۸۲۳۷۰۸
۱۰۳ نظر
۵۰۴۶
۱۰۳ نظر
۵۰۴۶
پ

درباره کلیپ عجیبی که ترویج کودک‌همسری می‌کند

این زوج احتمالا تا همان ۱۳، ۱۴‌سالگی هرگز دست به سیاه و سفید نزده‌اند و شاید یک سالی نامزد بوده‌اند و سپس به خانه بخت رفته‌اند. با آرزوی خوشبختی برای این دوستان، من درباره بچه‌هایی صحبت می‌کنم که، چون «نان‌خور» اضافه هستند، شوهر داده می‌شوند.

روزنامه شرق - شهرزاد همتی: مخالفان طرح افزایش سن ازدواج هر روز با یک تاکتیک جدید به میدان می‌آیند. جدیدترین اقدام‌شان ساخت و انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی در تبلیغ و ترویج ازدواج کودکان بوده است.

ویدئویی که در آن دو دختر و پسر جوان که ادعا می‌کنند ۱۷ و ۱۹ سال‌شان است و سه سال پیش آشنا شده‌اند و ازدواج کرده‌اند، حالا خوشبخت هستند. کلیپی که حاشیه‌ها و بحث‌های بسیاری را به دنبال داشت.

وقتی تلاش‌های نمایندگان موافق طرح افزایش سن ازدواج به جایی نرسیده، حالا مخالفانی که پیش‌از‌این با پیامک و ایمیل سعی در تهدید و منصرف‌کردن نمایندگان مجلس برای رأی‌دادن به این طرح را داشته‌اند، وقتی می‌بینند نهاد‌های مدنی و فعالان حوزه کودک هنوز در تلاش هستند تا راهی برای بحث درباره ازدواج کودکان باز کنند، در فضای مجازی اقدام به انتشار این کلیپ در وصف مزایا و تمجید ازدواج کودکان کرده‌اند.

در این کلیپ یک‌دقیقه‌ای که در ۴۸ ساعت گذشته در فضای مجازی دست به دست می‌شود، زن و مرد جوان می‌گویند نمایندگان مجلس معنای این خوشبختی را درک نمی‌کنند و نمی‌خواهند اجازه بدهند دختران و پسرانی که به سن بلوغ رسیده‌اند، بتوانند ازدواج کنند.

آن‌ها خطاب به نمایندگانی که کودکان را ناپخته و فاقد قدرت تشخیص می‌دانند، می‌گویند که همه این‌ها توهین است و به خود نمایندگان باز‌می‌گردد. این کلیپ حاوی نکات تأمل‌برانگیزی است که باید درباره‌اش صحبت کرد. گویا ماجرا از این قرار است که تهیه‌کنندگان این کلیپ هنوز یا نخواسته‌اند یا نتوانسته‌اند درخواست نمایندگان مجلس را درباره افزایش سن ازدواج بخوانند. این گزارش به همه ابعاد این طرح می‌پردازد و مسائلی را مطرح می‌کند که شاید به هر دلیلی از دید سازندگان کلیپ دور مانده است.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید

درباره کلیپ عجیبی که ترویج کودک‌همسری می‌کند

یکی از فعالان حقوق کودک به صورت مستقل پنج سال است که در حوزه ازدواج کودکان در کرمانشاه و مناطق مرزی فعالیت می‌کند. او می‌خواهد در این گزارش با نام مستعار پریچهر خانجانی دانسته‌های خود را در اختیار ما قرار دهد.

پریچهر می‌گوید: من کلیپ را بدون وقفه از سه‌شنبه‌شب که به دستم رسید؛ تا چهارشنبه ساعت ۱۰ صبح تماشا کردم. واقعیت این است که اولین چیزی که در این کلیپ نظرم را جلب کرد، چهره سالم و بشاش زوجی بود که از کرده خود دلشاد بودند.

با نگاه همین زوج جوان، می‌توان آن‌ها را نقد کرد؛ افرادی شبیه بازیگران این کلیپ قطع به یقین از تغذیه کافی و به‌اندازه بهره‌مند هستند و خودشان تأکید می‌کنند که خانواده و همه برای این ازدواج پشت آن‌ها بوده‌اند. احتمالا دختر‌خانم در همین دوران رکود اقتصادی جهیزیه ارزشمندی را به منزل همسر برده است. جناب آقای داماد که احتمالا در ۱۶ سالگی جایی مشغول به کار نبوده‌اند؛ بنابراین پدر ایشان تمکن مالی داشتند که بتوانند خرج عروس‌خانم و آقای داماد را بدهند.

چادری که سر بازیگر کلیپ است، جزء گران‌ترین چادر‌های مرسوم است، جنس حریرالاسود این چادر گران به نظر می‌رسد و با احتساب همه این‌ها این زوج حداقل از خانواده متوسط رو به بالا محسوب می‌شوند که به امکانات، اطلاعات، پزشک و تغذیه کافی دسترسی دارند. او می‌افزاید:، اما از این طبقه چند دختر و پسر حاضر هستند در ۱۴‌سالگی ازدواج کنند؟

دختری که تمکن مالی دارد و پسری که هرچه می‌خواهد برایش فراهم است، کمتر اتفاق می‌افتد که دلش بخواهد زمانی که هنوز بچگی را تمام نکرده، وارد زندگی زناشویی بشود.

این زوج احتمالا تا همان ۱۳، ۱۴‌سالگی هرگز دست به سیاه و سفید نزده‌اند و شاید یک سالی نامزد بوده‌اند و سپس به خانه بخت رفته‌اند. با آرزوی خوشبختی برای این دوستان، من درباره بچه‌هایی صحبت می‌کنم که، چون «نان‌خور» اضافه هستند، شوهر داده می‌شوند.

درباره کلیپ عجیبی که ترویج کودک‌همسری می‌کند

بچه‌هایی که در هفته به‌ندرت دو وعده غذای گرم می‌خورند. بچه‌هایی که تا همین ۱۳، ۱۴ سالگی هم بچگی نکرده‌اند و از دو، سه‌سالگی نیروی کار هستند و نان‌خور اضافه. بچه‌هایی که از سوء‌تغذیه و فقر آهن رنج می‌برند و هنگام زایمان از دست می‌روند. آن‌هایی که شوهر داده می‌شوند، بدون آ‌نکه بلوغ جسمی و عادت ماهانه‌شان شروع شده باشد و در خانه همسر هم همان چیزی را از سر می‌گذرانند که در خانه پدر و مادر.

او می‌افزاید: این کلیپ می‌خواهد بگوید ازدواج افق‌های جدیدی را به روی بازیگران کلیپ باز کرده؛ عشق، استقلال و تشکیل خانواده تنها بخشی از چیزی است که این زوج خوشبخت به دست آورده‌اند؛ اما ما درباره گروهی صحبت می‌کنیم که بخش عمده ازدواج کودکان در میان آن‌ها رخ می‌دهد و با حداقل امکانات، بدون تجربه جشن ازدواج با یکی از هم‌بازی‌های محله‌شان ازدواج می‌کنند و باز هم مثل خانه پدر نه‌تن‌ها چیزی برای خوردن ندارند؛ بلکه کار خانه و بچه‌داری نیز به آن‌ها اضافه می‌شوند. آیا این دختر‌خانم و همسرش سری به این محلات زده‌اند و گریه‌های مادر ۱۵‌ساله را دیده‌اند که، چون بعد از به‌دنیا‌آمدن بچه‌اش برای بچه اسباب‌بازی آورده‌اند، حسودی کرده و عروسکش را به بچه‌اش نمی‌دهد؟

خانجانی در پایان می‌افزاید: گوشی که نمی‌خواهد بشنود؛ حتی واقعیت را هم وارونه خواهد شنید. چه کسی به این عزیزان گفته حق ازدواج ندارید؟ این قانون تنها می‌خواست ازدواج بچه‌های زیر ۱۳ سال را ممنوع کنند که موفق نشد. از بخش عمده‌ای از مخالفان این قانون بپرسید که فرزندان‌شان چند‌سالگی ازدواج کرده‌اند. حاضرم شرط ببندم هیچ‌کدام فرزندان‌شان را زیر ۱۸ سال به خانه بخت نفرستاده‌اند؛ با این توجیه که آن‌ها دختر ندارند. من از رئیس سازمان فرهنگی-اجتماعی زنان می‌خواهم بپرسم اگر دختر داشت، حاضر بود او را ۱۰‌سالگی به خانه بخت بفرستد؟ از دوستان کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس هم این را می‌پرسم. اگر این زوج جوان خودشان خواسته‌اند ازدواج کنند، مطابق پیمایش ما در مشهد، کرمان و کرمانشاه فقط چهار درصد ازدواج کودکان با علاقه و میل باطنی انجام می‌شود.

بحث ما تنها زیر ۱۳ سال بود

در سال‌های دورتر سن ازدواج در ایران شبیه به امروز نبود، مطابق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی مصوب ۱۳۱۳، نکاح دختران قبل از رسیدن به ۱۵ سال تمام و نکاح پسران قبل از رسیدن به ۱۸ سال تمام ممنوع بود. اما با پیشنهاد مدعی‌العموم می‌شد استثنائاتی قائل شد. در سال ۵۳ با تصویب قانون جدید حمایت از خانواده دوباره سن ازدواج تغییر کرد. در ماده ۲۳ این قانون آمده بود: «ازدواج زن قبل از رسیدن به ۱۸ سال تمام و مرد قبل از رسیدن به ۲۰ سال تمام ممنوع است. مع‌ذلک در مواردی که مصالحی اقتضا کند، استثنائا درمورد زنی که سن او از ۱۵ سال تمام کمتر نباشد و برای زندگی زناشویی استعداد جسمی و روانی داشته باشد، به پیشنهاد دادستان و تصویب دادگاه شهرستان، ممکن است معافیت از شرط سن اعطا شود...».

با وجود شباهت این ماده با ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی از حیث اعطای معافیت از شرط سن و... تفاوت‌هایی داشت که مهم‌ترین آن افزایش سن ازدواج بود. سن ازدواج در قانون حمایت از خانواده مصوب بهمن ۱۳۵۳ از ۱۵ سال تمام برای دختران و ۱۸ سال تمام برای پسران در قانون مدنی به ۱۸ سال تمام برای دختران و ۲۰ سال تمام برای پسران افزایش یافته بود، اما هنگام تجدیدنظر در قانون مدنی بعد از انقلاب در سال ۶۱، ماده ۱۰۴۱ پیشین قانون مدنی مغایر شرع تشخیص داده و به این شکل اصلاح شد: نکاح قبل از بلوغ ممنوع است و مطابق معنای فقهی بلوغ، بلوغ دختران ۹ سال و پسران ۱۵ سال اعلام شده است. سن قانونی ازدواج درحال‌حاضر در ایران ۱۳ سال برای دختران و ۱۵ سال برای پسران است. البته این سن نیز می‌تواند با تشخیص دادگاه و درخواست، ولی کودکان کمتر شود.

بیشتر تلاش نمایندگان مجلس بر این بود که حداقل بتوانند در هر شرایطی ازدواج زیر ۱۳ سال را برای دختران ممنوع کنند که هنوز موفق نشده‌اند. مطابق ماده ۱۰۴۱ قانون اصلاح موادی از قانون مدنی مصوب ۱۴/۸/۱۳۷۰ و تبصره آن: «عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن، ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح».

طیبه سیاوشی در این باره می‌گوید: مخالفان این طرح به نوعی برداشت‌های شخصی و تفسیر به رأی خود را بدون درنظرگرفتن مواردی که نمایندگان مجلس مطرح می‌کنند، مدام فریاد می‌زنند. آن‌ها حتی به طرح مسئله هم توجه نکرده‌اند. تجربه موفق در ازدواج کودکان به این معنا نیست که همه مردم این تجربه موفق را دارند. در همایش کودکی و توسعه هم، چند خانم به ما مراجع کردند که ۱۲-۱۳ سالگی ازدواج کرده‌اند و افراد موفقی هستند و فوق‌لیسانس دارند و همسرانشان افراد با پرستیژ اجتماعی محسوب می‌شوند، اما همه این‌ها از یک مسئله ناراضی بودند و آن این بود که برایشان دردناک بود که مرحله کودکی را تجربه نکرده‌اند.

مسئله مطرح‌شده از جانب ما برای کودکان زیر ۱۳ سال بود و هنوز درباره زیر ۱۸ سال صحبت نکرده‌ایم و ورود نمی‌کنیم. این دوستان نمی‌دانم چرا تأکید زیر ۱۳ سال نمایندگان مجلس را متوجه نمی‌شوند یا تعمدا می‌خواهند ما را به جایی وصل کنند. به نظرم ما می‌خواهیم مشکل این کودکان را حل کنیم و با وجود مخالفت‌های عجیب‌وغریبی که با این طرح شد، دفاعیات جانانه‌ای را هم از این طرح شاهد بودیم.

الان اگر از مخالفان این طرح سؤال کنید، آن‌ها حاضر نیستند دختر ۱۳ یا ۱۴ ساله خود را وادار به ازدواج کنند و مسئله آن‌ها صرفا مسائل و انگیزه‌های مذهبی برای وادارکردن کودکان به ازدواج نیست و بیشتر موارد سنت است که بر هر چیز غلبه می‌کند.

فعالان حقوق کودک معتقدند آمار بالای کودکانی که پیش از رسیدن به بلوغ فکری و ذهنی ازدواج می‌کنند، حکایت از گستره بالای این پدیده دارد و در آینده بر سلامت خانواده‌های ایرانی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

این فعالان بر مشخص‌شدن قطعی و قانونی سن ازدواج تأکید می‌کنند و معتقدند تا مشخص‌نشدن الزامات قانونی نمی‌توان از این پدیده جلوگیری کرد. بر همین اساس آمار‌ها نشان می‌دهند که در سال ۹۰، ۲۲۰ کودک؛ سال ۹۱، ۱۸۷ کودک؛ سال ۹۲، ۲۰۱ کودک؛ سال ۹۳، ۱۷۶ کودک و در سال ۹۴، ۱۷۹ کودک زیر ۱۰ سال تن به ازدواج داده‌اند؛ این در حالی است که آمار‌های رسمی فقط محدود به ازدواج‌های ثبت‌شده در دفاتر رسمی است و چه‌بسا این تعداد به دلیل ثبت‌نشدن ازدواج کودکان بدون شناسنامه یا عدم ثبت رسمی و قانونی ازدواج‌های چندهمسری تغییر یابد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هرّو از برّ تشخیص نمیدن تو اون سن هنوزم خیلی خام به نظر میان

      پاسخ ها

      • مادر عروس

        مشکل از تربیت کردن شماست و الا باید زندگی کردن بلد باشند. تعیین سن ازدواج یعنی محدودیت برای ازدواج. اگه سن ازدواج سیزده سال باشه به این معنی نیست که باید همه ی دختران سیزده سالگی ازدواج کنند لطفا بفهمین

      • 1367

        آقايون و خانم هايي كه با ازدواج زود مخالفن
        من نميخواستم با شماها بحث كنم چون به اندازه كافي بحث كردم و فايده اي نداشته!فقط اينو خواستم بگم شما به سبك خودتون ازدواج كنيد ما هم به سبك خودمون حرف اين دوتا جوون اينه كه قانون گذاري براي سن ازدواج غلطه چون اينا احكام خدا هستن!كسي شما و يا مارو زور نميكنه كه دخترامون رو 14 سالگي بفرستيم خونه بخت هركس به اندازه خودش فهيم است و نگران بچه هاش...ولي هر عقلي اينه متوجه ميشه ازدواج و حتي شكست در ازدواج به مراتب و هزاران بار بهتر است از روابط پنهاني و خيابوني اونم براي نوجونا كه غالبا منجر به خودكشي يا افسردگي ميشه مخصوصا براي دختر...شما اين مطلب رو برو از سايت هاي خارجي سرچ كن ببين 99 درصد دخترا و پسرا در غرب افسرده هستن و سرخورده...چرا كه هم قانونشون ايراد داره هم شريعت ندارن در غرب از هر 3 دختر يك نفر اولين تجربه جنسيشون از محارم خودشون ميباشد و بعدر در مدارس بطوري كه در مدارس انگليس در مدرسه قرص هاي ضد بارداري تزريق ميكنن و ثروتمنداي انگليس بچه هاشون رو ميفرستن مدرسه تفكيك جنسيتي(ببخشيد بابت مطالب زننده اي كه مطرح كردم)

      • صبا

        پای بحثای اینجوری چقدر پدوفیل ریخته, بعضیا معلومه دختراشون رو نه سالگی فروختن از وقتی هم به دنیا اومدن برا کشتزار بودن تربیتشون کردن الان به خودشون می بالن

    • zorbayonani

      حال بهم زن ها....نکبت ایدولوژی زده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوتا جوون اگه شرایطش رو داشته باشند,چه اشکالی داره ازدواج کنند ,حتی اگه زیر یه سقف نرندو چند سال نامزد باشند و حتی خرجشون رو هم خونواده ها بدند,بهتر از اینه که دوست باشند باهم و هیچ تعهد و مسئولیتی هم نداشته باشند.
        ازدواج کودکان وقتیه پیرمردی بیاد با یه دختر کم سن ازدواج کنه ,نه اینکه هر دو طرف جوون و نوجون باشند.
        به نظرم به جای این که عقب موندگی هاتون رو با توهین جواب بدید,بخش مثبت و منفی حرفشون رو باهم بررسی کنید.ممنون

    • بدون نام

      قوانین مغایر با احکام اسلام و سنت پیغمبر اسلامه. دختر از 9 سالگی و پسر از 15 سالگی می تونن ازدواج کنن، هرکس غیر از این حرفی بزنه کافره و باید بره جهنم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لطفا خفه شو همه چیز را به پای دین اسلام نگذار دخترنه ساله ایرانی که در شرایط نامناسب زندگی کردی و ازدواج اجباری میکند در حقش ظلم میشه خدا حق الناس را نمیبخشه

      • بدون نام

        هموطن از عقل خودت کمک بگیر یک کم ! خودت دختر 9 ساله داشته باشی حاظری الان شوهرش بدی ! بچه های الان رو با صدر اسلام مقایسه می کنی!!!!!!!/

      • fateme

        خاک تو سرت بشه که اینقدرررررر بی شعور تشریف داری و دین اسلامو اینقدر بد جلوه میدی . در ضمن کافر اصلی تو یکی هستی که با چرت و پرت گفتن و ادعاهای اشکار میخوای ازدواج زیر ۱۸ سال رو رواج بدی. تو باید بری جهنم
        فاطمه زهرا هم که۹ سالگی ازدواح کردن به خاطر این بود که اون موقع سن ازدواج کمتر بود و همچنین دختر ۹ ساله فهمیده تر بود نه مثل الان که ازدواج زیر ۱۸ کاملا غلطه و آثار منفی روی جامعه میگذاره....

      • محمود

        باشه

      • بدون نام

        چشم چون تو گفتی همه میریم جهنم!
        چرا یه جور حرف میزنید که مردم از اسلام زده بشن؟؟!!

      • بدون نام

        خجالت بکشین تورو خدا .دختر ۹ سال هنوز بالغ نشده

      • m

        آخه آدم با شعور تو اگه تو عمرت یه بار کتاب قرآن رو دستت گرفته باشیو معنیشو خونده باشی... میبینی بیشتر آیه های قرآن راجع به اینه که ما ها آدمای خوبی باشیم و گناه نکنیم و خیلی بیشتر ما رو به تفکر کردن دعوت کرده و عمل صالح... حالا یه سری از مسائل قرآن راجع به امور فردی و اجتماعیه که مال حدود ۱۴۰۰۰۰ سال پیشه یعنی همون زمانی ک‌ه عرب کثیف دخترو مثل یه آشغال زیر زمین دفن میکرد یا مث یه حیوون وقتی یه زنو میدید جماع میکرد!یا خیلی چیزای کثیفتر و بدتر از این که حتی آدمای بی‌دین این زمونه(از نظر تو) ازش کراهت دارند... چیزی ک قرآن بهش تاکید کرده خوب بودنه و انسانیته. حالا یه آیه هم مثلا در مورد حجاب داده و به زنان پیشنهاد کرده چون مردای عرب کثیفن و هرزه برای در آرامش بودن خودشون تو جامعه بهتره حجاب داشته باشن در ضمن اول به پوشش نگاه مردان تاکیید کرده بعد حجاب زنان... یا اینکه مثلا ۴ تا زنم میشه داشته باشی اما پیامبر و امام علی توی زندگیشون فقط به یک زن وفادار بودن و پس از مرگ اونا چند همسری رو بدای حمایت از یتیما و بیوه ها انتخاب کردن... مشکل ما اینه ک دین اسلام همینطوری و بدون هیچ گونه تفکر و پذیرشی بهمون القا شده و فقط بهمون یه سری احکام نه چندان مهم و فرعی رو گفتن و فکر کردن دیگه کار تمومه با چار بار ختم عربی‌قرآن میریم بهشت . همینطوریه ک افرادی متعصبی مثل تو به خودشون احازه میدن غرور داشته باشن در برخورد با افراد دیگه جامعه و خودشونو برتر بدونن... و به راحتی دل بشکنن و عرش خدارو به لرزه در بیارن... برو یه خورده راجع به آمار ازدواج کودکان توی سیستان و آمار بالای بیوه های زیر ۱۸ سال بخون بعد حرف بزن. توی قزوین همکلاسی من ک‌۱۷ سال داشت و یک سالی میشد ک ازدواج کرده بود به دست همسرش به قتل رسید ! اخبارش رو میتونید بخونید.... فقط می تونم بگم امان از جهل و تعصب که باعث شده ما جهان سومی باشیم... همین شماها گند زدید به دین پر از انسانیت اسلام... خدا نابودتون کنه

      • فاطمه محبتی

        جدیدا مث اینکه اصول دین تغییر کرده

      • بدون نام

        بمیر بابا با این فتوا دادنت

      • بدون نام

        تو خودت یه دختر نه ساله داشته باشی حاضری دخترت ازدواج کنه
        اگه جوابت مثبته باید بگم خیلی ادم بی غیرت و عوضی هستی
        کسی که باید بره جهنم تویی با این افکارت

      • بی نام

        موافقم

      • سعید

        احسنت

      • بدون نام

        دین اسلام با زمان تغییر میکنه
        اینو حتی قران هم گفته
        دختر ۹ ساله زمان پیغمبر با دختر ۹ ساله الان فرق داره چرا خودتو به نفهمی زدی؟

      • بدون نام

        قشنگ مشخصه ازون آدمايي كه فقط براي بد نام كردن اسلام داري اينطوري حرف ميزني بعدشم كجاي اسلام همچين حرفي زده ؟؟؟؟؟

      • hana

        لطفا گند به اسلام نزنید !قوانین اسلام دو دسته ست یه سریاشون ثابتن یه سری متغیر ، دختر نه ساله 1400 سال پیش از هر نظر به بلوغ رسیده بوده که گفتن میتونه ازدواج کنه اما الان شما ببینید یه دختر 9 ساله چی از زندگی میفهمه که بخواد ازدواج کنه اینجاست که باید قوانین عوض بشه

      • lady

        دقت داشته باشین که این سنت در زمان پیامبر بوده و قطعا در اون زمان شرایط برای ازدواج مناسب بوده و افراد به بلوغ لازم رسیده بودند
        مثل خیلی از احکام که مختص زمان مشخصی هستند و با نظر افراد اگاه امکان تطابق آنها با جامعه جدید هست
        کسی هم منکر درستی احکام قبلی نمی شه
        این دید تک بعدی شما مناسب نیست .

      • بدون نام

    • رضوان

      مسلما منظور این زوج هم ازدواج زیر ۱۰ سال نبوده!
      همین مسخره بازیا رو در میارین که الان آمار ازدواج سفید انقد رفته بالا و سن ازدواج هم همینطور!
      آخه چه عیبی داره که دو نفر که هم به بلوغ فکری و هم جسمی رسیدن با هم ازدواج کنن؟!
      پسری که تو اوج نیاز جنسیش دست و پا میزنه، فقط چون هنوز بیست سالش نشده، باید بره دنبال راه های حرام و گناه!!!
      دختری که نیاز داره هم فقط چون دختره و سنش کمه، باید جلوی خودشو بگیره و یا بره دنبال هزارتا راه حروم!
      ازدواج کودکان خیلی بده، اما اگه طرف مقابل جای باباش باشه.
      وگرنه که ما تو اسلام داریم که خوبه دختر تو خونه شوهرش به بلوغ برسه.
      چون اینجوریه که هم آمار طلاق میاد پایین و هم گناه تو جامعه کم میشه.
      حالا باز یه عده روشنفکر میان چرت و پرت میگن!

      پاسخ ها

      • سینا معینی

        سلام روشنفکر. .

      • بدون نام

        شما کلا انسانها را بانیاز شکم و زیر شکم می بینید

      • بدون نام

        انصافا متن بالا رو خوندی ؟ خوندی دختر 15 ساله به بچه خودش سر عروسک حسودی می کرد! خوندی و باز این حرفها رو می زنی ؟

      • بدون نام

        وقتی امثال تو هستن چه نیازی به چرت گو داریم ما

      • بدون نام

        تو رو خدا بگو دقیقا کجای قرآن نوشته شده؟؟؟

      • ناشناس

        شما گویا متن رو درست نخوندی .در قانون گفته شده پسر زیر سن 15سال ودختر زیر سن 9سال ازدواجش ممنوع است ولی با شرایطی به حکم دادگاه مجاز ،الان پسری که بالغ میشه و 15سال داره مجاز به ازدواج است ممنوعیت برای پسران برای زیر 15سال است.پس لطفاً خبر رو دقیق بخون.

      • بدون نام

        مسئله رو متوجه نشدی عزیز داره میگه منظورش دختری که از سر ناچاری و اضافه بودن مجبور به ازدواج میشه من الان 26 سالمه هنوز نتوستم درست معیارهای ازدواج ام رو مشخص کنم بعد چطوری یه کودک 13 میتونه .امار طلاق علتش ازدواج نسنجیده هستش

      • بدون نام

        اولا که ازدواج سفید هیچ ربطی به این موضوع نداره. شما یه چهار تا تحقیق ساده بکنی میبینی که کسایی که رو به ازدواج سفید اورده اند از سی سال به بالا سن دارن. بعدشم کسی که دینداره تا حس کرد که نیاز جنسی داره و کمی داره بهش فشار میاد نمیره روبه گناه. کسی هم که این کارو کرده دین نداشته. دوما اگه تو دین بر فرض ده جا گفته برای رفع نیازهای جنسی و عاطفیتون ازدواج کنید صد جای دیگه گفته که نادید گرفتن نیازهای حیوانی که درون انسان هست ادم رو به مقامات بالاتری میبره.
        اصلا از این حرفها به کنار میگیم یه پسری و دختری نیاز جنسی دارند و میخواهند ازدواج کنن یعنی واقعا نمیتونن تا سن سیزده سالگی صبر کنند؟ این بحثی که مطرح شده بحث یکی دو تا ادم نیست که بگیم اره ممکنه یه دختری تو دوازده سالگی نیاز جنسی دلشته باشه و بخواد ازدواج کنه بحث سر اولویته. اولویت اون دختریه که جزءی از سی درصد قشر فقیر جامعس و خانوادش برای راحت شدن از دستش میخوان شوهرش بدن. اصلا این قشر رو هم بذاریم کنار من خودم به وفور توی فامیل و اشناها دیدم که دختری هنوز به بیست سالگی نرسیده طلاق گرفته و الان چون بهش فشار وارد شده دوباره مجبوره ازدواج کنه.
        الان بین زندگی و اینده یک کودک و نیاز جنسی یک پسر و دختر، که مطمئنا اگر کسی در سن ده سالگی نیاز جنسی داشته باشه به دلیل بلوغ زودرس و کوتاهی در تربیت اون بچس ، کدوم مهم تره؟

      • بدون نام

        بلوغ چیه خانوم یا آقای رضوان. به نظرم مصلحت حکم می کنه که دختر در خانه شوهر متولد بشه. اینطوریه که یک مدینه فاضله خواهیم داشت!!!ا

      • بدون نام

        امار طلاق میاد پایین !!!!
        تنهایی فکر کردی یا کسی کمکت کرد
        نخیر چهار صباحی بعد همینا میفهمن ک جوونی ک هیچ بچگی هم نکردن بعد سا طلاق میگیرن یا هر کی میره سمت خودش شمامیدونیچقدزنمطلقهزیر ۱۸سالداریم

      • بی نام

        خودت اینقدر چرت و پرت گفتی نیاز نیست کسی نظری بده

      • بدون نام

        اتفافا خودت داری چرت و پرت میگی

      • بدون نام

        تا حالا کسی و دیدی ک تو سن ۱۳-۱۴ سالگی ب بلوغ فکری رسیده باشه؟؟؟؟؟
        پس کم حرف مفت بزن

      • بی نام

        لایک الان متاسفانه این روغن فکرا زیاد شدن

      • سعید

        بسیار عالی

      • بدون نام

        کسی که به بلوغ فکری نرسیده، نمیتونه ازدواج کنه و مسئولیت یک خانواده رو بدست بگیره. زندگی شوخی نیست که صرفا نیاز جنسی رو مبدا قرار بدیم و بر اساس اون تصمیم بگیریم.اگه کسی ازدواج نمیکنه چون شرایطش رو نداره،به خودش مربوطه.اگه ازدواج کنه، نه تنهاخودش بلکه یه نفر دیگه هم باید تو زندگی بدبختی و سختی بکشه. کسی که ازدواج سفید میکنه هم به خودش مربوطه و تصمیمات دیگران در زندگیشون ب تو ربطی نداره. یقینا مردم اشراف بیشتری بر زندگی خودشون دارن تا دیگران.

      • arash

        وقتی میگی ازدواج سفید بدون از چی حرف میزنی! دلیلش چی میتونخ باشه جز عدم ثبات اقتصادی و ترس از تعهد؟ کسی که تو سن بالا نخواد ازدواج کنه مسلما کسی جلوشو نگرفته
        لابد چارتا بچه کوچیک میتونن مشکلاتی که سی سالا هاش توش موندنو حل کنن!
        این بدبختا وقت عروسک بازیشونه هنوز
        خیلیی هم بهشون فشاار اومده بود میرفتن صیغه میکردن! این چیزا رو ک بلدن

      • سعید

        متحجر
        نتونه کنترل کنه چیه؟ فرق ادم و حیون پ تو چیه؟
        خیلی مسلمونی برن صیغه کنن گناه هم نیست!
        اگه به این وضعه لطف کن برو تو غار زندگی کن چون الانم هر وسیله رفاهی داری از مملکت های کفره
        وگرنه به شمنا بود که میگفتین دعا بخونید تا خنک بشید جای کولر

      • بدون نام

        ما مخالف نیستیم، ما فقط پول نداریم مثه شما

      • بدون نام

        تو که فکر میکنی ازدواج فقط رفع نیازهای جنسیه روشنفکری

      • بدون نام

        خاک بر سرت حشری هیز

      • بدون نام

        مسخره عوصی

      • بدون نام

        بالاخره ادواج کودکان بده یا نه؟ چون دختری که بخواد در خونه شوهرش به بلوغ برسه یعنی در بچگی باید شوهرش داد

      • بدون نام

        ازدواج شوخی و بچه بازی نیست... نمیدونم این تفکرات رو از کجا آوردین. آخه چه حالیتونه از زندگی و بچه داری و ....

    • بدون نام

      ایران تنها کشوری است که گذشته، آینده اش بوده ! اما متاسفانه قدرش را ندانستیم !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این کامنتت هزارتا لایک داشت خاله ها و مادر خودم همشون 16 سال شوهر کردن با اجازه دادگاه و اینا (قبل سال 57) ولی هیچکدومشون نه دختراشونو زیر 20 سال شوهر دادن نه عروس زیر 20 سال گرفتن همیشه هم دخترا تشویق به درسد خوندن و مستقل شدن می کردن اگه واقعا خوب بود هیچ مادری بد دخترشو نمیخواد من خودم 26 ازدواج کردم ولی دخترم رو هرگز زیر 22 شوهر نمیدم

      • محمد حسین

        خب بسه حرف نزن جو گیر

      • بدون نام

        مرده شور اون گذشته تونو ببرن که خودتونم نمیدونین چی میخواین فقط حرفای یه عده رو نشخوار میکنین که عریضه خالی نمونه

    • بدون نام

      این کلیپ شرم آور و مایه خجالت است !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        عزیزم مایه خجالت کار نوجوانان ما است که خیلی از بهتر از ما این چیز ها را می دونند

      • بدون نام

        کاربر عزیزم !نوجوانهایی که شما بهشون خرده می گیری محصول ازدواج های زود هنگامی هستند که پدرومادر جوان نتوستند از پس تربیتشون بر بیایند

    • بدون نام

      خدایا شر این واپسگراها و متحجرین را از سر ملت کم کن !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امین

      • من

        آمینننننن

    • بی نام

      این نسخه فقط به درد خودشون و بچه هاشون شاید بخوره، خواهشا برای دیگران این تفکرات گندیده رو تجویز نکنید و رسانه ای نکنید

    • بدون نام

      خواهر و دختر عموی من همسن هستند.دختر عمو تو ۱۲ سالگی با تصمیم پدر و مادرش با آقایی ۳۰ساله ازدواج کرد.حالا هم تو ۳۷سالگی ۵تا بچه داره،خودشم انگار ۶۰سالشه.اما خواهرم با دکترای معماری مشغول تدریس در دانشگاه و تو زندگی شخصی خودش هم موفق و خوشبخت و شاده.خدا لعنت کنه قانونگزاریو که اجازه ازدواج قبل از حداقل ۱۸ سالگیو به دخترا داده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خاهرت شوهرت نمیخاد؟!من حاضرم باهاش ازدواج بکنماااا

    • بدون نام

      12:53 کافر تویی که اسلام و وسیله خودخواهی های خودت میکنی امثال تو حال مردم رو از اسلام به هم می زنن کجای اسلام گفته دختر بچه نه ساله میتونه تشکیل خانواده بده جامعه رو به فنا بردید با این عقیده های پوچتون که تنها چیزی که ربطی بهش نداره اسلامه کی میخواین بس کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من یه دختر ۱۸ سالم ک بنا ب دلیلی تو ۱۶ سالگی ازدواح کردم پدرم خیلی مخالف بودن و من الان ۱۸ سالمه و مطلقه ام.تازه الان فهمیدم چ اشتباهه بزرگی کردم با دختراتون اینکارو نکنید حتی اگ پسر بهترین مرده رو زمین بود شده ب زور اما نزارید دخترتون ازدواج کنه.بزارید یه مدت گریه کنه سال بعدش خودش متوجه میشع من همیشه باخودم فک میکنم کاش جلو پدرم واینمیسادم و پدرم میزد درگوشم و میگفت نمیزارم زن اون ادم شی شاید یه مدت گریه میکردم اما حداقل الان هنوز ب ۲۰ نرسیده مطلقه نبودم.بچه ها تا ۲۰ سالگی چیزی از زندگی نمیدونن نگین ک زندگی خودشونه خودشون تصمیم بگیرن نه بهشون بفهمونید تا ۲۰ ازدواج اشتباهه محظ و خریته

    • بهلول

      شهرزادخانم شماها که اصلا نیاز به ازدواج رسمی ندارید چرا ازدواج دیگران نارحت می شوید ؟! شماها مثل هم حزبی خود فاطمه حقیت جو اعتقاد به ازدواج سفید دارید پس بنابر این کاری به دیگران نداشته باشید

    • افسانه بانو

      من موافق ازدواج در سن پایین نیستم ولی دوستی دختر و پسر چی ؟ اون که صدماتش از ازدواج هم بیشتره .

    • فاطمه محبتی

      کلیپ تهوع آور
      متنفرم ازتون
      یه دختر چهارده ساله چه میفهمه از زندگی مشترک
      واقعا یعنی شما خودتون چهارده ساله بوده از مسایل جنسی چیزی میفهمیدید؟
      الان تو فامیل و آشنا وختر چهارده ساله ندارید ببینید چه جوری ان
      شر و شیطونن ولی بچه ن

      کسایی که دنبال ازدواج قبل سن قانونی ان مشکل دارن.مریض جنسی ن

    • بدون نام

      خدا پدرتو بیامرره که این شفته بازیو به خوبی تعبیر کردی. اینا زندگی رو با خاله بازی اشتباهی گرفتن ومعلومه تو کوچیکی با هم خیلی دکتر بازی کردن.

    • بدون نام

      من زنی رو سراغ دارم زود ازدواج کرده الان با داشتن دو تا دختر و یه پسر و عروس میخواد مثل دختر 25 سالش و عروسش بگرده چرا چون جونی و بچگی نکرده

    • Nazanin

      بحث کردن راجب همچین موضوعی خجالت اوره اخه ۱۳-۱۴سال !!!!ازدواج !!!!
      مگ بچه بازیه واقعا خجالت اوره
      زیر۱۹ -۱۸سال واسه دختر و ۲۴-۲۵واسه پسر خنده داره
      انگار دنبالشون کردن

    • Nazanin

      بحث کردن راجب همچین موضوعی خجالت اوره اخه ۱۳-۱۴سال !!!!ازدواج !!!!
      مگ بچه بازیه واقعا خجالت اوره
      زیر۱۹ -۱۸سال واسه دختر و ۲۴-۲۵واسه پسر خنده داره
      انگار دنبالشون کردن

    • shinto

      مملکت دروغ و نیرنگ خجالت بکشین با این کلیپ مسخرتون.

    • بدون نام

      واقعا کلیپ مسخره ایه

    • بدون نام

      چه آدم های بیشعوری هست اینا

    • بدون نام

      همین کارا رو مینکید عقب میمونیم دیگه

    • بدون نام

      عقب مونده های نفهم

    • بدون نام

      روابط آزاد و نا مشروع ، ول انگاری و دوستی دختر و پسر در سنین پایین شرم آور نیست؟؟؟ متحجر هم اونیه که خودشو اسیر افکار غربی کرده و نمیخواد قبول کنه داره توی مملکت اسلامی زندگی میکنه.

      پاسخ ها

      • سروین

        متحجر امثال تو هستن که از زندگی فقط رابطه جنسی بلدین یه مشت مریض جنسی که به اسم دین هر غلطی میکنید.
        دختر و پسر بالغ میتونن در کمال امنیت با هم یک رابطه دوستانه ساده داشته باشن ، شما ها اینقدر خودتون مریضید که همه رو به کیش خود میپندارید!
        بعد هم فعلا که همین غربی ها از شما به اصطلاح دیندار ها “انسان تر” هستن

      • عماد

        معنی متحجر میدونی چیه اصن عقب افتاده
        اره مملکت اسلامی خیلی خوبه واسه همینه همش سرامد علم و فرهنگیم تو دنیا
        ملت های تروریست پرور

    • arash

      سوال من اینه الان مثلا بچه 16 ساله شغل داره؟ حداقل های زندگی رو میتونه برطرف کنه؟
      اینا هنوز تعامل با جنس مخالفو یاد نگرفتن تا یکی رو دیدن فکر میکنن باید باهاش ازدواج کنند البته همموک تو سنین جاهلیت این فکرو داشتیم!
      فقط اونجایی که میگه پس خودتم همین بودیو احساس شاخی میکنی
      اره خود نماینده اونقدری عقل داشته که بدونه تو این سن ننیتونه
      اونجایی که میگن حداقل ها د خب نفهم ها حداقل حقوق 4ملیونه مگه اینکه بابای کله گنده داشته باشی بتونی تو این سن زندگی کنی
      ولی این دوتا معلومه کف گیرشون خورده ته دیگ تموم اینکارارو واسه دیده شدن و گرفتن تبلیغات کردن! اول پیجشم زده بود

    • بدون نام

      اخه مگه مسعولین براشون مهمه که دختر بچه شوهر کنه یا نکنه وگرنه هر ادم عاقلی میدونه زیر 18سال واقعا ظلم به دختره

    • ل

      حالا کجا اشنا شدین .....
      تحصیل کردی مطالعه کردی
      هرچند وقتش نداشتی ۱۴ سالگی ازدواج کردی
      ولی شیطون کجا اشنا شدی .اسباب بازیت بچگیت چی بود

    • بهمن

      من چندین نفر رو میشناسم که در سن کم ازدواج کردن و اکثریت کارشون به طلاق کشیده شد .افسوس از حماقت سازنده و تبلیغ کننده این گونه کلیپ ها که مردم رو احمق و ..... حساب میکنن

    • بدون نام

      چه کیلیپ مضحکی

    • به امید او

      هیچ اشکالی نداره اگه به بلوغ فکری واقتصادی برسند ازدواج کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به نظر شما تو این سنین به بلوغ فکری و اقتصادی رسیدن؟؟؟؟

    • بدون نام

      متاسفانه بعضی از جوونای الان رختخوابشونو جمع نمیکنن حاضر به تحمل سختی های زندگی نیستن. آداب معاشرت نمیدونن چیه . ۲۴ به بالا رو میگم ها .دیدم که میگم. خوش به حال خانواده های اینجور آدما.

    • بدون نام

      موجودات نفرت انگیز...از شکم سیری نمیدونن چکار کنن

    • بدون نام

      کاربر رضوان صد رحمت به گاو یه شیری میده خاصیت داره تو که از گاو کمتری

    • بدون نام

      ممنون از قلم خوبتون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهترین سن ازدواج پسر سی سال به بعد تا سیوپنج سال و
        سن ازدواج دختران از بیست وهفت سالگی تا سی سال بهترین زمان برای ازدواجه
        یک مادر دهه چهل هستم که زود ازدواج کردم وسختی های زیادی متحمل شدم

    • کیوان

      چون داعش پیشتون روسفیده ...اظهار نظر نمیکنم ولی ......

    • Niloofar

      فقط اونجایی که اون زنه میگه خداروشکر
      من الان تنها هدفی که دارم اینه که با پای پیاده و برهنه برم و زنه و مرده رو با دستای خودم خفه کنم

    • بدون نام

      سلام.بنظرم منتظر بمونیم ببینیم موافقان این طرح اول میان دختر خودشونو شوهر بدن تو این سن.مگه اعتقاد ندارن به درست بودنش.پس اول دختر خودشونو خوشبخت کنن.
      بعد..ازدواج شرایط و قانون خاص خودشو داره همه چی که نیازهای جسمی و روحی نیست.دختر و پسر تو اون سن هزار جور نیازهای روحی و عاطفی دارن.آیا سن عقلی انها به جایی رسیده که این نیازهارو جواب بده یا بعد ی مدت باید برن جایی دیگه دنبال براورده کردنش.
      خیلیا بعد رسیدن به سن کامل عقلی و بعد سی سالگی هم هنوز نمیتونن برای هم کامل باشن و خیانت میکنن وای به این بچه ها.که فکر میکنن چون زود ازدواج کردن چیکار کردن

    • حلما

      شمایی که این حرفا رو میزنید واقعا میدونید چه بلاهای جسمی و روحی ممکنه سر دختر بیاد.میدونید اگه زیر۱۸سال باردارشه چقدر از نظر جسمی اسیب میبینه.حتی خطر مرگ داره.ازیناهم که جون سالم بدر ببره،اونی که خودش بچه س.میخواد چی به بچش یاد بده.
      دختری که خودش کودکی نداشته چطور میخواد کودک سالمی تربیت کنه.و درکش کنه.
      بزارید دخترا و پسرا بچگی کنن.عقده ای نشن.از انحرافشون میترسین بجای این چرت و پرتا کمکشون کنید سن بلوغ رو با کمترین خطر بگذرونن.باهاشون دوست باشین.نه از زیر بار مشکل فرار کنید و بفرستینشون زیر ی سقف.ی مشکل بزرگتر درست کنید

    • بدون نام

      نسلهای آینده ما رو پدر و مادرهایی بوجود می آوردند که خودشان به اندازه کافی رشد جسمی، عقلی ،اجتماعی و تحصیلی کرده باشند. چطور می شود از یک زوج نوجوان توقع داشت که کودکان سالم و عاقل تحویل این اجتماع
      بدهند !!؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دختر زیر ۱۹ سال مثل خانم بالای ۳۳ سال خطرناکه !!
        تو علم پزشکی یه سال هم زیاده و ۱۸ سالگی با ۱۹ سالگیمتفاوته چه برسه به ۱۳ سالگی !!!

    • شیما

      این چرت ترین و احمقانه ترین کار ممکنع ک یه به ظاهر ادم میتونع انجام بدع....بابا چرا نمیزارن بچع بچگی کنه این سن تازه سن اوج نوجوونیه سن هنر سن کشف خعلی چیزا
      واقا کع

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام شیما

      • شیما

        علیک سلام:||

    • به تو چه من اسمم چیه

      متاسفم برای این همه افکار پوچ.اگه شماها خیلی به فکر این هستین که دختر و پسرامون زود ازدواج کنن کاری بکنید تا اونایی که دیگه دارن پیر میشن برن سر خونه زندگیشون. نه این که گند بزنید به نسل آینده

    • بدون نام

      من شنیده بودم مناطق محروم دخترها رو زود شوهر میدن اون هم به دلایل معلوم ! اینا که خیلی ترگل ورگلن ! ساعتی که دستشونه کلی قیمتشه ! اینا که خوشبختن ولی واسه اون خانواده های محروم باید جلوی زاد و ولدشون رو بگیرن اونا اگر تو سن قانونی هم ازدواج کنند بازم ۸ تا بچه میازن فکر کردین با این امار ازدواج و مجردی چرا هنوز نرخ رشد جمعیت انقدر بالاست !!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج