جاباما
۷۵۷۳۸۱
۲۹ نظر
۵۰۱۰
۲۹ نظر
۵۰۱۰
پ

علت استقبال عراقی‌ها برای سفر به ایران

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز مردم شهرهای وان، سلیمانیه، زهک، نیمروز، بصره و میلک مایحتاج خود را از بازارچه‌های مرزی ایران تامین می‌کنند در حالی‌که پیش از این تنها کالایی که برای آنها جذابیت داشت فقط سوخت بود اما الان هرچیزی که در بازار است می‌خرند.

خبرگزاری ایلنا: علی شریعتی در خصوص وضعیت تجارت با کشورهای همسایه به خصوص عراق و افغانستان که صادر کنندگان به این کشورها از ارایه ارز خود به سامانه نیما معاف شده‌اند، گفت: در آخرین آمار رسمی ارایه شده در ۴ ماه ابتدای سال جاری نسبت به همین زمان در سال قبل آمار کل صادرات ما ۱۴.۶۹ درصد افزایش داشته یعنی ۱۵ میلیارد و ۴۵۹ میلیون دلار.

نکته‌ای که در مورد این دو کشور وجود دارد این است که در افغانستان ۳۰ درصد و در عراق ۲۳ درصد رشد داشته‌ایم یعنی افغانستان یک میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار و عراق نیز ۲ میلیارد و ۵۲۲ میلیون دلار بوده که بیشتر شامل میعانات گازی متانول و پل اتیلن است.

وی افزود: در ماه‌های اخیر نرخ برابری دلار و افغانی دچار نوسان شده و ارزش افغانی به شدت کاهش پیدا کرده در مقابل نیز همین موضوع در مورد ریال ایران اتفاق افتاده است و حتی شدت کاهش ارزش آن بیش از افغانی بوده همین امر سبب شده که مصرف کنندگان افغانی به جای کالای چینی و ترکیه‌ای جنس ایرانی بخرند حتی جزئی‌ترین نیازها را امروز از ایران تامین می‌کنند.

شریعتی افزود: هیچ اتفاقی در حوزه زیر ساخت یا دیپلماسی اقتصادی کشور رخ نداده که صادرات ما در این چند ماه افزایش پیدا کرده است تنها علت آن ما به التفاوت نرخ ارز است.

وی ادامه داد: خطوط العراقیه به دلیل استقبال گسترده عراقی‌ها از سفر به ایران به سبب کاهش ارزش پول ایران و ارزان بودن کالاها، مسیر هواپیماهای خود را تغییر داده تا تعداد بیشتری مسافر سوار کند.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: الان حداقل حقوق یک کارگر ساده عراقی ۵۰۰ دلار است در حالی‌که هر دینار عراقی ۹ برابر و هر افغانی ۱۳۸ برابر ریال ایران است.

وی با بیان اینکه مطابق مشاهدات عینی من و دوستان، گمرک ایران نسبت به اتباع ایرانی در خصوص ورود و خروج کالا به مراتب سختگیرانه‌تر از اتباع خارجی رفتار می‌کند، گفت: با شرایط به وجود آمده اینطور می‌توان گفت که به بازار ۸۰ میلیونی ایرانی چند میلیون نفر دیگر که شامل شهرهای نزدیک مرزی ما هستند نیز اضافه شده است و همه اینها به سبب کاهش ارزش پول ما در مقابل افغانستان و عراق است.

شریعتی تصریح کرد: امروز مردم شهرهای وان، سلیمانیه، زهک، نیمروز، بصره و میلک مایحتاج خود را از بازارچه‌های مرزی ایران تامین می‌کنند در حالی‌که پیش از این تنها کالایی که برای آنها جذابیت داشت فقط سوخت بود اما الان هرچیزی که در بازار است می‌خرند.

وی گفت: در واقع امروز هزینه زندگی در این شهرها به خاطر مصرف کالای ایرانی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: با توجه به اینکه این شرایط موقتی است می‌تواند در آینده نزدیک کشور را با بحران تقاضا روبرو کند به طور مثال الان شرکت‌ها ترجیح می‌دهند به جای فروختن کالا به شرکت‌های صادر کننده آن را مستقیم به مرزنشینان بدهند.

وی ادامه داد: دو ماه بعد که این روند متوقف شود دیگر صادر کننده بازار قبلی خود را ندارد و تولید کننده در این بحران فروش دچار آسیب جدی خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعید

      این یعنی بدبختی و بیچارگی

    • هه

      مطمئنی دو ماه بعد این روند متوقف خواهد شد ؟ یعنی همه چی به حالت عادی برمیگرده

    • بدون نام

      آمدن عراقی و افغانی به ایران فقط به ضرر ما مردم بدبخت میشه چون کالاهای اساسی ما رو می برن و تقاضا که زیاد شد قیمت این کالاها هم بالا می ره و موجب گرانی اجناس میشه

    • حشمت فردوس

      سرعت سقوط اریال یران بیشتر از افغانی است. اگرچه طرف دروغ میگه. و افغانی رو به صعوده. هر چند همینکه اعتراف کرده پول ایران ارزشش داره کمتر از افغانی میشه خودش کلیه

    • بام

      خب وقتی مرز باز میزارین همینه دیگه به ادماای که توان شهر هستن ودارن زندگی رامیگذروننباید وسایل باقیمت بالا بخرن اگر قرار بر بیرون کردن راه بستن باشه به حرف نباشه به عمل باشه دیگه همینه علتش شما بهتر میدویند

    • بدون نام

      خاک بر سرتون

    • بدون نام

      خوشحالم لااقل بازار مرز نشینان خوبه. عراقی ها هم پول جنسهایی که میخرند را میپردازند و احتمالا مالیات ارزش افزوده را هم میپردازند.
      پس خوبه. دولت و نظام ایران که دشمن تولید کنندگان داخلی اند. شاید خرید کاسبان مرز نشین نابودی تولید کنندگان را عقب بیاندازد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز خیلی ساده ای سود کجا بوده همه به ضرر ما هست وقتیکه تقاضا زیاد باشه قیمت هم بالا میره در ضمن در تحریم هستیم کالاهای اساسی رو نفت و مجانی به عراقی ها میدیم همینی که تموم شد بیچاره میشیم باید ذخیره شود واس کشور در ضمن الان سیمان رو میبرن به افغانستان سودش واس تولید کننده بیشتره چون تو ایران کم شده قیمتش رفته بالا اونا مفت و مجانی میخرن ما بدبختی بکشیم به همین سادگی

      • بدون نام

        دوست خوبم منابع کالاهای اساسی. ومصرفی مارامثل مورچه اینا میبرند تحریم که داریم میشیم. خدارحم کنه
        به علف خوردن نیفتیم خوبه

    • بدون نام

      حقوق يک عراقي جنگزده پنج ميليون تومان.....،،،،بمير مسول دزد

    • بدون نام

      برپدرومادرشمادروغگوهالعنت

    • بدون نام

      اهو چه قدر بد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        روحانی با آن ادای انتخاباتی همه چیز را خراب کرد حق مردم گذاشت کف دست ملت فقر ایران که عراقی کثیف بیاد مواد غذایی ما را مفت ببره

    • بدون نام

      خدا لعنتتون کنه با اون تفسیر کیلویی تون

    • بدون نام

      منابع و کالاها ایرانی بخاطر گرانی دلار برای آنها مفت در می آید وآنها هم با سو استفاده کالاهای ایرانی را مفتکی از دستشان در می اورند و کشور را به قحطی می کشانند و مسئولین فکر میکنند صادرات افزایش چشمگیر داشته در صورتی که صادرات به نسبت دلار کاهش هم می یابد.

      پاسخ ها

      • غلام

        واسه همینه بازیگر ...از ملت مظلوم میخواهد لبنیات برنج و روغن نخرند به فکر حقوق خودش و فیلمهای چرتی که با پول بیت المال ساخته میشود و بیننده هم ندارد هستند

    • مرادی

      خوب اینکه خوبه
      اجناس که از هوا نمیاد داخل تولیدمیشه به اونا فروخته میشه و برای تولید اشتغال هم خوبه
      مسولین محترم کم کاری خودشونه گردن دبگران ندازن این یک موقیعت عالی هست که کشور از باید درست استفاده کنه

    • بدون نام

      فکرش میکردین یه روز ارزش پول کشورهای دوست وبرادر از ما جلوتر بزنه

    • علی

      عراقیها نه گروهای تروریست و تجزیه طلب کورد
      لعنت به رسانه تروریستی و شیطانی ...

    • بدون نام

      بدبختا دارن مملکت رو غارت میکنن...چند ماه پیش گفتم جنابعالی چاپ نمیکنی....جنسای ما براشون مفته....چون ریال ارزشی نداره....

    • کاربر

      عراقیها از مرز شلمچه وارد میشن ،دیگه ماهی مستقیم لنج ماهی رو میخرن وماهی برای مردم آبادان نمیمونی.مرغها رو هم جارو میکنن و یکجامیخرن.دیگه برای مردم خوزستان هیچی نمونده.

    • بدون نام

      آقای شریعتی در این خبر طوری القاء میکنه که منظورش اینه که جنس ایرانی هنوز ارزونه. نه اینکه حقوق واقتصاد کشوری که 13ساله در گیر جنگه از اقتصاد کشورش بهتره

    • عمو

      چی داری میگی بدبخت شدیم که عراقی ها بیان ایران؟
      عراقی ها برا چی میان ایران؟نمیدونی؟
      ....

    • بدون نام

      چرا نظر منو نگذاشتن.اینکه از عراق وارد خوزستان میشن و ماهی رو از کنار آب یکجا میخرن و به بازار نمی‌رسه راسته .مرغ رو هم بصورت میلیونی میخرن .

    • بدون نام

      مرغ و ماهی و گوشت قرمز رو توی بازار خوزستان یکجا میخرن و چیزیش برای مردم اونجا نمی‌مونه .صدای مردم اونجا درآمده.

    • بدون نام

      وای......برمملکت.....چی بودیم.چی ..شدیم...یعنی...چی سرمملکت.آوردن..

    • بدون نام

      خدایا کشور جنگ زده حداقل حقوق۵۰۰دلار اونوقت ما ۲۰۰دلارم نمیشه!!!!

    • بدون نام

      به خاطر سقوط آزاد پول ایران در مقابل پول خودشان هست می‌آیند که کشور را به قحطی بکشند

    • فواد

      توی ابادان حتی مردم قدرت خرید خیار وگوجه وبادنجان ندارن وبایدمیوه درجه سه رابخرن هرروز صبح کلی عراقی میاین جنس بازار دوسه برابر قیمت میخرن اگه قانونی ومسولی باشه باید جنس بازار باقیمت مناسب برای مردم ابادان وخرمشهرمهیا باشه بعد عراقیها ببرن نوش جونشون نه اینکه مردم بدبخت نگاه کنن عراقیا کیسه کیسه غارت کنند ببرند بعد پوزش بدند
      کجا رفت زمانی که با یک هزاری میتونستیم یک مرغ تو عراق خرید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج