ماجرای خرید و فروش کارت سوخت چیست؟
رئیس انجمن شرکتهای زنجیرهای توزیع فرآوردههای نفتی بنزین دو نرخی را عامل اصلی خرید و فروش کارت سوخت دانست.
خبرکزاری میزان: ناصر رئیسی فرد با اشاره به مشکلات سوخت گیری پس از سهمیه بندی اظهار کرد: بنزین یک کالای مصرفی است که مسئولان بدون در نظر گرفتن این موضوع، با اجرای طرح سهمیه بندی آن را تبدیل به کالای سرمایهای میکنند و این تبدیل شدن بنزین به کالای سرمایهای باعث ایجاد رانت و ناهنجاری در چرخه سوخت گیری میشود.
رئیس انجمن شرکتهای زنجیرهای توزیع فرآوردههای نفتی تصریح کرد: ارائه سهمیه بنزین باعث ایجاد حس مالکیت نسبت به سهمیه سوخت میشود و نتیجه آن فروش کارت سوخت و ایجاد مکانهای غیر رسمی برای فروش بنزین در کنار خیابان هستیم.
وی افزود: اکثرا افراد به طور مستقیم در جایگاه سوخت با مالکان خودرو در خصوص قیمت بنزین صحبت میکنند و به صورت توافقی سهمیه سوخت را به فروش میرسانند.
به گفته وی؛ به دلیل تعداد بالای نازل و مشکلات نظارتی امکان فروش کارت سوخت از طریق اپراتورهای جایگاه سوخت وجود دارد و جایگاه داران در این موضوع نقشی ندارد.
رئیسی فرد بیان کرد: بنزین دو نرخی باعت ایجاد رانت خواری و چرخه غیر رسمی سوخت گیری میشود، برای جلوگیری از این مشکلات قیمت بنزین باید واقعی و تک نرخی بر اساس قیمت روز نفت در نظر گرفته شود.
رئیس انجمن شرکتهای زنجیرهای توزیع فرآوردههای نفتی عنوان کرد: سهمیه بندی سوخت در سال ۸۶ مشکلات و رانت خواری ایجاد کرد و این تجربه ناموفق بار دیگر در سال گذشته مورد استفاده قرار گرفت.
وی عنوان کرد: واقعی سازی قیمت بنزین شرایط را برای مدیریت مصرف سوخت فراهم میکند و ارائه یارانه به بنزین باعث مصرف بی رویه سوخت شده است.
رئیسی فرد عنوان کرد: افزایش قیمت فرآرودههای نفتی باید در زیر ساختهای اقتصادی هزینه شود نباید صرف هزینههای جاری دولت شود که نتیجه آن میتواند باعث افزایش اشتغال و بالارفتن درآمدهای دولت از محل مالیات دریافتی شود.
رئیس انجمن شرکتهای زنجیرهای توزیع فرآوردههای نفتی بیان کرد:کارت سوخت و یا کارت انرژی تجربه شکست خورده است که اجرای این گونه طرحها مشکلات فراوانی را برای اقتصاد به همراه دارد.
وی ادامه داد: طی ماههای گذشته با افزایش مشکلات اقتصادی میزان بنزین دزدی افزایش یافته این در حالی است که میتوان با حذف کارت سوخت و استفاده از کارت بانکی برای سوخت گیری از متضرزر شدن جایگاه دارن جلوگیری کرد.
رئیسی فرد بیان کرد: زیر ساخت و تجهیزات اجرای این طرح آماده است و شرکت پخش فرآوردههای نفتی میتوان با تعامل بانکها از رانت خواری، عدم پرداخت هزینه بنزین از سوی برخی از مالکین خودرو، سلامت فیزیکی اسکناسها و از دور خارج شدن برخی از نازلها به دلیل مشکلات سامانه هوشمند سوخت گیری جلوگیری شود.
نظر کاربران
بنظر من تقسیم بنزین ناعادلانه است وانت بارها کار نمیکنن بنزین میدهن ولی ماشین شخصی واقعلا کار میکنه بزین کم میدن و در مورد جایگاها بنزین دولت بفروش نمیرسد بنزین کار سوختا معامله میشود صاحب جایگاها بنزین کارتا را میخرند خودشان میفروشند
پاسخ ها
چرت میگی بیسواد
خب بسلامتی طبق انتظار داریم به سوی تک نرخی شدن بنزین و از دور خارج شدن کارتها طی طریق میکنیم، عادت کردیم به این کارهای تکراری، چون چند نفر بنزین میفروشن تو کل کشور بنزین بشه 3 تومن تک نرخی که یه موقع چند نفر ماهی 50 هزارتومن نبرن خونه هاشون
میخوان بنزین تک نرخی بشه سه هزار سهمیه قطع بشه بعد دوباره بنزین بشه لیتری 7000 بعد دونرخی بشه اینا همش کلک دولته
کاربر۱۰:۵۹ خیلی ناراحتی برو وانت بخریاتاکسی بخر که کارتت بیشترشارژ بشه.اینامیدونی که وانت وتاکسی هرسال خداتومن دارندمالیات میدند ولی ماشین شخصی نه.پس پرو نشو وقتی ازچیزی خبرنداری.
ازاد سازی فیمت عالیه به شرط اینکه در همه زمینه ها انجام بشه به عنوان مثال درمورد حقوق کارگران هم این مورد اعمال شود
ماجرا نداره
بگردید دنبال مسبب آن که مسئولین بی کفایت هستند
از روز اول میخواستن تک نرخی بشه. ولی گفتن کم کم. بعد بنزین مفت میدن کشورهای دیگه. واقعا مردم چی فرض کردین شرم کنید. دست بردارید. چون چند نفر یه مقدار بنزین میفروشند نباید اینکارو بکنید. بخدا مردم تحت فشار هستن