جاباما
۷۸۱۰۲۰
۵۰۴۸
۵۰۴۸
پ

مصاحبه با «کارلا فرناندز»، احیاکننده صنعت مد مکزیک

کارلا فرناندز «carla fernandez» طراح لباس اهل مکزیک و موسس برند «taller flora» است. با خلاقیتی که این طراح به خرج داده، توانسته سنت طراحی پارچه مکزیک را در صنعت مد و فشن زنده نگه دارد.

برترین ها - ترجمه از پردیس بختیاری: کارلا فرناندز «carla fernandez» طراح لباس اهل مکزیک و موسس برند «taller flora» است. با خلاقیتی که این طراح به خرج داده، توانسته سنت طراحی پارچه مکزیک را در صنعت مد و فشن زنده نگه دارد.

اگر چه طراحی و دوخت برخی از لباس های او ماهها زمان می برد اما مطمئنا ارزشش را دارد. لباس هایی که این برند تولید و روانه بازار می کند نه تنها از کیفیت بالایی برخوردار است، بلکه از فرهنگ و سنت مکزیک نیز الهام گرفته که خود شخصیتی منحصر بفرد به آنها داده است.

مصاحبه با «کارلا فرناندز»، احیاکننده صنعت مد مکزیک

او در نمایشگاهی که در بوستون برگزار شد، بیشتر در مورد کارهایش صحبت کرده که در ادامه مصاحبه ای از این طراح موفق را برایتان آورده ایم.

چه چیزی باعث شد که به این حرفه روی بیاوری؟

من از قدرتی که لباس ها دارند، لذت می برم. من از همان کودکی، یعنی زمانی که تنها 5 سال داشتم، لباس می دوختم. به عنوان مثال در مدارس به مناسب های مختلف لباس طراحی می کردم و لباس هایم نیز به عنوان بهترین آثار انتخاب می شد.

زمانی که وارد دبیرستان شدم، تصمیم گرفتم که لباس هایم را خودم بدوزم که البته در این کار ناموفق بودم و لباس هایی که می پوشیدم بر تنم زار می زد. مثلا یک بار برای خودم شلواری دوختم که بسیار گشاد بود، از این رو مجبور شدم که با دوختن توری به دور آن، تنگ ترش کنم. با این شیوه لباس پوشیدن، هیچ یک از بچه ها حاضر نبودند که با من راه برود.

همان جا بود که من به اهمیت و قدرت لباس ها پی بردم. فهمیدم این لباس ها هستند که تصمیم می گیرند چه کسانی به ما جذب یا از ما دور شوند. به بیان دیگر، لباس زبان ما انسان هاست.

چه چیزی باعث شد که کار مد و فشن را جدی تر بگیری و آن را تبدیل به حرفه اصلی ات کنی؟

لباس هایی که مردم بومی مکزیک به تن می کردند مرا جذب کرد. آنها تفاوت چشمگیری با لباس هایی که مردم عادی در کوچه و خیابان می پوشیدند، داشتند. اما زمانی که از مردم مکزیک در مورد مد و فشن سوال کردم، در جواب گفتند که اطلاع دقیقی از لباس های بومی مکزیک و مدل و رنگ شان ندارند. آنها اعتراف کردند که از مد آمریکا الهام می گیرند. از این رو تصمیم گرفتم که مد مکزیک را نه تنها به مردم این کشور، بلکه به مردم جهان نیز معرفی کنم.

مصاحبه با «کارلا فرناندز»، احیاکننده صنعت مد مکزیک

آیا استعداد تو در زمینه مد و فشن ذاتی ست یا این که در این زمینه تحصیل کرده ای؟

من دوست داشتم که رشته طراحی لباس را در انگلستان بخوانم اما این کار هزینه زیادی داشت که از عهده من خارج بود. از آنجا که در آن زمان رشته ای به نام طراحی مد در مکزیک وجود نداشت، تصمیم گرفتم که در مکزیک تاریخ هنر بخوانم.

پس از فارغ التحصیلی، من در یک موسسه طراحی لباس ثبت نام کردم، آنجا بود که طراحی و دوخت لباس را آموختم. ترکیب این دو رشته در کنار هم کمک بسیاری به من کرد تا در حرفه ای که دوست دارم، پیشرفت کنم.

چگونه در کارت پیشرفت کردی؟

کار من بر اساس پارچه های مربعی شکل است. در واقع اکثر لباس های مکزیکی بومی از تکه پارچه های مربعی و مستطیلی شکل درست شده اند تا از هر گونه اسراف در مصرف آن جلوگیری شود. البته از زمانی که اسپانیایی ها پارچه های جدیدشان را به این کشور معرفی کردند، طراحان نیز تحت تاثیر آنها قرار گرفته و از به کار بردن پارچه های تکه ای مربعی شکل خودداری کردند.

کار من از ابتدا سخت بود، چون که من در آن واحد باید هم از سنت های بومی مکزیکی پیروی می کردم و هم لباس هایی تولید می کردم که با سلیقه نسل جوان جور درآید اما در نهایت کلکسیونی منحصر بفردی را روانه بازار کردم که طرفداران زیادی داشت.

آیا نتیجه کارت برای مردم جذابیت داشت؟

بله، اینطور فکر می کنم. امروزه مردم دوست دارند که متفاوت از دیگران لباس بپوشند. من جوان های امروزه را با جوان های نسل های قبل مقایسه می کنم و می بینم که چه تلاشی برای خوش تیپ و متفاوت بودن می کنند. مردم از این که لباس های ساده مانند تی شرت و شلوار جین به تن کنند، خسته شدند. آنها دوست دارند که با لباس هایی متفاوت خودشان را ابراز کنند و من تصور می کنم که با طراحی هایم توانستم به آنها کمک کنم.

مصاحبه با «کارلا فرناندز»، احیاکننده صنعت مد مکزیک

آیا مدل لباسی هست که دوست نداشته باشی به تن کنی؟

بله، مدل های زیادی ست که دوست ندارم به سمت شان بروم. مثلا من از پوشیدن لباس های خیلی بلند یا آنهایی که شانه های پهنی دارند، به شدت بیزارم. نه این خاطر که خودم آنها را طراحی نمی کنم، تنها به این دلیل که به من نمی آیند.

آیا طراحی لباس زنانه با مردانه برای تو فرقی دارد؟

من دوست دارم که لباس هایی طراحی کنم که جنسیت ندارند. مثلا ما در فروشگاههایمان می بینیم که خانم ها لباس های مردانه می خرند یا آقایان به سمت اکسسوری هایی می روند که برای خانم ها طراحی شده اند. از این رو تصمیم گرفتیم که برخی از کلکسیون هایمان را بدون جنسیت طراحی کنیم. این مجموعه توسط خلاق ترین و با استعدادترین طراحان طراحی می شود که خوشبختانه نتیجه آن نیز پرطرفدار بوده است.

چگونه کارهایت جهانی شد؟

سال گذشته ما کلکسیون مان را در لندن به نمایش گذاشتیم. اخیرا هم آنها را در موزه ایزابلا استوارت گاردنر به نمایش درآوردیم. در هر دو جا فیدبک هایی که دریافت کردیم بی نظیر بود. فروشگاههایی هم که در مکزیک داریم، بسیار مورد استقبال بازدیدکنندگان خارجی قرار گرفته است که تمام اینها در کنار هم در جهانی شدن برند ما تاثیرگذار بود.

مصاحبه با «کارلا فرناندز»، احیاکننده صنعت مد مکزیک

چگونه اینفلوئنسرهای خارجی به کارهای تو دسترس پیدا می کنند؟

خب راههای مختلفی وجود دارد. من تنها روی مد مکزیک تمرکز نمی کنم، من از صنعت مد و فشن تمام دنیا آگاهی دارم. آنها معمولا کارهای مرا از تلویزیون یا به صورت آنلاین مشاهده می کنند و جالب است که از آنها الهام هم می گیرند.

در حال حاضر تمرکزت را روی چه چیزی گذاشته ای؟

من ارتباط برقرار کردن با جوانان را دوست دارم و به تبع با آنها هم کار می کنم. البته این یک بخش از کار من است، از طرف دیگر با میانسال ها هم در ارتباطم چون که دوست دارم با زاویه دیدهای مختلف آشنا شوم.

از سنگ ها هم لذت می برم. دوست دارم که انواع مختلف سنگ ها را بشناسم و با کارکردهای آنها آشنا شوم. رنگ های مختلف سنگ ها فوق العاده جذاب اند. احتمال دارد که در کلکسیون زمستانه ام از این سنگ ها برای تزیین لباس هایمان استفاده کنم.

بزرگ ترین درسی که در تمام این دوران گرفته ای چه است؟

بالاخره آن لحظه ای که منتظرش بودی روزی فرا می رسد، از این رو ما باید خودمان را برای آن آماده کنیم. اگر بخواهیم به هدفی که در ذهن داریم برسیم، باید تمام تمرکزمان را روی آن بگذاریم. من از این که این راه را در پیش گرفتم بسیار خوشحالم اما گاهی فکر می کنم که می توانستم زودتر از اینها به هدفم دست یابم. البته این هم تا حدودی غیر ممکن است زیرا ما تا تجربه کافی به دست نیاوریم، نمی توانیم مسیرمان را به درستی انتخاب کنیم. اما در کل، من یاد گرفتم که برای رسیدن به خواسته ای باید صد در صد توانم را به کار گیرم تا با سرعت بیشتری به آن برسم.

مصاحبه با «کارلا فرناندز»، احیاکننده صنعت مد مکزیک

پیشنهادت برای طراحان جوان چیست؟

من یاد گرفتم که به عنوان یک طراح مد با افراد زیادی در ارتباط باشیم و به آنها اعتماد کنیم، بنابراین انتخاب افرادی که به عنوان یک تیم دور هم جمع می شوند، اهمیت زیادی دارد.
ما هر روز با چالش جدیدی روبه رو می شویم، به خصوص در فروشگاههای مکزیک، از این رو باید بتوانیم روی هر یک از اعضای این مجموعه حساب کنیم. ما باید به دنبال افرادی باشیم که به پیشرفت کاری ما کمک کنند، نه آنهایی که تنها به فکر منابع شخصی خود هستند. برای موفقیت در این حرفه باید به هزینه، مدیریت، تولید، ارتباطات و... آگاه بود.

هدفت در آینده چیست؟

«آینده، دست ساز است» من به این جمله ایمان دارم و مطمئن هستم که در آینده ای نزدیک، مردم زندگی شان را به سمت دست سازها می برند. غذاهای ارگانیک، کالاهای دست ساز... من هم خودم را در جایی می بینم که به صورت دستی لباس هایی را به سادگی هر چه تمام تر تولید می کنم.

مصاحبه با «کارلا فرناندز»، احیاکننده صنعت مد مکزیک

مصاحبه با «کارلا فرناندز»، احیاکننده صنعت مد مکزیک

مصاحبه با «کارلا فرناندز»، احیاکننده صنعت مد مکزیک

مصاحبه با «کارلا فرناندز»، احیاکننده صنعت مد مکزیک

مصاحبه با «کارلا فرناندز»، احیاکننده صنعت مد مکزیک

مصاحبه با «کارلا فرناندز»، احیاکننده صنعت مد مکزیک

مصاحبه با «کارلا فرناندز»، احیاکننده صنعت مد مکزیک

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج