۱۰۰۰۹۸۱
۳۱ نظر
۵۰۰۶
۳۱ نظر
۵۰۰۶
پ

ناگفته‌های متهمی که ۴۰هزار خودرو احتکار کرد

مصاحبه روزنامه شرق با یکی از متهمان پرونده سلطان خودرو را بخوانید.

مصاحبه روزنامه شرق با یکی از متهمان پرونده سلطان خودرو را بخوانید.

پرونده سایپا از آن پرونده‌هایی بود که سلطان خودرو از آن بیرون کشیده شد؛ پرونده‌ای که علاوه‌بر صدور حکم اعدام برای یک زوج که سلطان خودرو نامیده می‌شدند، احکامی هم برای مدیران سایپا و نمایندگان مجلس صادر شد. یکی از مدیران متهم به اخلال اقتصادی از اوین با خبرنگار ما تماس می‌گیرد و توضیحاتی درباره اتهاماتش ارائه می‌کند. رضا تقی‌زاده‌ماکویی، معاون سابق بازاریابی و فروش سایپا، از اوین با شماره‌ای شبیه شماره موبایل تماس می‌گیرد ولی هرازگاهی پیغام «این تماس از زندان اوین می‌باشد» در لابه‌لای مکالماتش پخش می‌شود.

ناگفته‌های متهمی که ۴۰هزار خودرو احتکار کرد

مشروح گفت‌وگو با رضا تقی‌زاده‌ماکویی، معاون سابق بازاریابی و فروش سایپا را در ادامه می‌خوانیم.

‌مختصری درباره پرونده اتهامی خود توضیح دهید؟

‌پرونده‌ای که مطرح شده و منجر به صدور حکم 15 سال حبس تعزیری برای بنده شد، حاصل یکی از شعبات دادگاه استجازه است و شعبه دوم این دادگاه برای من رأی صادر کرد. تشکیل این دادگاه بر اساس یکی از بخش‌نامه‌های صادق آملی‌لاریجانی، رئیس محترم وقت قوه قضائیه، در 20 مرداد 97 بود. در آن زمان با هدف برخورد با جنگ اقتصادی از رهبری استجازه شد و ایشان هم دستور لازم را دادند. در آن استجازه چند نکته بود. آملی‌لاریجانی تأکید کرده بود دادگاه استجازه در چارچوب قانون مجازات اسلامی باید تشکیل شود و یکی دیگر از تأکیداتشان هم وضعیت کنونی؛ یعنی جنگ اقتصادی در 20 مرداد سال 97 بود؛ یعنی در زمان صدور دستور تشکیل دادگاه استجازه هفت ماه بود که از سایپا استعفا داده بودم.

‌در پرونده شما آمده است که با نجوا لاشیدایی و وحید بهزادی برای اخلال در نظام توزیع تبانی کردید. چرا این اتهام به شما وارد شده است، با توجه به اینکه اشاره می‌کنید که ۴۰ هزار ماشین هم در پارکینگ داشته‌اید؟

طرح‌های تحویل فوری و پیش‌فروش بیشتر برای مصرف‌کنندگان است. وقتی خودرو تولید می‌شود، در ابتدا آگهی می‌دهیم و مصرف‌کننده خودرو را می‌خرد؛ اما وقتی که تولیدمان بالا می‌رود و دیگر مصرف‌کننده‌ای نیست، در این شرایط از روش مشارکت در تولید استفاده می‌کنیم. روش مشارکت در تولید همان روشی است که آقای بهزادی و نجوا لاشیدایی طبق این بند از قانون با سایپا قرارداد بستند. آن هم به این نحو است که اینها ‌تعدادی خودرو را برای ماه‌های که ما مازاد بر فروش عادی تولید داریم، قرارداد می‌بندیم و از آنها پول دریافت می‎کنیم؛ اما شرایط عرضه خودرو در نمایندگی‌ها مطابق با ضوابط ما است. ما حدود 26 سرمایه‌گذار داشتیم که با روش مشابه و با استفاده از این نوع سرمایه‌گذاری، در تولید مشارکت کردند. در این روش هم خودروساز می‌تواند از تحویل خودرو انصراف دهد و هم خریدار. قیمت خودرو هم براساس بهای روز تعیین می‌شود؛ یعنی اگر خودروساز قرار است یک سال دیگر خودرو تحویل دهد، قیمت متعلق به یک سال دیگر است و متعلق به امروز نیست؛ یعنی این پیش‌خرید نیست.

در پیش‌خرید شما قیمت را نهایی می‌کنید و می‌گویید این برنج شما شش ماه دیگر به قیمت هر کیلو 12 هزار تومان متعلق به من است. سر آن فصل نه شما می‌توانید قرارداد را فسخ کنید و نه برنج‌فروش. در مدل پیش‌خرید، قیمت برنج 18 هزار تومان هم بشود، محصول با همان قیمت نهایی‌شده متعلق به خریدار است؛ اما در مدل مشارکت اگر شش ماه دیگر برنج 18 هزار تومان شد، این فرد باید قیمت روز و زمان تحویل را به فروشنده بدهد. نحوه عرضه نیز این‌گونه نیست که شش‌هزارو 700 خودرو را در پارکینگ فرد بریزیم و بگوییم هر کاری دل‌تان خواست، بکنید. در هر مرحله 200 یا 300 خودرو به سرمایه‌گذار می‌دهیم. این سرمایه‌گذارها، خودروها را در بین نمایندگی‌ها مطابق با شرایطی که ما داریم، توزیع می‌کنند. چک می‌گیرند، اسناد دریافت می‌کنند و ضوابط باید رعایت شود. خودروهای تحویلی مرحله اول که تمام شد، وارد تحویل مراحل بعدی می‌شویم.

در مقطعی که شما با خانم لاشیدایی معامله کردید، صف خرید نداشتید؟

اصلا صف خرید وجود نداشت. سال 96 بود. در این سال کسی خودرو نمی‌خرید. برای فروش خودرو مجبور بودیم بیمه بدنه رایگان بدهیم. مجبور بودیم 12 میلیون تومان وام بدهیم. این وام 700 هزار تومان سوبسید داشت. به این طریق ما آمدیم. نتیجه‌اش این بود که تولید سال 94 که 370 هزار دستگاه بود، در سال 96 به 666 هزار و 666 دستگاه رسید؛ یعنی 300 هزار خودرو بیشتر در بازار توزیع کردیم و به مردم بیشتر خودرو رساندیم.

‌در کیفرخواست آمده است که خانم لاشیدایی و همسرش شش‌هزارو ۷۰۰ خودرو پیش‌خرید کرده‌اند که شما می‌گویید با شیوه مشارکت در ساخت بوده است؛ درحالی‌که فقط پنج میلیون تومان پرداخت کرده‌اند. چطور فقط با پرداخت پنج میلیون تومان ۶۷۰۰ خودرو پیش‌خرید کرده‌اند؟

یکی از مشکلات دادگاه‌های استجازه این است که اطلاعات درست در آن ردوبدل نمی‌شود. یعنی فرمایشات آقای رئیسی و دستورالعمل‌هایش از دیوار زندان اوین برای زندانیان استجازه عبور نکرده است. او گفته است که خط قرمز قوه قضائیه مستندات است و بس. او اعلام کرد که تحصیل دلیل قبل از بازداشت ممنوع، اتقان آرای قضائی با استفاده از نظرات کارشناسی به وجود می‌آید یا قضات نباید تحت تسلط ضابطین باشند. خانم نجوا لاشیدایی، 30 میلیارد تومان نقد در سه فیش 10 میلیاردتومانی در دو روز به شرکت سایپا پرداخت کرده‌اند. آنها منابع مالی خود را از بانک آینده خارج کردند و در سایپا قرارداد بستند. یعنی برای هر خودرو پنج میلیون تومان دادند. به‌این‌ترتیب شش‌هزارو 700 خودرو به اسم او نزد ما ثبت سفارش شد.

‌یعنی عددی که همه مردم به ازای هر خودرو می‌دادند، توسط آنها پرداخت شده است؟

آنها پنج میلیون تومان، به‌علاوه چهار میلیون تومان نقد، به‌علاوه 12 میلیون تومان چک 24ماهه از مشتری دریافت می‌کردند و به همراه کد ملی، کد پستی و بقیه اطلاعات مشتری در سیستم ما ثبت می‌کردند تا آن خورو به اسم مشتری پلاک شود. رقم چک‌ها را ما گفته بودیم. تاریخ چک‌ها را ما گفته بودیم و همه چیز بر اساس ضوابط سایپا بود. وقتی عرضه خودروهای این مرحله تمام می‌شد، 200 خودروی بعدی را تحویل می‌گرفتند و بین 40 نماینده در کل کشور توزیع می‌کردند. به هر نماینده 40 خودرو می‌دادند. در کل کشور این خودروها توزیع شد.

‌در اتهامات شما آمده است که ۹۰ درصد از خودروهای موجود را به ۱۵ نمایندگی از ۶۰۰ نمایندگی کشور داده‌اید. چرا این ۱۵ نمایندگی را انتخاب کردید؟ این توزیع رانت نیست؟

اگر این مسئله صحت داشت، اول باید من را اعدام می‌کردند بعد بقیه را، منتها این حقیقت نیست. این به‌نوعی خلط مبحث است. ما 700 نمایندگی داریم. هرکدام شرایط خاص خودش را دارد. برخی از این نماینده‌ها هیچ سرمایه‌ای ندارند. به اینها امانی و رایگان خودرو می‌دهیم. خودروساز تقبل می‌کند که ماشین را مجانی به این نمایندگی بدهد و نمایندگی هم پس از فروش ماشین، پول را تحویل می‌دهد. برخی نمایندگی‌ها 20 تا 50 میلیون تومان سرمایه دارند. برای اینها هم بخش‌نامه سبدی دو دستگاهی به بالا می‌دهیم. در هر سال 200 بخشنامه برایشان داریم. یک تعداد نمایندگی‌ها دو میلیارد تومان خرید می‌کنند. برای یک تعداد نمایندگان که تعداد رقم خرجشان بالاتر است، می‌گوییم به ما مراجعه کنید، مذاکره می‌کنیم و چون مازاد خودروها را می‌خواهیم عرضه کنیم، با آنها به توافق می‌رسیم. مازاد و ته‌مانده انبارمان است؛ یک سبد مشخص به همه نمی‌توانیم بدهیم.

در جریان پرونده ما هیچ‌کس نیامد بگوید که جریان تولیدکننده ما چیست و چرا گیر افتاده است. آیا واقعا خلافی وجود داشته است. فرصت در پرونده ما کم بود. 45 دقیقه بیشتر فرصت ندادند. این موضوع را به کارشناسی دادند. قضات محترم از کیفرخواستی که قرائت شد، ایراد گرفتند. گفتند آقای بازپرس این کیفر خواست، 10 نقص دارد و نمی‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم. پس این 10 نقص را رفع کن. شرکت سایپا 350 میلیون تومان و آقای بهزادی 150 میلیون تومان هزینه کارشناسی دادند. پنج کارشناس خیلی برجسته، قدیمی و معتمد شش ماه بررسی کردند و آنچه ما متوجه شدیم، اینها در شش ماه بررسی به هیچ تخلفی نرسیده‌اند. این گزارش را به دادسرا داده‌اند. دادسرا رفتیم که گزارش را به ما ابلاغ کنید. گفتند باید از دادگاه بگیرید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مردم همیشه خواهان خودرو هستن شما در انحصار خود در می اورید که گرانتر بفروشید لعنت خدا بر کسانی که حق الناس می کنند

      پاسخ ها

      • م ..ا

        یکی از سیاست های مدام تولید کنندگان احتکار است.غیر از این روش پیوسته تعدادی را در انبار خود نگه می داشتند.تا قیمت سعودی شود و اینک هم به همین منوال است.
        بی دلیل نبود که سود های باد آورده و سهام ارزش مند داشتن.
        قیمت رانتی برای خودرو سازان پیوسته بوده و آنهم آلغی شیوه توزیع خودشان بود.
        لذا برای آن توزیع همه درآمد های خارج از کارخانه برای اشخاص مهیا میکردن.
        این است ماجرای خودرو سازی انحصاری که دولت های همسو با آنها برآن سیطره داشتن.
        امثال این پرونده بسیار است. فقط بازدارندگی است که میگذارد قضیه ها شفاف شود.

      • شهید بهشتی

        عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر !

    • بدون نام

      چطور مازاد داشتید و به مردم ندادید ولی به این فرد دادید؟

      مردم دراز گوش نیستند

    • بدون نام

      چکار کردین در عرض یک هفته پنج میلیون نفر برای خودروی هفت میلیونی که کردین پنجاه میبلیون اسم نوشتن نابغه به شما میگن البته تو فساد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دزدی ورانتاز این واضح تر نداریم. مردم به خاطر ثبت نام یک خودرویی مثل پراید ماهها یاحتی یک سال منتظر ثبت نام می ماندند ولی باز نمیتوانستند ثبت نام کنند. ولی امثال این افراد 6700دستگاه خودروراحت ثبت نام میکنند و کنترل باز سیاه خودرو رو بدست میگیرن باقیمت نجومی میفروشند. لعنت به این ادمای کثیف

    • شهریاریم

      چرت و پرت سرهم میکنه میگه
      خر خودشه

    • علی عبدی

      لعنتی اینقدر خانواده هست که ارزوی یگ پراید داشته باشند ولی شما خائنین نمی زارین ارزوی یک خانواده با خرید یک پراید هفت ملیونی رو با خودشون به گور ببرند لعنت خدا بر شما همیشه ماه پشت ابر باقی نمیمونه

      پاسخ ها

      • سلام ای هموطن گرامی

        سلام لطفا پیام مرا را پخش فرمایید ۰ تا این دلالها هستند مردم را نا بود مکنند مرگبر تمام. لاشخورها

      • سلام ای هموطن گرامی

        سلام لطفا پیام مرا را پخش فرمایید ۰ تا این دلالها هستند مردم را نا بود مکنند مرگبر تمام. لاشخورها

      • بدون نام

        اینجورادماپول ارکجامیارن.ماکه یه دونم نمیتونیم.حتی قسطی بخریم .

    • بدون نام

      دلالی دولتی شده رسما

    • بدون نام

      اصلا اعتماد نیست بهشون

    • بدون نام

      خودروی انحصاری سایپا ایران خودرو داغون انگار بنز میسازن

    • بدون نام

      نخرید این اشغالای داخلی رو هشتاد میلیون قطعاتش اصلا کیفیت نداره

    • امت همیشه خواب

      با با این بندگان بی خدا را اشتباهی گرفتن؟؟اصلأ تخلفی نشده؟؟ماشین پراید شش میلیونی یک باره می شود ۹۰ میلیون؟؟...

    • بدون نام

      مشتری نداشتید؟این قدر آدم می شناسم که برای خرید یه ماشین لیزینگی به این در و اون در زدن ولی هیچکدوم از نمایندگی ها نمیداد.

    • بدون نام

      فرصت سواستفاده به خاطر نبود وجدان و نداشتن کنترل روی اجناس و مدیران نالایق این عاقبتها را دارد حساب و کتاب وجود نداشته رسیدگی نبوده و نیست

    • بدون نام

      سالهاست که مشتری واقعی یا نمیتونست ثبت نام بکنه بموقع تحویل نمی شد بعد مازاد تولید داشتن

    • منوچهر

      ای کاش به امثال این متهمین در نزد افکار عمومی فرصتی داده میشد در حصور خبرنگاران اجتماعی و اقتصادی و تیمی خبره از کارشناسان حرفهایشان را بزنند تا جایی که برای افکار عمومی شبهه یا سوالی باقی نماند ،تا مردم هم بدانند با کی روبرو هستند.

    • محمد رضا بختیار

      تمام این دادگاه ها به ناحق هستند و به راحتی مال و مایملک فردی را مثل آب خوردن به جیب خود می کشند اگر فرد در داخل خرید کند دزد می شود و سلطان اگر از خارج وارد کند می شود مفسد و معاند!!!در کشوری که دولت توان ترخیص کالای ورودی خود را به دلیل کاغذبازی های بی امان ندارد پس مشکل از احتکار و سلطان و شبان نیست بلکه به جای تبلیغ مبارزه با فساد به تدبیر حاکمیت قانون بر جامعه باشند نه حاکمیت سفارش و ستایش!!!

    • بدون نام

      خیلی جالبه،این مسئولین خودروسازی که درتلویزیون ظاهر میشوند واشک تمساح میریزند که درتولید خودرو دخل وخرج مانمی خواند وتولید خودرو به صرفه نیست ویا ماتحریم هستیم ونمی توانیم تولید کنیم پس اینها همه سیاه بازی است.واقعا کسی نیست که جلوی اینهمه فساد رابگیرد؟آخه خودروی ملی،تولیدملی،افتخار ملی،پس همه کشک است،آخه آیا حق این مردم هست که اینهمه به آنها ظلم بشود؟تولید لگنی که تابوت مالک است ارزش اینهمه کلاهبرداری رادارد؟

    • ایرانی

      دروغ .دروغ.دروغ وباز هم دروغ

    • بدون نام

      مثل زمان ریس بانک مرکزی طلا می ریخت داخل بازار کل خزانه خالی در حالا هم رفته شده هیچی

    • بدون نام

      شرمنده اینو میگن چقدر بی در پیکره که این دونفر با دو تیکه کاغد A4 به خواستهای که پیش بینی کرده بودن و میدونستن امتیاز میگرند و بدون در نظر گرفتن فاجعه تورم چرخ اقتصاد برای منافع خودشان حتی به کشور و ایجاد تورهامی وحشت ناک سواستفاده و جالبه درد ناکه بازم متوجه نشدین که ورود کنید به عنوان کارشناس این فاجعه قیجی کنید که حال به اسم گرونی خودرو از قطع فروش تعمیر کار و ..... برای منفعت خودسان موج سواری نکنند انشاا. دیگه شاهد این اتفاقات بزرگ کلان نباشیم. ممنون که مطالعه شد و نمکی به زخم زدم تلنگری به تو مسئول

    • شریف قربانی

      جواب کلوخ سنگ است شماها مسیولین با دلسوز ی حق دیگران را زیر پا له کردن با ترحم نا خواسته وبا زندان ترحمی این برنامه بچاپ ودر رو رازیاد و کننده گوید 10 سال زندان با مرخصی چیزی نیست.

    • بدون نام

      میگه زمانی که ما مازاد تولید داشتیم عجب پررویی بخدا مردک شما کی مازاد تولید داشتی ؟؟ده ساله دارین میگین تحریمیم وقطعه نمیادو مازاد تولید اخه به ریخت شما میاد واسه ده هزار ماشین پنج میلیون ثبت نام کردن

    • نوید

      آره جون عمه ات باور کردیم هیج کاسه ای زیر نیم کاسه نبوده است

    • بدون نام

      مدیر عامل سابق سایپا اشنای ماست. 4-5 ماهی هست ازاد شده. بعد از اغتشاشات ابان ازاد شد. زندان کجا بود. حالا براش حکم زندان بدهند. فقط در حد حکم است و اجرا مکی شود.

    • بدون نام

      سوالی که پیش میاد اینه که با این همه کشف خودرو احتکار شده چرا ایران خودرو و سایپا باز دارند پیش فرررروش میکنند .خب همین خودرو ها رو با قیمت ارزان به مرد م بدید

    • شهریار پوراحمدی

      اصلابطورکلی این داره دروغ میگه . کی ودرچه سالی بود که خودروبازارنداشت؟بازارخودروبه همت حکومت حامی صددرصدی خودروساز همیشه آنچنان آباد بوده و هست که همیشه همین لگنهای تولیدی باپیش فروش وباگرفتن پول از مردم خیلی قبل از تحویل سالهاست که ادامه داشته . این آقابادروغ ومظلوم نمایی داره برای خودش طرفدارایجادمیکنه .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج