جاباما
۷۱۳۹۹۳
۱ نظر
۵۰۲۶
۱ نظر
۵۰۲۶
پ

صبحانه چه بخوریم؟

هیچ بهانه ای برای حذف صبحانه نیاورید؛ زیرا صبحانه اولین وعده غذایی بعد از حداقل ۸ ساعت از آخرین وعده غذایی است. بر اساس پژوهش های متعدد، صبحانه بر تغذیه روزانه تاثیر می گذارد. علاوه بر این خطر ابتلا به چاقی یا دیابت در میان افرادی که صبحانه می خورند به مراتب کمتر از افرادی است که از این وعده غذایی صرف‌نظر می کنند.

مجله سرآشپز: هیچ بهانه ای برای حذف صبحانه نیاورید؛ زیرا صبحانه اولین وعده غذایی بعد از حداقل ۸ ساعت از آخرین وعده غذایی است. بر اساس پژوهش های متعدد، صبحانه بر تغذیه روزانه تاثیر می گذارد. علاوه بر این خطر ابتلا به چاقی یا دیابت در میان افرادی که صبحانه می خورند به مراتب کمتر از افرادی است که از این وعده غذایی صرفنظر می کنند.

برای اغلب مردم صبحانه ایده آل از سه واحد تشکیل می شود؛ محصولات لبنی، مواد غذایی که سرشار از کلسیم و انواع میوه است، در مجموع این مواد غذایی حدود ۳۰۰ کالری بدن را تامین می کنند. ضرورت ندارد که حتما از مواد غذایی سرشار از پروتئین مثل گوشت و تخم مرغ استفاده شود؛ اما می توان این مواد غذایی را نیز در صبحانه خود گنجاند. البته به شرط این که میزان چربی خون یا میزان کالری صبحانه را افزایش ندهد.

صبحانه چه بخوریم؟

غلات

اگر تمایل دارید غلات آماده مصرف کنید؛ اما در عین حال ترجیح می دهید از مواد قندی و کالری آنها بپرهیزید؛ 50 گرم برنج قهوه ای را امتحان کنید. این برنج سرشار از ویتامین B، مقوی و منبع فیبرهای مغذی است. برنج را از شب قبل آماده کنید (برای خوش طعم کردن برنج، 1 قاشق سوپ خوری عسل، مقداری کشمش، یک تکه سیب و مقداری پودر دارچین به آن بیفزایید). اگر برنج قهوه ای دوست ندارید، می توانید از دانه های دیگری از قبیل جو، گندم قرمز، جو دو سر، گندم سیاه و غیره استفاده کنید.

نان

از نان سبوس دار؛ مانند نان سنگک و نان های تیره فانتزی استفاده کنید. این ماده غذایی جزء اصلی صبحانه است که با تامین کربوهیدرات روزانه تا حدودی انرژی مورد نیاز را تامین خواهد کرد.

نوشیدنی های مناسب

بیشتر افراد چای، قهوه یا شیر را برای صبحانه انتخاب می کنند؛ اما توجه داشته باید نوشیدنی های دیگری مانند انواع آب میوه نیز وجود دارد که ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می کنند. 1 پیمانه توت فرنگی، 1 عدد موز و 1 پیمانه یخ خرد شده را داخل دستگاه غذاساز بریزید. با این روش می توانید یک صبحانه کامل و سرشار از آنتی اکسیدان نوش جان کنید. همچنین می توانید برای تقویت استخوان های خود 1 پیمانه ماست همراه این معجون سرو کنید.

شیر (۱ لیوان)

شیر یکی از مهمترین نوشیدنی های مغذی (منبع کلسیم) است که برای صبحانه نوع کم چرب آن پیشنهاد می شود.

عسل

این ماده غذایی در گروه قندها قرار می گیرد؛ اما اگر از نوع مرغوب باشد، به غیر از انرژی، ارزش تغذیه ای دیگری نیز دارد، بنابراین می توان آن را به جای مربا استفاده کرد.

پنیر (کم چرب)

یکی از اجزای دارای پروتئین صبحانه، پنیر است که البته نوع کم نمک و کم چرب آن توصیه می شود. می توانید قبل از مصرف، آن را با کنجد، گردو و حتی سبزیجات معطر طعم دار کنید.

گردو (۲ عدد)

یکی از اجزای چرب صبحانه گردو است. این مغز که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است، خوردن آن حتی برای افرادی که کلسترول بالایی دارند، نیز پیشنهاد می شود. بنابراین هنگام صبحانه حداقل 2 عدد گردو استفاده کنید.

مربا

مربا سرشار از قند ساده است که هر قاشق چای خوری آن یک واحد قند محاسبه می شود. به طور کلی بهتر است که قندهای ساده را برای صبحانه انتخاب نکنید؛ زیرا همراه با افزایش یا کاهش قند خون، بروز گرسنگی قطعی خواهد بود.

صبحانه چه بخوریم؟

کره

یکی دیگر از اجزای پر کالری صبحانه است که اسیدهای چرب موجود در آن از نوع اشباع شده هستند. از آنجا که کره می تواند کلسترول خون را افزایش دهد، افرادی که محدودیت مصرف چربی دارند، بهتر است از این ماده غذایی صرف نظر کنند.

خامه

خامه نیز مانند کره دارای کالری زیاد و چربی اشباع شده است؛ بنابراین افراد دارای چربی و کلسترول خون بالا بهتر است آن را نخورند.

تخم مرغ (1 عدد)

نوع آب پز آن برای کسان یکه محدودیت دریافت انرژی دارند، توصیه نمی شود. همچنین بهتر است از نوع عسلی آن صرف نظر شود، زیرا امکان آلودگی به میکروب سالمونلا در آن بالا است. نوع نیمروی آن به علت سرخ شدن در روغن و املت آن به دلیل مخلوط شدن با سبزیجات گزینه مناسبی برای افراد لاغر محسوب می شود.

مکمل ها را فراموش نکنید!

اگر پزشک برای شما مکملی تجویز کرده، بهتر است صبحانه را با مصرف آن کامل کنید. متخصصان تغذیه توصیه می کنند؛ مکمل های غذایی را با صبحانه بخورید؛ زیرا در این صورت احتمال حالت تهوع شدید به حداقل می رسد و مواد معدنی بیشتری جذب بدن خواهد شد.

لیست پیشنهادی برای یک صبحانه کامل در فصل های مختلف

۱۰۰ گرم غلات سرشار از فیبر
مقداری توت فرنگی و شیر کم چرب
۱ عدد سیب و ۱ لیوان شیر خنک
نان گندم کامل همراه با کره و عسل (یا مربا)
۱ عدد هلو به همراه یک پیاله ماست
1 عدد تخم مرغ
یک تکه نان گندم کامل
میوه و یک فنجان شیر بدون چربی
یک فنجان قهوه یا شیر

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ممنون عالی بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج