جاباما
۸۱۷۵۹۲
۱ نظر
۵۵۳۲
۱ نظر
۵۵۳۲
پ

مروری بر کتاب‌های نامه‌نگاری شده بزرگان ادبی

در ادامه سعی کرده ایم به بهانه انتشار «پریدخت» مروری بر کتاب‌های نامه‌نگاری شده بزرگان ادبیات کشورمان داشته باشیم که در آن‌ها نامه‌های رد و بدل شده با عزیزانشان جمع آوری شده است.

روزنامه خراسان - احسان نظری: حامد عسکری شاعر و ترانه‌سرا بعد از تجربه در حوزه شعر و ترانه این بار با نوشتن مجموعه «پریدخت» به سراغ نثر رفته است. مجموعه ای با زیرعنوان «مراسلات پاریس طهران» که شامل ۴۰ نامه عاشقانه به زبان و نثر دوره قاجار بوده و با خوش‌سلیقگی گرافیکی در ۱۴۰ صفحه نگاشته شده است که پنج شنبه ۱۳ دی ماه از آن رونمایی شد.

مروری بر کتاب‌های نامه‌نگاری شده بزرگان ادبی

نامه‌های این کتاب بین شخصی به نام سیدمحمود که در فرانسه درس طبابت می‌خواند و پریدخت که در تهران زندگی می کرده رد و بدل می‌شود.در ادامه سعی کرده ایم به بهانه انتشار «پریدخت» مروری بر کتاب‌های نامه‌نگاری شده بزرگان ادبیات کشورمان داشته باشیم که در آن ها نامه‌های رد و بدل شده با عزیزانشان جمع آوری شده است.

چهل نامه کوتاه به همسرم

مروری بر کتاب‌های نامه‌نگاری شده بزرگان ادبی

نادرابراهیمی با «چهل نامه کوتاه به همسرم» یکی از ماندگارترین ها و پرچمداران عاشقانه‌نویسی است. او نامه‌های این کتاب را چنان که خود در آغاز کتاب گفته در حدود سال‌های ۶۳ تا ۶۵ در فضایی آغشته به بوی مرکب تلخ و صدای قلم نی به هنگام تمرین خوش نویسی و دلتنگی برای همسرش «فرزانه منصوری» به رشته تحریر درآورده است. او در قسمتی از نامه بیست‌و‌پنجم این کتاب می‌نویسد: «عزیز من! صبور باش تا بتوانم کلمه‌ای نو و کتابی نو، فقط برای تو بسازم و بنویسم، تا در برابر تو این گونه تهی‌دست و خجلت زده نباشم.»

نامه‌های سیمین دانشور و جلال آل احمد

مروری بر کتاب‌های نامه‌نگاری شده بزرگان ادبی

نامه‌های جلال در سفر آمریکای همسرش و نامه‌های سیمین دانشور در سفر اروپای جلال در قالب یک مجموعه سه جلدی به نام «نامه‌های سیمین دانشور و جلال آل احمد» منتشر شده اند. جلد اول این کتاب شامل 200 نامه دانشور و جلد سوم شامل 80 نامه این زوج است که دو سال بعد از ازدواج در سال‌های فراق از هم در دهه 40 برای یکدیگر نوشته‌اند. این نامه‌ها که در زمستان سال 83 به چاپ رسید روایت احساسات شخصی این زوج و روایت هر کدام از سفر به آمریکا و اروپا و شگفتی‌هایی که از نظرشان می‌گذرد، است.

مثل خون در رگ‌های من

مروری بر کتاب‌های نامه‌نگاری شده بزرگان ادبی

احمد شاملو بارها به تاثیر آشنایی با همسرش آیدا سرکیسیان و دویدن عشق در روحش اشاره کرده است. این ۲۰ نامه که شامل نامه‌های احمد شاملو به آیدا در سال های ۴۰ تا ۵۰ است ۱۵ سال پس از درگذشت این شاعر اجازه انتشار در قالب کتاب را یافت. او در بخشی از این کتاب که دومین مجموعه از نامه‌های عاشقانه اوست، نوشته است: «آیدای من! زندگی را می‌طلبم. شور زندگی در من فریاد می‌کشد. آه! به من بنویس تا یقین داشته باشم که تو هم مثل من در انتظار آن شب‌های سفیدی»

اولین تپش‌های عاشقانه قلبم

مروری بر کتاب‌های نامه‌نگاری شده بزرگان ادبی

زبان فروغ فرخزاد در بیشتر این نامه‌ها که در زمان نوشتن آن‌ها 16 تا 21 ساله بوده ساده اما تاثیرگذار است. این کتاب که شامل نامه‌های فروغ در دوران نامزدی، زندگی مشترک و جدایی به همسرش پرویز شاپور است به کوشش کامیار شاپور و عمران صلاحی در قالب کتاب به چاپ رسید. «اولین تپش‌های عاشقانه قلبم» را می‌توان به واسطه نامه‌های رد و بدل شده آن چه بر یکی از مهم‌ترین دوره‌های فروغ گذشته است کتابی مستند و به قلم خودش خواند.

نامه‌های عاشقانه نیما

مروری بر کتاب‌های نامه‌نگاری شده بزرگان ادبی

سال ۶۸ بود که سیروس طاهباز مجموعه نامه‌های کامل نیما یوشیج را برای اولین بار منتشر کرد. ۲۵ سال بعد نشر«نگاه» آن را تجدید چاپ کرد. حکایت «نامه‌های عاشقانه نیما» حکایت دیگری است. در این کتاب با همان قلم پرتوان نیما که مانند همیشه شعر را با چشم اندازی شورانگیز روبه رو می کند مواجهیم. این کتاب شامل نامه‌های عاشقانه نیما به همسرش عالیه است که با خواندن آن می‌توان به شکوه قلم نیما دوباره یقین کرد و خود را مهمان روزهای گذشته پدر شعر نو فارسی دانست.

نامه‌های غلامحسین ساعدی به طاهره

مروری بر کتاب‌های نامه‌نگاری شده بزرگان ادبی

خواندن نامه‌های عاشقانه نویسنده‌ پزشکی را که تئاتر هم می‌دانست و از بهترین نمایش‌نامه نویس‌های کشور به حساب می‌آید نباید از دست داد. او در تمام این نامه‌ها از احساس عمیق و قلبی خود به دختری به نام «طاهره کوزه‌گرانی» که او را بهانه زندگی خود می‌داند می‌نویسد. عشقی که با خواهش‌های بسیار ساعدی به دلایل نامعلومی بی‌پاسخ می‌ماند به طوری که این نویسنده در یکی از نامه‌ها یک صفحه تمام فقط و فقط اسم معشوق را صدا زده و در انتها نوشته است:« طاهره‌ تنهای من، طاهره‌ام، دوستت دارم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ممنون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج