۸۱۶۵۴۸
۱۲ نظر
۵۰۲۶
۱۲ نظر
۵۰۲۶
پ

هیاهوی پاره سنگ مهدی یراحی

قطعه پاره سنگ از آلبوم «سه گانه اجتماعی اول» است که هنوز این آلبوم به طور رسمی منتشر نشده. مهدی یراحی تصمیم گرفت مانند فرمول‌های مارکت موسیقی روز دنیا، یک قطعه موسیقی از این آلبوم را زودتر پخش کند و توجه‌ها را به سمت آلبوم جدیدش متمرکز کند.

روزنامه هفت صبح: شاید در سال ۱۳۸۶ که مهدی یراحی با خواندن ترانه «من رو رها کن» که تیتراژ پایانی برنامه «شب شیشه ای» رشیدپور بود به شهرت رسید، کمتر کسی گمان می‌کرد او ۱۰ سال بعد این چنین خبرساز شود و تا مرز ممنوع الکاری پیش رود.

ماجرای این روز‌های او پیچیده شده و فعلا فعالیت هایش به حالت تعلیق در آمده تا در باره ادامه فعالیتهایش تصمیم گیری شود. این حاشیه‌ها را مرور می‌کنیم.

هیاهوی پاره سنگ مهدی یراحی

ماجرا از هفته گذشته شروع شد. زمانی که ویدئو کلیپ جدیدش با نام «پاره سنگ» در اینترنت پخش شد.

قطعه پاره سنگ از آلبوم «سه گانه اجتماعی اول» است که هنوز این آلبوم به طور رسمی منتشر نشده. مهدی یراحی تصمیم گرفت مانند فرمول‌های مارکت موسیقی روز دنیا، یک قطعه موسیقی از این آلبوم را زودتر پخش کند و توجه‌ها را به سمت آلبوم جدیدش متمرکز کند. این توجه‌ها به سمت او حالا مسیر کاری رسمی اش را در معرض خطر قرار داده و واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته است.

از ابتدا فقط موزیک این قطعه پخش شد؛ بدون کلیپ. افرادی که قطعه را گوش دادند با ترانه‌ای روبه رو شدند که درباره جنگ بود، اما مضمون آن با ترانه‌هایی که تا به حال در مورد جنگ شنیده بودیم، متفاوت بود.

مثلا در بخشی از ترانه به نظر می‌رسد به طولانی شدن جنگ اشاره کرده و می‌گوید:

من نمیدونم چرا نمی‌تونم بفهمم اینو چرا به ختم جنگ این همه درنگ خورد / یه نسل دیگه رفت جنگ برنگشت رفت و رفت و برنگشت...»

برخی سخت گیران همچنین اعتقاد داشتند او در بخش‌هایی از این ترانه حتی به شروع جنگ و چرایی آن نیز انتقاداتی وارد کرده است. به فاصله چند روز، ویدئو کلیپ این ترانه منتشر شد تا ناگهان همه چیز تحت شعاع این کلیپ قرار گیرد.

در این کلیپ از همه چیز انتقاد می‌شود و مخاطب را به رگبار می‌بندد. از هوای غبار آلود بگیرید تا مشکلات مسکن، آب، اقتصادی و... تا اینجا نیز منتقدان تلاش کردند سعه صدر نشان دهند، اما نحوه لباس پوشیدن او در این ویدئو کلیپ آن‌ها را به شدت برآشفته کرد.

مثلا خبرگزاری اصولگرای فارس نوشت: «جدا از ترانه این قطعه که همان مفاهیم تبیینی اپوزیسیون در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است، یراحی، خواننده این قطعه با پوشیدن یونیفرم نظامی که روی بازوی آن، نشان «آلمان نازی» بسته شده، ذهن مخاطب را دچار پرسش‌های بی پاسخ می‌کند. صدای اعتراض از حنجره کسی شنیده می‌شود که پوشیده با لباس سربازان هیتلر خونخوار است!»

خبرگزاری تسنیم نیز نوشت: «در برخی پلان‌های این موزیک ویدئو، باور‌ها و ارزش‌های دفاع مقدس مورد هجمه قرار گرفته است.» یکی دیگر از سایت‌های اصولگرا نوشت: «خیلی‌ها می‌گویند چرا خواننده در این کلیپ، پلاک رزمندگان دفاع مقدس را به گردن و بازوبند سربازان نازی را به بازو دارد؟ این به چه معناست؟ یعنی جوانان پاره تن ما که صرفا برای دفاع از کشورمان جنگیدند، سربازان هیتلر دیکتاتور هستند؟

اگر خواننده می‌خواست فقط نشانه‌ای از نظامی‌ها را داشته باشد، چرا فقط مشخصه‌هایی از سربازان ایرانی و آلمان نازی و افسران روسیه را به تن دارد؟ مهدی یراحی در کلیپش پلیور و کلاه روسی نیز به تن دارد، اما نشانه‌ای از نظامیان دیگر کشور‌ها مشاهده نمی‌شود.»

مهدی یراحی همین تازگی‌ها سر ماجرای دیگری خبرساز شده بود. روز ۶ دی ماه مهدی یراحی و گروهش با پوشیدن لباس کارگران گروه ملی فولاد در کنسرتشان در شهر اهواز توجه‌ها را به خود جلب کرده بودند و خیلی‌ها گمان برده بودند که دلیل ممنوع الفعالیتی اخیر او نیز به همین دلیل است.



هیاهوی پاره سنگ مهدی یراحی مهدی یراحی و گروهش با پوشیدن لباس کارگران گروه ملی فولاد
در کنسرتشان در شهر اهواز توجه‌ها را به خود جلب کردند

افرادی که کار‌های مهدی یراحی را دنبال می‌کنند، اما می‌دانند چنین فعالیت‌هایی از سوی او تازگی ندارد. او قبلا در کنسرتی در اهواز با لباسی از طرح نخل روی سن رفته بود که گفته بود دلیل این کار آگاه سازی جامعه نسبت به کم آبی در خوزستان و مرگ تدریجی نخل‌ها به دلیل کم آبی و شوری آب بوده است. او یکی از برگزیدگان جشنواره موسیقی فجر در سال گذشته بود که در هنگام دریافت جایزه با زمزمه یکی از ترانه هایش به نام «خاک» به وضعیت آلودگی هوای خوزستان اعتراض کرد.

این موج‌ها ادامه پیدا کرد تا اینکه شایعه ممنوع الکاری مهدی یراحی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. شایعه‌ای که واکنش وزارت ارشاد را در پی داشت و با هوشمندی این شایعه را رد کرد، اما خبر از اتفاق بزرگتری دارد.

معاونت هنری وزارت ارشاد گفته: «در حال بررسی موضوع هستیم، ممنوعیت فعالیت یراحی را تکذیب می‌کنم، چون معاونت هنری وزارت ارشاد در خصوص صدور مجوز با خواننده یک اثر سروکار ندارد، بنابراین فعلا فعالیت موسسه جام سبز که تولید کننده این قطعه موزیک ویدئو است، معلق شده تا موضوع به دقت بررسی شود.

چرا که هم ترانه و هم سایر مختصات این اثر تغییر کرده و موسسه باید پاسخگو باشد. هنوز تصمیمی درباره این خواننده گرفته نشده، اما آنچه در این موزیک ویدئو شاهد هستیم خلاف آن چیزی است که اجازه منتشر شدن گرفته بود.»این واکنش، اما به مذاق اهالی موسیقی خوش نیامده و آن را دور از انصاف میدانند. این دسته از افراد می‌گویند این همه قطعه‌های این آلبوم مجوز گرفته و برای پخش آماده بوده.

هیاهوی پاره سنگ مهدی یراحی

زمانی که یک آلبوم موسیقی به این مرحله میرسد یعنی تمام مجوز‌های لازم صادر شده و بازبینی‌ها نیز صورت گرفته است. آن‌ها ادعا می‌کنند وزارت ارشاد با افزایش انتقادها، از مجوز خود عقب نشینی کرده و حالا آن را گردن تهیه کننده می‌اندازد.

از سوی دیگر، اما برخی آگاهان نیز می‌گویند متن ترانه دقیقا همانی است که مجوز گرفته بوده، اما مضمون ویدئو کلیپ با آن چیزی که مجوز گرفته بوده، تفاوت دارد. قطعه «خاک» که در سال ۱۳۹۴ منتشر شد یکی از مهم‌ترین ترانه‌های انتقادی مهدی یراحی است و به ماجرا‌های گرد و غبار‌های اهواز اشاره داشت.از آن زمان به بعد؛ این خواننده بیشتر به سمت و سوی مضامین و ترانه‌های انتقادی رفت.

مهدی یراحی متولد سال ۱۳۶۰ در اهواز است. از سال ۱۳۸۶ با خواندن تیتراژ برنامه شب شیشه‌ای شناخته شد و خواندن تیتراژ ترانه‌های برنامه‌هایی مانند «ماه عسل»، «سه ستاره» و... همچنین تیتراژ فیلم‌های سینمایی مانند «نفس» و «بیست و یک روز بعد» در دیده شدن او نقش داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      انشالله دیگر خواننده هامون هم کار این بزرگمرد ادامه بدن ، دمت گرم مهدی جان سایت همیشه بالا سر خانوادت باشه به کوری چشم دشمنای خودت و ملت ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دیگه این چیزا قدیمی شده همه میدونن هرکسی برضد اینا انتقادی بکنه حرفی بزنه سخنی بگه سریع بدبخت و خفش میکنن

      • بدون نام

        یعنی بچه های این سرزمین رفتن شهید شدن که از خاک این مملکت دفاع کنن.ولی حالا انقد گستاخ شدن این مسئولین و این روزنامه هاشون که با کوچکترین مشکلی از شهدامون مایه میزان یکی نیست به اینا بگه این بدبخت اصلا انتقادی نکرد به شهدا.اگه ام انتقادی کرده نسبت به بالا دستیا بوده که چرا کاری نکردن جنگ زودتر تمومشه

      • بدون نام

        تندرست باشی مرد جوان

    • بدون نام

      درود بر مهدی جان صدای مردم مظلوم خوزستان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر چیز که توی این آهنگ گفته درست بوده هیچ توهینی و انتقادی ام به شهدا عزیز و گرانقدرمونم نشده.اگه ام انتقادی بوده به بالا دستیا بوده که چرا کاری نکردن زودتر جنگ تمومشه چرا میخواستن تا کربلا پیشروی کنن در حالی که بچه های این سرزمین یکی یکی داشتن شهید میشدن

    • بدون نام

      دمش گرم

    • محمدامین

      مهدی یراحی کارش درسته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایران دقیقا عین چین و روسیه میمونه کسی انتقادی اعتراضی چیزی بخواد بکنه سریع بدبخت و کله پا میکنن.طرف هنرمنده بعدم نظراتشو گفته انتقاداتی کرده که درست هستش بعدشم هیچ توهین و انتقادی نسبت به شهدای گرانقدر و والا مقام سرزمینمون نداشته.

    • علی

      واقعا اهنگش عالی بود بعد میگن ما ازادی بیان دارم واقعا مقایسه کنید که امریکا هرچیزشم از ما کمتر باشه که نیست ازادی بیا خیلی خوبی داره

    • بدون نام

      احسنت

    • سارا

      خدا کنه همیشه زنده و سلامت باشی آقای یراحی....دم خواننده های جنوبی گرم...چه آقا رضا صادقی و چه آقا مهدی یراحی که همیشه صدای مردمشون هستن...بسیار حرفه ای و لذت بخش...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج