۱۰۰۲۷۱۳
۱۰۲ نظر
۵۰۱۳
۱۰۲ نظر
۵۰۱۳
پ

رضایی: مانور تجمل مسئولین، ایده هاشمی بود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مرحوم هاشمی در اوایل دهه هفتاد معتقد بود زمان آن رسیده که مسئولین ما به "مانور تجمل" روی آورند.

خبرگزاری تسنیم: محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست تخصصی «جریان شناسی تفکر مدیریتی در خدمت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب»، گفت: خرمشهر و برجام، دو دستاورد نمادین از دو اندیشه حکمروایی در نظام هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در دیدار با جمعی از دانشگاهیان استان تهران سخن‌ می گفت، با تاکید بر اینکه "با تاسیس جمهوری اسلامی، نظام و الگوی اداره کشور تغییر یافت"، افزود: از پیروزی انقلاب تاکنون، با یک چالش اندیشه ای در مدیریت کشور مواجه بوده ایم؛ در دهه اول انقلاب دو اندیشه در اداره کشور شکل گرفت: اندیشه حکمروایی مردمی (بعنوان یک اندیشه اصیل، بومی، تحولگرا و انقلابی، کم هزینه و پر دستاورد) که نماد آن آزادی خرمشهر بود و اندیشه حکمروایی محفلی (بعنوان یک اندیشه کپی برداری شده، ناسازگار با بوم، غیرتحولگرا، پرهزینه و کم دستاورد) که با فراز و فرودهایی در چهار دهه همراه بود و مهمترین نتیجه یا نماد اخیر آن، برجام است.

وی گفت: این دو اندیشه به شکل گیری دو نوع نهاد منجر شد. حکمروایی مردمی - تحولگرا به تاسیس نهادهای مردمی برآمده از انقلاب پرداخت و حکمروایی محفلی - وارداتی به حفظ رویه ها و نظامات اداری با پاکسازی آنها از نمادهای ظاهری رژیم سابق بسنده کرد.

رضایی: مانور تجمل مسئولین، ایده هاشمی بود

حضرت امام (ره)، همزمان، از نهادهای جدید و نهادهای برجای مانده حمایت کرد و چتری بر سر هر دو نوع نهاد ایجاد نمود؛ امام (ره) از یکسو اولویت را به نهادهای انقلابی می دادند، از سوی دیگر از نهادهای برجای مانده قبلی می خواستند که خود را با رویکردهای مردمی و آرمانهای انقلاب تطبیق دهند.

رضایی در پاسخ به این پرسش که "مهمترین چالش مدیریتی دهه 1360 که شایسته بررسی در گام دوم انقلاب می باشد چیست"، گفت: در سال 1360 شاهد دو اتفاق بودیم؛ از یک طرف، ناکارآمدی و انحراف در اندیشه حکمرانی محفلی و صاحبان آن، پایگاه مردمی آنها را به شدت تضعیف کرد. از طرف دیگر موفقیت های اندیشه حکمروایی مردمی، هرچند محدود، توانست اعتبار و اعتماد اجتماعی این طیف را افزایش دهد.

فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس، گفت: اندیشه حکمروایی مردمی، با کمرنگ شدن اندیشه رقیب، توانست در نهادهای اداری برجای مانده از سیستم سابق هم تعمیم یابد و به این ترتیب، ظرفیت سازی بزرگی انجام داد که هم در جنگ و امنیت و هم در رسیدگی به مردم، دستاوردهای کم نظیری را به صحنه آورد و به نمایش گذاشت.

رضایی با یادآوری اختلالات به وجود آمده از سوی محافل غربگرا در سالهای بعد از جنگ، تصریح کرد: پس از پایان جنگ و رحلت امام(ره)، برخی نهادهای مردمی - انقلابی، یا در نهادهای رسمی ادغام شدند و یا قالب رسمی به خود گرفتند، ولی در نحوه حکمروایی کشور اختلاف پیش آمد. جمعی از یاران امام (ره) معتقد بودند که اتکا به مردم و مدیریت انقلابی یک وضعیت گذرا و موقتی بوده و حال باید شرایط را اصطلاحاً "عادی سازی" کرد. این عده، به حکمروایی محفلی - وارداتی کشیده شدند، ولی رهبر انقلاب الگوی حکمروایی مردمی - تحولگرا را در پیش گرفتند. در اواخر دهه 1360 و اوائل دهه 1370 در حالی که انتظار می رفت اندیشه حکمروایی مردمی و نظام تحولگرا، در همه نهادهای رسمی مبنای کار قرار گیرد چنین نشد و لذا برای بار دوم دوگانگی اندیشه ای در اداره کشور به وجود آمد که به مدت 30 سال ادامه یافت.

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) گفت: در اواخر دهه 1360 و اوائل دهه 1370 ، اندیشه حکمروایی محفلی با ادبیات جدید و متفاوت با اندیشه حکمروایی مردمی در دهه اول انقلاب، در حوزه فرهنگ و اقتصاد آغاز به کار کرد. محور آن، شعار "عادی سازی" روابط سیاسی، فرهنگی و بین المللی بود؛ درست به موازات اندیشه مدیریت مردمی و تحولگرا. این اندیشه حکمروایی، با شعار کار و کار و بازسازی در داخل و ورود سرمایه و تکنولوژی از خارج، اداره دولت و مجلس را برعهده گرفت.

وی افزود: در این مقطع، اولین چالشها در فرهنگ آغاز شد. ابتدا تلاش کردند حساب چهره های شاخص مدیریت مردمی - انقلابی را از اندیشه مدیریت مردمی و تحولگرا جدا کنند. قرار شده بود افراد شاخص مدیریت مردمی - انقلابی و خانواده های شهدا، محترم باشند ولی اندیشه مدیریتی شهدا و تفکر تحولگرایی اصیل و بومی برخاسته از انقلاب، به موزه تاریخ سپرده شود. ترویج پوششهای نامناسب، تبلیغ مصرف گرایی و رواج رشوه خواری، اولین آثار اندیشه ای بود که اخراج مردم از صحنه مدیریت اجرایی کشور و فاصله گذاری با مردم در عرصه سیاست گذاری و برنامه ریزی را با شعار "عادی سازی" به جلو می برد. به گونه ای که مقام‌ معظم رهبری چند بار نهیب زدند و خطر تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و قتل عام فرهنگی را یادآور شدند. در واقع در دولت آقای هاشمی، چالش بین دو اندیشه مدیریت‌ مردمی و محفلی، که از 1360 تا 1368 فروکش کرده و ترمیم شده بود، مجدداً آشکار شد.

تعبیر آیت الله هاشمی رفسنجانی که در نماز جمعه 18 آبان 1368 گفتند: «اظهار فقر و بیچارگی کافی است. این رفتارهای درویش مسلکانه وجهه جمهوری اسلامی را نزد جهانیان تخریب کرده است. زمان آن رسیده که مسئولین ما به "مانور تجمل" روی آورند. از امروز به خاطر اسلام و انقلاب مسئولین وظیفه دارند مرتب و باوقار باشند. هرچند ما فقیر باشیم و اقتصادمان به سامان نباشد اما برای آنکه در دیدگان سایر ملل مسلمان و غیر مسلمان ملتی مفلوک جلوه نکنیم لازم است تا جلوه هایی از تجمل در چهره کشور و مسئولین حاکمیتی رویت شود»، تا حدی به طور نمادین نشان دهنده این رویکرد بود.

فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: در سال 1372 که چشم انداز این رویکرد در حکمروایی، برایم مشخص شد، در نامه ای به محضر مقام معظم رهبری نوشتم که امروز همراهم آورده ام و از روی متن برای شما قرائت می کنم: «جنابعالی مطلع هستید که اینجانب چه میزان از آقای هاشمی دفاع کرده‌ام... من به روشنی می بینم که تکنوکرات‌ها که از اساس مخالف روحانیت و ایشان هستند چگونه دارند با ده‌ها اقدام بی صدا ریشه حاکمیت سیاسی روحانیت را در این کشور تضعیف می کنند و با بی وفایی کامل نسبت به آقای هاشمی و روحانیت به آن سویی که خودشان می خواهند، نظام را می کشانند. برای آنها ظاهراً مهم نیست که امثال آقای هاشمی شکست بخورند.

برای آنها این مهم است که وضع فعلی را یک قدم به سوی غرب‌زدگی ببرند و آن را به دست کسانی بسپارند که از دست روحانیت و سربازان وفادار آن که سپاه و بسیج باشد، زخم اساسی خورده و به جان همه ما تشنه‌اند. من به عنوان یک سرباز روحانیت دست جنابعالی را می بوسم که آقای هاشمی را از این خطر بزرگ نجات دهید. انقلاب اسلامی و امام راحلمان و حوزه بزرگ شیعه برای امثال آقای هاشمی بهای بزرگ پرداخته‌اند و زحمت طاقت‌فرسایی کشیده‌اند. خدا را شاهد می گیرم که من به آقای هاشمی علاقه‌مند هستم و آرزو می کنم که ایشان با سربلندی این سه سال باقیمانده ریاست‌جمهوری را طی کند».

محسن رضایی اظهار داشت: اندیشه حکمروایی محفلی، در دهه سوم و چهارم، در پوشش شعار عادی سازی و یا انقلاب زدایی در فرهنگ، اقتصاد و سیاست ادامه یافت. در برهه ای نیز از "توسعه اقتصادی" و در مقطعی "آزادی و توسعه سیاسی" صحبت به میان آمد؛ رمز همخانگی این دو نماد این بود که در اندیشه حکمروایی محفلی - وارداتی، در دهه 1370 ، یک ائتلاف بین لیبرالها و تکنوکرات ها به وجود آمده بود.

محسن رضایی به آثار و دستاوردهای این دو اندیشه حکمروایی اشاره کرد و گفت: اندیشه حکمروایی محفلی با محوریت شعار عادی سازی و در قالب "تنش زدایی و مذاکره با امریکا" در خارج و "فاصله گذاری با مردم" در داخل، ادامه یافت. مهمترین دستاورد خارجی آن در روابط منطقه ای، عادی سازی مقطعی رابطه با عربستان در اواخر دهه 1370 و اوائل دهه 1380 و در سطح بین المللی توافق با امریکا در برجام در دهه 1390 بود. همچنین در فضای داخلی به برخی واپسگرایی های نمادین در حوزه فرهنگ دست زدند. در بُعد سیاست داخلی، کوشیدند دخالت و مشارکت مردم را در اداره کشور کاهش دهند و این را در انتخابات بعنوان یک مبنا برای تعیین دولت و مجلس قرار دهند که تلاشهایشان با واکنش قاطع مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر مشارکت حداکثری و حفظ جمهوریت نظام ناتمام ماند.

محسن رضایی در پاسخ به این پرسش که آینده حکمروایی محفلی - وارداتی در کشور چگونه خواهد بود، گفت: امروزه اندیشه حکمروایی محفلی - وارداتی، پس از سه دهه تسلط نسبی، به دلیل ناکارامدی و شکست در روابط بین المللی و نیز ناکارامدی اقتصادی و شکست در گسترش رفاه و استقرار عدالت، اعتماد مردم و توجه افکارعمومی را تا حد زیادی از دست داده است. از سوی دیگر، پشتوانه نظری و حمایت سیاسی که از خارج یعنی از سوی نظام های لیبرال دموکراسی و نظم‌ مدنی جوامع لیبرال دموکراسی دریافت می کرد، به علت شیوع ویروس کرونا و بحران های پس از آن، به شدت ضعیف خواهد شد.

نویسنده کتاب "چشم انداز ایران فردا" گفت: پس از توصیف این وضعیت، جای طرح این سوال است که بعد از کنار رفتن اندیشه حکمروایی محفلی - وارداتی در اقتصاد و فرهنگ، چه اندیشه ای می تواند محور اداره کشور در این دو حوزه شود؟ از یکسو، می دانیم که تکرار اندیشه حکمروایی محفلی، با توجه به بن بست آن در برجام، بسیار زیانبار خواهد بود.

محسن رضایی، الگوی حکمروایی مطلوب برای ایران را تعمیم "اندیشه حکمرانی مردمی و نظام تحولگرا" در فرهنگ و اقتصاد دانست و تاکید کرد: خوشبختانه موجی که در سال اول گام دوم انقلاب، با رستاخیز شهادت حاج قاسم سلیمانی آغاز شده و در انتخابات مجلس ادامه یافته است، می تواند سرآغاز ظهور یک اندیشه و جریان مردمی و حرکت اصیل و تحولگرای بومی باشد. اتکای هرچه بیشتر به توان داخلی و مدیریت مردمی تحولگرا و تحقق ایده اخراج امریکا از منطقه، چه از درون اقتصاد و فرهنگ کشورها و چه از بعد دخالت در سیاست داخلی کشورهای منطقه، شعار اصلی این تحول جدید است.

رضایی افزود: امروزه کشور به علت انباشت مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیازمند یک تحول جدید در حکمروایی بویژه در حوزه اقتصاد و فرهنگ است. این اندیشه باید بتواند: اولاً ضمن ایجاد هماهنگی و همراستایی در سه قوه، یک امتداد اجتماعی همجهت با قوای سه گانه را در متن مردم به وجود آورد. ثانیاً مشابه دهه اول انقلاب که اوج‌ مشارکت عمیق مردمی بود و کارها و نهادها از مردم، با مردم و برای مردم بود، برای چهل سال آینده، کادرسازی کند. ثالثاً فرهنگ و اقتصاد را مثل دفاع و امنیت، روی ریل مدیریت مردمی و تفکر اصیل تحولگرایی بومی بیاندازد و به کمک جوانان نخبه ایرانی الگوی کم هزینه و پردستاورد پیشرفت را رونمایی کند؛ پیشرفتی که درونزا و پایدار باشد و با آمد و رفت دولتها و مجلس ها، مسیر و شتاب آن تغییر نکند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر کمتر حرف بزنی خیلی بهتره.

      پاسخ ها

      • دونالد ترامپ

        خودشم متوجه حرفاش نشد

      • بدون نام

        باز نزدیک انتخابات ریاست جمهوری شده شروع کردی حرف زدن ؟

        الان تجمل ندارید شما ؟

        اجازه بدهید تمام مسئولین اموالشان را دقیق اعلام کنند همراه. با اقازاده ها

      • کاکاسنسی

        میگم این الان چی گفت من حوصله نکردم بخونم گرچه افولگرایان.......

      • کاکاسنسی

        من که حوصله نکردم بخونم گرچه از اصولگرایان حرف های درست بلند نمیشه

      • حسن

        جناب شما مصداق نمک خوردن و نمکدون
        شکستن هستید
        همین هاشمی شما را اینجا رسانید

      • بدون نام

        کاکاسنسی جان ، برادر عرزشی . هر روز یه جور کامنت میزاری . تا چند روز پیش که داشتی به شدت به اصلاح طلبا فحش میدادی ، حالا شدی طرفدار اصلاح طلبا . خدایی خیلی تابلو هستید . یه کار ساده رو هم که همین کامنت گذاشتنه ، بلد نیستید درست انجام بدید .

      • دونالد ترامپ

        کاکاسنسي همون آرمان عظيمي هستش که يدونه به نعل ميزد يدونه به ميخ

      • بدون نام

        اینو خودشونم حساب نمیکنن

      • بدون نام

        متاسفم برای خودمون که امثال تو شدن مسئول

    • علیعلی

      ای کارشناس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چندش

    • بدون نام

      میخوای کشور رو بدن دست سپاه تا آروم بگیرین؟ ملت رای دادند میزان رای ملت است

      پاسخ ها

      • دونالد ترامپ

        ولي بازم رياست مجلس رو دادن به يه نظامي

      • بدون نام

        دروغ گفته؟لااقل برو خاطرات هاشمی رو بخون تا ببینی زندگیش چی بوده و دختر و پسراش.و اصلاح طلبان

      • کاکاسنسی

        از وقتی قالیباف رئیس مجلس شده همش یا جاپلوسی کرده یا از امریکا حرف زده یک کلام از اقتصاد و مشول مردم حرف نزده

      • کاکاسنسی

        از وقتی قالیباف رئیس مجلس شده همش یا جاپلوسی کرده یا از امریکا حرف زده یک کلام از اقتصاد و مشول مردم حرف نزده

      • کاکاسنسی

        کاربر21:09 اگر اصلاح طلبان نبودن که این نظام خیلی وقت پیش فروپاشیده بود بهتره رئیس جمهور این مملکت یک اصلاح طلب بود که بهترین دوران جمهوری اسلامی بود این مملکت رو افولگرایان نابود کردن

      • بدون نام

        حالا دست اینا بود چ‌گلی به سر مردم زدن که به شما زور میاد مرد حسابی الان مملکت گل و بلبله؟ فقط بلدی یه حرفی بزنی

      • کاکاسنسی

        اصولگرایی=نابودی کشور
        اصلاحطلبی=نجات کشور

      • دونالد ترامپ

        کاکاسنسي ميشه بگي ميخواي چيو اصلاح کني؟ من که راي نميدم ولي اگه قرار باشه انتخاب کنم قطعا يه اصولگرا رو به يه اصلاح طلب ترجيح ميدم چون شما اصلاح طلبا خودتونم نميدونيد چي ميخوايد

      • نام دار ....

        اصلاح طلبی = ذلت غرب پرستی
        اصول گرایی= شعارزده های بلاتکلیف

        امام خامنه ای تنهاتر از همیشه باید در میان مقام پرستان جور همه اصلاح طلبان و اصولگرایان را بکشد و گند کاری های همهء رئیس جمهور ها را درست کند

      • بدون نام

        نام دار هنوز ندیدیم گندی درست بشه فقط گند روی گند

      • بدون نام

        دوازده تا امام بیشتر نداریم اونم حضرات معصومین ع هستن

    • بدون نام

      جناب رضایی ظاهر شما با باطنت خیلی متفاوت است و این قضیه را ملت بهتر شناخته‌اند،،پس لطفا بشین تو تشخیص مصلحت و این ور اون ور سخنرانی نکن(کمی سرسنگین باشی بهتره

    • Aria

      کلا رضائی دکترا به بالا حرف میزنه . کار هر کس نیست حرفاشو بفهمه !!!

    • بدون نام

      فکر میکنی با انتقاد از برجام محبوب میشه مگه شما بین مردم نیستن همون اطلاع نداری که از برجام انتقاد میکنی مردم طرفدار برجام بودن ولی شماها و امقال شما نزاشتین چوب لای چرخش گذاشتین و جوابگو هم نیستین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چوب لای چرخ چی گذاشتن؟وقتی گفتن ممکنه بزنن زیرش یه آقایی اومد‌گفت امضای کری تضمینه.بعد که رییس جمهورشون عوض شد گفت قبول ندارم.بیاین دوباره.میفهمی؟

      • بدون نام

        خود این آقا ابتدا موافق پر و پا قرص برجام بود و به نفع برجام حرف میزد!

      • کاکاسنسی

        برجام هم از داخل ضربه خورد هم خارج
        وقتی یک روز بعد برجام میان تونل موشکی نشون میدن و امریکارو تحریک میکنن همین میشه دیگه

      • علی 11

        آقای 21/11 شما که میفهمین، می‌شه بگین پرتاب موشک فردای امضای برجام چه معنی داشته!؟

    • بدون نام

      شماها و امثال شما نذاشتین الانم حرف الکی نزن برجام خوب بود خیلی هم خوب بود ولی شماها نذاشتین خودتون هم میدونت کجا و چ کار کردین

    • بدون نام

      خودت متوجه حرفات شدی اقا.

    • هیپوتالاموس

      خوب خدایش حق داره یه ریاستی هم به ایشون بدید همه را که دور سفر جا دادید ایشون فقط زیاتین از خدمات ایشان قافل نشوید و حقشون را عدا کنید

    • محمد رضا بختیار

      صحبت های شما بسیار شیرین هستش اما نمی دانم چرا با واقعیت نمی توانم تطبیق دهم مثل گرانی بنزین از همین محفل سر زده بود پس چرا ارکان اصلی تصمیم گیرنده متعرض و بی اطلاع بودند!!!چرا در آزادی خرمشهر نقش ارتش نه تنها ارتقاء نداشته گاهی هم در برخی فیلم ها نشان داده شده ارتش کار شکنی هم نموده این هم تصمیم محفلی هستش!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاش بی جهت قضاوت نکنیم،،،،،،

    • بدون نام

      چقدر ادم ها نان به نرخ روز خور شده اند... محسن رضایی مطمئن باش تو رییس جمهور نمیشی

    • بدون نام

      در زمان جنگ من و برادم سرباز بودم و برادر سومی بسیجی ، همیشه کری داشتیم ، سومی میگفت ما ما‌ ما‌ ما.... بعد از گذشت چند سال ، گفتم...... نتیجه چی شد ! جلو ضرر رو هر وقت بگیری سوده رو بایدبا طلا سردر این مملکت مجددا نوشت .

    • رضا

      اگر این همایش ها به صورت پرسش و پاسخ اداره میشد
      اونوقت امثال محسن رضایی هیچوقت به خودشون اجازه نمیدادن به شعور مردم توهین کنند
      ولی وقتی دلش بخواهد هرچه بگوید ودلش نخواهد پاسخی دهد همین میشود

    • بدون نام

      محسن خان هم هر از گاهی نظری میده ولی بیلش گلی ور نمیداره خیلی هم دلش میخواه ریس جمهور بشه
      که این حرفای پو پو لیستی را میزنه

    • بدون نام

      خدایا این بشر فکر هم میکند

    • بدون نام

      اولا خیره سریهای افراطیون منجر به شرایطی شد که کشور برجام و نرمش قهرمانانه لازم شد دوما آقای برترینها همه امیدهای ما از این انقلاب ناامید تنها با نگاه کردن به اخبار شما خودمون را مشغول که آنهم با تیتر های صد من یک غاز از این مگسان دور شیرینی که میزنی از شما هم داریم خسته میشیم

    • بدون نام

      عمرا بلد باشه این کلمات را خودش بگه! روخوانی کرده مثل بقیه مسئولان باید چه بکنیم واگر اینجور شود ......حرفای تکراری و سخنرانی تکراری ؟!

    • دلسوز

      محسنم کجایی؟ عزیزم کجایی؟ کجایی عزیزم

    • عباسی

      اقای سزاوار رضایی انهایی که خرمشهر را نان سالم خوردند و سالم هم مردند، الان 20 هزار شعبه بانک ربوی و نزول خواری در کشور فعالند، کجای کارید، از پرزیدنت ترامپ یاد بگیرید بهره را 0 اعلام کردند نزول خواری را ممنوع کردند، در همین امریکا مستکبر چند نفر دزد، اختلاس گر، فاسد و علی برکت الله از دروغگویی، سرکار گذاشتن، فریبکاری، تاکنون کسی دیده

    • یک هموطن

      آقا چرا پرت و پلا میگی ؟ برجام خیلی هم برای ملت خوب بود ولی زمانی که آمریکا از برجام خارج شد ملت دچار مشکل شدن . عقل هم خوب چیزیه اگر برجام بد بود آمریکا از آن خارج نمی شد .البته امثال شماها خیلی هم خوشحال شدن .

    • بدون نام

      جناب رضائی عزیز، هر کس نداند، شما باید بدانید که برجام مملکت را از لبه چه پرتگاهی نجات داد و چه فشارهائی را از گرده ی مملکت برداشت و چه حقوقی را برایمان به رسمیت شناخت و چه امتیازاتی برای ایران داشت و دارد! اگر برجام نبود، نه آن همه قطعنامه های شورای امنیت کان لم یکن میشد، نه موضوع پی.ام.دی منتفی میشد، و نه حق ایران در زمینه توسعه سانتریفیوژها و غنی سازی اورانیوم و ... (اگر چه با تاخیر زمانی) به رسمیت شناخته میشد و .... و اکنون نیز آمریکا در اینهمه تحریم و خباثت اروپا را همراه خود داشت!!!
      از شمای عزیز، انتظار نداشتیم!!!

    • کریو

      اقای رضایی
      به جدت خسته شدیم بلاخره باخودت چند
      چندی داداش؟؟!!!!

    • بدون نام

      نه خداوکیلی فقط فرجام.

    • بدون نام

      همش دورغ

    • بدون نام

      دانشگاه تعطیله
      این دانشگاهیان از کجا میارن ؟؟!!

    • بدون نام

      تو یه نفر بشین، کاندیدای تمام ادوار ریاست جمهوری، همیشه هم بخاطر افکار و گفتار متناقضش ته لیسته. تار دیروز همتون میخواستین یه گاز از برجام بزنید، حالا دیگه اَهی شد!

    • مجتبی

      من بعنوان یه نفر از ۸۰ میلیون ایرانی واقعا ایشونا دوستش داشتم مخصوصا اون موقع که فرمانده سپاه بود ولی در عجبم که ما انسانها چقدر مفت رنگ عوض میکنیم

    • بدون نام

      محفل دکتر منظورت که بساط منقل وچای ونبات زعفرانی نیست....؟؟؟

    • بدون نام

      چقدر این حرف می زنه

    • بدون نام

      باز نزدیک انتخابات شد آقای همیشه کاندید دیگه روزانه حرف میزنه
      هیچ وقت به فکر مردم هیچ کدومتون نبودین

    • بدون نام

      مردک دوباره تیز کرده برای 1400 ،کاش میگفت چقدر حقوق میگیره

    • بدون نام

      عاقبت هاشمی تجملگرا چه شد ؟؟!!؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      اگرشهامت داشتید تازنده بود حرفتان رامیزدید تاجوابتان رابدهد!
      البته آقای هاشمی و....هم فرقی ندارندوقتی که نیستندتاازموضعشان دفاع کنند.
      پشت درگذشتگان حرف زدن برای چه کسی اعتبارداشته که شما دومی باشید؟!
      اخلاقمان که عوض شدنی نیست ولی درگفتارمان،اینگونه اظهارات شهامت نیست!

    • بدون نام

      جناب اقای رضایی حرف زدن خیلی سخت نیست ولی درعمل وپیاده کردن کارساده ای نیست به این سادگی که میفرماییدنیست

    • بدون نام

      اوکی زودتر میگفتین مانوره خوب، ملت فکر کردند اختلاس و دزدی وساشا سبحانی وخانه وزندگی کانادا و امریکاتون واقعیه، پس همه اش مانوره و فیلم بود گرونیها ومقصرش هم خدابیامرز هاشمیه که اونم فوت شده در دسترس نیست آقا حله ادامه بدین.
      خداوکیلی این محسن رضایی خیلی باحاله وهمه رو مثل خودش میدونه.

    • علی رحمانی فیروزی

      باید سعی شود دراظهارنظرها ازاتهام وافتراء به این وآن اجتناب شود مخصوصا افرادی که درقید حیات نیستند که بتوانند پاسخگوی اتهام وافتراء باشند. ازجمله افرادی که درمان حیاتش کمتر نقد میشد آیت الله آقای هاشمی رفسنجانی بود ولی بعدرحلتش مورد نقد واتهام قرار میگیرند حتی ازناحیه بعضی افراد که درحیاتشان اظهار ارادت میکردند وبا اوهمکار. بودند. باید دانست روزی همه بهم ملحق می شویم وبه هم میرسیم افترا واتهام بغیر جرم نزنیم کسی را برای خوشایندکسی یابرای رسیدن به پست ومقام. 99/3/17

    • بدون نام

      الان خودت کجا زندگی میکنی تو یه ویلا محقر ۱۰ هزارمتری تو لواسان قبل انقلاب چی داشتی الان چی داری

    • بدون نام

      هر کسی میخواد خودشو نشون بده به هاشمی بدو بیراه میگه
      این تفکر از آنجا شروع شد که محمود احمدی نژاد تو رسانه میلی برای رای آوردن همه جور غلطی بر علیه هاشمی گفت و آخرش رسوا شد و از خط ولایت خارج شد.
      خدایا شکرتتتتت

    • cactus

      پشت سر مرده حرف نزنید خوب نیس

      پاسخ ها

      • علی

        مجلس که همش اصولگرا شدکاش ریس جمهورهم ازخودتون بشه که کاش چندسال قبل این اتفاق می افتاد.که همه چیزو نابود کنید یه دفعه همه روراحت کنید.که تقصیرات به گردن این وان نیندازید.مرگ یه بارشیون یه بار

    • بدون نام

      بااحترام به شما ودیدگاهتان،ولی به نظرم شایسته نیست که درمورد شخصی که درقیدحیاط نیست و سالهای سال برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی خود وآبروی خود وخانواده اش را وقف کرده است.بیاناتی گفته شود وتصمیمات تحمل گرایی مسئولین نظام را به ایشان نسبت بدهید.کما اینکه حنابعالی هم سالها در مجمع، دبیراین مجمع بوده وهستید وسیاست گذار عالی در نظام هستید.با احترام...

    • بدون نام

      تازه گی در ایران مد شده افشاگری بعد از مردن مسئولین!!!!!!!! حالا هاشمی از کجا بیاد بگه که شما راست میگی یا دروغ!!!!!!

    • بدون نام

      اگر هاشمی بود این واضح کشور نبود همان انقلابی نماها کشور را به تاراج بردن جناب رضایی

    • یک درصدی ها

      هاشمی بدبختمون کرد با پیشنهاد های خاتمی و موسوی و کربی و روحانی

    • مجتبی

      اگه هاشمی زنده بود بازم این حرفا میزدی ؟ شما که همش توی دم و دستگاه هاشمی بودی درست نیست بعد از فوتش بر علیه او صحبت کنی در آینده هم به همدیگه میرسید

    • ایرانی

      سردار اون نماز جمعه دقیق یادم هست و شنیدم ولی سخنان شما جای تامل دارد! یکی هاشمی زنده بود چرا نگفتید تا پاسخ بگیرید؟!یکی م مگه مسئولین منتظر چراغ سبز وجدا کردن خودشون از مردم بودن ؟ میگن شنونده باید عاقل باشد؛ فرضا گفته باشه شما وبقیه......باید برید کاخ نشینی وتجمل گرایی ....؟!پس ما که رزمنده و جانباز و......بودیم چرا نرفتیم و الان با فقر دست وپنجه نرم میکنیم ؟ چون به مسئولین وشعارشون ایمان .....بود الان متوجه شدیم دم خروس....... زده!شما هم دیدید نمیشه کاریش کرد! انداختید گردن مرحوم هاشمی !!!!؟ باب شده اون که از دنیا رفته مقصر معرفی بشه؟ بچاپ ناظر جان

    • بدون نام

      فکر کنم منظو مرحوم هاشمی این بوده کم زار بزنین منظورش این نبوده تا میتونین تجمل گرایی کنید وپشت بندش دزدی کنید

    • بدون نام

      فکر کنم منظو مرحوم هاشمی این بوده کم زار بزنین منظورش این نبوده تا میتونین تجمل گرایی کنید وپشت بندش دزدی کنید

    • بدون نام

      جرات داشتی وقتی زنده بود می گفتی نه الان برای جلب نظر یه عده خاص

    • م ..ا

      چنین نیست کادر سازی از بدو انقلاب جریان محفلی داشت و به شدت این کادر سازی و حذف رقیب را انجام میداد.
      آنها صرفا از جریان تحول خواه استفاده ابزاری کردند.لذا هاشمی و دوستداران او از بدو انقلاب کارشان همین بود که شد.
      افراد تحول خواه آرمان و خواست آنها ابتدا با شعار هم راه بود و خطری برای جریان محفلی محسوب نمی شد.
      به همین دلیل سیستم اداری را محفلی ها قبضه کردن که هنوز ادامه دارد.
      غرب هدفش محفلی ها بود و اما تحول خواهان در مبارزه همچنان اهداف نظام را مد نظر نداشتن.لذا زمانی متوجه شدن که عقب گرد و فساد محفلی ها را تا حدودی متوجه شدن.
      اینک نیاز به پالایش مدیریتی و سازمانی است تا این مهم انجام نشود .نابه سامانی ادامه خواهد داشت.

    • پیرو خط امام

      جناب محسن رضایی . لطفا بدستور امام . نظامی ها میدان سیاست را ترک کنند . تفکر ریاست جمهوری را آینده تفکر غلطی است .
      چون هاشمی نیست تا جلوی زیاده خواهی های شما بایستند . پیروان نهضت و امام بزرگوار هستند . لطفا افکار پلید و دیکتاتور مابانه و قدرت طلبانه خودتان را کنترل فرمایید . ارگان سالاری منسوخ و مردم سالاری پیروز خواهد بود . انشالا ... باشد که رستگار شوید .

    • بدون نام

      شما حکمرانی ونشون یمن بدی بهتره برای ما که فساد ودزدی برای مسولین بیشترنبود ومردم معنی ندارد!؟

    • مرگ بر بی عدالتی

      رجوع شود به سخنرانی ایشان در نماز جمعه

    • بدون نام

      نمک نشناس

    • حسن

      ایده حضور نظامیان در سیاست از کی بود؟...

    • بدون نام

      فقط باعث محبوبیت بیشتر هاشمی میشه این ها

    • بدون نام

      خدایا این اقا چهل ساله تو این مملکت داره مدیریت می کنه

    • بدون نام

      این هم پیر شده حالش خوش نیست.

    • بدون نام

      ببخشید میشه بیلان فعالیت های خود و همکاران را در تشخیص مصلحت از ابتدا تاسیس بخصوص بعد از فوت هاشمی را بفرمائید.

    • حامد

      حاج محسن رضایی شهامت و صداقتش ثابت شده هست .یه عده که سنگ رفسنجانی رو به سینه میزنن چطوری روشون میشه سند اثبات قضیه رو میخوان وقتی حاج محسن نامه رسمی خودش رو به مقام معظم رهبری رو داره میخونه .حاج محسن داره استراتژی نظام رو بصورت ساده تشریح میکنه اگه در فهم این مطلب ساده مشکل دارید . یا قرض شخصی با حاج محسن دارید و یا مشکل فهمی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قرض نه غرض بزرگوار

    • بدون نام

      باسلام.خدا خیرت دهد سردار.هاشمی چه بلاهایی که سر نظام آورد.برجام وگلابیهایش! طرز فکر هاشمی بود.

    • علی

      آقازاده نگویید گدا زاده و گشنه

    • امیر کبیر

      جناب رضایی . ما که نفهمیدیم چی گفتی ولی دیدم که نام امام راحل را بردید . این آن چیزی نبود که ایشان همیشه سفارش میکرد به مسئولین . ایشان همیشه سفارش به هواداری از قشر ضعیف میکردند ولی امروزه عکس قضیه اتفاق افتاده . قدرتمندان و پولدارها فارغ از مالیات و عوارض شدن و ضعفا کمرشون شکسته بس که جور کشیدن

    • بدون نام

      هر چند برخی نکات رو هم درست میگن ایشون. ولی تحلیلی بشدت جهت گیری شده دارند. به جای بیان مساله لیبل میزنن و اشتباهات طرف مقابل رو در واقع بعنوان راهبردشون نشون میدن. مثلا اگر کسی در حرکت در یک مسیری هست و پاش پیچ بخوره، این پا پیچ خوردن راهبرد اون فرد نبوده بلکه اشتباه عادی بوده.
      ایشون امروز این حرفها میزنن که تحریم سکه ای ته کیسه باقی نزاشته والا نباید فراموش کنن که همون تکنوکرات اقتصاد رو بهتر کردن و اینها فقط مصرف کننده همون اقتصاد بودن

    • نعیم کرمانی

      معرفت دُرّ گرانیست به هرکس ندهند.....پر طاووس قشنگ است به کرکس ندهند . آقای رضایی مردانگی هم بدچیزی نیست .از نردبان آقای هاشمی بود که زندکی لاکچری بهم زدی حالا که اون بنده خدا نیست جفتک میندازی .اگه مرد بودی درزمان حیات آقای رفسنجانی افاضهٔ فضل میکردی .

    • نعیم کرمانی

      معرفت دُرّ گرانیست به هرکس ندهند.....پر طاووس قشنگ است به کرکس ندهند . آقای رضایی مردانگی هم بدچیزی نیست .از نردبان آقای هاشمی بود که زندکی لاکچری بهم زدی حالا که اون بنده خدا نیست جفتک میندازی .اگه مرد بودی درزمان حیات آقای رفسنجانی افاضهٔ فضل میکردی .

    • بدون نام

      خدایا به این مسئولین نگاه کن بما مردم رحم کن

    • بدون نام

      خدایا به این مسئولین نگاه کن بما مردم رحم کن

    • بدون نام

      از آدمای دور نفرت دارم و جناب رضایی دورترینه

    • بدون نام

      این اقا که کشته مرده ریاسته گه گاه اینجور توهم میزنه و برای مطرح کردن خود میخواد حرفای ادمای متفکر را بیان کنه ولی حتما خودش هم جایگاهش را پیش مردم در انتخابات ۸۸ میدونه

    • بدون نام

      مرحوم هاشمی یک متفکر بزرگ بود که اطرافیانش امثال جنابعالی به او خیانت کردید صداقت او برای مردم ثابت شده بود علی رغم انهمه تبلیغات علیه اش در انتخابات خبرگان نفر اول شد بنابراین بازنده شما بودید او یک روحانی بزرگ و کاملا مردمی بود هر کار بزرگی که در بازسازی کشور اتفاق افتاد در زمان ریاست او بوقوع پیوست اگر همه دست اندرکاران را در یکطرف ترازو بگذارند و انرا در طرف دیگر وزن او بمراتب سنگین تر میشود هر کس پشت سر او حرف بی ربطی بزند بداند که خودش را خراب میکند

    • بدون نام

      کاش این محسن رضای امسال این کمتر حرف میزدن وملت دلسرد نمیکردن

    • بدون نام

      آقای رضایی گیریم اون تجمل گرایی رو رواج داد . شما و هم لباسای عزیزتون ، از جمله ریاست به اصطلاح مجلس چرا پیرو ایشون شدید و ول کن هم نیستید ؟

    • محمود

      اين حرف رو قبلا هم يكي ديگه تو تلويزيون زده بود. يه سوال : مگه هاشمي مرجع تقليدتون بود؟ شما كه منتقد و مخالف رفسنجاني بوديد چرا هنوزم زندگي آنچناني دارين؟ جالب اينكه چون بازرگان تو خونه ش دو جور خورشت جلوي مهمونا ميذاشت نمونه تجمل گرايي بود ولي با گذشت زمان ثابت شد شماها فقط رياكار بودين و بس

    • بهزاد

      چرا بنده هرچی نظر میدم تو هیچ کدوم نشان داده نمیشود نکنه جیره خور حکومت هستید که میترسید چاپ کنید. وای به حال شما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج