۷۲۶۹۹۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

سرنوشت صعود‌های غیر فوتبالی به لیگ برتر

 صعود به کمک خریدن امتیاز، از جنوب به شمال غرب ایران سرایت کرده و فصل آینده احتمالا ماشین‌سازی جانشین گسترش فولاد در لیگ برتر می‌شود.

وبسایت نود: حضور در لیگ برتر بدون گرفتن سهمیه از لیگ یک، میان‌بری بوده که در ۱۷ دوره لیگ به فکر تیم‌های زیادی رسیده اما بعضی تیم‌ها، توانسته‌اند آن را اجرا هم بکنند. تیم‌هایی که بخاطر قرار گرفتن در رده‌های انتهایی لیگ یک یا عدم موفقیت برای صعود به لیگ برتر، شانس حضور در سطح اول فوتبال ایران را نداشتند اما به لطف خرید امتیاز این شانس را پیدا کردند. سخت‌تر شدن قوانین لیگ برتر هم نتوانسته این موضوع را تغییر دهد و احتمالا، فصل آینده ماشین‌سازی به جای گسترش فولاد در لیگ برتر شرکت خواهد کرد. یک مسیر میان‌بر، که شروع آسان و پایان تلخی دارد. در بین تیم‌هایی که بدون مسیر فوتبالی به لیگ برتر رسیدند، کمتر تیمی توانسته سرنوشت خوبی پیدا کند.

استقلال اهواز

آخرین تیمی که با تغییری ۱۸۰ درجه، به جای سقوط به لیگ دو در لیگ برتر شرکت کرد. استقلال اهواز در لیگ پانزدهم آنقدر بد بود که از همان پایان نیم فصل سقوطش قطعی به نظر می‌رسید و خیلی زود، مسجل هم شد. آن‌ها برای حضور در لیگ برتر، سهمیه فولاد نوین را خریده بودند که بخاطر مالک مشترک با فولاد نمی‌تواست در لیگ برتر شرکت کند.

فولاد

تنها مورد موفق خرید سهمیه، فولادی‌ها بودند. فولاد در گروه خودش در لیگ یک، قهرمان شد اما بخاطر قوانین عجیب وقت هیچ تیمی مستقیم به لیگ برتر نمی‌رسید و آن‌ها هم در پلی آف شکست خوردند. در عوض، فولاد امتیاز سپاهان نوین که اجازه شرکت در لیگ برتر را نداشت خرید و به لیگ برتر رسید. امتیاز خریدن فولاد، مورد انتقاد بود اما آن‌ها به عنوان قهرمان یکی از دو گروه لیگ یک، کیفیت و شرایط لازم برای حضور در لیگ برتر را داشتند. فولاد هنوز هم در لیگ برتر باقی مانده است.

پاس همدان

شهدای الوند همدان، تیمی نبود که شانسی برای حضور در لیگ برتر داشته باشد اما تصمیم به انحلال پاس، باعث شد آن‌ها با نام این تیم در لیگ برتر شرکت کنند. پاس همدان خیلی سریع به همان وضعیت شهدای الوند درآمد و ابتدا به لیگ یک و پس از آن به لیگ دو و سه سقوط کرد.

صنعت نفت

یکی از محبوب ترین تیم‌های شهرستانی، سال ۸۵ که لیگ یکی بود در گروهش سوم شد و نتوانست سهمیه حضور در لیگ برتر را بدست آورد. با این حال آن‌ها با شکایت به مراجع غیر ورزشی، حکم صعود به لیگ برتر را گرفتند و پس از یک سال دوری از فوتبال، لیگ هفتم در لیگ برتر شرکت کردند. صنعت نفت بعد از این سبک صعود، یک سال بعد بلافاصله سقوط کرد اما دفعات بعد فوتبالی بالا آمد.

موارد ویژه

سایپا، شموشک و راه آهن تیم‌هایی بودند که باید به لیگ یک سقوط می‌کردند اما با خوش شانسی در لیگ برتر ماندگار شدند. خوش شانسی که البته، ربطی با لابی یا مسیرهای غیر ورزشی نداشت. لیگ سوم که تعداد تیم‌های لیگ برتر از ۱۴ به ۱۶ افزایش پیدا کرد، سایپا و شموشک دو تیم قعرنشین بودند و به لیگ یک نرفتند. لیگ ششم هم راه آهن آخر شد اما بخاطر افزایش تیم‌ها، به پلی آف رفت و لیگ برتری ماند. شموشک و راه آهن بعدها سقوط کردند اما سایپا، دیگر چنین اشتباهی را تکرار نکرد و همچنان پای ثابت لیگ برتر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج