۱۰۰۱۹۰۹
۶۹ نظر
۵۱۹۳
۶۹ نظر
۵۱۹۳
پ

۱۰۰۰ خودرو احتکاری، ۳۰هزار مدرک جعلی، این‌ها را لک‌لک می‌آورد؟

دادگاه‌های ویژه برای رسیدگی به پرونده متخلفان اقتصادی برگزار می شوند و به نظر می‌رسد قوه قضاییه در برخوردهایش جدی است. مجلسی که روی کار آمده است هم با عنوان «انقلابی» انتظارات بسیاری را برانگیخته است.

برترین‌ها: دادگاه‌های ویژه برای رسیدگی به پرونده متخلفان اقتصادی برگزار می شوند و به نظر می‌رسد قوه قضاییه در برخوردهایش جدی است. مجلسی که روی کار آمده است هم با عنوان «انقلابی» انتظارات بسیاری را برانگیخته است.

محمدباقر قالیباف قبل از افتتاح این دوره مجلس خبر داد که نمایندگان هم‌قسم شده‌اند تا از «سیاسی‌کاری» پرهیز کنند. تلاش‌هایی هم که در جریان است از عزم نمایندگان برای جلوگیری از ادامه فساد و تخلفات مالی حکایت می‌کند. امضا جمع کردن چند نماینده برای بررسی اعتبار نمایندگی منخبانی که اتهامات سنگینی به آنها وارد است و رد اعتبار این نمایندگان بخشی از این جریان ضدفساد به نظر می‌رسد. اما در کشور با اتفاقاتی هم مواجهیم که پرسش‌هایی را در اذهان به وجود می‌آورد. این که با وجود مشخص بودن تخلف و جرم چرا خبری از بسته شدن منافذ آن نیست و این سوال که وقتی فساد روشن و گسترده‌ای برای مدت‌ها در حال اتفاق افتادن است، چرا اراده‌ای برای برخورد با سرچشمه‌های آن دیده نمی‌شود. موارد کم نیستند. اما بگذارید چند مورد را با هم مرور کنیم.

در روزهای گذشته صحبت‌های دستیار ویژه وزیر علوم در امور حقوق شهروندی بسیار خبرساز شده. او از جعل مدرک و از مدیرانی گفته که به راحتی و در کمترین مدت مدارک عالی می‌گیرند. جعفری می‌گوید: «فقط در یک جمع آوری سطحی در میدان انقلاب در سال ۹۸ بیش از ۳۰ هزار نمونه غیر قانونی و جعلی کشف شد یعنی ۳۰۰۰۰ مدرکی که ظاهرا معتبر هستند اما واقعا بی اعتبار، جعلی و شاید در میان آن ۳۰ هزار بتوان نام برخی از منتخبین فعلی را در صورت بررسی دقیق، درست و بی‌طرفانه و به دور از نفوذ دید.»

به گفته جعفری، وقتی ملاحظه می‌شود مدیری سیاسی در حال مدیریت کلان هم زمان در دانشگاه هم ثبت نام کرده و مدرک دکتری و ارشد می‌گیرد بدون حضور در کلاس ۱۴۰ واحد در دو ترم بالاتر از نابغه‌ترین نابغه‌ها پاس می‌کند شاید مدرکی ظاهرا صحیح داشته باشد اما قطعا جعلی و بی اعتبار است.

وی در پایان خاطر نشان می‌کند: «در برخی موسسات علنا مدرک فروخته می‌شود به گونه‌ای که نام و عنوان در سوابق موسسه جعلی بوده ولی فقط روی کاغذ فاجعه‌ای در فضای علمی و دانشگاهی در حال رخ دادن است.»
اینجا چند سوال مطرح است. اول این که باید از وزارت علوم پرسید اگر از چنین اتفاقاتی آگاه است چرا اسم مراکز و موسساتی را که علنا مدرک می‌فروشند نمی‌گوید و پرونده آنها را به دادگاه نمی‌برد.

سوال بعد این است که وقتی می‌دانید برخی از منتخبان فعلی مجلس ممکن است از مدارک جعلی بهره برده باشند، چرا با بررسی دقیق مسئله را روشن نمی‌کنید. آیا امری مهمتر از این هم داریم که جلوی فعالیت نمایندگان جاعل و بدون مدرک را بگیریم؟ سوال سوم این که می‌گویید بعضی مدیران در دو ترم واحدهایشان را پاس می‌کنند و ارشد و دکترا می‌گیرند. چرا بررسی سوابق ناممکن است.

این اتفاقات کجا می‌افتد. اگر دانشگاه آزاد مقصر است چرا نمی‌گویید. اگر دیگر موسسات این اجازه را می‌دهند چرا جلویشان را نمی‌گیرید. جالب است که در همین روزهای گذشته مدرک سینا کمالخانی، منتخب مردم تفرش در مجلس بررسی و جعلی از آب درآمد و او از راهیابی به مجلس باز ماند.

تسنیم در گزارشی نوشت: «کمالخانی در موسسه‌ای به نام «مرکز آموزش‌های الکترونیکی تفتان» درس خوانده است. موسسه‌ای که جزو موسسات مورد تایید وزارت علوم نیست اما در مدرکی که برای او صادر شده پیشوند «مرکز آموزش‌های الکترونیکی»، احتمال زیاد به عمد،‌ حذف شده است تا اینگونه وانمود شود که وی مدرک کارشناسی ارشد خود را از موسسه‌ آموزش عالی غیرانتفاعی تفتان اخذ کرده است.» با این وصف، اگرچه اعتبار کمالخانی باطل شده، اما هیچ خبری از بازخواست او و این که چطور این مدرک را به دست آورده نیست.

مرکز آموزش‌های الکترونیکی تفتان هم همچنان به کار خود ادامه و به متقاضیان مدرک می‌دهد. به این ترتیب باید امیدوار باشیم جلوی چرخه جعل مدارک گرفته شود؟ بقیه نمایندگانی که مدارک مشکوک دارند چه می‌شوند؟

خبر دیگر را ببینید. روز 11 خرداد، رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ پایتخت از کشف یک هزار و 84 دستگاه انواع خودروی احتکاری به ارزش یک تریلیون ریال خبر داد. سرهنگ نعمت اله علیپور اظهار کرد: «ماموران پلیس امنیت اقتصادی در رصد های اطلاعاتی، از دپو و احتکار تعداد زیادی انواع خودرو داخلی و خارجی در 13 پارکینگ مطلع شدند که بلافاصله بررسی موضوع در اختیار تیم های مختلفی از پلیس قرار گرفت.

با هماهنگی مقام قضائی تیم‌های مختلف عملیاتی تشکیل و طی پنج روز در بازرسی از پارکینگ های مورد نظر 1084 دستگاه انواع خودرو احتکار شده کشف شد.» 1084 دستگاه خودرو داخلی که پلاک هم ندارند! اینها از کجا آمده‌اند. پرواز که نکرده‌اند. در هفته گذشته هم موارد زیادی از کشف این موارد قاچاق گفته شده. سوال این است که غیر از قاچاقچیان و محتکران چه کسانی در صنعت خودروسازی همکاری کرده‌اند تا این همه خودرو دپو شود؟ حالا ما محتکران را گرفتیم، اگر با عواملی که داخل مجموعه صنعت و دستگاه‌های اجرایی کشور هستند و اجازه خروج چند هزار دستگاه خودرو را می‌دهند برخورد نشود، اتفاقی خواهد افتاد؟

اجازه بدهید به عنوان آخرین نمونه به چهارمين جلسه دادگاه پرونده 23 متهم تخلف ارزي به نام شركت هفت‌تپه اشاره‌ای گذرا داشته باشیم. در این جلسه نماینده دادستان از مدیران ارشد بانک کشاورزی سوال می‌پرسید که علیرغم این که گروه آریا و معتمد پارسه به تعهدات خود عمل نکرده بودند، به آنها حواله‌های ارزی داده‌اند و حواله‌های قبلی‌شان را تمدید کرده‌اند.

در جایی از جلسه متهم جلالیان (مدیر وقت شعب بانک کشاورزی در تهران) می‌گوید: (برای موافقت با دادن تسهیلات) با حضور استاندار خوزستان و مدیر‌عامل و همچنين با حضور اميد اسدبيگي جلسه‌ای مشترک تشکیل شد و مواردی در اتاق مدیر امور ارتباطات مطرح شد؛ بنابر‌این بقیه افراد هم باید پاسخ‌گو باشند. مگر من ژان والژان هستم که در مقابل دستور مدیرعامل بایستم.» این برای چندمین بار است که نام استاندار خوزستان در پرونده این دادگاه مطرح می‌شود. سوال بزرگ این پرنده این است که نقش جناب استاندار در اتفاقات رخ داده چی بوده. ایشان چرا باید در جلسه اسدبیگی (متهم ردیف اول) با مدیرعامل بانک کشاورزی حضور می‌داشتند. حالا که تخلف محرز اقتصادی رخ داده چرا در دادگاه پاسخگو نیستند.

اینها تنها چند نمونه دم دست از اتفاقات همین چند روز اخیر است. این که هر روز چه تعداد تخلف و پرونده در این ابعاد باز می‌شود و این که چرا همچنان سرمنشا و عوامل اصلی رخ دادن تخلفات از رسیدگی مصون هستند، سوالاتی است که با پاسخ دادن‌شان گامی در شفافیت و قانونگرایی به جلو برخواهیم داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پاسخگو؟؟ شوخی تون گرفته یا هنوزم سرکاریه!!؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مملکت دلالها

      • دونالد ترامپ

        يسري،کاربر پيداشون نيست از مسئولا دفاع کنن

      • دونالد ترامپ

        يسري،کاربر پيداشون نيست از مسئولا دفاع کنن

      • بدون نام

        مملکت دزدان که زده رو دست دزد های سومالی و کل دنیا فقط با تغییر ریشه ای که کمپلت بریزی اش پایین دوباره ببری بالا درست میشه

    • بدون نام

      باسلام ان شاءالله بامجلس انقلابی واقدام قاطع قضای دست ذالو صفتان از این سوءاستفاده ها قطع شود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آرزو بر جوانان عیب نیست

      • بدون نام

        بزک نمیر بهار میاد دیگه یا همچین چیزی

      • بدون نام

        بابا تو دیگه کی هستی

      • بدون نام

        مرزهای خوش‌بینی رو جابه جا کردی

      • بدون نام

        یک قرون بده آش به همین خیال باش

      • salami1313

        تکبیر

      • امید

        خبر رو درست بخون. یک نمونه از مدارک جعلی مال همین مجلس انقلابیتون هست اتفاقا

      • علی

        کدوم مجلس انقلابی ؟
        اینا بازی با کلمات است
        چهل ساله نه عدالت دیدیم نه انقلابی
        یکی رفت یکی دیگه لباس عوض کرد اومد بدتر از قبلیه و این ادامه پیدا خواهد کرد تا زمانی که مردم خودشون بخوان کشورشون رو بدست بگیریند و دموکراسی واقعی اتفاق بیوفته

      • محمد

        آمو روز اول آقای میرسلیم پرونده یه اختلاص و رشوه رو رو کرد . یکیش نگفت چه میگی . دلت خوشه ها که از اینا توقع داری

      • ایرانیم اصیل واصل.

        ذالو؟ نه. زالو. حالاقضایی روقضای نوشتی میگیم تایپ نشده. دقت کن دلبندش.

    • بدون نام

      عزیز جان چاقو دسته خودشو نمیبره.ماشالا شهدا و ائمه رو سفید شدن با دزدیا و چپاول اینا به اسم اسلام

    • بدون نام

      چون بعضی ازاردکان دولت نقش دارندودرخصوص خودروکارخانه و نمایندگی باهم باندبز رگ مافیادرست کردندوهیچ کس هم تحویل نمی گیرند

    • بدون نام

      دلت خوشه داداش،این سوالاتت رو برو جلوی نهاد گنده بپرس یه جوابی(گلوله) بهت میدن به جواب تمام سوالاتت میرسی.التماس دعا

    • بدون نام

      اتهامات قالیباف چی میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • ناشناس

      بازآموزی پزشکان هم بدون کلاس حضوری یا مجازی پول میگیرند و در سامانه قرار می دهند یعنی این قانون دیگه لغو شده است

    • cactus

      خیره ایشالله

    • بدون نام

      آقای رئیسی شما امید همه مردم طبقه متوسط و پایین هستین خواهشا عدالت رو برای همه اجرا بفرمایید.خدا قوت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقای رییسی
        چه خبر از پرونده ی برادران رییس جمهور د معاونش و احمدی نژاد؟؟
        آقای رییسی چه خبر از دادگاههای فراموش شده دیگه؟
        آقای رییسی چه خبر از مواد فروشهای محلات که تا حالا ۱۰ بار آراد شدن؟؟
        برادر تو در خواب خوش و ....

    • فاطمه

      شاید هم کلاغ ها بیارن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگر کسی خودشو محاکمه میکند این ادمک ها فکر کردند مردم ببو هستند و این چیزها را نمی فهمند در صورتی یک بچه کوچولو همه چیز را میداند و میفهمد این مدیران ما هستند چون خودشان نادان و نفهم هستند اینطور فکر میکنند و یکبار برای همیشه بایستی دست انها را قطع کرد

      • شهروند

        مملکت گل وبلبل ......همه چی ارومه من چقدر خوشبختم

    • پژمان

      خوشحالم که لااقل یک خبری خوب میشنوم امیدوارم صاحبان این خودرو های احتکار شده که دارای نفوذ زیادی نیز هستند با زد و بند،خودرو ها را از روش های دیگر به بازار ارائه ندهند و فقط مشکل در ظاهر حل نشود.

    • بدون نام

      ملت نادان == فریب خورده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ملت فریب خورده!

    • بدون نام

      واقعا چه خبر تو این مملکت ،....؟!!! شما رسانه ای ها هم متهم ردیف اول هستید ، چون شفاف صحبت نمی کنید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته وجود نمی کنن شفاف صحبت کنن

    • بدون نام

      مسئولین حکومتی و دولتی

    • رضابحیرایی

      ای بابا فساد همه جا رخنه کرده فقط عزم جدی وجهادی میخواد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داداش کار از عزم و جهاد گذشته خودت رو خسته نکن.

    • صادق

      با این حکمی که برا این احتکار کنندگان گذاشتین هیچ ترسی ندارن دیگه چون فوق فوقش اگه دستگیر شدن میان خودروشون رو به یکی از اقوامشون میفروشن به این سادگی

    • بدون نام

      نه خودروسازان با حمایت سران کشور میاورند

    • بدون نام

      مردم عادی پرونده ندارن همه پروندها مربوط به مسولین کشور است اگه از خودمسولین شروع بشه همه چیز درست میشه اگر ادامه بدهید مچ مسولین خلافکار را بگیرید همه از قانون راضی میشود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چشم بسته غیب گفتی

      • بدون نام

        از کرامات شیخ ما این است عسل خورد وگفت شیرین است.

    • بدون نام

      باید کسانی که این خودرو ها را احتکار کرده عدام بشه
      همچنین آدمهایی دشمن ملت هسته

    • خرمگس معرکه

      اگه بخوان همه باندبازها،محتکران،مفسدان،و.... رو بگیرن ، دیگه هیچ کسی روی هیچ صندلی سیاسی باقی نمی مونه.اگه همه سیاستمداران هم عوض بشن ، بعد از یک سال دوباره همین آش و همین کاسه. خدا رحمت کنه آقای خمینی ، تا زمانی که زنده بود ،حداقل آقایان جو گیر بودند و یکم اعتقاد (هر چند نمایشی) داشتند.

    • javad

      از مجلسی که رئیسش قالیبافه انتظار دارن با فساد مبارزه کنن، شوخیش هم قشنگ نیست

    • بدون نام

      یک فرصت طلایی برای قالیباف اگر قدر انرا بداند مبارزه با فساد بدون هیچ ترحمی تنها راه نجات جمهوری اسلامی از دست گرگهای میش نما

    • محمد1200

      گریه کنیم بخندیم نه زار بزنیم

    • محمد1200

      احتکار جنایت دزدی هیزی قتل؟حق مسلم ماست

    • بدون نام

      پاسخگویی تو این سیستم فاسد !!!!!؟؟؟؟ مثل اینکه الان بگید ترامپ یهودی ها رو از قدس بیرون کرده و کلیدش رو داده دست مسلمین .... اون کلیدی که نشون ما دادن کلید غارت بود نه خوشبختی

    • وحید

      دیگه اینقد گوشتون از این حرفا پر شده که حتی حاضر نیستم چند کلمه تایپ کنم واسه این سیستم پر از انسان ها فاسد

    • جبار

      به گند کشیدین مملکت و.خدا ازتون نگذره

    • بدون نام

      تو کشکری که چند میلیون مهاجر غیرقانونی رو لک لک ها آوردن ۳۰ هزار مدرک جعلی چیزی نیست

    • علیرضا

      هشتاد میلیون دزد ریختن تو این مملکت و هر کی بتونه سر اون یکیو کلاه مزاره !!

      پاسخ ها

      • پرویز

        اشتباه میکنی درکل مملکت 50هزارتا دزد وجودداره که مثل سرطان دزدی را درمملکت شرعی وحلال جلوه میدن.خودما روزانه به طرق مختلف دزدی میکنیم.دزدی درزمان کارمان گرانفروشی کرایه زیادگرفتن چون می بینیم با دزد های بزرگ
        کاری ندارند فکرمیکنیم که کارما درست است. واقعیت اینه که زشتی دزدی ازبین رفته واگه کسی دزد ی نکنه ازنظرما .آدم بیعرضه ایه واقعیت دیگه ابردزدها اینه که یا خودشون کله گنده هستن یا وابسته به کله گنده ها هستن..وکسی جرئت بازوخواست ازآنهارا نداره

      • بدون نام

        به والله قسم واقعیت رو گفتی واقعیتی تلخ

    • بدون نام

      ما که دستمون کوتاهه وگرنه ما هم دزد می شدیم قدیما دزدی و قاچاق و اختلاس و .‌.... آبروریزی بود الان افتخاره

    • حسین

      با قسم خوردن کاری حل میشه؟که آقای قالیباف و جمعی از نمایندگان قسم خوردن برا مبارزه با فساد
      منم قسم میخورم از فردا سیگار نکشم

    • بدون نام

      یعنی واقعا کسی ب این موضوع ک اینا با خودروهیا دستشون تو ی کاسه است شک داره ۲ تا مدیر عامل اعدام کنید اگه راست میگید

    • بدون نام

      کجایند مسولین بی عرضه

    • بدون نام

      برخوردشودودست مفسدان اقتصادی قطع شود!

    • رزمنده کردستان

      ارقدیم گفته اند دزد نمی تواند دزدرابگیرد مبارزه بافساد فقط شعار است !!!!!

    • حسن

      ما ایشالله به این مجلس امیدوار هستیم ما از شما زیاد انتظار نداریم فقط از نمایندگان محترم میخواهیم که با فساد اختلاس مبارزه جدی کنند چون اگر این دوتا حل شود کشور خودبخود درست میشود واگر شعار باید کار انجام ندهید مردم هیچوقت شما را نمی بخش مثل مجلس دهم نباشد که نزدیک به 90 نفر
      ردصلاحیت شده اند اکثرشان فساد مالی داشتند خداوند آنها را نبخشد که به مردم ظلم کردند وقتی یک نماینده اختلاس کند هزاران نفر مردم عادی هم اختلاس میکنند خداوند یارتان باشد تا به این ملت غیور خدمت کنید

    • بدون نام

      اخه چرا دستگاه مربوطه نسبت به این همه تخلف چشم پوشی میکنه و هیچ عکسعملی نشون نمیده از دستگاه قضایی خواهشمنم هر کسی در این رابطه قصوری انجام داده به اشد مجازات برسانید و برای من روشن کنید تا مردم بدانن واز دستگاه قضایی اعتماد کنن لطفا از برترینها میخواهم تا میتوانید تیتر بزنید و ساکت ننشینید از حق مردم و بیت اامال دفاع کنید وریشه فساد که کنده کرده از بین ببرید

    • بدون نام

      همش سیاه بازیه همشون دستشون تو ی کاسه هستش همونجور قبلی ها مجازات شدن ایناهم میشن

    • بدون نام

      وقتی کسی که در شهرداری پرونده فساد مالی داره رئیس مجلس میشه انتظار داری با فساد مبارزه کنه!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        1000000 لایک

    • ناخدا

      عجیب است که میگویند فقط این مشکلات اقتصادی زیر سر چند نفره !!! این چند نفر قدرتشون از آمریکا و داعش بالاتر است .#سردار سلیمانی یک نفر بود ولی چه کارها میکرد ما #یک ملت دربرابر این چند نفر عاجزیم #قوه قضائیه رسیدگی شود واقعا چرا نمی شود.

    • معمولی

      مگه اینجا خارجه که با همه یکسان برخورد بشه، تازه وقتی توی کشورهای دیگه مسئول بزرگی دادگاهی میشه مسئولان ما مسخره میکنند اونوقت چجوری اجازه بدن این اتفاق اینجا بیوفته؟!!! یعنی به صلاح مملکت(آقایان) نیست که با فاسدان بزرگ برخورد بشه، حتی اگه باعث سقوط اقتصاد کشور شده باشه، مهم اینه که بهیچ عنوان نباید مسئول رده بالایی محاکمه بشه

    • ایرانیم اصیل واصل.

      22.02 دقت کن کامل بنویسی. مصرع دومش اینه. کمبوزه باخیارمیاد. دلبندش.

    • ایرانیم اصیل واصل.

      00.15 دلبندش. امو غلطه. عامو.

    • ایرانیم اصیل واصل.

      19.59. اردکان دولت؟ اردکان که شهرهای یزده. دلبندش. حتماخواستی بنویسی. ارکان دولت. اره؟.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج