۱۰۰۱۶۰۸
۱۰۶ نظر
۵۲۲۱
۱۰۶ نظر
۵۲۲۱
پ

ما کمتر و کمتر می‌خریم، چرا همه چیز گرانتر می‌شود؟

پرسش بسیاری از مردم این است که با وجود تاکید دولت و مسئولان و تلاش‌هایشان و با وجود رکود اقتصادی در دوران کرونا، چرا اجناس همچنان گرانتر می‌شوند. در اینجا با مرور چند اظهارنظر و آمار، این پرسش را بررسی خواهیم کرد.

برترین‌ها/امیر عبودزاده: پرسش بسیاری از مردم این است که با وجود تاکید دولت و مسئولان و تلاش‌هایشان و با وجود رکود اقتصادی در دوران کرونا، چرا اجناس همچنان گرانتر می‌شوند. در اینجا با مرور چند اظهارنظر و آمار، این پرسش را بررسی خواهیم کرد.

۱۰ خرداد: رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی فروش و کافه قنادی تهران گفت: «با شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید سطح تقاضا از سوی شهروندان، فروش این صنف تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.»

۲۳ فروردین: رییس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران، از کاهش ۵۰ درصدی گوشت مرغ در پی شیوع بیماری کووید - ۱۹ و کاهش تقاضا خبر داد. مهدی یوسف‌خانی گفت: «کاهش تقاضای مصرف گوشت مرغ ناشی از تعطیلی رستوران‌ها، تالارها، هتل‌ها، مهمانی ها و جلوگیری از عدم پاک‌سازی و قطعه‌بندی مرغ در واحدهای خرده فروشی است.»

۲۶ فروردین: رییس شورای تامین دام کشور از روند رو به رشد جمعیت دام سبک و سنگین خبر داد و گفت: «در پی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی رستوران‌ها و تالارها مصرف گوشت قرمز حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است.»

۱۱ فروردین: دکتر زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت :«گزارش‌هایی که از نقاط مختلف کشور در شبکه کارشناسان تغذیه می‌گیریم، نشان از آن دارد که ترس از ابتلا به کرونا، مصرف میوه‌ها و سبزیجات را کاهش داده است و در تلاشیم با آموزش این مشکل را رفع کنیم.»

۱۰ خرداد:: ئیس اتحادیه مشاوران املاک از کاهش ۵۸ درصدی معاملات مسکن در تهران خبر داد. مصطفی‌قلی خسروی گفت: «از ابتدای فروردین ۹۸ تا نهم اردیبهشت در سراسر کشور تعداد قراردادهای خرید و فروش ملک ۵۶ هزار و و۷۸۰ فقره بود که در مدت مشابه امسال با کاهش ۳۹ درصدی به ۳۴ هزار و ۴۴۹ فقره رسیده است. در همین مدت تعداد مبایعه‌نامه‌ها در تهران نشان می‌دهد قراردادهای خرید و فروش پایتخت ۵۸ درصد کاهش یافته است.»

همه خبرها کاهش مصرف و کوچک شدن سفره ایرانیان را نشان می‌دهد. از مسکن و خودرو تا گوشت و مرغ و میوه و برنج و لبنیات. کاهش قدرت خرید مردم باعث شده خرید همه این محصولات کاهش یابد و موج کرونا هم مزید بر علت شده تا اغلب بازارها با افت و رکود مواجه باشد.

این در حالی است که در اغلب این بازارها ما کاهش تولید نداشته‌ایم. بازار مسکن همچنان با انبوهی از مسکن ساخته شده و خانه خالی مواجه است که مالیاتی هم نمی‌پردازند، صنایع لبنیاتی با کاهش شدید صادرات در ماه‌های اخیر به دلیل شرایط کرونا روبرو بوده‌اند و دامداران می‌گویند به دلیل بارندگی‌های مناسب امسال، وضع دام و گوشت تولیدی بسیار مناسب است.

بر اساس قوانین اقتصاد وقتی عرضه زیاد است و تقاضا کم می‌شود باید قیمت‌ها کاهش پیدا کند. اما در کدام بازار، جز ارقام جزیی و به شکلی مقطعی، کاهش قیمت داشته‌ایم؟ شاید به کاهش چنددرصدی بازار خودرو بتوان اشاره کرد یا افت چند درصدی رشد قیمت مسکن یا چند درصد افت قیمت نجومی گوشت در هفته‌های اخیر. اما ایرانی‌ها شهادت می‌دهند که قیمت‌ها نسبت به سال گذشته در همین مقطع به شدت بالا رفته و اثری از ارزانی دیده نمی‌شود. سوال این است که چرا. وقتی عرضه زیاد است و مشتری کم شده چرا نباید قیمت‌ها پایین بیاید. این توهمی است که بسیاری از ایرانی‌ها هنوز دارند و گمان می‌کنند با نخریدن می‌توانند باعث مهار گرانی و پایین آوردن قیمت‌ها شوند. اما همانطور که می‌بینید در عمل این اتفاق نیفتاده و چه بسا بازار عکس آن عمل کرده.

مطمئنا کارشناسان اقتصادی در این زمینه توضیحات دقیقی خواهند داشت، اما بی‌تردید دو عامل نقش تعیین‌کننده‌ای در بالا ماندن قیمت‌ها و سیر صعودی آن دارد؛ اول کاهش ارزش پول ملی. وقتی ریال ارزش خود را در برابر دیگر ارزهای جهان از دست می‌دهد طبیعی است که قدرت خرید ما کاهش پیدا می‌کند و به ضرب دگنک و با فشار و دستور رییس‌جمهوری و هیاهو نمی‌توان ارزانی را به ارمغان آورد. در این حال معنا هم ندارد که بگوییم بادمجان ایرانی چرا گران شده و کرایه تاکسی چرا بالا رفته، چون این پول است که بی‌ارزش می‌شود و این بی‌ارزشی خود را در همه جا نشان می‌دهد.

عامل دوم دلالانی هستند که خرید و تقاضای مردم به صفر هم برسد، با احتکار و نگه داشتن عرضه در دست خود اجازه پایین آمدن آن را نمی‌دهند. سابقه هم نشان داده که سازمان‌های مربوطه قدرت لازم برای برخورد با آنها را ندارند و این سیستم دلالی با سرمایه عظیمی که دارد، حتی اگر خریداری نباشد می‌تواند قیمت را بالا ببرد.

در این شرایط انتظار ارزانی در آینده واقع‌گرایانه نیست. تا وقتی که ارزش پول ملی در حال سقوط است و سیستم دلالی با وجود ضرباتی که می‌خورد به کار خود ادامه می‌دهد، سیر گرانی توقف نخواهد کرد. شما چه فکر می‌کنید؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چون تورم بالاست و پول ملی بی ارزش شده ذره ذره داریم میمیریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میری سوپری بابت شیر ونان و تخم مرغ باید 70هزار بدی دوباره سه روز بعد باید همینارو بخری ،نمیتونم که برای بچه هام شیر نخرم
        آخه چرا نان باگت کوچک باید 5000تومن باشه؟؟
        ما خانواده 4نفره با 4میلیون حقوق 10روز آخر ماه حسابمون خالیه،خونه هم از خودمونه
        بیچاره مستاجرا چی میکشن

      • گل علی

        مرگ مال انهایی است که پست و مقام را یدک می کشند ولی بی لیاقت وبی عرضه وبی کفایت هستن حیف این مملکت بدست چه کسانی افتاد خدا یا به فریاد ملت ایران برس

      • E

        چون مسوولین بی کفایت داریم که فقط میخوان جیب خودشون رو پر کنند

      • بدون نام

        چون اینجا ایرانه و همه دلال هستن

      • بدون نام

        وقتی همه زجه می زدند این اف آی تی آف لا مصب را امضا کنید آقایان می گفتند تاثیری ندارد دقیقا دلار از روزی که خواستند حساب کتاب ها مخفی بماند پنجاه درصد گران شد

      • دونالد ترامپ

        اونايي که با کله ميرن به سمت صندوق راي گله نکنند

      • بدون نام

        همه‌چیز بر میگرده به مسئولین ناکارامد ، چطور ، الان همه انبارهای خودرو ( حداقلی) رو‌کشف میکنند ولی با انبارداری و احتکار کالا نه ! " دلال اصلی " مسئولین و وابستگان انها هستند !

      • sam

        مدیریت مسئولین ضعیفه از راس تا ته،کشور ما خوب قانون وضع میکنه خوب اجرا میکنه ولی نظارت نداره بر اجرا ،،تعدادشان ناظران انقدر کم که کلا اجرای درست نداریم این همه بیکار داریم تا حالا شنیده اید تعزیرات یا نظارت بر گرانفروشی یا بر کالاها وهم اقلام ،اگهی نیروی جدید بگذارد همه در هر پست حقوق نجومی گرفته ولی نتیجه کار تقصیر امریکاست،واقعا امریکا نبود ما چجوری دنبال مقصر میگشتیم

    • salami1313

      بی محتوا بود .مردم ایران الان خوشحال ترین هستن هر کس باور نداره بره از مسعولین بپرسه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره والا. حقمون بود الان آمريكا بودين و سركوب ميشديم و حداكثر يكيمون كشته مي شديم!!

    • بدون نام

      دلیل اصلی بی کفایتی مسئولین است همه چیز از کنترل دولت درآمده ودولت نقشی در هیچ کجا ندارد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اکثر مسئولین کشور یا سر کلاس ننشسته اند و مدرک معتبر گرفته اند و یا از اساس مدرکشون قلابی است و مورد حمایت بالاترین( کاغذ پاره ای بیش نیست) نهاد هستند ....از کوزه همان طراود که در اوست .

      • علی

        ببخشید از ماست که برماست

    • بدون نام

      مملکت ورشکسته شده و هیچ تولیدی انجام نمیشه. تمام تمرکز روی تامین غذای ملت گذاشته شده تا قحطی راه نیفته. به قول روحانی قفسه فروشگاهها خالی نیست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آیا واقعا مسولین رده بالا این شرایط را میبینند و باز از این کشورداری تحسین می کنند،؟باچه رویی؟یااصلا ازدرد مردم خبرندارند و خودشان درشرایط بهتری زندگی می کنند .
        ....

      • بدون نام

        فقط میتونن فروشگاه و مراکز تجاری تولید کنند که همشون هم خالی میمونه.

    • بدون نام

      دوست عزیز چه فرقی میکنه که ما چه فکری میکنیم من تشکر میکنم بابت این تحلیل دقیق ولی در این مورد اونی که باید فکری بکنه این مسئولین بی مسئولیت هستند نه ما مردم مصیبت زده.

    • مهدی

      چشم ودل شما روشن اگ قدرت اجرایی داشتم میدونستم چکار کنم

      پاسخ ها

      • دونالد ترامپ

        اينجور مواقع يسري کاربرا اصلا پيدا نميشن کامنت بزارن از مسئولا حمايت کنن

    • بدون نام

      اون هایی که قدرت داخل ایران دارن بروند و قدرت از تمرکز افراد و شرکت ها و گروه ها خارج شود همین همه چیز درست می شود قدرت تمرکزی مثل سم عمل می کند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ولا یک روز خوش ندیدیم چون خودشان درخوشین خیال میکنند مردم خوشن نه اینتو ر نیست مردم گرفتار مشکلاتنند گرانی زیاد بیکاری فقر وتنگدستی ۰ ۸ درصد تورم خودشان نمدانند نه شکمشان سیرن اجناس از خوردن پوشاک وهمه چیز وغیره........هرساعت یک قیمت اضافه میکنند سرگرمنند با مسا یل

    • بدون نام

      منظور از دلالها همون رئیس ها هستند دیگه نه ؟

    • بدون نام

      مافیای کثیف دلالی و نفوذشون توی ارکان نظام مثل مجلس، بسیار قدرتمنده. واقعا با این شرایط اصلا امیدی نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی فقط یک مورد،،بابت 400هکتار ساخت وساز وهر سال هم ،،،،،بوجه و بیت المال وحق الناس مردم برای یک نفر خرج میشود ،،،مشت ،نشانه خروارهاست

    • بدون نام

      قوه قضاییه ورود کند و با شدتت برخورد کتد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عامل اصلی دولت است

      • بدون نام

        یعنی میگی خودشون رو دستگیر کنند؟

      • m kmz

        قوه قضاییه به کجا ورود کند؟
        قوه قضاییه وقتی وارد شد چه کسی پذیرایی کند؟
        حالا ما چی بپوشیم؟
        قوه قضاییه تا بحال چه کرده؟

    • بدون نام

      واضح است. چون هرچه را نمی خریم از کانالهای رسمی و غیررسمی صادر می شود

    • بدون نام

      مرگ اقتصادی اگه شنیدین الان مادچارش شديم

    • بدون نام

      چون اینجا ایران است همه چی به نفع سرمایه دار و به ضرر کم درآمدهاست

    • بدون نام

      بیشتر این گرانیها از خودرو آغاز شد برید مطالعه کنیداز بس گفتید هر روز خودرو گرون شد مردمم به حق همه چیزا گرون کردن خودتون اینجوری میخواید.واردات خودرو آزاد بشه مسکن خیلی چیزا ارزون میشه.ولی نمیخواید امدیم پله اول!!!!

    • بدون نام

      نه تنها قیمت ها روز بروز بالا میرود کیفیت اجناس هم پائین میره مسئولین وقتی میبینند برای تولیدات کشاورزی مخصوصا سیب زمینی وگوجه فرنگی وغیرذالک انقدر کود میدن که بزرگ بشه ولی به سلامتی بدن مضره چرا سازمان غذ دارو سهل انکاری میکنه باید جلوگیری کنه وبه حال خود رهانکنه که بامردم بازی کنند وفکر منافع خودشان باشند اینها مثل کرونا قاتل مردم هستند. ایقدر بی خیال نباشید انقدر کود میدن که سرطان زا هست نظارت بکنید. شما هم شریک جرم میباشید

    • بدون نام

      واسه اینکه ۹۰ درصد سرمایه مملکت دست ۱۰ درصد جمعیته!
      نخریدن ۹۰ درصد جمعیت که ده درصد سرمایه کل مملکت دستشون اثری بر بازار نداره

    • بدون نام

      من نمیخوام بگم که مسئولین خوب هستند ولی در کشور های دیگه خود مردم مشارکت دارن مثل اسپانیا درصد مشارکت مردمی از دولتی بالا تره مردم ایران نه
      الان جهاد سازندگی داره وام میده با سود کم اقوام ما گرفتن گلخونه توت فرنگی زده داره هم قسط ها رو میده هم سود خوب داره من خودم میخوام برم بگیرم
      ولی مردم ایران همت ندارن فقط نشتن تا خدا یه گونی پول بندازه جلوشون مردم ول دولت کنید خودتون بزنید تو اقتصاد هم اشتغال ایجاد میشه هم فقر کمتر میشه هم تحریم ها بی اثر چون اصلا کاری به تحریم نداره حالا که دارن وام میدن برید بگیرد یکی دیگه از اقوام ما رفته ۱ میلیارد نیم وام گرفته تولیدی لباس زده، زیاد برکراسی اداری هم نداره ساده هست زرنگ باشین خودتون گلیم خودتون رو بکشید بیرون الکی دل به دولت نبندید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داداش داری اشتباه مینزنی
        کشاورزی هم دوست داشته باشی باید حقوقتو بشناسی باید از شخص اول مملکت بخوایی پاسخگوی این فلاکت باشه
        به حال خودشون رها بکنیم‌پس فردا خونمونم از دست میدیم

      • بدون نام

        این منفی که نثارت کردم حلالت باشه

    • بدون نام

      چون با دنیا ارتباط نداریم چون مسوولین ما سیرند و رنج و بدبختی مردم اصلا اهمیتی برایشان ندارند چون نه گرسنگی می‌کشند ونه مشکل معیشتی دارند و تمام تصمیمات از روی شکم سیری است .

    • بدون نام

      تاوقتی دولت با ارز و طلا داره کاسبی میکنه اوضاع همینه

    • بدون نام

      همه چیز در کشور به وفور هست ، ولی در انبارها واحتکار ، و وجود دلالانی وسوداگرانی زیاد ، ونهادهای نظارتی هم خنثی و یا خیلی ضعیف، نتیجه همین است که می بینید ، ترخیص کالاهای وارداتی در گمرک ها هم که به ماه ها طول می کشد وبعد از ترخیص مجددا روانه انبارها واحتکار ؟!!!!!

    • رام

      چون ارزش پول ملی کم شده دانشمند

    • تنها

      کنترل قیمت ...

    • بدون نام

      کمتر و کمتر ، می‌خرید ؛ چندین برابر مصرف جهانی میل میکنیم ؟؟؟!!! هیچ لذت و شادی و چاقی هم نصیبمان نمی‌شود ...

    • بدون نام

      چون شکم مسولین بزرگتر میشود واشتها بیشتر!!!!!

    • E

      چون مسوولین بی کفایت داریم که فقط میخوان جیب خودشون رو پر کنند

    • fallen

      چون طلا روز به روز گرون تر میشه به دنبالش تمام اجناس هم گرون میشه طلا بیاد پایین کم کم درست میشه

    • رضا

      من کاملا موافقم. اینجوری و با این رویه فعلی اوضاع روز به روز بدتر میشه

    • بدون نام

      در عوضش انرژی هسته‌ای داریم سویس نداره!!!!!!!!بیچاره سویسی ها

    • مرده متحرک

      دوستان کجایین.وقتی همه دادوبیداد میکنن که حقوق بره بالا نتیجه بهتر از این نمیشه.نماینده مجلس ووزیر ومعاونهایشان ورئیس فلان شرکت ومعاونان وفلان اداره ومعاونان.این یعنی نقدینگیه بدون حساب وکتاب.فقط همینها رو ۱۰ درصد کم کن فردا ببین چی میشه.اقایی که داری ۳۴ میلیون حقوق میگیری حتما میری میذاری بانک.نه بابا.همون پول تو وامثال تو دلال ودلال بازی را راه می اندازد.وگرنه یه کارمند ویه کارگر که کار ازاد دارد که فقط جان میکند که نمیرد.بروید وبه حال واحوال دلالان بیاندیشید.دلال واژه بدی برایتان هست.شما حروم خاران بهتر است.یه ماموریت ۱۰ میلیون سوار بر هواپیما وهمراه خانواده.خیلی سخته.برای دو روز.حتما کمه.این پولیست که نابودی ارمغانش است.

    • بدون نام

      چون بدبختیم:/پرسیدن نداره

    • بدون نام

      اگر کارشناس اقتصاد داشتیم که میتونستن در مورد این مشکلات نظر دقیق بدن که این حال و روزمون نبود
      درمورد ارزونی خودرو که گفتید هم رسما اعلام کردن تا۴۰درصد کارخونه گرون کرده ازکدوم ارزانی حرف میزنید؟

    • بدون نام

      چون ملت بدسرشت و پلید و خرابی هستید
      دلیل اصلیش همینه

    • حسین کوشکی

      ایشالاهمه چیزمیشه مثل سابق

    • بدون نام

      اگه مردم بخوان جنسی واقعا ارزون بشه باید همه همت کنن اگه قرار باشه تعدادی از مردم نخرن و بعضیها زیاد بخرن دیگه جور در نمیاد

    • بدون نام

      من قسم میخورم که دیگه مثل قبل نمیتونم برم یه فروشگاه بزرگ و عمده خرید یک ماه خودم رو انجام بدم الان طوری شده میرم سوپری همه چی رو یه دونه میگیرم یا هر وقت چیزی تموم میشه میفرستم بگیرن خیلی از اقلام به طور کل از سبد خرید مون حذف شده
      من یاد ندارم مثلا شکر یک کیلو خریده باشم ولی الان مجبورم برم یک کیلو شکر بخرم

    • والی.

      خوب مسولی که ۳۵ملیون حقوق حلال وار میگیره چه میفهمه مستاجری وفرزند دانشگاهی با ۲ملیون حقوق یعنی چه به خدا من ماهی ۶ملیون حقوق میگیرم خانه هم مال خودمه فقط کفاف ۱۵ روز ماه رو میده بقیه ماه هم دایما تواسترسم که نکنه مشکلی پیش بیاد ودایما مثل دولت درحال استقراضم اگه فکری برای این اوضاع نشه به زودی همه منفجر میشن.

    • بدون نام

      گوشت یخی برزیلی( با قیمت هر کیلو 54 هزار تومن) تو میادین نیست وقتی هم میپرسی میگن خبر نداریم معلوم نیست توضیع بشه یانه
      بعد همون گوشت تو بازار آزاد داره کلیویی 70 هزار تومن فرخته میشه و خیلی هم فراوون هست

    • بدون نام

      دولت و مسولین بی لیاقت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برازنده ملت

    • خ

      اخبار ۲۰:۳۰چیز دیگه ای میگه ها!!!!

    • لاکپشت سبز

      دیگه مردم یه نونی ویه مرغی بتونن بخرن تازه با حقوق ماهی 6 میلیون واسه 3 نفر

    • کارگر

      درود به شرفت مرد

    • بدون نام

      این مسولین مردم را بیچاره کردند

    • بدون نام

      مشکل گرانی نیست مشکل مسول بی کفایت که گرانی را نمی دونه کنترل کنه

    • علی

      تنها و تنها به دلیل بی ارزشی پول رایج مملکتی و پر و بال دادن به دلار امریکایی در مملکت مثلا اسلامی.....وقتی نون شبمون با قیمت دلار امریکا محاسبه میشه تا تهشو برید.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بلا رفتن قیمت دلار به نفع دولته چون این جوری کمبود نقدینگیش تا حدودی جران میشه

    • بدون نام

      هر چی میخریم کمتر و کمتر . هی گرون میشه بیشتر و بیشتر

    • بدون نام

      وزارت کار برای من یک میلیون وهشتصد درنظر گرفته اون وقت کار فرما به بهانه های مختلف به من یک میلیون وسیصد پرداخت میکنه از اون طرف همه چی گرون شده وصاحب خونه از من اجاره ی یک میلیون وپونصدی میخواد یعنی دویست تومن بیشتر از دریافتی من ومجموع درآمد خانواده ی من سه میلیون نمیشه ،بعد میشنویم نماینده های مجلس قبل که مثلا صدای ملت بودن با حقوق مادام العمر و درآمد ومزایای بسیار بالاتر از خط فقر حاضر به تخلیه منازل سازمانیشون تو سعادت آباد نیستند

    • مردم

      لعنت خدا تا ابد بر مافیای کالا ها در بازار ایران که هر آقا و آقازاده ای یک یا چند کالا رو در اختیار و انحصار خود داره و کلیه موارد مربوط به اون کالا در اختیار اوست...

    • بدون نام

      دولت با افزایش نقدینگی باعث تورم وکاهش ارزش پول ملی وافزایش قیمت میشود وعرضه وتقاضا در بازار ایران با این دولت بی کفایت اثری در قیمت ندارد فقط افزایش نقدینگی هست که قیمت اجناس را تایئن میکند

    • بدون نام

      خداوند هرچه زودتر به خدمت مسولین بی کفایت واختلاص گر ورانت خوار برسد به دست حضرت ابوالفضل علیه السلام ملت دیگه تابندارد

    • بدون نام

      اگه حقوق دولت کمتر بشه بیشتر سود می کنیم چون دیگه طمع نمی کنن بعد بیشتر به جای اینکه پول تو جیبشون بره بیشتر خرج یه چند تا چی می کنن بعض هیچه عوضش مردم کمتر هم شاکی میشن که مال ما بره تو جیبه خودشون

    • بدون نام

      انقدر نق زدیم ونا شکری کردیم کرونا اومد حالا حاضریم فقط کرونا بره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما درگیر ویروس هایی هستیم که کرونا پیش شون پشه هم نیست

    • بدون نام

      به داد این مردم برسید حبوبات کیلویی ۳۵ هزار تومن شده لوبیا چیتی نخود لپه عدس بی انصافا نه میشه کالباس ایلویی ۱۵۰ هزار تومن خرید گوشت ماهی میوه اخه حقوق به ریال میدین قیمتها رو به یورو با مردم حساب میکنید نا نجیبها

    • بدون نام

      بخدا مردم همه با هم خودکشی گروهی بکنیم خیال مسولین راحت بشه خسته شدیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زودتر

    • بدون نام

      باسلام.بی کفایتی دولت بی تدبیر اشرافی غربگرا کار را به اینجا رساند .

    • سروش

      این کشور مال تعدادی انگشت شماره

    • بدون نام

      وقتی حکومت غذای مردم را از سر سفره آنها جمع میکند و صادر میکند و آن را افتخار میداند باید هم بی ارزش شدن پول اتفاق بیفتد

    • بدون نام

      عمده علت گرانی بی ارزشی هرروزه ریال ایران است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب علت بی ارزش شدن ریال چی هست؟ چیزی به غیر از تحریم و سیاست ها و فرهنگ غلط هست؟

    • بدون نام

      اکثر قریب به اتفاق مسئولین سرمایه دار وکارخانه دار هسنند وبرای منفعت خودشان قانون را 360درجه دور میزنند ملت هم ذحی خیال باطلن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احتمالا 180 درجه باید دور بزنن که به مسیر دلخواه خودشون برسن 360 درجه میان سر جای اولشون
        خخخخ

    • سید ابراهیم کاظمی

      تنها دلیل اینکه قیمت پایین نمیاد آقای مسئول میدونی چیه چون هم دزد و هم قاضی یک نفره همینو بس.

    • بدون نام

      مجلسی ها که خوبن مشکلی ندارن با اون وضع حقوقشون
      ایجا فقط قشر ضعیف جامعه کارگرا کارمندا باربرهای تو بازار کارگرای شهرداری ...اینان که باید زجر بکشن

      پولی که داری به زور خرج بخور ونمیر زندگی بشه دیگه پوشاک ولباس ...که دیگه دیوار مهربانی هم نیست که بری برداری
      شکم رو با هر چه بخوری میشه پر کرد ولی بچه که ندارم نمی فهمه دلش یه چیزایی می خواد که
      کی باید جوابگو باشه

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه ترامپ
      که باعث وبانی بدبختی همه شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا وقتی نفهمیمیم از کجا داریم میخوریم این بلا ها هر روز بیشتر و بیشتر میشه و حقمونم همینه

    • بدون نام

      کاربر ۲۰:۵۱ امثال تو ادم نظام زیادن که حرف مفت میزنن کجا دقیقا وام میده حتی همون بهره بیست و هفت درصد من برم بگیرم همون جهاد که میگی نهایت وامش بیست میلیون اونم صدتا ظامن و مدرک میخواد چند سالم باید بری تو نوبت امثال شما ها حرف زیاد میزنن اگر ملت نشسته بود از اسمون پول بیاد مردم نمیرفتن واسه ماهی دویست دلار کار کنن عرق بریزن

    • یک هموطن

      کاربر ۲۱:۰۶ شما با ۴میلیون حقوق و مسکن شخصی هم دارید ببین چقدر سخت میگذره . حالا من بیچاره ۲۵۰۰ حقوق میگیرم ۲ فرزند هم دارم مستاجر هم هستم..کاری که ما تونستیم بکنیم اینکه خیلی چیزها حتی ضروری را نمی خریم مثل گوشت و میوه .و بعد اینکه خدا شاهد هست چند ماه کرایه خونه ندادم تا از پول پیشم کم بشه . چند ماه دیگه نمیدونم این خانواده را کجا ببرم با چه پولی. ؟ خدایا مرگ مرا برسان نگذار بیشتر از این پیش زن و بچه ام خجالت بکشم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا متاسفم عزیز دل
        من هم به سهم خودم دعا میکنم که خدا زودتر مرگت رو برسونه
        خدایا زودتر مرگ این رو برسون

    • بدون نام

      همه این کارا دست خود دولت هستش.خود مسولین دلال هستند .و احتکار کننده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • یک ایرانی

      تمام حرف ها ونقل و قول هایآقای عبودزاده را تآیید مینمایم و امیدوارم دولت فکری به حال این بازار بنماید انشاألله

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیال خام

    • بدون نام

      چون دولت پول بی پشتوانه چاپ میکنه میده رئیسان خرج کنند و ملت را بدبخت کنند.

    • بدون نام

      چون خودتون انتخاب کردید که اینطوری زندگی کنید . حالا هم چشمتون کور

    • میثم

      خدا بحق علی لعنت کنه باعث و بانیشون رو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا اینطورشون کنه
        خدا اونطورشون کنه

    • اسی

      به خاطر اینکه ایرانی جماعت حقش همینه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خلایق هرچه لایق

    • بدون نام

      وقتی شیکمتون سیر بود فکر اینجاها رو نکرده بودید. نه؟
      حالا برید مرگ بر این و اون بگید تا مشکلتون حل بشه

    • بدون نام

      هرچی ما میریم پیشتروپیشتر ...جیبا خالی میشن بیشتر و بیشتر.

    • بدون نام

      اولا که توهم نیست. تقاضا کم بشه قیمت باید بیاد پایین ولی انگار هیچکس تو ایران عادت نداره قیمت رو دو قرون پایین بیاره و ضرر اینکه خریدارها کم شدن رو هم از یه دونه خریدار میگیره

    • بدون نام

      هر چی ما نمیخریم بیشتر و بیشتر صادر میشه. خب همین میشه دیگه. تا وقتی دلارایی که از اجنبی میگیرن از شکم خالی هموطن با ارزشتر میشه همین میشه. تازه کشورهای جدید تری هم برای صادرات کشف میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج