جاباما
۱۰۰۰۷۸۲
۱ نظر
۵۰۷۵
۱ نظر
۵۰۷۵
پ

قواره سیاسی رضا پهلوی؛ قدکوتاه و بر مدار صفر

رضا پهلوی، کسی که دوست دارد اپوزیسیون باشد، اما خب، آلترناتیو بودن به این راحتی‌ها نیست و صرف یک تعلق ژنتیکی کافی نخواهد بود.

برترین‌ها: رضا پهلوی، زادهٔ ۹ آبان ۱۳۳۹ کسی که دوست دارد اپوزیسیون باشد اما خب، آلترناتیو بودن به این راحتی‌ها نیست و صرف یک تعلق ژنتیکی کافی نخواهد بود.بزرگترین فرزند آخرین شاه ایران محمدرضا پهلوی و همسرش فرح دیبا، کسی که پیش از انقلاب ۵۷ با عنوان رسمی «ولایت‌عهد» خطاب می‌شد.

قواره سیاسی رضا پهلوی؛ قدکوتاه و بر مدار صفر

در سن ۷ سالگی، پدرش، محمدرضا پهلوی بر اساس قانون اساسی مشروطه، او را رسماً به عنوان ولیعهد ایران انتخاب کرد. از زمان پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، و خلع پدر او از سلطنت و برچینش دودمان پهلوی، رضا پهلوی مهاجرت کرد. او در فروردین ماه ۱۳۹۲ ائتلاف شورای ملی ایران را بنیان‌گذاری کرد، اما در شهریور ماه ۱۳۹۶ رسماً از سِمت خود به عنوان رهبر شورای ملی کناره‌گیری کرد. رضا پهلوی در یک ادعای وسیع، اهداف اصلی خود را فعالیت برای رسیدن ایران به یک نظام سکولار پارلمانی و قانون اساسی منطبق بر مبنای اعلامیه جهانی حقوق بشر اعلام کرده‌!

آقای رضا پهلوی معتقد است که سیاست‌های خارجی، مسئول «انزوای فعلی ایران» است. پهلوی معتقد است که حکومت دوره پدرش را نمی‌توان حکومت توتالیتر دانست و ایرادی که به حکومت در آن دوره وارد می‌داند نبود فضای آزاد سیاسی است، در عین حال می‌گوید که منتقد سرکوب‌ها و محدودیت‌های سیاسی در دوران سلطنت پدرش است. این ژست‌ها را البته می‌توان در قالب احصای یک شخصیت منتقد و معتدل تفسیر کرد، تلاش برای اعتدال‌نمایی حتی به قیمت نقد میراث اگر که در یک پکیج همگن نگنجد، قاعدتا تلاشی باسمه‌ای خواهد بود.

او که در یکی دو سال گذشته تلاش می‌کند در تمامی بزنگاه‌های سیاسی اعلام موضع کند و تصویر خودش را احیا کند، رضا پهلوی بعضا در رسانه‌هایی مثل ایران‌اینترنشنال، من و تو و امثالهم، تریبون در دست دارد و در توئیتر و اینستاگرام هم دائما تلاش می‌کند، موضع داشته باشد از حوادث آبان تا سقوط 752 اعلام حضور می‌کند، اما خب وقتی رفتارها تعریف شده و چیدمان شده باشد، سرکنگبین صفرا می‌زاید و دُم خروس بیرون می‌زند مثلا او با انتشار ویدئوهایی طی روزهای گذشته، بیشتر تصویری شبیه اینفلوئنسرها از خودش به نمایش گذاشته! ویدئوهایی که انتقادات و حتی تمسخر کاربران فضای مجازی را در پی داشته.

و این واکنش‌ها حتی بسیاری از هم‌قطاران رضا پهلوی را هم شامل می‌شود، مساله اینجاست که آن چه او از پراگماتیسم سیاسی نمایش داده، خصوصا در سال‌های اخیر، با رفتارهای این‌چنینی سازگاری ندارد و مگر این که بخواهد این ماجراها را مشمول زمان کند، مثل خیلی از سیاست‌ورزان دیگری که هزار و یک می‌کنند و بعدتر از زمان و معجزه فراموشی بهره می‌برند، اما درباره رضا پهلوی که به جایگاه قابل اعتنایی نرسیده این تمهید، کفایت نمی‌کند، او در دنیای سیاست به اندازه ورزیده نیست ظاهرا.

در این‌جا یکی از ویدئوهای مورد انتقاد را آوردیم و یکی دو واکنش را البته به صورت خیلی محدود.

قواره سیاسی رضا پهلوی؛ قدکوتاه و بر مدار صفر

بعد از انتشار این ویدئو، حجت الاسلام زائری؛ فعال رسانه‌ای در حساب کاربری خود به ضمن کنایه به ویدئویی جنجالی رضا پهلوی، ضمن اشاره به اولین جلسه علنی مجلس یازدهم تلویحا از شعرخوانی نماینده مردم طرقبه انتقاد کرد.

او در توئیتر خود نوشت:

قواره سیاسی رضا پهلوی؛ قدکوتاه و بر مدار صفر

اردشیر زاهدی؛ آخرین وزیر خارجه پهلوی و داماد شاه در توئیتر خود به ویدئوی منتشر شده از رضا پهلوی واکنش تندی نشان داد.

قواره سیاسی رضا پهلوی؛ قدکوتاه و بر مدار صفر

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهسا

      اردشیر زاهدی منفور ترین آدمیه که تا به حال شناختم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج