۱۱۶۸۱۴۶
۹۳۹۱
۹۳۹۱
پ

محتوای حمایت‌شده

ایمپلنت لیزری دندان چیست؟ + مزایا و هزینه

لیزر در دندانپزشکی کاربردهای زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای لیرز در دندانپزشکی، ایمپلنت با لیزر است. این روش ایمپلنت مزایای بسیار زیادی هم برای بیمار و هم برای متخصص ایمپلنت دندان دارد.

برترین‌ها: دندانپزشکی با لیزر در دنیای امروزه از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و به همین خاطر نیز بسیاری از خدمات دندانپزشکی با کمترین میزان درد و خونریزی انجام می‌شود. ایمپلنت با لیزر نیز یکی از مهم‌ترین خدمات دندانپزشکی با لیزر به حساب می‌آید. ایمپلنت با لیزر روشی است که در آن، کاشت ایمپلنت دندان به کمک لیزر (LAPIP) دندانپزشکی انجام می‌شود. این روش روند بهبودی را کوتاه‌تر کرده و خونریزی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. اگر بر اثر عوامل مختلفی، یک یا چند دندان طبیعی خود را از دست داده اید، باید برای درمان آن‌ها از روش‌های مختلف کاشت ایمپلنت مطلع شوید. کاشت ایمپلنت (Implant) روش‌های مختلفی را در برمیگیرد، به طوری که هر یک از این روش‌ها به مرور زمان پیشرفت کرده و به وسیله‌ی تکنولوژی روز دنیا انجام می‌شوند. لازم به ذکر است هرچه قدر تکنولوژی پیشرفته‌تر باشد، دقت ایمپلنت بالاتر می‌رود.

ایمپلنت لیزری دندان چیست؟ + مزایا و هزینه

برای مشاوره با دندانپزشکی دکتر زهرا شمسایی همین حالا تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۳۷۶۶۴۸

۰۲۱-۲۲۳۵۸۳۰۶

ایمپلنت دندان چیست؟ 

یکی از درمان‌های استاندارد برای پر کردن جای خالی دندان‌ها ایمپلنت دندان است که امروزه به یکی از پرکاربردترین فعالیت‌های دندان پزشکی تبدیل شده.

ایمپلنت نوعی پروتز دندان چند جزئی است و همانطور که احتمالا می دانید، پروتز دندان وسیله ای است که جایگزین دندان از دست رفته و یا آسیب دیده می شود. در واقع پروتز های دندانی دو نوع هستند برخی از آن ها مانند (روکش ها) تنها جایگزین بخش های آسیب دیده می شوند و برخی دیگر مانند (ایمپلنت ها) به طور کامل جایگزین دندان از دست رفته می شوند. ایمپلنت یک بخش اصلی به نام فیکسچر (یک قطعه پیچ کوچک) است که از طریق عمل جراحی وارد استخوان فک شده و اجزای دیگری که شامل روکش و اباتمنت  است روی آن سوار می شوند تا شکل یک دندان واقعی را پیدا کنند. ایملنت دندان پیچیده ترین و مدرن ترین پروتزهایی هستند که تاکنون ساخته شده اند.

ایمپلنت لیزری چیست؟

ایمپلنت دندان در واقع همان کاشت دندان به شمار می‌آید، زیرا هنگامی که بیمار دندان دائمی خود را از دست می‌دهد به پزشک مراجعه می‌کند تا در محل دندان از دست رفته، کاشت ایمپلنت انجام دهد. در بعضی از مواقع پزشک با بررسی شرایط بیمار، روش ایمپلنت با لیزر را انتخاب می‌کند. این روش، روش کم تهاجمی‌تری محسوب می‌شود، زیرا بیمار درد کمتری حس کرده و به استرس کمتری دچار می‌شود، در واقع در ایمپلنت لیزری جراحی آتروماتیک و بدون آسیبی را خواهیم داشت. در نظر داشته باشید متخصص باید به روش‌های استفاده از لیزر تسلط کافی داشته باشد، زیرا تمامی امواج لیزری در حوزه دندانپزشکی قابل استفاده نیستند.

نحوه کاشت ایمپلنت با لیزر

این عمل که حدود  30 الی 40 دقیقه زمان می‌برد، با بی حسی موضعی شروع میشود و متخصص با استفاده از لیزر بافت مخاطی ناحیه مورد نظر را برداشته و با استفاده از یک دستگاه مخصوص، پایه ایمپلنت را در حفره ی ایجاد شده قرار می دهد. سپس ناحیه شکافته شده را بسته و بخیه می زنند. و یک فرصت زمانی ۴ الی ۶ ماه داده می شود تا ایمپلنت با بافت استخوان ادغام شود. البته که یک تاج ایمپلنت موقت برای زیبایی روی پایه ایمپلنت بیمار نصب می شود.

نکته قابل توجه این است که، از هر طول موجی برای کاشت ایمپلنت نمیتوان استفاده کرد و تنها بعضی از طول موج های نور لیزر هستند که برای ایمپلنت و بهبود آن مفید است. نور لیزر با تبدیل انرژی به نور، عمل کرده و معمولا به عنوان یک روش برشی یا درمان بافتی در ایمپلنت مورد استفاده است. به دلیل بالا بودن دقت در نور لیزری و تمرکز این روش برای ترمیم بافت های در حال درمان، میتوان از آن در کاشت ایمپلنت دندان استفاده کرد و از این دقت و ظرافت کار لیزر، دندانپزشکان برای دریل و یا برش زدن بافت مورد نظر استفاده می‌کنند و همین باعث می‌شود تا کنترل دندانپزشک در زمان کاشت ایمپلنت بالا رفته و امکان خطا و یا آسیب بسیار کاهش پیدا کند.

ایمپلنت لیزری دندان چیست؟ + مزایا و هزینه

کاربرد لیزر در ایمپلنت دندان (پیش از جراحی)

کاربرد این روش تنها به دریل کردن لثه خلاصه نمی‌شود، بلکه کاربرد‌های دیگری نیز شامل می‌شود که عبارتند از:

لیفت سینوس 

گاهی اوقات برای کاشت ایمپلنت دندان آمادگی هایی لازم است که یکی از آنها لیفت سینوس است. عمل لیفت سینوس جراحی است که در آن با افزودن مواد پیوندی استخوان، قاعده استخوانی محکم و کافی برای پشتیبانی ایمپلنت دندان فراهم می شود. در روند ایمپلنت دندان، اگر ارتفاع استخوان در فک بالا به حد نصاب نرسد یا سینوس به فک نزدیک باشد، لیفت سینوس باید در اولویت قرار بگیرد. لازم به ذکر است لیفت سینوس به کمک لیزر دندانپزشکی به راحتی و با دقت بالا انجام می‌پذیرد.

آماده سازی بستر برای ایمپلنت

 در برخی از موارد، پزشک تشخیص می‌دهد که بیمار قبل از انجام ایمپلنت به جراحی‌های دیگر و آماده سازی بستر ایمپلنت نیازمند می‌باشد. برای مثال هنگامی که استخوان کرست بسیار نازک باشد و نیاز به تراشیده شدن به منظور رسیدن به ضخامت مطلوب داشته باشد می توان از لیزر به منظور مشخص کردن محل اولیه دریل کردن استخوان استفاده کرد. این روش برای دندانپزشکانی که به تازگی شروع به کاشت ایمپلنت دندانی کرده اند؛ بسیار مناسب است.

درمان عفونت‌های احتمالی

 دندانپزشک قبل از کاشت ایمپلنت، ابتدا لثه را به طور کامل بررسی می‌کند تا هیچگونه باکتری یا عفونتی نداشته باشد.در صورتی که ناحیه مورد نظر برای کاشت ایمپلنت، عفونی شده باشد می توان با استفاده از لیزر و نفوذ آن با طول موج مشخص که توسط پیگمنتهای باکتری جذب می شوند؛ عفونت را به طور کامل از داخل بافت ها پاکسازی کرد و سپس اقدام به کاشت ایمپلنت نمود.

همچنین لیزر تراپی موجب کاهش درد و تورم بعد از عمل و همچنین کم کردن دوره ترمیم زخم جراحی می باشد.  علاوه بر این، اثر لیزر در افزایش سرعت Integration  و از آنجا “Early Loading”، Modification  سطح ایمپلنت برای اتصال بهتر فیبروبلاست ها و استئوبلاست ها و همچنین جلوگیری از اتصال باکتریها و بالاخره اثر لیزر در درمان جراحی و غیرجراحی پری ایمپلنت (Peri-implant) نیز در حال پژوهش و بررسیهای دقیق تر می باشند.

ایمپلنت لیزری دندان چیست؟ + مزایا و هزینه

ایمپلنت لیزری دندان چیست؟ + مزایا و هزینه

ترکیب ایمپلنت کره ای و بریج دندان با روکش های تمام سرامیک همراه با دو فک کامپوزیت سارمکو

کاربرد لیزر در ایمپلنت دندان (در طول جراحی)

برش بافت نرم لثه

برش بافت‌های نرم لثه باید با دقت بسیار بالایی صورت بگیرد تا از خون‌ریزی بیش از حد اندازه جلوگیری شود.استفاده از لیزر برای برش این بافت‌های نرم بسیار مناسب است چرا که میزان تجاهم به لثه کاهش میابد و خون‌ریزی کمتر می‌شود.

برش استخوان فک

برخی از استخوان‌های ریز داخل فک ممکن است نازک‌تر از ابزار مخصوص پزشکی باشند.در این موارد پزشکان با استفاده از لیزر به تراش استخوان‌ها ریز و کوچک می‌پردازند تا از بروز آسیب‌های جدی جلوگیری کنند.

کاربرد لیزر در ایمپلنت دندان (بعد از جراحی)

برداشتن بافت جوانه

یکی از مهمترین کاربردهای لیزر در ایمپلنتولوژی برداشتن بافت جوانه (granulation) بدون ایجاد عفونت در منطقه جراحی شده پس از خارج کردن ریشه دندان است. استفاده از لیزر به منظور پاکسازی بافت گرانولیشن روی سطح استخوان و سطح ایمپلنت در صورت بروز بیماری التهاب لثه یا Peri-implantitis یکی از موثر ترین کاربردهای لیزر در ایمپلنتولوژی است.

بلند کردن بافت لثه از روی پایه‌ی ایمپلنت

 یکی از مهمترین کاربردهای لیزر در ایمپلنتولوژی، بلند کردن بافت های لثه در مرحله دوم از روی پایه ایمپلنت است. با استفاده از لیزر، برداشتن بافت لثه، خونریزی کمتری خواهد داشت و درد بیمار نیز کاهش پیدا کند.

بهبود زیبایی پروتز‌های دندانی بیمار

از لیزر همچنین می توان در مرحله آخر کاشت ایمپلنت به منظور بهبود زیبایی پروتز های دندانی گذاشته شده روی پایه ایمپلنت، استفاده کرد. ایجاد سطح مناسب لثه با بلندتر کردن تاج دندان و تغییر دادن رنگ آن (depigmentation) معمول ترین روش هایی هستند که با این هدف مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از لیزر مخصوصا برای ایمپلنت های کاشته شده به جای دندان های جلو فک، از لحاظ زیبایی اهمیت بسیار بالایی دارند و نتایج قابل قبولی ایجاد می کنند.

 درمان پری ایمپلنتایتیس (Peri-implant)

برای بیان یکی دیگر از کاربردهای لیزر باید گفت استفاده از لیزر که به منظور پاکسازی بافت گرانولیشن روی سطح استخوان و سطح ایمپلنت صورت می‌گیرد، در صورت بروز بیماری التهاب لثه یا Peri-implantitis یکی از موثر ترین کاربردهای لیزر در ایمپلنتولوژی است.

ایمپلنت لیزری دندان چیست؟ + مزایا و هزینه

مزایای ایمپلنت با لیزر

با توجه به این که، هر دو روش درمانی ایمپلنت با لیزر و ایمپلنت معمولی دارای مزایای خاص و منحصر به فرد خود هستند، قرار گرفتن این دو روش در کنار هم میتواند مزایای خاصی را به همراه داشته باشد. با ورود لیزر به ایمپلنت میزان شکست ها کم شد و ایمپلنت روشی مطمئن تر و البته دقیق تری برای جایگزینی دندان از دست رفته شد؛ از جمله این مزایای روش درمانی ایمپلنت با لیزر شامل موارد زیر میشود:

  • خونریزی بیمار در حین جراحی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
  • دقت جراح تا حد چشمگیری افزایش پیدا کرده و جراحی با موفقیت بیشتری صورت می‌پذیرد.
  • محل جراحی به سرعت روند بهبودی را طی می‌کند.
  • احتمال عفونت و تورم در لثه کاهش می‌یابد.
  • احتمال آسیب دیدگی بافت لثه تا حد زیادی کم می‌شود.

عوارض ایمپلنت با لیزر

درست است که لیزر در تمام رشته‌های پزشکی جایگاه خود را تثبیت کرده است، اما هنوز هم برخی از افراد معتقدند که لیزر به اندام‌های داخلی بدن آسیب می‌رساند. شاید این جمله به طور کامل درست نباشد، اما در نظر داشته باشید لیزر زمانی به بدن آسیب وارد نمی‌کند که طول موج دستگاه‌های مربوط به آن توسط پزشک متخصص کنترل شده باشد، در غیر این صورت آسیب‌های جبران ناپذیری به وقوع می‌پیوندد. همچنین جراح برای استفاده از لیزر باید از عینک مخصوص استفاده کند، در غیر این صورت قرنیه‌ی چشم او به آسیب دچار می‌شود.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان با لیزر

بعد از انجام جراحی ایمپلنت ممکن است دچار عوارضی شوید.برای جلوگیری یا بهبود این عوارض انجام مراقبت‌های زیر را فراموش نکنید.در صورت متورم شدن لثه‌ یا صورت برای کاهش درد و تورم از کمپرس یخ استفاده کنید. اگر بعد از جراحی دچار دردهایی با شدت بالا شدید، بهتر است از داروهای مسکن برای کنترل درد استفاده کنید.

ایمپلنت لیزری دندان چیست؟ + مزایا و هزینه

انواع لیزر برای ایمپلنت دندان

در نظر داشته باشید لیزر برای کاشت ایمپلنت در تمامی موقعیت‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، زیرا لیزر انواع مختلفی دارد، به طوری که هر یک از آن‌ها در موقعیت‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین جراح باید با انواع لیزر آشنایی داشته و با توجه به شرایط بیمار، نوع لیزر و طول موج لیزر را مشخص کند.

به طور کلی انواع لیزر به کار رفته در دندانپزشکی به دو بخش تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

لیزر کم توان

این نوع لیزر در حقیقت همان لیزری است که در فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اکثرا برای درمان التهاب لثه و ترمیم سلولی به کار گرفته می‌شود. لیزر CO2 کربن دی اکسید، لیزر دایود، لیزر آرگون، لیزرهای نئودیمیم:YAG و لیزر هلیوم از مواردی هستند که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لیزر پرتوان

جراح در حین عمل جراحی به منظور ایجاد شکاف، از لیزر‌های پر توان استفاده می‌کند.برای انجام این عملیات می‌توان از لیزر اربیوم یگ استفاده کرد.

هزینه جراحی ایمپلنت با لیزر

اگر با مطالعه‌ی این مطلب به کاشت این نوع ایمپلنت تمایل پیدا کرده اید و نسبت به هزینه‌ی آن کنجکاو هستید، باید به اطلاع شما برسانیم که این روش در مقایسه با سایر روش‌های سنتی، هزینه‌ی بیشتری دارد، زیرا روش مدرن و جدیدی تری محسوب شده و از دقت بالاتری برخوردار می‌باشد. همچنین شرایط دندان بیمار، تعداد دندان‌های ایمپلنت شده و حق ویزیت دندانپزشک در مقدار هزینه تاثیر گذار خواهند بود.

تفاوت ایمپلنت با لیزر و ایمپلنت معمولی دندان چیست؟

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، جراحی ایمپلنت با لیزر از مزایای برخودار است ایمپلنت معمولی فاقد آن می‌باشد. بهتر است این موضوع از جوانب مختلفی مورد بررسی قرار بگیر:

  • تفاوت در ابزار جراحی: جراحی معمولی ایمپلنت با همان روش های سنتی جراحی لثه انجام می شود و ابزارها و تجهیزات متداول و رایج برای جراحی لثه در آن به کار میرود؛ در حالی که در روش لیزری به جای استفاده از ابزار های رایج از دستگاه لیزر برای ایجاد جراحت در لثه استفاده می شود.
  • تفاوت در میزان جراحت: زمانی که از روش معمولی ایمپلنت استفاده شود، جراحت هایی که در لثه ایجاد می شوند زیاد هستند و درد و خونریزی لثه فرد بیشتر است که در نتیجه آن دوره نقاهت نیز بیشتر طول میکشد؛ اما در روش جراحی ایمپلنت با لیزر جراحت های ایجاد شده در لثه بسیار جزئی و اندک هستند و فقط در محل قرار گرفتن پایه ایمپلنت جراحت ایجاد می شود و اطراف آن آسیبی نمی بیند که با این وجود درد، خونریزی و دوره نقاهت کاهش پیدا می کند.
  • تفاوت در دقت جراحی: زمانی که ایمپلنت از نوع لیزری باشد، دقت جراحی در مقایسه با زمانی که ایمپلنت معمولی به کار رود، بیشتر است.
  • تفاوت در هزینه: هزینه ایمپلنت لیزری و معمولی نیز با هم متفاوت است و برای استفاده از روش لیزری باید هزینه بیشتری را بپردازید زیرا روش لیزری جدیدترین روش است و تجهیزات به کار رفته در این روش پیشرفته تر هستند.
  • تفاوت در مدت زمان جراحی: با توجه به اینکه تجهیزات به کار گرفته در روش لیزری پیشرفته تر هستند و آسیب های کمتری را در لثه به وجود می اورند باید اشاره کنیم که در این روش سرعت جراحی نیز افزایش پیدا می کند و مدت زمانی که برای جراحی ایمپلنت لازم است، کاهش پیدا می کند؛ در حالی که در روش ایمپلنت معمولی مدت زمان مورد نیاز برای جراحی بیشتر خواهد بود.
  • تفاوت در آرامش بیمار: مسلما هر چه قدر که مدت زمان جراحی کمتر باشد آرامش بیمار بیشتر می شود و بیمار شرایط راحت تری را خواهد داشت. 
  • تفاوت در مراقبت های بعد از ایمپلنت: جراحت های صورت گرفته در روش لیزری کمتر است و معمولا در این روش نیازی بخیه زدن لثه نیست، مراقبت های بعد از ایمپلنت در این روش در مقایسه با ایمپلنت معمولی بسیار کمتر است.

 آیا جراحی ایمپلنت با لیزر برای همه افراد امکان‌پذیر است؟

به گفته بسیاری از پزشکان استفاده از این روش جراحی برای تمام افراد امکان‌پذیر است اما افرادی که دارای لثه‌های حساسی هستند بهتر است قبل از انجام عمل با پزشک متخصص مشورت کنند.

آیا پرداخت هزینه ایمپلنت دندان با لیزر از طریق بیمه امکان‌پذیر است؟

امکان پرداخت هزینه‌های جراحی از طریق بیمه فقط در حوزه سلامتی امکان پذیر است.اگر ایمپلنت دندان با لیزر به هدف زیبایی انجام شود هزینه جراحی از طریق بیمه امکان پذیر نیست.

دندانپزشکی دکتر زهرا شمسایی

  • طراحی لبخند با کامپوزیت و لمینیت اروپایی درجه یک و لیزر
  • ترمیم درمان ریشه
  • جراحی لثه
  • پروتزهای مرغوب تضمینی
  • دندانپزشکی کودکان

برای مشاوره کلیک کنید.

ایمپلنت لیزری دندان چیست؟ + مزایا و هزینه

همین حالا تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۳۷۶۶۴۸

۰۲۱-۲۲۳۵۸۳۰۶

ایمپلنت لیزری دندان چیست؟ + مزایا و هزینه

نمونه های خدمات و تخفیفات دندانپزشکی دکتر زهرا شمسایی را از اینستاگرام دنبال کنید.

@drshamsaeiclinic

ایمپلنت لیزری دندان چیست؟ + مزایا و هزینه

https://drzahrashamsaei.com/

ایمپلنت لیزری دندان چیست؟ + مزایا و هزینه

سعادت آباد، سرو شرقی، مجتمع پایدار، طبقه۷، واحد ۷۰۶

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج