جاباما
۱۰۰۰۱۹۵
۷۸ نظر
۵۰۱۰
۷۸ نظر
۵۰۱۰
پ

جزئیات اختلاس ۲۵هزار میلیاردیِ جوان ۳۳ساله

روزنامه جوان در گزارشی به بررسی پرونده اختلاسی ۲۵ هزار میلیارد تومانی که متهم ردیف اول آن جوان ۳۳ ساله‌ای به نام «امید اسدبیگی» است پرداخته است.

روزنامه جوان در گزارشی به بررسی پرونده اختلاسی ۲۵ هزار میلیارد تومانی که متهم ردیف اول آن جوان ۳۳ ساله‌ای به نام «امید اسدبیگی» است پرداخته است.

امید اسدبیگی؛ متهم ردیف اول یک پرونده اخلال در نظام ارزی و پولی

جزئیات اختلاس ۲۵هزار میلیاردیِ جوان ۳۳ساله

در این گزارش آمده:

مرداد ۹۸ وقتی دادگاه اخلالگران بازار ارز برگزار شد، نام یک فرد برجسته شد؛ سالار آقاخان که نقش مهمی در فساد ارزی داشت و با روابطی که داشت، توانست از کشور خارج شود. رسانه‌ها درباره او نوشتند: یک اعجوبه در بازار ارز بود، اما خرداد ۱۳۹۹ با باز شدن پرونده دیگر ارزی، مشخص شد آقاخان در مقایسه با اخلالگر اصلی بازار ارز تنها یک شوخی است. امید اسدبیگی، جوانی است متولد ۱۳۶۶ که رقم فسادش با نرخ دلار امروز بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.

دادگاه ویژه‌ای در دادسرای ویژه مفاسد اقتصادی برگزار شد؛ در شعبه سوم و به قضاوت مسعودی مقام. عنوان دادگاه رسیدگی به اتهامات چند جوان کم‌سن و سال در حوزه ارز‌های دولتی بود که با روابط خاص و حمایت‌های ویژه طی دو سال حدود ۵ /۱ میلیارد دلار دولتی دریافت کرده بودند تا آن‌ها را خرج واردات تجهیزات کنند، اما این رقم سر از بازار درآورد و موجب اخلال اقتصادی شد.

امید اسدبیگی، مهرداد رستمی‌چگینی، مجتبی کحال‌زاده، جواد بصیرانی و علی‌اکبر میرزایی حسین‌زاده متهمان ردیف اول تا پنجم پرونده‌ای هستند که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران همتا نداشته است. چند جوان که در ویترین این فساد، ۵/۱ میلیارد دلار از ارز کشور را که می‌شد برای بیماران خاص، تولید و کالا‌های اساسی کشور هزینه کرد، به‌راحتی دریافت کردند و با فروش آن‌ها در بازار ارز، به یکی از بزرگ‌ترین اختلاس‌های تاریخ کشور دست زده‌اند.

نکته عجیب ماجرا این است که متهم ردیف اول با کت‌وشلوار و غروری خاص در جلسات دادگاه حاضر می‌شود و گویی همه اسنادی که در کیفرخواست وی آمده است، دروغی بیش نیست. شاید پشت این جوان ۳۳ ساله به حامیان و سرویس‌دهندگانی گرم است که یقین دارد اجازه نمی‌دهند اتفاقی برای وی رخ دهد، حتی اگر پرونده تخلفات وی ۱۸ جلد باشد!

گفتنی است، اسدبیگی و سایر متهمان در مجموع از بانک‌های کشاورزی، اقتصاد نوین، مسکن، رفاه و... حدود ۵/ ۱ میلیارد دلار ارز دولتی به بهانه واردات تجهیزات تولیدی دریافت می‌کنند، اما بیشتر این مبالغ در بازار آزاد به فروش می‌رسد، بدون آنکه کالایی وارد کشور شود.

با کت‌وشلوار و با خیالی آسوده در دادگاه می‌نشیند؛ سر دادگاه هم منت می‌گذارد. اسدبیگی در دادگاه این‌گونه می‌گوید: «من در این مدت دو سال، درحالی‌که می‌توانستم از کشور خارج شوم در اینجا مانده‌ام، چون به این کشور تعلق دارم.»!

او با فراری رو به جلو عنوان می‌کند: «من هیچگونه تسهیلات ریالی و ارزی نگرفته‌ام و این باید در کیفرخواست اصلاح شود؛ چراکه آنچه انجام شده بحث تعهدات است، نه تسهیلات ارزی». جالب اینجاست که بر اساس اعلام نماینده دادستان در کیفرخواست اسدبیگی، عنوان اتهامی «سردستگی سازمان‌یافته اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز و معاملات غیرمجاز ارز‌های دولتی» به چشم می‌خورد.

برای آنکه بدانیم اسدبیگی تا چه اندازه خود را حق‌به‌جانب می‌داند، باید بگوییم که او در یکی از جلسات دادگاه وقتی با سؤالات نماینده دادستان مواجه می‌شود به او تندی می‌کند و می‌گوید: «به تو چه!» قاضی دادگاه هم در واکنش به این پاسخ اظهار می‌کند: «چنانچه متهم و وکیل او، نزاکت جلسه را رعایت نکنند از دادگاه اخراج می‌شوند.»

با وجود این هنوز مشخص نیست چرا برخی همکاران او بازداشت هستند و با لباس زندان در دادگاه حاضر می‌شوند، اما اسدبیگی با کت‌وشلوار و در آزادی مطلق به دادگاه رفت‌وآمد می‌کند.

شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت می‌کنند، باید برگه سبز واردات خود را به بانک‌های عامل و در نهایت به بانک مرکزی ارائه دهند. اسدبیگی و شرکایش هم از این اصل رایج مستثنا نبودند، اما از آنجا که کالایی توسط آن‌ها وارد نشده است و بیشتر ارز دولتی میل شده بود، دست به یک جعل بزرگ زدند.

اصولاً برای ارائه برگ سبز تقلبی، شرکت‌ها دو راه دارند؛ یک آنکه به سراغ شرکت‌هایی بروند که کالا‌ها و تجهیزاتشان در گمرک بلاتکلیف مانده است. در این راهکار، آن‌ها به سراغ این شرکت‌ها می‌روند و با آزاد کردن تجهیزات آن‌ها و گرفتن «صلح قبض»، آن را به عنوان کالای خود ارائه می‌دهند تا با این روش، این‌گونه القا کنند که ارز دولتی خود را خرج واردات کردند.

اما در روش دیگر، شرکت متخلف با جعل سند گمرک سر بانک کلاه می‌گذارد که موارد بسیاری دیده می‌شود. اسدبیگی و تیمش، با جعل نامه‌ها و مهر اداره گمرک لرستان برگ سبز ارائه می‌دادند. با تحقیقاتی که در این حوزه صورت گرفته‌است، مشخص شد تیم فاسدان ارزی از این روش بار‌ها استفاده کرده و توانسته بودند با سندسازی، به دریافت ارز‌های دولتی بیشتری اقدام کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این آدمهارو باید اول جلوی مردم شلاق بزنند بعد اعدام کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مقصر فساد کیه مسئولین که حقوق میگیرن به زور میخوان خدمتگذار باشند

      • بدون نام

        اصل کاری های رانتی و دولتی هیچ وقت نمی بینیم آخرش کیه مصونیت دارن همیشه

      • @@شهادت افتخار است@@

        رقم ۲۵ میلیارد زیاد بالا نیست
        برای همین است که همتی میخواهد ۴ صفر را حذف کند که این گند کاری ها درشت دیده نشود

      • بدون نام

        اول باید اونهائی محاکمه بشن که سرشون رو تو برف کردند تا اینچنین بی وجدانهائی پیدا بشن ! شاید هم عمداً سکوت کردند که این همه سلطان به وجود بیاد

      • بدون نام

        بگو پشتش به کجا گرم بوده این جوجه

      • بدون نام

        ازقیافش مشخص است که آدمی موزی وزیرک آب زیرکاهی است

      • بدون نام

        عجب مسولینی امریکگفته اختلاص کنیدا

      • بدون نام

        دولت مقصر ه دست داره بعدش فساد اصلی تو بانکیهاست بنده کارمندم رفتم بیست میلیون وام بگیرم بخدا پشیمان شدم

      • بدون نام

        سامانه بانک و گمرک و بانک مرکزی یک پارچه ست ، پس امکان حعل وجود نداره مگر اینکه گمرکی ها و بانکی ها هم همراه دزدی باشند. شاید با این استدلال بتونید سر مردم عادی رو کلاه بگذارید ولی سر کسانی که با این سامانه کار می کنند رو نمی تونید!!!! بنظر می رسه شما هم از سیستم ناپاک گمرکی-بانکی حمایت می کنید

      • شکرالهی

        اول باید ببینند این امید چه کس یا چه کساییه بعد در باره اش نظر بدیم

    • بدون نام

      جالبه یه وام 10تومنی بخوای صدجوردنگ وفنگ داره چطوربه همین راحتی اختلاس میشه همه دستشون تویه کاسه حالاهی بروسجده خودش درست میشه جمهوری اسلامیه دیگه بیشترازاین انتظارنمیره

      پاسخ ها

      • یک ایرانی

        باید دید کی بالا سرشه

      • محمدرضا

        معلومه کی بالا سرشه دیگه گشتن نمیخواد

    • بدون نام

      چرا سردسته اصلی این فاسدین رو دستگیر نمیکنن معرفی کنن. تمام این اخلالگران مثل بابک زنجانی, خاوری, ...اون خانم که فرار کرد کانادا این سالار خان و امثال اینها از شخصی دستور گرفتن, چرا نفر اصلی رو دادگاه پیدا نم
      مگه میشه پیدا نکرده باشن اون اصل کاریو?!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون مهره اصلی خودشون گم کردن .

      • بدون نام

        الهی خدا خونشون خراب کنه.

    • بدون نام

      موندم اون حسابدار چقدر چقدر بی سواده این رقم متوجه نمیشن داره اختلاس میشه من ۲۹ سال اداره پول خرید یخ ریال بالا پائین میشد بازخولست میکردیم سرم صوت میکشه از این رقم های که گم میشه

    • بدون نام

      چشمم روشن اون جوان ۳۳ساله با۲۵هزار تومان
      منم یه جوان بزور وبدبختی وقرض تونستم یه پراید مدل ۹۰بخرم
      راسی صفرهای ۲۵هزارمیلیارد را نفهمیدم چنتاس که بنویسم
      شرمنده
      خبری لطفا بچاپ

    • بدون نام

      مملکت رو خوردن و چاپیدن قطعا این اقا پشتش بجاهای فوق قوی گرمه چه دلیل داره با اینهمه تخلف با کت و شلوار بیاد دادگاه اونوقت خانه ۱۲ متری پیرزن را خراب و خودش را از بین بردن کجای این عدالت است

    • right

      اینها همش حرف توی اخلاس نوخبه که نمیخواد سیگنال میخواد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چی میگی تو؟؟؟

    • بدون نام

      جامعه دیگه اونقدر افسرده وبی حس شده که حتی به این اخبارهم واکنش نشون نمیده!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زمانی که سرمون رو با چرت پرت مقصر مهناز افشار و سلبریتی ها ترامپ نشون بدن این اتفاق ها می افته

      • بدون نام

        پاکی و امنیت آرامش فقط در کشورای غربی

      • بدون نام

        چه واکنشی عزیزجان
        من که یک شهروند معمولیم وهیچ تریبونی برای اعتراض ندارم مجبورم برم تو کف خیابون حرفامو بزنم که اونم نیروی انتطامی و ضد شورش با باتوم جوابمو میده

    • وطن م پاره تنم

      هرچه میکشیم از این دولت ناکارآمده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فک کردی یه دولت دیگه بیاد بهتر میشه؟نه جانم نمیشه از پایه خرابن

    • بدون نام

      ایشان فقط صورتک مافیاست پشت صحنه کیا هستند خدا میداند

      چرا از این ارزها به ماها نمیدن

      معلومه دیگه دست مافیا بیرونه

      مهره سوخته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قابل توجه مسولین اگه چیزی بلد نیستید
        و واقعا می خواهد جلوی اختلاس را بگیرید
        از کشور دوست وکمونیست که آنقدر سنگ ان را به سینه
        می زنید یاد بگیرید چطور جلوی اختلاس را گرفتند
        یاد بگیرید یاد بگیرید

      • بدون نام

        پشت پرده مسولان غیر دولتین

      • بی نام

        خودرییس بانکهادست دارندچون با موافقت رییس بانک درصدی از پول به رییس بانک میرسه یکی ازاقوام من کارمندبانک بود یه زندگی معمولی داشت چند سالیه شده رییس خونه تو نیاوران چه زندگی سالی یکبار سفرخارج وام جور میکنه حق حساب میگیره

    • بدون نام

      روزی هزار بار خاک بر سرتون با این مدیریت کردنتون

    • بدون نام

      اسد بیگی ، بابک زنجانی و ... همه ویترین و عامل فساد هستند اما باید حامیان پشت پرده این افراد انگل اجتماع و امثال این افراد معرفی و مجازات شوند ، بیمار خاص دارم و اغلب داروهای مورد نیاز یا بشدت کمیاب هستند یا نایاب .

    • بدون نام

      برگ زرینی دیگر در پرونده پر افتخار دولت تدبیر وامید

    • بدون نام

      یه جوان به اسم امید اسد بیگی باید کل خاندان اسد بیگی رو سرچ کنی با دوستاش رو ببینی به کجا وصل بودن یکبار ریشه خانوادگی فامیلی رو بزنی بقیه حساب کار میاد دستشون

    • بدون نام

      خدا را شکر اگر تو هیچ چیزی پیشرفت نداشتیم در مبلغ اختلاس و پایین امدن سن اختلاس خیلی پیشرفت داریم

      دست اورد بسیار مهمی هست

      این مبلغ که اختلاس فرمودند چند تا نقطه دارد ؟؟؟؟؟

    • علی

      پشت پرده هاشونو بیارید لطفا

    • بدون نام

      بعضیا بابک زنجانی ، رضا ضراب ، شبنم خانوم ، نمایندگان مظلوم زنجان و تحویل جامعه دادن اینم روش

    • بدون نام

      چطور ما یه وام ده ملیونی نیست بگیریم.

    • zzzzzzzzzz

      ....
      فقط باید خدا کمکمون کنه

    • بدون نام

      آب و هوا خوبه سرد نیست که اینا میرن دریا شنا کردن شرایط جوی رو بهم بریز مسئولی که حقوق نجومی میگیری ناظر و بازرس یاشی اما خوابی بهت گفتند بخواب

    • بدون نام

      خود معلوم ایشون یا به مسولی وصله یا آقا زاده ای بخدا اگه یک وام دومیلیونی بخواهی بگیری آنقدر اذیتت میکنند که قید وام را میزنی اماا یشون پشتش به کدام مسول قرص که آنقدر پر مدعا ست

    • بدون نام

      یک میلیاردش میدن به این پولا رو باید پس بده پخش بشه بین بالاتری ها

    • amir

      روزی هزار بار خاک بر سرمون با این سازشکاری و دم نزدنمون
      ادعای شیعه علی داشته باشی و اینجور مصلحت اندیش؟

      ما دنیا و آخرتتان را با هم درست میکنیم به کم بسنده نکنید.
      صحیفه امام جلد ۶ صفحه ۲۷۳ یه سرچ بزنید

    • بدون نام

      چهل سال فقط اختلاسگر دادیم بیرون. خدا قوت.

      پاسخ ها

      • عجب

        عجب,!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      چه جلب

    • حسین

      خیلی از اختلاسها تو خوزستان انجام میشه علت چیست نمی دانم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        علتش نفته دیگه بابک زنجانی چقدر پول نفت و برداشت ؟ البته حضرات تو رانت دارویی هم بودن مثل شبنم بانو خوزستانی هم نیستن الکی خوزستانیها رو بدنام نکنید حکایت ماجرای رومیناست که انداختن گردن تالشهابرید بیوگرافی زنجانی و شبنم و بقبه شون و دربیارید ببینید از کجا اومدن سایتهای خبری به اینا که میرسن سانسور میکنن

    • بدون نام

      متهم گفته با اینکه میتونستم اما از کشور خارج نشدم،خودت خوب میدونی فقط تو ایرانه که میتونی با جعل اسناد دولتی یک شبه از فرش به عرش برسی،دیگه کجا بری از اینجا بهتر

    • بدون نام

      رئیس بان مرکزی رو اخراج کنید درست میشه
      نشسته فقط نظر میده کاره ای نیست

    • بدون نام

      روزی که روحانی می گفت هرکی ارز 4200 تومانی میخواد بیاد بهش بدیم من خنده ام گرفت که مگه به مردم همچین ارزی میدن بعداً معلوم شد که مخاطبینش کیا بودن و این ارز رو به کیا دادن علی برکت الله که اینچنین آتش به دامن ملت انداختن و همه کاسه کوزه ها رو هم به تحریم و برجام و آمریکا ربط دادند و از مسئولیت فرار کردند ! مگه میشه این همه سیستم مالی یک مملکت خراب باشه که به این راحتی و بدون اطلاع مسئولین رقم های به این گنده گی رو اختلاس کرد ؟

    • ح

      اینها فعلا کم سن و یالن باید برن کانون اصلاح و تربیت بعدا که بزرگ شدن دادگاهی میشن تا اون وقت هم خدا بزرگه بالاخره عفوی چیزی میخوره و رها میشه

    • بدون نام

      این سیستم تا وقتی شفاف نباشه همین هست و آنهایی که نمی خواهند شفافیت باشد در صدر هستند.

    • بی نام

      حالا می گی چکار کنیم. این همه اختلاس و دزدی این هم روش.

    • بدون نام

      همین الان هم که داریم در مورد این جوون خوشتیپ صحبت میکنیم جای دیگه در همین کشور هم داره اختلاصی انجام میشه که چند مدت دیگه گندش در میاد این روال عادت داریم .. می‌خوام بگم کلا همه سر کار هستیم دوستان . من چند بار دادگاه رفتم برای یه حرف کوچک حتی به وکیل تنت میلرزه. حالا این آقا پشتش به کی و چی گرمه که با کت و شلوار میاد و به دادستان هم میپره نشان از این داره که تی ملت خیلی پرتید از موضوع

    • بدون نام

      چه بخور بخوریو تو این مملکت

    • علی

      اون وقت که مردم سرشون به گوشیهای لمسیشون ،فوتبال،وجک های مسخرشون و.........گرمه ، اونادارن غارت،چپاول می کنندبعد انتظار هم دارن گوشت به گربه بدن وگربه براش دست تکان بده

    • Mojimass

      بابا این ها رو ول کنید، اون اقایون پشت پرده رو اگه راست میگید بیارید

    • بدون نام

      این هم جوانان .این هم که میگن جوانان میدان بدید یک شبه راه صدساله طی کرده کارازبیخ وریشه خرابه اینها خدمتگذارنیستند هرچندالآن ریشش۹ به جایی وصل است....

    • عجب

      پشتش به کی گرمه این جقله بچه!!
      اگه واقعا گفته به توچه که جرمشو اثبات کرده چرا هنوز آزاده؟؟
      چرا برابر قانون اینا برابر ترن ؟؟؟؟

    • بدون نام

      این ها همه از بی لیاقتی مسئولین ماست

    • صادق

      خودتم میدونی که اونکه پشتت وایساده اونقدر گردن کلفته که کسی زورش بهش نمیرسه ....

    • بدون نام

      اگر از روز اول انقلاب دزد را اعدام میکردید کار به این مصیبتهایی که سر مردم امده نمیشد

    • بدون نام

      حاميان اينها را معرفي كنيد
      بازم 2 تا بچه رو معرفي كرديد كه انداختن جلو

    • علیرضا

      واقعا باید تاسف خورد به حال خودمون !!! براحتی دارن از هم میدزدن ! مسئولینی که باعث و بانی این اختلاسا میشن رو هم باید اعدام کنید ! یه امضا و یه مهر و یه تلفن در سیستم اداری همه مشکلا رو حل میکنه !!! اینجور میشه که دولت همش کسر بودجه داره و کسری اونو رو هم از جیب چهار تا بدخت مثل من و دیگر جبران میکنه ! ....

    • ..

      رقمش کمه چون ۳۳سالشه باید ۳۳هرار میلیارد بود هم انصاف داشته ..واقعا باید افتخار کرد برای مسئولین کشورمون چه دسته گلهای آب میدن این اگه ی فرد عادی بود نمی تونست حتی ی میلیون هم بکشه بالا پشتش به آدمهای کله خر گرمه فقط

    • بدون نام

      مشخصه که پشت این جوون به جاهای دیگه ای گرمه. وگرنه چنین مبلغ عجیب و غریبی رو کی میاد بده دست یه جوون 33 ساله؟ از طرف دیگه افراد پشت پرده هیچوقت نه در دادگاه حاضر میشن و نه اسمی ازشون برده میشه. در واقع مشکل اساسی همینجاس. این بچه عملا کاره ای نیست. اصل کاریها همیشه مخفی باقی میمونن و کارشون هم به هیچ مانع و مشکلی برخورد نمیکنه

    • محمد رضایی

      یه وام نمیدن وقتی ام که میدن دیگه بدرد نمیخوره اقا به ماهم یاد بدید ما هم مال این مملکتیم

    • بدون نام

      خودتونو رنگ کنید، این حتی یک کت درست حسابی نپوشیده!

    • بدون نام

      مافیا

    • بدون نام

      برین خدا رو شکر کنین که توی آمریکا نیستیم با اون همه دزدی ، تبعیض ،نا امنی و اقتصاد خراب...

    • نوید

      صد بار گفتم علت ها را پیدا کنید دنبال معلول نباشید البته مجرم را باید تعقیب کرد ولی مجرم بزرگتر ومهمتر از اینها عوامل دولتی هستند که با ساخت وپاخت مملکت را به باد فنا می دهند چند کارمند ورئیس بانک اعدام شده اند ؟

    • بدون نام

      هیچ کجا گزارش واضحی از اون روابط خاص هم نمیدن. اسم اون مسول بی شرفی که صد برابر این پسره خورده تا ۲۵ هزار میلیارد این ... گیرش بیاد هم بگید. خجالت نکشید. ما دیگه بیحس شدیم، بی غیرت شدیم

    • احمد

      جمع کنید این خیمه شب بازی رو

    • بی نام

      اختلاس مده جوش نزن شیرت خشک میشه

    • بدون نام

      برخوردشدیدشود!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج