۷۰۲۸۳۶
۲ نظر
۵۰۲۴
۲ نظر
۵۰۲۴
پ

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند

در ادامه این مطلب می‌خواهیم ۳۰ ماشین بزرگ و مهمی که به ما کمک کردند دنیای امروزیمان را بسازیم را به شما معرفی کنیم؛ از چرخ و محور گرفته تا کامپیوترها.

برترین ها: تاریخ بشر پر از اختراع و نوآوری است که برای درک و بهبود بیشتر و بهتر دنیایمان انجام گرفته اند. این جهش های به جلو گاه بسیار بزرگ بوده اند؛ هم از لحاظ اندازه و هم اهمیت تاریخی. در ادامه این مطلب می خواهیم ۳۰ ماشین بزرگ و مهمی که به ما کمک کردند دنیای امروزیمان را بسازیم را به شما معرفی کنیم؛ از چرخ و محور گرفته تا کامپیوترها.

1- موتور جت هینکل اچ ای اس 3

سال اختراع: ۱۹۳۸ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
اگر چه موتور جت هینکل اچ ای اس ۳ (Heinkel HeS ۳) هنوز در ابتدایی ترین شکل ممکن خود بود اما این موتور قدرتمند که توسط هانس وون اوهین طراحی شده بود اولین موتور جتی بود که برای تامین نیروی هواپیمای هینکل اچ ای ۱۷۸ مورد استفاده قرار گرفت. ایده اختراع این موتور ۱۳ سال طول کشید تا به واقعیت تبدیل شود و بدین ترتیب اولین موتور جت جایگزین موتورهای پیستونی شد و همزمان از قدرت و کارآیی بسیار بیشتری برخوردار بود. چندین دهه بعد موتورهای جتی مانند پرت اند ویتنی وظیفه تامین نیروی بزرگ ترین هواپیمای اختراعه شده بدست بشر یعنی بوئینگ ۷۴۷ جامبو جت را بر عهده گرفت.

2- خودرو مدل تی

سال اختراع: ۱۹۰۸ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
اولین مدل خودروی تی (T) در ۲۷ سپتامبر ۱۹۰۸ کامل شد. در حالی که خودروی هنری فورد اولین خودروی اختراعه شده نبود اما مدل تی باعث ایجاد انقلابی در رابطه آمریکایی ها با اتومبیل شد. با فرا رسیدن سال ۱۹۱۴، فورد توانست شرکت خودروسازی خود را در دترویت توسعه بخشیده و خط سر هم کردن قطعات خودرو برای اولین بار شکل گرفت که وقت و هزینه لازم برای تکمیل یک خودرو را به مقدار بسیار زیادی کاهش داد. این موضوع به هنری فورد امکان داد تا قیمت خودروهای خود را کاهش داده و بدین ترتیب طبقه متوسط آمریکا نیز توانایی مالی خرید خودروی این شرکت را پیدا کردند.

در سال ۱۹۲۳، نیمی از خودروهایی که در جاده ها درحال رفت و آمد بودند از مدل تی شرکت فورد بود. خود این خودرو نیز نقشی تعیین کننده داشت: با موتور ۴ سیلندر و توان تولید ۲۰ اسب بخار نیرو، خودروی مدل تی اولین خودرویی بود که مصرفی بهینه داشت. بدون شک مدل تی مهم ترین خودرویی است که بشر در تاریخ خود اختراعه است.

3- راکت وی-2

سال اختراع: ۱۹۴۲ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
رقابت فضایی با پرتاب ماهواره اسپوتنیک در سال ۱۹۵۷ یا در مدار قرار گرفتن آلن شپرد در سال ۱۹۶۱ آغاز نشد بلکه این رقابت در سال ۱۹۴۲ و با اختراع راکت وی-۲ (V-۲) در آلمان شروع شده بود. این راکت که با نام کامل «سلاح انتقام ۲» (Vengeance Weapon ۲) شناخته می شد توسط یک مهندس نابغه آلمانی به نام ورنر وون براون طراحی شده و با هر چیزی که تا آن زمان بدست بشر اختراعه شده بود تفاوت داشت. این راکت با سوخت اکسیژن مایع و الکل کار می کرد و اولین موشک هدایت شونده غول پیکری بود که انسان اختراع. وقتی که این راکت برای اولین بار آزمایش شد می توانست تا ۱۰ کیلومتر به آسمان برود و تا بیش از ۳۸۰ کیلومتر نیز برد داشت.

جالبتر این که راکت وی-۲ توان حمل کلاهکی به وزن یک تن را نیز داشت. این راکت مرگبار در ادامه جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت و تعداد تلفات ناشی از آن بیشتر از ۱۰ تا ۲۰ هزار نفری بود که در اردوگاه های کار اجباری برای اختراع این راکت جان خود را از دست دادند. در انتهای جنگ جهانی دوم، وون براون خود را به نیروهای آمریکایی تسلیم کرد و برای ۳ دهه بعدی، این دانشمند جنجالی دانش خود را در اختیار ایالات متحده قرار داد و به نفر اول سازمان ناسا تبدیل شد که در اختراع راکت Saturn V برای فرستادن انسان به ماه نیز مشارکت داشت.

4- کامپیوتر انیاک

سال اختراع: ۱۹۴۶ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
اگر در حال خواندن این مقاله هستید بدون شک در مقابل یک کامپیوتر قرار دارید. اگر چه ممکن است کامپیوتر مذکور در جیب شما نیز جا شود اما دستگاه موسوم به «انیاک» (مخفف Electronic Numerical Integrator And Computer) اولین کامپیوتر اختراعه دست بشر بود که یک اتاق بزرگ را اشغال می کرد. این کامپیوتر غول پیکر که برای حل مسایل ریاضی بسیار بزرگ طراحی شده بود، وزنی برابر با ۸۰ تن داشت و ۱۸۰ متر مربع فضا اشغال می کرد.اگر چه در دوران باستان نیز ماشین های پیچیده ای برای محاسبه اعداد وجود داشت اما انیاک پدربزرگ تمامی کامپیوترهای مدرن امروزی است که اولین پایگاه اطلاعاتی امروزی نیز به شمار می آید.

5- برخورد دهنده هادرونی بزرگ

سال اختراع: ۲۰۰۸ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
در ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۸، بزرگ ترین و قدرتمندترین تک ماشین روی کره زمین روشن شده و از آن زمان این برخورد دهنده کشف های بزرگی انجام داده است. برخورد دهنده هاردونی بزرگ حلقه ای ۲۷ کیلومتری از آهنرباهای بسیار رسانا است که در آن ذرات درون اتمی با سرعتی نزدیک به سرعت نور به هم برخورد داده می شوند که این روش می تواند برای کشف سیاهچاله هایی که به دنیاهای دیگر منتهی می شوند مفید باشد.

برخورد دهنده هادرونی بزرگ که در سوییس مستقر شده است تنها در ابتدای راه خود برای رمزگشایی از جهان هستی و آفرینش قرار دارد. در سال ۲۰۱۲ این دستگاه به کشف ذره ای با نام مستعار «ذره خدا» کمک کرد که از نحوه و ترکیب اولیه ذرات تشکیل دهنده حیات پرده برداشت. شاید کشف بعدی این ماشین غول پیکر وجود دنیاهای دیگر یا موجودات فرازمینی باشد.

6- هواپیمای دی سی- 3

سال اختراع: ۱۹۳۵ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
اگر هواپیمای دی سی-۳ (DC-۳) نبود سفر به نقاط دوردست نیز امکان پذیر نمی شود. این هواپیمای دو موتوره سوپرشارژ با قدرت تولید ۱.۲۰۰ اسب بخار نیرو اختراع کمپانی هواپیماسازی داگلاس بوده و با ظاهر کروم رنگ درخشان و لاستیک های فرود جمع شدنی خود، سفر در تعداد فراوان را ممکن اختراعه و آسمان را برای تمامی انسان ها قابل دسترسی، دوستان و بی خطر اختراع. همین هواپیما بود که سفر هوایی را به روشی قابل اطمینان، سریع و راحت در زمینه حمل و نقل تبدیل کرده و صنعت حمل و نقل هوایی را به یک صنعت ۷۰۰ میلیارد دلاری بدل اختراع. همچنین دی سی-۳ یک قهرمان جنگی بود که در طول جنگ جهانی دوم و با تغییراتی که در اختراعار آن شکل گرفت به مهم ترین هواپیمای ترابری متفقین تبدیل شد. این هواپیما چنان کارآمد بود که در جنگ ویتنام نیز مورد استفاده قرار گرفت.

7- تلسکوپ هابل

سال اختراع: ۱۹۹۰ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
ادوین هابل، ستاره شناس مشهور همراه با تلسکوپش در تپه های کالیفرنیای جنوبی کشف بزرگی کردند که نشان می داد جهان هستی همواره در حال بزرگ شدن است. ۶ دهه بعد، قوی ترین تلکسوپ جهان به افتخار او نامگذاری شد. این تلکسوپ که به اندازه یک اتوبوس است و ترکیبی پیچیده از آینه ها، منعکس کننده ها و دوربین ها را در خود دارد تا به امروز هر ثانیه ۸ کیلومتر از مدار زمین را طی می نماید و در تمام مدت اتفاقاتی که در کیهان رخ می دهند را رصد می کند.

ناسا ادعا کرده که تلسکوپ هابل "بزرگ ترین و مهم ترین پیشرفت در تاریخ ستاره شناسی پس از تلسکوپ گالیله" است. از زمانی که این تلسکوپ برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ در مدار زمین مستقر شد، هابل تولد ستاره ها، سیاه چاله ها و این که جهان هستی نه تنها در حال بزرگ شدن بلکه سرعت گرفتن است را نیز به تصویر کشیده است.

8- چرخ و محور

تاریخ اختراع: ۴ قرن پیش از میلاد مسیح

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
هر کسی می داند که اختراع چرخ اتفاق بزرگی در تاریخ بشر بود اما این موضوع تنها یک طرف مسئله بود. باید چیزی اختراعه می شد که به آن وصل شده و به همین دلیل است که اسم چرخ همواره در کنار محور می آید. در واقع این دو قطعه مرتبط و متصل دینامیک و تمامی بازسازی هایی که در اختراعار آن ها در طی ۲.۴۰۰ سال بعدی رخ داد در توسعه جوامع بشری چنان نقش مهمی ایفا کردند که به سختی می توان بشریت را بدون وجود چرخ و محور تصور کرد.

9- دستگاه سی تی اسکن

تاریخ اختراع: ۱۹۷۱ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
اولین کسی که در دستگاه سی تی اسکن قرار گرفت مخترع آن بود. در سال ۱۹۷۱ دنیای پزشکی دگرگون و آن زمانی بود که یک مهندس پزشکی به نام پادفری نیوبولد هونسفیلد اولین دستگاه اسکن مغزی خود را اختراعه و آن را به یک سیستم اسکن با عکس دیجیتالی تبدیل کرد که می توانست تصاویر اشعه ایکس که از چندین زاویه گرفته شده بودند را در قالب یک عکس چند بعدی نمایش دهد. این اختراع جدید به پزشکان امکان داد که بدون نیاز به پاره کردن بدن بیماران، درون بدن آن ها را ببینند. مخترع این وسیله بسیار کاربردی جایزه نوبل رشته پزشکی را برای اختراع خود دریافت می کرد.

10- دستگاه چاپ گوتنبرگ

تاریخ اختراع: ۱۴۴۰ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
اگر بخواهیم مهم ترین ماشین های اختراعه شده بدست بشر را فهرست کنیم بدون شک دستگاه چاپ در صدر آن فهرست قرار خواهد گرفت. یوهانس گوتنبرگ تولید انبوه دستگاه چاپ خود را در شهر ماینز امروزی در آلمان و در سال ۱۴۵۰ اغاز کرد، یک دهه بعد از اینکه نمونه اولیه را اختراع. این دستگاه چاپ باعث ایجاد انقلابی در روش های قدیمی چاپ شد. قبل از آن کاتبان و راهبان باید تک تک کلمات یک کتاب را با دست می نوشتند و دستگاه چاپ گوتنبرگ، هزینه تولید کتاب را به شدت کاهش داد، تحصیل را برای میلیون ها نفر ممکن اختراع، پیش زمینه ای مهم برای رنسانس شد و راه پیدایش روزنامه ها و مجلات را هموار کرد؛ که بخش مهمی در تمامی کشورهای امروزی است.

11- مبدل بسمر

تاریخ اختراع: ۱۸۵۵ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
قبل از این که هنری بسمر وسیله خود برای اختراع فولاد را اختراع نماید، آهن در دنیای صنعت فرمانروایی می کرد. آهن فلزی بود که برای اختراع پل ها و راه آهن استفاده می شود و در قرن نوزدهم به دلیل ضعف های اختراعاری باعث بروز فجایع بسیاری شد زیرا در آن زمان اختراع فولاد بسیار گران تمام می شد. اما مبدل بسمر همه چیز را تغییر داد. این ابزار از آهن ذوب شده و ترکیب آن با اکسیژن فولاد تولید می کرد و بدین ترتیب هزینه تولید هر تن فولاد از ۴۰ دلار به حدود ۶ دلار رسید. علاوه بر این، اختراع بسمر تولید فولاد را افزایش داده و حتی با استفاده از این دستگاه نیاز به نیروی انسانی بسیار کمتری نیز وجود داشت. بدین ترتیب در حالی که فولاد نیز با همان قیمت آهن تولید می شد و دیگر زیراختراع ها از آن شکل ضعیف و فاجعه بار قدیمی خارج شده و بسیار محکم تر، بادوام تر و بهتر شدند.

12- لوکوموتیو راکت

تاریخ اختراع: ۱۸۲۹ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
لوکوموتیو راکت اختراعه جورج استیونسون اولین واگن بخاری نبود که اختراعه می شد بلکه اولین لوکوموتیو مدرن بود. این لوکوموتیو در سال ۱۸۲۹ اختراعه شده و موفقیت تست آن نشان داد که این دستگاه ها نه تنها از قدرت بالایی برخوردارند بلکه کارآمد نیز هستند. استیونسون به میزان بسیار زیادی طراحی لوکوموتیورهای قدیمی را بهبود بخشید که تا تولید اولین موتورهای دیزلی در دهه ۱۹۰۰ مورد استفاده قرار می گرفت. لوکوموتیوهای بخار اولین ماشین هایی بودند که بین انسان ها و اسب ها جدایی انداختند که از زمان اجداد باستانی مان محبوب ترین وسیله حمل و نقل بود.

13- شاخه آنتن هولمدیل

سال اختراع: ۱۹۶۴ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
گاهی ماشین های بسیار مهم تنها برای یک هدف خاص یا در نتیجه یک اتفاق ساده اختراعه شده و برای سال ها و سال ها مورد استفاده قرار گرفته اند. در ۲۰ می ۱۹۶۴، دو ستاره شناس به نام های رابرت ویلسون و آرنو پنزیاس بر روی شاخه آنتن هولمدیل در آزمایشگاه های بل بودند که متوجه صدای خاصی شدند. وقتی که آن ها تمامی پارازیت ها و سروصداهای اطراف را حذف کردند باز صدا قطع نشده و آن ها به یک کشف بزرگ و اتفاقی دست یافتند. شاخه آنتن هولمدیل برای کشف صدای تابش زمینه کیهانی نبود اما این آنتن باعث کشف این صدای بسیار مهم شد. این کشف نقش مهمی در تئوری های امروزی شکل گیری جهان هستی داشت.

14- ترانزیت

سال اختراع: ۱۹۵۹ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
ترانزیت (TRANSIT) اولین سیستم جهت یابی بود که توسط ارتش ایالات متحده اختراعه شد. اگر چه قابلیت های این سیستم در مقایسه با سیستم های مشابه امروزی بسیار کمتر بود اما این سیستم جدید نه تنها انقلابی در زمینه جهت یابی ایجاد کرد بلکه دیدگاه ما نسبت به کره زمین را به کلی تغییر داد. نمونه مدرن تر این دستگاه همان جی پی اس امروزی است که ترکیبی از ماهواره ها بوده و تقریباً در تمام محصولات مدرن حوزه تکنولوژی به کار گرفته می شود. این سیستم موقعیت یابی و جهت یابی، قدرت نظارتی بی سابقه ای در اختیار ارتش ایالات متحده قرار داده و به طور نسبتاً کامل استفاده از نقشه را منسوخ کرد، وسیله ای برای جهت یابی که هزاران سال توسط بشر مورد استفاده قرار گرفته بود.

15- پرینتر سه بعدی اس ال اَی-1

سال اختراع: ۱۹۸۷میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
اگر چه تکنولوژی چاپ سه بعدی در اوایل دهه ۸۰ در بسیاری از آزمایشگاه های پزشکی شکل گرفت اما اختراع اولین دستگاه چاپ سه بعدی تجاری توسط چاک هال با نام «اس ال اَی- ۱» باعث ایجاد انقلابی در این صنعت شد. چاپ سه بعدی می توانست همه چیز بسازد، از یک خانه کامل گرفته تا چیزی کوچک مانند یک دست مصنوعی برای کودکی که به آن نیاز دارد. این چاپگرها حتی می توانند غذا یا اعضای بدن انسان را نیز بسازند. سازمان ناسا این اختراع را چنان مفید و کاربردی یافت که نمونه هایی از آن را به فضا فرستاد.

16- کشتی اس اس گریت ایسترن

سال اختراع: ۱۸۶۶ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
بعد از چندین تلاش نافرجام، بالاخره در جولای سال ۱۸۶۶ بود که یک کشتی برزگ بخار به نام «گریت ایسترن» توانست نصب کابل تلگراف دائمی بین اقیانوسی در کف دریاها را برای اولین بار به اتمام برساند و بدین ترتیب سراسر نقاط جهان با هم ارتباط پیدا کردند. در آن دوران، این کشتی بزرگ ترین کشتی اختراعه شده دست بشر بود و به همین دلیل انتخاب آن برای حمل، کشیدن و قرار دادن کابل تلگراف_ که از مس، لاستیک خام، کنف و فولاد اختراعه شده بود_ در کف اقیانوس تصمیم معقولی بنظر می رسید. در واقع این کابل چنان طولانی و سنگین بود که بارگیری آن روی کشتی ۵ ماه طول کشید. اولین پیام تلگرافی با استفاده از این سیم ها بین رییس جمهور اندرو جانسون و ملکه ویکتوریا در بریتانیا مخابره شد.

17- جرثقیل

سال اختراع: اواخر قرن ششم قبل از میلاد مسیح

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
امروزه، سازه های بزرگ شهری با استفاده از جرثقیل های غول پیکر اختراعه می شوند. اما ۲.۵۰۰ سال پیش به همین شیوه مورد استفاده قرار گرفته و باعث شدند که ظاهر جوامع بشری تغییر زیادی کند و بدین ترتیب زندگی ملاکی و کشاورزی به زندگی صنعتی تغییر یافت. بسیاری بر این باورند که اولین جرثقیل توسط یونانیان باستان اختراعه شد و از آن برای بلند کردن اقلام سنگینی که در اختراع معابد، کانال ها و اختراعمان های دولتی به کار گرفته می شدند استفاده شد. واژه «crane» که برای «جرثقیل» به کار می رود به قرن ۱۳ میلادی باز می گردد و به یک پرنده با گردن دراز اشاره دارد.

18- توربین بادی

سال اختراع: ۱۸۸۸ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
یک مهندس اسکاتلندی به نام جیمز بلیث شاید اولین کسی بوده باشد که توربین بادی تولید برق را اختراع کرده است اما چارلز براش بود که توربین بادی اتوماتیک با قابلیت واقعی تولید برق به شیوه ای بهینه را در حیاط پشتی خانه اش در کلیولند و در سال ۱۸۸۸ میلادی اختراع کرد. این توربین با طول بیش از ۱۵ متر و ۱۴۴ تیغه چرخشی ساخته شده از چوب سدر حدود ۱.۲۰۰ وات برق تولید می کرد که برای تامین نیروی ۱۰۰ لامپ مهتابی موجود در خانه اش کافی بود. امروزه بیش از ۵۲.۰۰ توربین بادی در ایالات متحده وجود دارند که در تئوری می توانند نیروی برق لازم برای ۲۵ میلیون خانه را فراهم نمایند. برآوردها نشان می دهد که در سال ۲۰۵۰ بیش از ۳۵ درصد انرژی مصرفی انسان ها از جریان باد تولید خواهد شد.

19- اولین سیستم تهویه هوا

سال اختراع: ۱۹۰۲ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
در سال ۱۹۰۲، ویلیس کریر، یک مهندس مکانیک ۲۵ ساله اهل نیویورک بود که از او خواسته شد یک مشکل ظاهراً غیرقابل حل را حل نماید. از وی خواسته شد که در طول تابستان، رطوبت را از صفحات مجلات در کمپانی انتشاراتی بروکلین دور نگه دارد و او همین امر را با اختراع خود به انجام رساند. اختراع او توسط بسیاری اولین سیستم الکتریکی تهویه هوای امروزی شناخته می شود که کاکردی مشابه کولرهای امروزی داشت. این دستگاه هوا را از یک فیلتر و روی گرداننده هایی خنک کننده عبور می داد. این اختراع بزرگ تغییر زیادی در ترکیب جمعیتی بسیاری از نقاط کشور ایجاد کرده و مناطقی که به دلیل گرما و خشکی هوا غیرقابل سکونت بودند با استفاده از این کولرها دیگر کاملاً قابل سکونت شدند.

20- ایستگاه تولید روشنایی خیابان پرل

سال اختراع: ۱۸۸۲ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
در یکی از شب های خنک تابستان در جولای ۱۸۷۹ بود که ۲۰ لامپ هلالی در طول خیابانی در سانفرانسیسکو روشن شدند. این سیستم اولین بار چند ماه پیش در کلیولند آزمایش شده و چارلز براش سیستم آن را طراحی کرده بود. نور این لامپ ها از دو دینام که نیروی آن ها از یک موتور بخار زغال سنگی قرار گرفته در گوشه خیابان تولید می شد بدست آمده بود. این اولین ایستگاه تولید نور بوده و ۳ سال بعد توماس ادیسون ایستگاه بزرگ خیابان پرل را راه اندازی کرد و روشنایی را به شهر نیویورک سیتی آورد. از همانجا بود که شهرها در سراسر جهان با استفاده از این سیستم روشن شده و الکتریسیته راهش را به شهرهای بزرگ باز کرد.

21- آبراهه های رومیان

سال اختراع: ۳۱۲ سال قبل از میلاد مسیح

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
زندگی بدون آب امکان پذیر نیست و برای نیاکان ما که نزدیک آن زندگی می کردند نیز این مشکل بسیار بزرگ تر از پیش شده بود. گاهی اوقات نیاکان ما بجای این که به کنار آب بروند راهی برای آوردن آب به خانه خود پیدا می کردند. در سال ۳۱۲ قبل از میلاد مسیح، آپیوس کلادیوس کایسوس اولین آبراهه رومی را ساخت، سیستمی از کانال های سنگی، سدها و مجراهایی که از جاذبه زمین برای سرازیر کردن آب از منابع طبیعی و انتقال آن به صدها کیلومتر آن طرف تر استفاده می کرد. این سیستم برخلاف سیسستم های آبرسانی بعدی، کاملاً در زیر زمین ساخته شده بود. اگر چه تکنولوژی و دانش ساخت ماشین آلات مدرن در طول ۲.۳۰۰ سال گذشته پیشرفت های چشمگیری داشته اند اما هنوز هم از این آبراهه ها برای انتقال آب تازه به شهرها استفاده می شود.

22- رآکتور هسته ای شیکاگو پایل-1

سال اختراع: ۱۹۴۲ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
اگر چه حتی انرژی کافی برای روشن کردن یک لامپ را نیز تولید نمی کرد اما رآکتور شیکاگو پایل-۱ اولین رآکتور هسته ای جهان لقب گرفت. ساخت این رآکتور به بیش از ۴۰.۰۰۰ بلوک گرافیتی با چندین صفحه از فلز اورانیوم تصفیه شده نیاز داشت که همه آن ها توسط یک قالب چوبی نگهداشته می شدند. انریکو فرمی، آزمایش دستگاه مذکور را در محوطه ای در زیر دانشگاه شیکاگو انجام داده و در نهایت توانست نیم وات انرژی را به مدت ۳۰ ساعت تولید کند و سپس پروژه به دلیل نگرانی های ایمنی متوقف شد. این رآکتور اولین نمونه از ماشین هایی بود که بعدها به منبع اصلی تامین انرژی انسان تبدیل خواهند شد. البته محصولات جانبی این رآکتورها که همان بمب های هسته ای بودند نیز سهم زیادی در تغییر مسیر سیاسی جهان داشتند. اما باید بدانیم که انرژی هسته ای بار بزرگی را در مقابله با پدیده گرمایش زمین از روی دوش انسان خواهد برداشت.

23- ساعت مکانیکی

سال اختراع: اواخر قرن سیزدهم قبل از میلاد مسیح

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
اگر چه زندگی بدون دانستن این که چه ساعتی از شبانه روز است تقریباً برای ما غیرممکن بنظر می رسد اما انسان هایی که قبل از اختراع ساعت می زیستند با همین مشکل مواجه بودند تا این که اولین ساعت های مکانیکی در ۱۳ قرن قبل از میلاد مسیح ساخته شدند. اگر چه ساعت های آبی از هزاران سال پیش وجود داشته اند اما ساعت های مکانیکی اولین وسایل قابل اعتماد برای محاسبه زمان بودند که به جوامع غربی امکان دادند معیار ۲۴ ساعته شبانه روز را درک کرده و از آن استفاده نمایند.

این سبک محاسبه زمانی جدید به سرعت مورد پذیرش بازرگانان به عنوان ابزاری برای تجارت کردن قرار گرفته و برج هایی که ساعت های مکانیکی بزرگی روی آن ها نصب شده بود توانستند فعالیت انسان ها را برای اولین بار نظم زمانی بخشند. وقتی که در سال ۱۶۵۷ میلادی، یک مخترع هلندی به نام کریستین هویگنز اولین ساعت آونگی را ساخت، مشخص کردن زمان بسیار دقیق در خانه ها نیز ممکن شد و بدین ترتیب ساعت های مکانیکی اهمیت خود در توسعه بشریت را جاودانه ساختند.

24- کمباین

سال اختراع: ۱۸۳۵ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
کمباین مخصوص جمع آوری محصول برای اولین بار در اواخر دهه ۱۸۲۰ اختراع شده و اولین نمونه آن در سال ۱۸۳۵ به ثبت رسید. این ماشین جدید بزودی در مزارع سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت و نقش مهمی در افزایش محصولات کشاورزی و منابع غذایی داشتند که به دلیل افزایش جمعیت در شرایط خوبی قرار نداشت. قبل از اختراع کمباین، درو کردن و کوبیدن محصول یک مزرعه ۳۵ جریبی با استفاده از ۳۵ نفر بیش از یک روز طول می کشید اما با وجود این کمباین تنها به کمک ۴ نفر نیاز بود. همچنین استفاده از کمباین، از دست رفتن محصول در حین جمع آوری را به شدت کاهش می داد. در سال ۱۸۸۸ میلادی با تولید اولین کمباین خودکششی، هر کشاورز می توانست یک مزرعه ۱۰۰ جریبی تنها به یک روز زمان نیاز داشت که با استفاده از سیستم های سنتی چندین روز به طول می انجامید.

25- هواپیمای بدون سرنشین پردیتور

سال اختراع: ۱۹۹۴ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
ایده ساخت هواپیمای بدون سرنشین آر کیو-۱ پردیتور در دهه ۱۹۸۰ شکل گرفت اما اولین پرواز آزمایشی این هواپیما تا سال ۱۹۹۴ در صحرای موهاوه در کلرداو انجام نگرفت. از آن زمان به بعد بود که هواپیماهای بدون سرنشین به جزیی جدایی ناپذیر از ارتش ایالات متحده تبدیل شده و برای همیشه روش نبرد انسان ها را تغییر دادند. در سال ۲۰۰۲، این هواپیماها عنوان طراحی «ام کیو» را که به معنای چند منظوره بودن است دریافت کردند که نشان می داد علاوه بر عملیات جاسوسی و شناسایی، می توان از این هواپیماهای بدون سرنشین برای حملات هوایی و هدف قرار دادن افراد و تجهیزات دشمن نیز استفاده کرد. این هواپیمای بدون سرنشین یکی از اولین ماشین های خودکاری بود که به جای انسان ها و از فاصله دور می جنگید.

26- بالابر اوتیس

سال اختراع: ۱۸۵۴ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
قبل از الیشا اوتیس نیز بالابر وجود داشت اما این بالابرها امنیت نداشتند و بسیار خطرناک بودند. در سال ۱۸۵۴ میلادی در شهر نیویورک و در نمایشگاه بین المللی شهر، اوتیس نمونه جدیدی از بالابر را به نمایش گذاشت که «بالابر ایمن» نامیده می شد با استفاده از گیر کردن و رهاسازی طناب کار می کرد. بدین ترتیب بالابرها از ابزارهای ناایمن و ترسناک به وسایلی بسیار ایمن و کارآمد تبدیل شدند که در شهرهای بزرگ بسیار پراستفاده بودند. بدین ترتیب کمپانی آسانسور سازی اوتیس شکل گرفت که بزرگ ترین تولید کننده این ابزار در جهان است.

27- هواپیمای برادران رایت

سال اختراع: ۱۹۰۳ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
این یکی از مشهورترین داستان های مهندسی تاریخ است. در ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳، برادران رایت اولین هواپیمای خود را ساخته و به برگی از تاریخ تبدیل شدند. اگر چه برادران رایت تنها کسانی نبودند که راه هایی برای به آسمان بردن انسان پیدا کردند اما هواپیمای «رایت فلایر» آن ها بود که باعث رونق گرفتن تلاش ها در زمینه توسعه صنعت هوایی شده که به نوبه خود رشد فزاینده این صنعت تا شروع جنگ جهانی اول را در پی داشت.

28- رایانش کوانتومی

سال اختراع: ۱۹۸۱ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
تنها چند سال پیش، دانشمندان و محققان، رایانش کوانتومی را یکی از پیشرفت هایی می دانستند که دستکم ۲۰ سال دیگر محقق خواهد شد. اما اخیراً افکار در مورد رایانش کوانتومی به کلی تغییر کرده است و نه تنها دستیابی به این پیشرفت بسیار محتمل و ممکن به نظر می رسد بلکه بسیار زودتر از آن چه که انتظار می رفت محقق خواهد شد. ریچارد فینمن، یک فیزیکدان بسیار مشهور آمریکایی است که ایده رایانش کوانتومی را برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ ارایه داد. با استفاده از تئوری «برهم نهی» (superposition)- که می گوید یک اتم می تواند همزمان در دو حالت وجود داشته باشد- انسان های می توانند از لحاظ نظری کامپیوتری بسیار قدرتمند بسازند که بسیار توانمندتر از حد تصور است. چنین کامپیوتری می تواند پیچیده ترین محاسبات را در کسری از ثانیه انجام دهد که با کامپیوترهای امروزی هزاران سال به طول خواهد انجامید.

29- کشتی اس اس آیدیال ایکس

سال اختراع: ۱۹۵۶ میلادی

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
وقتی که مالکوم مک لین اولین کانتینر را در سال ۱۹۵۶ ساخت به یک کشتی نیاز داشت که اختراع جدید خود را آزمایش کند و بدین ترتیب به سراغ کشتی اس اس آیدیال ایکس رفت که یک نفت کش بازمانده از جنگ جهاانی دوم بود که تغییر کاربری و ساختاری یافته بود. این کشتی در ۲۶ آوریل ۱۹۵۶ اولین محموله کانتینری خود را از نیوجرسی تا هیوستون حمل کرد و در همین تاریخ بود که جهانی سازی متولد شد. این کانتینرها و کشتی های غول پیکر جدیدی که برای حمل آن ها ساخته شد هزینه حمل محموله های باری را به شدت کاهش دادند؛ از هزینه بارگیری و تخلیه گرفته تا هزینه های بیمه.

30- فضاپیماهای بین سیاره ای

سال اختراع: نامشخص

۳۰ ماشینی که دنیا را برای همیشه تغییر دادند
موضوع جالب در مورد ماشین های غول پیکر ساخت دست بشر که دنیا را تغییر می دهند این است که این داستان پایانی ندارد و هیچ چیزی به اندازه ماشین های جدید دنیا را تغییر نمی دهد. این مورد هنوز ساخته نشده اما با وجود ساخت راکت هایی مانند فالکون هوی و فضاپیماهای اس ال اس ناسا، باید انتظار داشت که انسان بزودی به یک گونه جانوری بین سیاره ای تبدیل شود. نمی توان زمان دقیق چنین اتفاقی را پیش بینی کرد اما این اتفاق اجتناب ناپذیر دیر یا زود خواهد افتاد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جالبه که بیشتر این ماشینا ساخت امریکا جهان خاره

    • میثم

      به خاطر همینه که امریکا به ابر قدرت جهان تبدیل شده چون بیشتر اختراعات مهم مال امریکاست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج