۱۲۴۸۷۵۲
۷ نظر
۱۰۶۹۶۸
۷ نظر
۱۰۶۹۶۸
پ

چرا حس می‌کنیم برخی صحنه‌ها را قبلا در خواب دیده‌ایم؟

آیا تا به حال این احساس عجیب را داشته‌اید که موقعیتی که الان تجربه می‌کنید، قبلا رخ داده است؟ حتی اگر می‌دانید که امکان آن عملا وجود نداشته است.

یک‌پزشک: آیا تا به حال این احساس عجیب را داشته‌اید که موقعیتی که الان تجربه می‌کنید، قبلا رخ داده است؟ حتی اگر می‌دانید که امکان آن عملا وجود نداشته است.

گاهی اوقات حتی ممکن است به نظر برسد که دارید زندگی‌ای را که قبلاً رخ داده را دوباره تکرار می‌کنید. این پدیده که به عنوان دژاوو Déjà Vu شناخته می‌شود، برای مدت طولانی فیلسوفان، عصب‌شناسان و نویسندگان را متحیر کرده است.

از اواخر دهه ۱۸۰۰، نظریه‌های زیادی در مورد آنچه که ممکن است باعث ایجاد دژاوو شود، شروع به ظهور کردند، Déjà Vu در زبان فرانسوی به معنای «از قبل دیده شده» است.

چنین تصور می‌شد که که شاید از اختلال عملکرد ذهنی یا شاید نوعی مشکل مغزی ناشی می‌شود. یا شاید این یک وقفه موقت در عملکرد عادی حافظه انسان باشد.

چرا حس می‌کنیم برخی صحنه‌ها را قبلا در خواب دیده‌ایم؟

حرکت از ماوراء الطبیعه به علم

در اوایل این هزاره، دانشمندی به نام آلن براون تصمیم گرفت همه چیز‌هایی را که محققان تا آن زمان درباره دژاوو نوشته بودند، مرور کند.

بسیاری از چیز‌هایی که او می‌توانست پیدا کند، طعمی ماوراء الطبیعه داشت، که مربوط به ماوراء طبیعی بود – چیز‌هایی مانند زندگی‌های گذشته یا توانایی‌های روانی. اما او همچنین مطالعاتی پیدا کرد که افراد عادی را در مورد تجربیات دژاوو آن‌ها مورد بررسی قرار داد.

از مجموع این مقالات، براون توانست برخی از یافته‌های اساسی در مورد پدیده دژاوو را به دست آورد.

برای مثال، براون تشخیص داد که تقریباً دو سوم مردم در مقطعی از زندگی خود دژاوو را تجربه می‌کنند. او تشخیص داد که رایج‌ترین محرک دژاوو یک صحنه یا مکان است و متداول‌ترین محرک بعدی یک مکالمه است.

او همچنین نکاتی را در طول یک قرن یا بیشتر از ادبیات پزشکی در مورد ارتباط احتمالی بین دژاوو و برخی از انواع فعالیت تشنج در مغز گزارش کرد.

بررسی براون موضوع دژاوو را وارد قلمرو علم رایج‌تر کرد، زیرا هم در یک مجله علمی و هم در کتابی که افراد متخصص آنها را مطالعه می‌کنند، منتشر شد. کار او به عنوان یک کاتالیزور برای دانشمندان عمل کرد تا آزمایش‌هایی را برای بررسی دژاوو طراحی کنند.

چرا حس می‌کنیم برخی صحنه‌ها را قبلا در خواب دیده‌ایم؟

تست دژاوو در آزمایشگاه روانشناسی

یک تیم تحقیقاتی خودم شروع به انجام آزمایش‌هایی با هدف آزمایش فرضیه‌های مربوط به مکانیسم‌های احتمالی دژاوو کرده است.

آنها یک فرضیه یک قرین را بررسی کردند که نشان می‌دهد دژاوو می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که شباهت فضایی بین یک صحنه فعلی و یک صحنه فراموش نشده در حافظه شما وجود داشته باشد. روانشناسان این را فرضیه آشنایی گشتالت Gestalt familiarity hypothesis  نامیدند.

به عنوان مثال، تصور کنید که در حال عبور از‌ ایستگاه پرستاری در یک واحد بیمارستانی در راه برای ملاقات با یک دوست بیمار هستید. اگرچه قبلاً هرگز به این بیمارستان نرفته‌اید، اما احساسی که دارید تحت تأثیر قرار گرفته‌اید.

دلیل اصلی این تجربه دژاوو می‌تواند این باشد که چیدمان صحنه، از جمله قرار دادن مبلمان و‌اشیاء خاص در داخل فضا، همان چیدمان صحنه‌های متفاوتی است که شما در گذشته تجربه کرده‌اید.

شاید نحوه قرارگیری‌ ایستگاه پرستاری – مبلمان، وسایل روی پیشخوان، نحوه اتصال آن به گوشه‌های راهرو – مانند نحوه چیدمان مجموعه‌ای از میز‌های پذیرایی و تابلو‌ها و مبلمان در راهروی یک مدرسه‌ باشد.

برای بررسی این‌ایده در آزمایشگاه،  از واقعیت مجازی برای قرار دادن افراد در صحنه‌ها استفاده شد. به این ترتیب محققان می‌توانستندمحیط‌هایی را که افراد در آن قرار دارند دستکاری کنند – برخی از صحنه‌ها طرح‌بندی فضایی یکسانی داشتند و برخی متمایز بودند.

چرا حس می‌کنیم برخی صحنه‌ها را قبلا در خواب دیده‌ایم؟

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، دژاوو زمانی بیشتر اتفاق می‌افتد که مردم در صحنه‌ای قرار می‌گرفتند که حاوی همان آرایش فضایی عناصر بود که در صحنه‌های قبلی وجود داشت، اما به یاد نمی‌آوردند.

با این حال، این بدان معنا نیست که شباهت فضایی تنها علت دژاوو است. به احتمال زیاد، عوامل زیادی می‌توانند به آنچه که یک صحنه یا موقعیت را آشنا می‌سازد، کمک کنند. تحقیقات بیشتری برای بررسی عوامل احتمالی بیشتر در این پدیده مرموز در حال انجام است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      بعضی ها زور می زنن تا برخی اتفاقات و رخدادهای متافیزیکی را با دلایل عقیم تجربی توجیه کنند.

    • فامیل دور

      دژاوو حقیقت داره ما تو اسلام هم داریم بهش میگن رویای صادقه.. یعنی وقتی که ما خواب هستیم روحمون به مکانها و زمانهای دیگه ای میره و جاهایی رو میبینه و صداهایی رو میشنوه ..بعضی مواقع ما در زندگی واقعی هم گذرمون به اون مکان خاص یا اون صدای خاص میرسه بنابراین چون قبلا توی خواب دیده بودیمشون برامون حس دژاوو دست میده......

    • ناشناس

      بعضی ها میگن شاید. روح ما قبلا در بدن یک آدم دیگه بوده. و آن. آدم. مدتها قبل به این مکان آمده بوده

    • حسینی

      تکرار این موارد واسه من خیلی حتی توبیداری پیش اومده .ومن خیلی تعجب کردم وصحنه های خیلی واضحی واسه من تکرارمیشه.من خیلی پرس وجووتحقیق کردم وتوکتاب عالم عجیب ارواح خوندم که این لحظه ای اززندگی ارواح ما درعالم الست یا روحانی قبلا از اومدن ماانسانها به این دنیای مادی هست! و اون زندگی واسه مالحظه ای نشون داده میشه که مافراموش کردیم .واین زندگی ما ادامه حیات مادردنیای روحانیمون بوده ! ومن واقعا قانع شدم .

    • حسینی

      این موضوعات کاملا متا فیزیکی وروحانیه ! وفقط بسته به اعتقادات معنوی وروحانی انسانها داره .وواقعا گاهی مواردی هستن که به ماوراالطبیعه ربط داره وبا پیشرفته ترین علوم هم قابل درک واثبات نیستن !من واقعا اعتقاد دارم .چون واسه خودم ازجوونیم تاالان که ۵۷ سالمه .چندین باااار تکرار شده ! طوری که هم واسم عادی شده وهم خوشاینده!!

    • بی نام

      منم خیلی این رخداد رو تجربه کردم، خیلی عجیب و بحث بر انگیزه
      کلی سوال بی جواب برام پیش میاد!!!

    • mahdiye raisi

      برام پیش اومده که بعضی افرادبرام اشنا هستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج