جاباما
۱۰۰۱۸۱۹
۱۷ نظر
۵۰۱۵
۱۷ نظر
۵۰۱۵
پ

دلیل دشمنی کره‌جنوبی با ایران چیست؟

کره جنوبی در اقدامی عجیب به جای بازپرداخت بدهی هفت میلیارد دلاری خود به ایران، یک محموله کمک های بشردوستانه به ارزش ۵۰۰ هزار دلار به کشورمان ارسال کرده است.

خبرآنلاین: کره جنوبی در اقدامی عجیب به جای بازپرداخت بدهی هفت میلیارد دلاری خود به ایران، یک محموله کمک های بشردوستانه به ارزش ۵۰۰ هزار دلار به کشورمان ارسال کرده است. نزدیک به دو سال از زمانی که قرار بود کره ای ها پول نفتی را که از ایران خریداری می کنند را بپردازند گذشته است، اما این کشور کماکان حاضر به صاف کردن بدهی هایش نیست و پول ایران در سئول بلوکه شده است. اما آیا واشنگتن پشت سر سئول هفت تیر گذاشته تا پول های ایران در بانک های این کشور به گروگان گرفته شود یا ماجرا تنها بی وفایی کره شمالی نسبت به روابط شصت ساله بین دو کشور است؟

چرا کره جنوبی پول ایران را بلوکه کرده است؟

با برطرف شدن تحریم ها علیه ایران پس از برجام، کره جنوبی یکی از کشورهایی بود که از نظر سیاسی و اقتصادی به تهران نزدیک شد. از آنجایی که سئول وارد کننده عمده انرژی است و بدون آن قادر به تامین نیازهای خود نیست، خرید نفت از ایران به یکی از برنامه های اصلی کره جنوبی تبدیل شد. در آن سال ها ایران روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت را روزانه تنها به این کشور صادر می کرد. اما پرداخت پول این خریدها با مشکل مواجه شد. پس از آنکه ترامپ ایران را تهدید کرد، کره جنوبی با بهانه عدم همکاری بانک ها و ترس آنها از واشنگتن حاضر به پرداخت هزینه خریدهای قبلی خود نشد.

هفت میلیارد دلار از پول ایران که در کره جنوبی بلوکه شده است، بالاترین میزان پولی است که ایران در کشورهایی دارد که با آنها مبادله اقتصادی داشته است. با این حال مقامات سئول، در دوسال گذشته به درخواست ایران برای آزاد کردن این پول توجهی نکرده اند و در آخرین اقدام خود تنها به میزان نیم میلیون دلار از این پول را آنهم به صورت کالای بشردوستانه به ایران فرستاده است.

کره جنوبی می گوید از زمان شروع تحریم ها با ایران دست به رایزنی هایی با مقامات آمریکایی زده تا بتواند مبادلات تجاری خود را با ایران ادامه دهد. اما برخی ناظران معتقدند این موضوع چندان حقیقت ندارد. ایالات متحده در ابتدا کره جنوبی را به همراه یازده کشور دیگر معاف از تحریم ها اعلام کرد. اما در همان زمان سئول ترجیح داد تا به دنبال جایگزین دیگری برای خرید انرژی بگردد و از این فرصت استفاده نکرد.

کره جنوبی می گوید پول ایران به دو بانک این کشور ارسال شده اما چون بانک مرکزی ایران تحریم است، بانک های سئول قادر به ارسال این مبلغ به ایران نیستند. تهران در یک سال و نیم گذشته تلاش کرده تا با رایزنی با مقامات این کشور اعتراض خود را به گوش کره ای ها برساند. اما روند رسیدگی به درخواست ایران همچنان کند است. سخنگوی وزیر خارجه در توضیح ارسال محموله پزشکی به قیمت ۵۰۰ هزار دلار به ایران اعلام کرد که در مرحله دوم این رقم به دو میلیون دلار می‌رسد. با این حال او به مقامات کره جنوبی کنایه زد و گفت: زحمت کشیده‌اند. ما چیزی حدود دو سال با کره جنوبی مذاکره داشتیم ولی کره‌ای‌ها در این زمینه به آمریکایی‌ها گوش می‌دهند و برای پرداخت بدهی‌شان منتظر پاسخ مثبت آمریکا بودند.

سئول چه راه حلی را ارائه کرده ؟

کره جنوبی می گوید مشغول رایزنی با آمریکایی هاست تا فکری به حال پرداخت پول به تهران کند. به نظر می رسد تلاش های سئول برای متقاعد کردن واشنگتن از سرعت کافی یا شدت عمل لازم برخوردار نیست. در شرایطی که اغلب کشورهای جهان خواستار تعلیق تحریم ها علیه کشورمان به دلیل کرونا کرده اند، سئول ساکت مانده و حرف چندانی از پول کلانی که در دست دارد نمی زند. در عین حال طبق اخبار بیرون آمده، ایالات متحده برای رفع این مشکل میان سئول و تهران، چراغ سبز نشان داده است.

خبرگزاری یونهاپ می گوید آمریکا نظر موافقی برای طرح بشردوستانه کره دارد. بر اساس این طرح ایران می تواند دارو و محصولات کشاورزی را از این کشور با پولی که در اختیار بانک های کره جنوبی است، بخرد. با اینکه این مذاکرات مربوط به پیش از کروناست اما آغاز ارسال کالاهای مورد نیاز با دیرکرد قابل توجهی اتفاق افتاده است. در کنار چنین تعللی، کره جنوبی به ایران اعلام کرده که تنها قادر به خرید محصولات ساخت این کشور هستند. این در حالیست که واشنگتن حداقل در ظاهر درخواستی از این بابت نداشته است. پیش از این هم کره جنوبی سابقه سنگ اندازی در مقابل پرداخت این پول به تهران را داشته و با وضع محدودیت هایی در زمانی که دست سئول برای پرداخت بدهی بازتر از امروز بود، مانع از این اتفاق شده است. سوال اصلی و بی جواب اینجاست که چرا این کشور با بهانه کردن ترس شرکت های خصوصی برای همکاری با ایران، مجوز واشنگتن را هم نادیده می گیرد و تنها به اقداماتی قطره چکانی بسنده می کند؟

ایران چه توقعی از کره جنوبی دارد؟

در همین باره روزنامه اعتماد نوشت: برای ایران آزادسازی پولی که در سئول باقی مانده اهمیت بیشتری از خرید برخی داروهای مربوط به کرونا دارد. چرا که در ماه های گذشته کمک های زیادی به سوی کشورمان سرازیر شده و در داخل هم تولید محصولات مورد نیاز برای مقابله با ویروس به میزان کافی انجام گرفته است. کره جنوبی تمایلی به فروش داروهای مربوط به بیماری های خاص نشان نداده و آزادسازی پول را هم منتفی می داند. این در حالیست که تهران درخواست کرده تا این داروها به جای بدهی ۷ میلیارددلاری، ارسال شوند.

وابستگی کره جنوبی به آمریکا پس از جنگ جهانی دوم و جدایی دو کره این روزها چهره خود را بیش از هر زمان دیگری نشان داده است. این کشور مطلقا اعتراضی بابت این که ایالات متحده تلاش کرده مبادلات تهران و سئول را به صفر برساند نداشته است و حالا حتی در وضعیتی که واشنگتن راضی به برخی مبادلات شده، برای خوش رقصی یا جلب نظر مقامات کاخ سفید، راه های پرداخت را سد می کند.

اقدامات کره جنوبی در حالی صورت می گیرد که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ کشورها باید به تحریم ها علیه ایران پایان دهند. ایالات متحده با خروج از توافق هسته و ای و نقض آن دست به تحریم های جدیدی علیه تهران زد . اما در میان کشورهاییکه تحت فشار برای قطع روابط تجاری با ایران گرفتند، هیچکدام به اندازه کره جنوبی عجله نداشته اند. به نظر می رسد که مقامات سئول با برتر دانستن منافع داخلی خود، سعی دارند تا با همصدا شدن با کاخ سفید از منافع همراهی با آمریکا بهره ببرند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیر

      دنبال دلیل نگردین تنها دلیلش منزوی شدن ایران در سطح دنیاست ما با کدوم کشور متمدن اقتصادی در جهان رابطه خوبی داریم اگر چین هم از ما حمایت میکند بدلیل اینه که ازمون باج میگیره و کشور رو غارت کرده

    • بدون نام

      هیچی دیگه حالا تاریخ این موضوع رو فراموش نکن ، دیگه بهشون نفت نده تا یاد بگیرن

    • بدون نام

      عاقبت حسرت پراید سوار شدن و فخر فروشی با سانتافه سواری و اسپورتیج سواری می شود همین
      ال جی و سامسونگ بماند

    • بدون نام

      این هم به بی عرضگی دولت بر میگرده

    • بدون نام

      قدرت و ارزش ایران در جهان ازبین رفته و هند چین و چندین کشور پول مارا پس نمی دهند و توان پس گرفتن آنرا ندارد فقط شعار تو خالی می دهد.

    • بدون نام

      پس این همه موشک برا چی ساختین؟حتی نمیتونید پول خودتونو بگیرید.4تا کشتی ازشون تو خلیج فارس مصادره کنید ببینید چطور میفتن ب التماس

    • بدون نام

      دنیا با ما دشمنی نداره ما را توهم گرفته

    • بدون نام

      بدهد یاندهد چی به مردم می‌رسد.بجز جریح تر شدن مسئولین

    • بدون نام

      ما با همه دشمنیم مگه نمیدونید !؟؟

    • بدون نام

      به خاطر تیم ملی فوتبال ایرانه؛که ۶ هیچ به کره جنوبی گل زدخخخخخ

    • نوید

      راه حل ساده است واگر جرات این کار را داشته باشند وقتی کشوری که آسیب پذیری بالای هم دارد قلدری می کند باید جلوی قلدری وی در بزنگاهها باشیم مثلا گروگان گرفتن یک کشتی تجاری با خدمه کره ای ونیز لغو کلیه معاملات تجاری وجلو گیری از ورود کالاهای کره ای که سالانه میلیارد ها دلار از ما به جیب می زنند

    • بدون نام

      من نمی‌فهمم
      چرا فکر می‌کنید کره از آمریکا دست میکشه میاد طرف ایران؟؟!!
      کره را آمریکا به سطح رسونده، اگرنه مثل همسایه‌ی شمالیش مردمش باید علف میخوردن.

    • بدون نام

      خب حق با کره هست. فقط تحریم هستید چ جوری پول بهتون بده؟

    • بدون نام

      واقعا که اینقدر دست بسته و بدبخت هست این دولت ؟؟؟

    • بدون نام

      این نشان از بی عرضگی مسئولین ماست .تا کسی سرش را خم نکنه نمی زنن تو سرش.

    • محمد

      دو سال پیش یکسری ها می گفتن کره جنوبی اعلام کرده نمی تونه جایگزینی برا نفت ایران پیدا کنه؟؟!!!!! معلوم شد این حرف خودتون بوده نه کره.

    • حمید

      کره جنوبی میترسه کره شمالی با ما بد نیست ما هم دوشان داریم آمریکا خودش تنها زورش نمیرسه میخاید کل دنیا را علیه دبیران بورونه ما هم خدا داریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج