جاباما
۸۱۹۱۵۳
۴۹ نظر
۵۰۱۳
۴۹ نظر
۵۰۱۳
پ

کشورهایی که تونل‌های خود را پولی کردند

بحث‌ها درباره پولی شدن برخی از معابر شهر تهران برای کاهش ترافیک دوباره آغاز شده بسیاری این سوال را مطرح کردند که «پولی شدن معابر» ترافیک را کاهش می‌دهد یا نه؟

خبرآنلاین: مدتی بعد از انتشار اخبار مختلف درباره پولی شدن طرح زوج‌وفرد، حالا خبر جدیدی درباره ایجاد یک محدودیت جدیدی برای تردد در شهر تهران منتشر شده است؛ پولی شدن تردد در برخی از پل‌ها و تونل‌های تهران.

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران این هفته پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده است که بر اساس آن ۵ تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می‌شود.

بر اساس این لایحه، تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند، رقمی که گفته می‌شود حداقل ۳ هزار تومان است.

مولفه‌هایی که نرخ عوارض را تعیین می‌کند شامل طول تونل، داشتن معاینه فنی، معاینه فنی برتر و ساعت تردد است.

شهردار تهران هم به سرعت نسبت به این موضوع واکنش داد. پیروز حناچی در این رابطه توضیح داد: «هنوز هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است و در واقع موضوع اشاره شده نیز در حد کار کارشناسی بوده است.»

اما موضوع پولی شدن تردد از برخی معابر مثل پل‌ها و تونل‌ها مثل طرح «کاهش» اتفاقی جدید در دنیا نیست، کشورهای مختلف تجربیات متفاوت با نتایج متفاوتی در این زمینه داشته‌اند. شهرداری‌های زیادی به هدف کنترل ترافیک، کاهش آلودگی و درآمدزایی به شیوه‌های مختلف تردد برخی خودروها را در برخی از معابر پولی کرده‌اند.

این کار اولین بار در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ تا اوسلو نروژ اجرا شد و باعث کاهش ۵درصدی ترافیک در این شهر هم شد. از سال ۲۰۰۰ به بعد تاکنون ۲۰درصد هزینه ساخت و ساز جاده‌های این کشور از این طریق به دست می‌آید.

نمونه‌های موفق دیگر باعث شدنذ تا در ۲۰ سال اخیر، شهرداری‌های شهرهای بزرگ مختلفی در دنیا از سیستم «معابر پولی» استفاده کنند، البته هر کدام از این کشور قوانین مختلفی در رابطه با «معابر پولی» تصویب کرده‌اند.

روشی که بیشتر کشورها در رابطه با نحوه استفاده از این سیستم اجرا می‌کنند، استفاده از یک برچسب روی شیشه خودروها است که به آن‌ها اجازه تردد در «معابر پولی» را می‌دهد.

شرایط برخی از کشورها در رابطه با این سیستم را اینجا بخوانید:

بلاروس؛ «بل،تل» اکثر اتوبان‌های اصلی در «سیستم معابر پولی»

از اول سال ۲۰۱۳ بلاروس سیستمی به اسم بل‌تل را اجرایی کرده که در آن ۱۶۱۳کیلومتر از مسیرهای این کشور پولی شده‌اند. راننده‌های این کشور هزینه عبور از اتوبان‌ها را به شکل اینترنتی پرداخت می‌کنند تا با توقف آن‌ها در اتوبان برای پرداخت هزینه ترافیک ایجاد نشود.

هزینه تردد خودروهای معمولی در این اتوبان‌ها به ازای هر کیلومتر ۰.۰۴ یورو است، اگر خودروهای سنگین بخواهند در این معابر تردد کنند، این هزینه بیشتر هم می‌شود.

آلمان؛ استفاده از سیستمی جدید به نفع خودروهای پاک

از سال ۲۰۱۷ دولت آلمان طرحی را تصویب و اجرا کرده که تردد در اتوبان‌های رایگان قبلی آن‌ها هم با شیوه خاصی پولی می‌شوند. هزینه تردد در این اتوبان‌ها برای خودروهای پاک‌تر و خودروهای آلمانی ارزان‌تر است. اما به طور میانگین هر شهروند آلمانی باید سالانه ۷۰دلار هزینه تردد در اتوبان‌های آلمان کند.

البته ارزان‌تر بودن هزینه تردد برای شهروندان و خودروهای آلمانی باعث شده تا دیگر کشورهای اروپا نسبت به این سیستم آلمان انتقاداتی وارد کنند.

ایرلند؛ بخش خصوصی جاده می‌سازد و هزینه‌اش را دریافت می‌کند

در این کشور ۱۱ مسیر پولی هستند که صاحبان آن‌ها شرکت‌های خصوصی مختلف سازنده آن‌ها هستند. قیمت این هزینه‌ها بین ۱.۶۵ تا ۱۲ یورو است و البته برای خودروهای سنگین این هزینه بیشتر است. از سویی از این ۱۱ مسیر ۲مورد تونل و باقی اتوبان هستند.

گفتنی است برخلاف دیگر کشورها میزان مسافت طی شده در مسیر هزینه تردد از آن را تغییر نمی‌دهد.

سوییس؛ «معابر پولی» با سیستمی کاملا متفاوت

سوییس هم مانند ایرلند هزینه عبور از معابر و اتوبان‌ها را بر اساس مسافت تردد حساب نمی‌کند، در این کشور رانندگان برای تردد در اتوبان‌ها و جاده‌های کشور باید برچسبی به قیمت ۳۵یورو خریداریی کنند و با نصب آن تا یک سال اجازه تردد در مسیرهای مختلف را داشته باشند.

دوبی‌؛ سیستمی جدید متفاوت با اروپا

«سالیک» نام سیستم اماراتی‌ها در رابطه با پرداخت هزینه برای تردد در برخی از معبار است؛ در این سیستم راننده موظف است نزدیک به ۳۰دلار برچسب روی خودرو خود برای تردد از برخی از معابر استفاده کند، به طوری که هر بار خودرو وارد یکی از این معابر شد ۱.۰۸ دلار شارژ از آن‌ها کم شود.

۸ مسیر که تردد از آن پولی‌ است در دوبی وجود دارد، تا سال ۲۰۰۸ تعداد این مسیرها ۲ مورد بود.

سیستم معابر پولی و کاهش ترافیک؛ تجربیات دیگر کشورها چه می‌گویند؟

این سوالی است که چه در ایران و چه در دیگر کشورها بارها درباره طرح زوج و فرد، طرح کاهش، گران شدن بنزین و ... پرسیده شده و دقیقا مثل هر کدام از آن‌ها جواب‌های مختلفی به آن داده شده.

برای مثال آمار و ارقام نشان می‌دهند که پولی شدن معابر در لندن باعث شده میزان ترافیک در این شهر ازدحام ترافیکی در این شهر تا ۲۵درصد کاهش پیدا کند.

اما تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ در کانادا انجام شد نشان می‌دهد که پولی شدن معابر، باعث ارزشمند شدن آن‌ها و کاهش تردد آن‌ها نمی‌شود و اینکار تنها باعث بهبود نحوه ساخت و ساز جاده می‌شود.

داچیس نویسنده این تحقیق در این رابطه توضیح داد: «چیزی به اسم قانون اساسی ازدحام وجود دارد، وقتی معابری وجود دارند که تردد در آن رایگان است و راه‌هایی دیگری می‌سازید که تردد در آن هزینه مخصوصی دارد راه‌های اول به سرعت پر می‌شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ترسو

      عجب !!! مگه قرار نبود لنگ بپوشيم و نون خشك سق بزنيم و مثل يمن باشيم ؟! چطوره كه حالا با سوييس مقايسه ميشيم !؟

      پاسخ ها

      • S@S@S@S@

        آنها دزدانی مثل شما ندارند حقوق یک کارگر ساده ۴ برابر حقوق یک مهندس در ایران است.

    • بینام

      هر وقت همه چیز ما مثل کشورهای دیگر شد آنوقت پولی شدن پل و تونل را هم از آنها یاد بگیرید

    • بدون نام

      خوبه شریک جرم پیدا کردین البته بگین خدماتی که این شریک جرم هاتون برای مردم خوشبختشون ارایه میکنن چیه

    • بدون نام

      کشورهای دیگه مسولینش به مردموشون جواب پس می دهند .

    • بدون نام

      خیلی مسخرس

    • مسئولین شرافتتون کجاست؟

      ازکشورهایی ک مربوط به مردم انجام میدید..از مسئولین کشورهای دیگه هم الگو بگیرید...

    • بدون نام

      با این همه سرمایه واقعا جای تاسف داره

    • بدون نام

      به قول لیست امید که از تهران رای تمام و کمال گرفتن: شعور سیاسی تهرانی‌ها بالاست، الانم با پول دادن به تونل‌ها شعور فرهنگیشونم به ما شهرستانی‌ها نشون بدن بلکه الگوی ما در اینده بشن البته زبونم لال:)))

    • اریا

      موندم با چ رویی دارن مارو با کشوراهای دیگه مقایسه میکنن.همین جملم کافیه .

    • حبیب

      دزدی جدید۲۰۱۹رسید عوارض برا تونل ای خدا اخه تاکی

    • کاردوک

      خوبه همه چیزمون مثل خارج باشه اقایان اصلاح طلب لیستی بالا اومده، نه فقط پول گرفتنمون
      درامد و رفاه و بیکاری و بیمه و خدمات درمانی و تحصیلی و خیابون و اتومبیل و هزار مورد دیگه
      تا یه گندی میزنید به زندگی مردم دنبال نمونه خارجیش میگردید

    • بدون نام

      مصداق بارز خون مردم تو شیشه کردن

    • بدون نام

      اخه اونا کجا و ما کجا پول اونا کجا وما کجا اونا خدمات میدن به مردمشون از پولی که میگیرن اما ما چی برا تلکه کردنه

    • omid

      خیلی پورویید

    • حسین عزیز

      کشورهایی که بیشتر خدمات را به مردم کشورشان را هم دارند بگویید و درآخر ایران

    • بدون نام

      خدا لعنتتون بکنه

    • بدون نام

      اخه مرد حسابی ما را با المان ونروژ و....مقایسه میکنید حالا که مقایسه ار هر نظر مقکثل حقوق امکانات وغیره مقایسه کنی.

    • بدون نام

      اخه مرد حسابی ما را با المان ونروژ و....مقایسه میکنید حالا که مقایسه ار هر نظر مقکثل حقوق امکانات وغیره مقایسه کنی.

    • بدون نام

      من انروز دیدم خودرویی فقط دو لیتر بنزین زده حالا ان قطعا ار تونل توحید امده و اگر بخواهد از تونل رسالت عبؤر کنه از کجا عوارض پرداخت کنه

    • بدون نام

      من انروز دیدم خودرویی فقط دو لیتر بنزین زده حالا ان قطعا ار تونل توحید امده و اگر بخواهد از تونل رسالت عبؤر کنه از کجا عوارض پرداخت کنه

    • بدون نام

      آخه ما چيمون شبيه كشورهاي ديگست كه اين يكي باشه؟! شك نكنيد پولش نه خرج هوا نه ترافيك نه ساخت و نگهداري معابر و خيابانها ميشه!

    • بدون نام

      این سفسطه بازی ها چیه بابا خجالت بکشید . تونلی که با بودجه عمومی ملت بدبخت درست شده چرا باید ملت برای استفاده از آن پول بدهند به مسؤلین پیشنهاد میکنم به تعداد جمعیت کشور نوعی کنتور اختراع کنن که به مردم وصل بشه تعدادنفس کشیدن ها را محاسبه ودر پایان ماه قبض هوا صادر بشه

    • مملی

      چرا کشورایی رو نمیگی زندگی توش راحته

    • علی

      بچاپید تا میتونید

    • بدون نام

      آخه چیمون شبیه این کشورهاییه که گفتی؟ چرا فقط چیزایی که به نفعتونه از بقیه تقلید میکنید.

    • بدون نام

      این کشورهایی که گفتی کشورهای پیشرفته هستند نباید خودمونو یا اونا مقایسه کنیم. ما خیلی هنر کنیم بتونیم خودمونو با کشورهای فقیری که مردمشون گشنه ان مثل کشورهای افریقایی مقایسه کنیم

    • کیانا

      چطور اداره خوب کشورای دیگه رو یاد نمیگیرین فقط پولی کردن معابر عمومی رو از اونا تقلید میکنین ...واقعا خجالت نمیکشین

    • بدون نام

      اولندش ک اینا بهانه ای است برای پول گرفتن. همین الانشم داریم بابتدور زدن ماشین عوارض میدیم ، دیگه عوارض تونل چ مدلشه!!!!!
      دومندش : شهرداری هم ه ساله داره از همه خونه ها و مغازه وو همه همه عوارض میگره . احتمالا پولشون ته کشید جییبشون خالی شد نشستن یه نقشه واس سرکیسه کردن مردم دوختن.
      سومندش .: خداییش این طرح ترافیک و زوج وفرد خیلی مسخرس.
      هه پول بده برو تو طرح . اونوقت مشکل ترافیک حل میشه

    • بدون نام

      آخرش یعنی چه بخواهید چه نخواهید باید پول بدهید.لامذهب ها لااقل صبر کنید فشار مالی مردن کم بشه بعد اینکار را بکنید.

    • بدون نام

      راه دزدی جدیدی به ذهنتون نرسید خدایییی

    • بدون نام

      همه راهها را رفته بودین فقط تونل ها مونده بود دیگه

    • مممدی

      آخه شما خودتونو با کشورهای اروپایی برابر میبینید وخودتونو با اونا مقایسه می کنید؟

    • بدون نام

      خجالت بکشین برای خرابکاری گندکاری غربیهارومثال میزنن واصلاحطلبان ولی وضع زندگی رفاه ...اوناهارونه میگن نه قانون میکنن

    • معبر پولکی

      شما ده ها کشور دیگر را نام ببر، که معبر پولی دارند.بعد امکانات زندگی و نوع اتومبیل،درآمد مردم ،آزادی های اجتماعی و دهها مزیت دیگر زندگی آنها را نیز منصفانه ذکر کن بعد بخودت جرأت بده برای سرکیسه کردن مردم مظلوم وفقیر ایران حرف از پولی کردن تونل وهرسوراخی بزنی،البته اگر وجدانی براتون باقی مانده

    • بدون نام

      خوب لامستب اونا اگه خیابوناشو پولی کردن تونلارو پولی .خیابوناشون.تونلاشون خوبه وبدون ترافیکه ولی شما توهمه چیه ما ...

    • احد

      آره مثلا خواستيد موضوع پول گرفتن از مردم را با اين ترفند توجيه کنيد
      بابا کم بخوريد گرد بخوابيد دست از سر اين مردم هم برداريد

    • بدون نام

      ول کن این حرف ها را چرا حاشیه میری میخواین پولی کنین ،تمومه، چرا الکی از کشور های دیگه مثال میزنین ، تمام اون کشورها جزء کشورهای پیشرفته هستن ، نه مثل ما جهان سوم ، این بازی با کلمات برای اونجا که زیر ساختهاش درسته و در آمد مردم جواب گوی هزینه ها هست ، قابل قبوله

    • بدون نام

      بهونه جوره همیشه
      منابع مردم رو به چپاول میبرن ۲تا تونل میزنن زورشون میاد مفت باشه

    • بدون نام

      اخه کشور ما به کدوم یکی از این کشورهایی که نام بردی شبیه برادر من ‌ ظاهرا دولت ول کنش خراب شده چون نمیخواد بی خیال این ملت بشه

    • بدون نام

      امیدوارم سیستم شهرداری درکل کشوربرچیده بشه بلایی شده به جون مردم افتاده با عوارض های کیلویی و خدمات ناچیز

    • بدون نام

      چرا فقط چيزايي كه بنفع خودتونه از كشوراى ديگه ياد ميگيرين

    • بدون نام

      آخه ما کجامون با نروژ و سوییس و آلمان و ایرلند قابل مقایسه ست؟ چطور شد امکانتی که به مردم داده میشه رو نمی گید؟ توی آلمان مردم توی مترو مطالعه می کنن توی تهران فقط اگه بتونی خودتو توی فشار جمعیت از خفگی نجات بدی شاهکار کردی.
      همش دنبال خالی کردن جیب مردمید، لعنت به همه تون

    • بدون نام

      شما سطح درامدشون و اول نگاه کن ..نه اینکه طرف 2تومن حقوقشه ماهی حداقل 500هزار تومنش و بده پول تونل حخخخخ عجب

    • آرمان

      این طرح هم کمکی به حل معضل ترافیک نخواهد داشت ولی برای تشدید ترافیک خوب است مردم برای فرار از این پول مفت دادن، شهر را دور میزنند برای حل مشکل ترافیک باید ناوگان حل و نقل عمومی ارتقاء داده شود کیفیت،آسانی دسترسی،ارزانی،دسترسی سریع و.....پرداخت عوارض فقط افزوده شدن مشکلات و کشف تخلفات جدید را در بر دارد.

    • بدون نام

      اتویان کشور المان را میگذارند پای اتوبان شهدای غزه
      اون کجا واین کجا

    • بدون نام

      یعنی وضعیت ایران روباسویس وآلمان مقایسه میکنید اینجامردم تونون شبشون موندن

    • ناشناس

      در کل دنیا غلطای زیادی خیلی انجام میدن هر کاری هم می کنن شرایط و ضوابط خودشون رو درست انجام میدن چه ربطی به اینجا داره چرا هر چی از جیب در آوردنه مردم هست مسوولین یاد می گیرن چرا مسائل خدماتی و رفاهی و فرهنگی یاد نمی گیرن اگه قراره همه چی کپی برداری بشه درست کپی کنید

    • بدون نام

      کجای زندگی درایران به کشورهای یاد شده میخوره که عوارضش بخوره اقایان سیاسیون که به اروپا باخرج مردم میروید کنکاش کنید چه عواملی مردم راشاد میکنند جزیی ازانها را درایران پیاده کنید نه اینکه ه چه پولیه یقه مردم رابگیرید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج