرد. به طور مثال سال ها پیش تویوتا کمری به عنوان پرچمدار این سگمنت پرطرفدار در ایران شناخته می شد

اما بعدها رفتار بازار تغییر کرد و کمری جدید همچون مدل های پیشن اش به موفقیت چشمگیری دست پیدا نکرد. در عوض نیمه لوکس های کره ای حسابی در ایران مطرح شدند و فروش شان به صورت موشکی بالا رفت. منظورمان کیا اپتیما و هیوندای سوناتا است. در حال حاضر با افزایش تنوع این سگمنت در بازار ایران، به نظر می رسد دوره، دوره اروپایی ها باشد. از جدیدترین اعضای کلاس سدان های بزرگ نیمه لوکس در ایران می توان به رنو تلیسمان و فولکس پاسات اشاره کرد که نسبت به رقبا سابقه حداقلی در ایران دارند. اما برگ برنده آنها در جذابیت های متفاوت شان است که بدون شک این روزها کاملا باب میل خریداران ایران ارزیابی می شوند.

دوئل پاسات و تلیسمان؛ غرور آلمانی در مقابل شیک‌پوش فرانسوی

رنو تلیسمان

تلیسمان آن قدر زیرکانه طراحی شده که برای ایراد گرفتن از ظاهرش حسابی به دردسر بیفتید. اما داخل کابین تلیسمان هم از مهر و محبت رنو بی نصیب نمانده و موقع قرار گرفتن روی صندلی ها با یک مجموعه کسل کننده فرانسوی روبرو نیستید. درهای بزرگ سوار و پیاده شدن از کابین را آسان می کنند و عایق بندی مناسب و شیشه های چند لایه باعث شده اند هیچ صدای اضافه ای داخل کابین به گوش نرسد. به لطف ابعاد مشابه هیوندای سوناتا و فاصله بین 2 محور 2810 میلی متر، مشکلی از نظر تنگی و ناراحتی فضای کابین وجود ندارد و صندوق بار 608 لیتری تلیسمان همان جیزی است که خانواده های چند نفره در سفرهای دسته جمعی به دنبال آن هستند.

دوئل پاسات و تلیسمان؛ غرور آلمانی در مقابل شیک‌پوش فرانسوی

برای تلیسمان های عرضه شده در ایران ۲ تیپ پایه و فول در نظر گرفته شده که در حال حاضر نگین خودرو تنها نسخه فول آپشن را به فروش می رساند. تنظیمات صندلی های جلو در نسخه فول آپشن مشکل پسندان را راضی می کند. گرمکن، ماساژور و تنظیمات برقی مواردی هستند که رنو برای صندلی های جلو تلیسمان در نظر گرفته. عملکرد سیستم صوتی BOSE با ۱۱ بلندگو و ۲ ساب ووفر نیز قابل توجه است و تنظیمات آن از طریق مانیتور ۸.۷ اینچی تبلت مانند روی کنسول مرکزی انجام می شود.

گرافیک صفحه کیلومترشمار جذاب است و با تغییر حالات رانندگی، رنگ بندی آن نیز تغییر پیدا می کند و در کنار سامانه هد آپ دیسپلی، تجربه ای جالب از رانندگی با تلیسمان رقم می زند. سیستم اطلاعات و سرگرمی تلیسمان با نام R.LINK شناخته می شود. این سامانه سرعت عمل مناسبی دارد و کار کردن با آن راحت است.

دوئل پاسات و تلیسمان؛ غرور آلمانی در مقابل شیک‌پوش فرانسوی

تلیسمان مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر است که با استفاده از یک توربوشارژر تغذیه می شود. این پیشرانه می تواند در دور 5750 به 190 اسب بخار نیرو دست پیدا کند و نکته جالب توجه این که گشتاور 260 نیوتن متری این پیشرانه از دور موتور 2500 تا حدود 5000 هزار دور بر دقیقه در دسترس است. به این ترتیب برای سبقت گیری بازه گسترده ای از گشتاور را در اختیار دارید و اگر دور موتور را در حدود 2500 دور نگه دارید یعنی توربوشارژر در حالت بوست (تزریق) قرار دارد، پس کارتان برای سبقت گیری سخت نیست.

گیرباکس به کارگیری شده در تلیسمان از نوع 7 سرعته اتوماتیک است که با توجه به برنامه ریزی آن، امکان احساس تعویض دنده را در حد کم به راننده می دهد. این گیرباکس ساخت کمپانی Getrag آلمان است. فرمان برقی و هوشمند تلیسمان خودش را مثل عملکرد سیستم تعلیق، پیشرانه و گیرباکس با نحوه رانندگی و مود انتخابی شما در سیستم ولتی سنس کالیبره می کند. تفاوت بین حالت اکونومی و اسپرت در نحوه عملکرد بخش های مختلف تلیسمان کاملا قابل لمس است.

دوئل پاسات و تلیسمان؛ غرور آلمانی در مقابل شیک‌پوش فرانسوی

هر چند در کمتر از ۳۰ دقیقه می توانید قلق های این خودرو را پیدا کنید و خیلی زود با آن آشنا می شوید. برای تلیسمان با پیشرانه ۱.۶ توربوشارژ شتاب ۷.۷ ثانیه ای از حالت سکون تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بیان شده است که در شرایط ایده آل از نظر سوخت و ارتفاع به نظر دور از دسترس نیست. تلیسمان نقاط قوت بسیاری دارد که از آن جمله می توان به سیستم فرمان پذیری چرخ های عقب (البته به صورت محدود) اشاره کرد که در ادبیات رنو ۴Control نامیده می شود.

دوئل پاسات و تلیسمان؛ غرور آلمانی در مقابل شیک‌پوش فرانسوی

در این سیستم چرخ های عقب در پیچ ها کمی به سمت بیرون زاویه می گیرند تا خودرو محیط پیچ را بهتر طی کند. تلیسمان در بخش سیستم تعلیق عملکردی بسیار خشک دارد و حتی نسبت به مزدا 3 که به خشک بودن سیستم تعلیق معروف است هم عملکردی سخت تر دارد. مصرف سوخت ترکیبی تلیسمان در منابع مختلف از 5.5 لیتر تا 7.5 لیتر در سیکل ترکیبی بیان شده است.

فولکس واگن پاسات

سرانجام ماموت به عنوان وارد کننده محصولات فولکس واگن در ایران فعالیت خود را آغاز کرد و در نمایشگاه خودرو تهران با نمایش 2 محصول تیگوان و پاسات اعلام کرد که قصد عرضه این 2 مدل از محصولات فولکس واگن را در بازار ایران دارد. تاکنون 8 نسل مختلف از پاسات تولیدشده که آخرین مدل آن سال 2015 به بازار آمد. پاسات در بعضی کشورها با نام های مختلف شناخته می شود و به تازگی برای سال 2017 ظاهر آن دستخوش تغییراتی شده که مدل عرضه شده در ایران همین نسخه فیس لیفت با تغییراتی در کابین و بدنه است. از مهم ترین این تغییرات می توان به جلوپنجره و چراغ های جلو جدید اشاره کرد.

دوئل پاسات و تلیسمان؛ غرور آلمانی در مقابل شیک‌پوش فرانسوی

پاسات بر پایه پلت فرم MQB فولکس واگن شکل گرفته و ابعاد بزرگ تری نسبت به مدل های قبلی دارد. به لطف فاصله محوری ۲۷۹۱ میلی متر، مشکلی از نظر فضای کابین حس نمی شود و پاسات از نظر فضای کابین چیزی از رقبایی همچون پژو ۵۰۸، هیوندای سوناتا و کیا اپتیما و رنو تلیسمان کم ندارد. همچنین صندوق بار ۵۸۶ لیتر گنجایش دارد که برای مسافرت های خانوادگی مناسب به نظر می رسد. برخلاف طراحی ساده بدنه، فضای کابین طرحی آینده نگرانه و چشم نواز دارد. فولکس واگن پاسات در نسخه فول آپشن امکانات مناسبی دارد اما فراموش نکنید که از آن دسته خودروهایی است که اکثرا آپشن هایش انتخابی بوده و هزینه بیشتری از قیمت پایه به خریدار تحمیل می کند.

دوئل پاسات و تلیسمان؛ غرور آلمانی در مقابل شیک‌پوش فرانسوی

این خودرو علیرغم ابعاد بزرگ اتاق از توانایی دینامیکی بالایی برخوردار است. سیستم استارت / استاپ، دوربین 360 درجه، فرمان برقی، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، سیستم کمکی پارک، گرمکن صندلی های جلو و عقب، صندلی های جلو برقی با 12 جهت تنظیم و ماساژور برای راننده، کروز کنترل، هدآپ و سنسور باد لاستیک تنها بخشی از امکانات این خودرو هستند. پاسات با طول 4 هزار و 767 میلی متر یکی از بزرگ ترین سدان های خانوادگی لوکس بازار است. در میان پیشرانه ها متنوعی که برای پاسات در نظر گرفته شده، پیشرانه 1.8 لیتری توربو برای مدل های عرضه شده در بازارانتخاب شده است.

دوئل پاسات و تلیسمان؛ غرور آلمانی در مقابل شیک‌پوش فرانسوی

این پیشرانه مجهز به سیستم پرخوران توانایی تولید ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد و از این نظر در مقابل رقبایش از وضعیت مناسبی برخوردار است. گشتاور پیشرانه پاسات توسط گیرباکس ۷ سرعته دو کلاچه DSG به چرخ های جلو منتقل می شود. همچنین در نسخه های فول آپشن می توانید دنده ها را توسط شیفترهای پشت فرمان تعویض کنید که حس متفاوتی از رانندگی با یک خودرو آلمانی را به ارمغان می آورد. از آنجایی که خودروهای آلمانی هزینه نگهداری بالاتری دارند و پیچیدگی های فنی آنها بیشتر و قطعات جانبی شان گران قیمت است،

دوئل پاسات و تلیسمان؛ غرور آلمانی در مقابل شیک‌پوش فرانسوی

یکی از مهم ترین بحث ها در صورت عرضه پاسات در بازار ایران، خدمات پس از فروش آن به شمار می رود و باید دید شرکت عرضه کننده با چه کیفیتی به مشتریان پاسات خدمات خواهد داد. پاسات در حال حاضر به صورت CBU وارد کشور می شود اما ماموت به دنبال تولید دست کم یک محصول از برند فولکس واگن در ایران نیز هست. به گفته کارشناسان ماموت این پروژه در مرحله مذاکره قرار دارد و پیشرفت هایی نیز حاصل شده. فولکس واگن پاسات مدل 2018 با قیمت 275 میلیون تومان در بازار عرضه می شود که با توجه به قیمت گذاری رقبای کره ای قیمتی رقابتی قلمداد می شود.

پیشنهاد نهایی

دوئل پاسات و تلیسمان؛ غرور آلمانی در مقابل شیک‌پوش فرانسوی

حضور رنو تلیسمان و فولکس واگن پاسات در سگمنت سدان های بزرگ نیمه لوکس بازار را باید به فال نیک گرفت. افزایش تنوع باعث شده تا سلیقه خریداران تنها با محصولات پر تیراژ کره ای پاسخ داده نشود و بتوانند سراغ محصولات روز بازار اروپا نیز بروند. البته نوسانات نرخ ارز، تغییر تعرفه ها و التهاب بازار خودروهای وارداتی گریبان خودروهای مورد بحث ما را نیز گرفته و شرکت های وارد کننده علاوه بر خدمات پس از فروش و پشتیبانی محصولات، باید برای کنترل بازار سیاه محصولات شان نیز اقدام کنند. این مورد در رابطه با پاسات قوت می گیرد. شرکت وارد کننده با توجه به شرایط فعلی قیمتی بسیار ارزنده برای پاسات در نظر گرفته اما این خودرو در بازار سیاه با قیمت به مراتب بالاتری معامله می شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه ماشینهای خوبی هستند حیف پولش نیست

    • بدون نام

      ماشین‌آلمنی کلا یه چیزه دیگست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج