جاباما
۱۰۰۰۹۶۷
۹ نظر
۵۰۰۶
۹ نظر
۵۰۰۶
پ

«رومینا» قربانی تعصبی جاهلانه شد

رومینا اشرفی، قربانی اقتدارگرایی مردانه توام با تعصب جاهلانه و بی‌شرافتی شد که در فرهنگ ما به غلط نام آن را ناموس پرستی گذاشته‌اند.

ایسنا به نقل از یک حقوقدان نوشت: رومینا اشرفی، قربانی اقتدارگرایی مردانه توام با تعصب جاهلانه و بی‌شرافتی شد که در فرهنگ ما به غلط نام آن را ناموس پرستی گذاشته‌اند.

علیرضا آذربایجانی اظهار کرد: هر دو نفر یعنی پدر و نامزد (و البته با تفاوت در میزان تاثیر)، در ایجاد این مسلخ و قتل او مشارکت داشتند.

این وکیل دادگستری در تحلیل جامع‌تر از منظر حقوقی، جنسی، عاطفی، اجتماعی و... این حادثه عنوان کرد: او قربانی اقتدار گرایی مردانه، توام با تعصب جاهلانه و بی شرافتی شد که در فرهنگ ما به غلط نام آن را ناموس پرستی گذاشته‌اند. در طول سال‌ها با تغییر عنوان از "حاکمیت بر دختران و زنان" به "حرمت ناموس"، عملا زن را در نقش دوم و مایملک مرد قرار داده‌ایم و تا زمانی که بنیان این فرهنگ غلط دگرگون نشود امثال «هاجره حسین بر» که به دست شوهرش در بلوچستان کشته شد و رومینا که به دست پدرش در گیلان به قتل رسید، تکرار خواهد شد.

آذربایجانی گفت: برای پیشگیری از تکرار این وقایع تلخ که اخبارش جامعه را ملتهب و چهره‌ای منفی از فرهنگ کشور را خصوصا با تشدید مطلب در رسانه‌های بیگانه ارائه می‌دهد، وزارت آموزش و پرورش باید دانش آموزان را با مفاهیمی مثل "حقوق فرزندی، خشونت خانگی مستقیم و غیر مستقیم، مدیریت بر عواطف حسی و جنسی دوران بلوغ، چگونگی استیفای حقوق اولیه و... آشنا نماید.

وی افزود: همچنین وزارت ارشاد و صداوسیما به جای توقیف فیلم‌هایی شبیه "خانه پدری" که واقعیات تلخ جوامع متعصب را بیان می‌کند و می‌تواند منجر به روشنگری نسبی گردد، در تهیه و اکران امثال آنها همت گمارد. کارگردانان سریال‌ها و فیلم‌ها نیز از نشان دادن رفتار زن‌ها در وقوع حوادث در صحنه‌های همراه با حادثه، در حالی که کنار می‌ایستند و جیغ می‌زنند خودداری کرده و چهره‌ای جدی‌تر در فیلمنامه‌ها ارائه نمایند تا به مرور باور نقش دومی در جامعه تغییر یابد.

آذربایجانی با بیان اینکه "نیروی انتظامی، بهزیستی و دادگستری، مشترکا از جهت قانونی و امکانات مادی، باید امکان حمایت از کودکان و زنان را در شرایط حساس ایجاد نمایند"، گفت: لایحه حمایت از کودکان که از سال ۹۵ تاکنون در مجلس شورای اسلامی به دلیل ضعف اقدام قوه مقننه، معطل مانده است هر چه زودتر به تصویب برسد.

وی افزود: مهم‌تر از همه این موارد این است که هر چند مواد ۳۰۱ و ۳۰۹ قانون مجازات اسلامی شرط قصاص را اینگونه اعلام کرده که "مرتکب قتل، پدر و یا جد پدری نباشد و مبنای آن نیز قول مشهور فقهای شیعه و اغلب فقهای عامه مستند بر روایات منتسب به ائمه ما حضرات علی، باقر و صادق ذکر شده و همچنین تفاسیر عقلی، منع قصاص موجب ولادت فرزند (پدر) و ضرورت حفظ حرمت (پدر) را نیز تقویت کننده استدلال بر مبانی مادتین مذکور ذکر کرده‌اند، اما اولا با توجه به تحقق و افزایش اینگونه جرائم در کشور و جراحتی که بر روح جامعه ایجاد می‌نماید، به حکم قاعده مهم (تنفیر از دین) و ضرورت توقف حکم مصداقی فقهی به منظور اجرای قاعده مهم‌تر، یعنی جلوگیری از ایجاد نفرت در دین که مفهوم آن عدم اجرای حکمی است که عموم جامعه را نسبت به موضوع فقهی بدبین می‌نماید، بنابراین ضروری است این دو ماده قانونی با فوریت اصلاح و تغییر یابد.

این حقوقدان تصریح کرد: تاکید اینکه قاعده تنفیر از دین در این مفهوم است که هر جا اجرای حکمی از امور شرعی در نتیجه اجرای آن، به جای اصلاح مجرم و جامعه، منتهی به سرزنش و دوری از مبانی دینی گردد، آن حکم در اجرای این قاعده و به دلیل ضرورتی قوی‌تر باید متوقف شود، مگر آنکه استثناء از مسلمات فقهی باشد.

آذربایجانی افزود: به طور قطع، معافیت پدر و جد پدری از قصاص نمی‌تواند مصداقی از استثناء این قاعده و از مسلمات فقهی بوده و باید از نظام قانونی ما حذف گردد، چرا که با وجود احکام قصاص در ساختار نظام کیفری ما، زنده بودن چنین پدرانی برای خانواده و جامعه به مراتب مصیبت بارتر و خطرناک‌تر از قاتلان دیگر است. (کما این که عملا" در دهه اخیر و در رفتار مشابه، قوه قضائیه نسبت به توقف حکم سنگسار همین قاعده را اجرا کرده است).

وی در پایان گفت: همچنین با توجه به احکام مندرج در مواد ۴۴۸ و ۶۱۲ از قانون مجازات و با توجه به پیش بینی دیه و مجازات تعزیری برای قاتل، تا اصلاح قوانین مقدم الذکر، حداکثر مجازات تعزیری نسبت به این قاتلین بی رحم اعمال گردد تا از این طریق حال که امکان کمکی به رومینای بی‌گناه نیست، حداقل بخشی از آثار روانی سنگین ایجاد شده در جامعه جبران و شاید عاملی نسبی در تقویت قبح رفتار متعصبانه گردد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بسیارعالی.واقعا تاثیرش برجامعه ودین گریزی خیلی زیادبود.

    • م.ف

      متاسفانه همه توجه ها به سمت کار غلط پدر رومینا معطوف شده و کسی توجه نمیکند این مردک ۲۹ ساله که به گفته خودش ۲ سال است با رومینا رابطه دارد یعنی با یک بچه ۱۱ یا ۱۲ ساله را چطور گول زده و عکس گرفته و برای پدرش فرستاده
      آیا اگر پدر رومینا موافقت میکرد و ازدواج انجام میشد این پدر به کودک همسری دادن دخترش متهم نمیشد؟

      پاسخ ها

      • ناخدا

        بسیار قضاوت بجایی کردید.

      • بدون نام

        شما می خوای یه مشکلو با ایجاد یه مشکل دیگه حل کنی ...سو استفاده از یک بچه چه به شکل دوست پسر باشه چه همسر کار اشتباهیه

    • بدون نام

      واقعا که خیلی ادم باید بی رحم و سنگدل باشه.....بعدش وقتی این پسره که سابقه درستی در این مورد از قبل نداشته ودختره رو تحریک به فرار از خونه میکنه باز این به کنار میاد عکسهاشونو تو اینستا پخش میکنه...اچطور میشه یه پدر رو خانوادش تعصب نداشته باشه.....پدر هستش نه کیشمیش که چوب تو کونشه و بیخیاله

    • بدون نام

      واقعا که خیلی ادم باید بی رحم و سنگدل باشه.....بعدش وقتی این پسره که سابقه درستی در این مورد از قبل نداشته ودختره رو تحریک به فرار از خونه میکنه باز این به کنار میاد عکسهاشونو تو اینستا پخش میکنه...اچطور میشه یه پدر رو خانوادش تعصب نداشته باشه.....پدر هستش نه کیشمیش که چوب تو کونشه و بیخیاله

    • ناخدا

      فقط جامعه شناسان خبره حق
      ا ضهار نظر دارند .همه ما ایرانیان ازحرف مردم میترسیم .

    • حسنی

      مشکل عدم راحت بودن با پدر ومادر درپیش آمدن همچین مشکلات وگرفتاری هاست که بوجود میآید

    • سلام

      تورو خدا رومینا میخواسته عروس بشه رومینا دختر بیچاره وکوچولوی روستایی من که نمیشناسمت ولی انشالله بری بهشت با یه پسر خوب ازدواج کنی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج