جاباما
۱۰۰۲۵۲۷
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

چک، دو عضو سفارت روسیه را عنصر نامطلوب خواند

آندری بابیش، نخست وزیر جمهوری چک، روز جمعه ۱۶ خرداد گفت دولت این کشور تصمیم گرفته دو کارمند سفارت روسیه در پراگ را به عنوان «عناصر نامطلوب» معرفی کند.

برترین‌ها: آندری بابیش، نخست وزیر جمهوری چک، روز جمعه ۱۶ خرداد گفت دولت این کشور تصمیم گرفته دو کارمند سفارت روسیه در پراگ را به عنوان «عناصر نامطلوب» معرفی کند.

آقای بابیش در یک نشست خبری که توماس پترچک وزیر خارجه جمهوری چک نیز در آن حضور داشت گفت این تصمیم به خاطر موضوعی اتخاذ شده که ماجرای رایسین نام گرفته است.

از قرار معلوم هشداری که چند هفته پیش در مورد انتقال ماده سمی و کشنده رایسین توسط یک دیپلمات روس به جمهوری چک منتشر شده بود جعلی و دلیل پخش آن اختلاف بین کارمندان سفارت روسیه بوده است.

حذف نام ایوان کونیف از محل استقرار مجسمه‌ای از او که برداشتن آن به تنشی دیپلماتیک میان مسکو و پراگ دامن زد.

نخست وزیر و وزیر خارجه جمهوری چک در این نشست خبری حاضر نشدند به سئوالات خبرنگاران پاسخ دهند و اسامی دو کارمند سفارت روسیه را نیز اعلام نکردند.

موضوعی که اکنون «ماجرای رایسین» نام گرفته از آنجا آغاز شد که برخی از رسانه‌های جمهوری چک گزارش دادند که آندری کونچاکوف، معاون مرکز علمی و فرهنگی سفارت روسیه در اواسط ماه مارس مقداری ماده سمی رایسین به پراگ آورده است. در این گزارش‌ها گفته می شد که هدف از انتقال این ماده مسموم کردن ژدنک هریب، شهردار و پاول نووتنی و اوندری کولار روسای دو ناحیه شهرداری پراگ بوده است.

دولت روسیه در آن زمان ضمن تکذیب این گزارش‌ها آنها را «ساختگی » توصیف کرد. با این همه روابط دو کشور که از قبل سرد بود دچار تنش بیشتری شد.

اولین بار هفته نامه تحقیقاتی «رسپکت» در گزارشی که روز ۲۶ آوریل منتشر شد از قول یک مقام امنیتی بدون ذکر نام او نوشت فردی که ظن آن می رود مامور امنیتی روسیه باشد با گذرنامه دیپلماتیک وارد پراگ شده و در چمدان خود ماده سمی رایسین حمل می کرده است.

رسانه‌های جمهوری چک در ماه مه گزارش دادند که این فرد آندری کونچاکوف است.

در پی انتشار اين گزارش‌ها سه مقام شهرداری پراگ تحت محافظت پلیس قرار گرفتند که هر سه آنها در اقداماتی که طی ماه‌های اخیر خشم مسکو را برانگیخته است نقش مستقیم داشته و یا از آن حمایت کرده‌اند.

دو مورد برجسته این اقدامات نامگذاری میدانی در مقابل سفارت روسیه در شهر پراگ به نام بوریس نمتسوف، یکی از مخالفان دولت روسیه بود که چند سال پیش به قتل رسید.

مورد دوم نیز برچیدن مجسمه ایوان کونف، ژنرال ارتش اتحاد جماهیر شوروی از یکی از میادین بافت قدیمی شهر پراگ بود.

تصور می‌شود که دولت روسیه به تلافی این اقدامات در هفته‌های اخیر حملات سایبری علیه اهدافی در جمهوری چک را تشدید کرده است.

دولت روسیه گفته است که متهم کردن این کشور به توطئه برای مسموم کردن سه مقام شهرداری پراگ بخشی از یک «کارزار انتشار اخبار جعلی» با هدف بی‌اعتبار کردن مسکو است و تهدید کرده که مطرح کردن این اتهام برای مناسبات دو کشور «پیامدهای جدی» خواهد داشت.

روسیه و یا عوامل وابسته به آن در سال ۲۰۱۸ از سوی دولت انگلیس به مسموم کردن سرگی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش به وسیله مواد سمی کشنده متهم شدند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کل روسیه نامطلوب هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج