۱۰۰۲۹۴۶
۲۲ نظر
۵۰۱۱
۲۲ نظر
۵۰۱۱
پ

ماجرای عاشقانه‌های روستای سفیدسنگان

واژگان طناب و خودکشی در روستای سفیدسنگان آشناست. پیش از قتل رومینا سه دختر جوان دیگر در هفت سال گذشته مرگ با طناب را تجربه کردند. مرگ‌هایی که به دلیل عدم پیگیری اولیای‌ دم مسکوت ماند.

روزنامه شرق: واژگان طناب و خودکشی در روستای سفیدسنگان آشناست. پیش از قتل رومینا سه دختر جوان دیگر در هفت سال گذشته مرگ با طناب را تجربه کردند. مرگ‌هایی که به دلیل عدم پیگیری اولیای‌ دم مسکوت ماند.

یکی از مرگ‌ها مربوط به زنی به نام «ف» است، جسد «ف» در ۲۱ آذر ۱۳۹۳ در منزل همسرش (روستای سفیدسنگان) پیدا شد. به خانواده این زن گفته شد او با طناب خودکشی کرده؛ آنها به روستای شلقون به منزل متوفی رفتند اما اثری از طناب مورد ادعا برای مرگ وی در ایوان منزل نبود.

تنها پیکر بی‌جانی بود که وسط اتاق خوابانده بودند. اولیای دم این زن از همسر وی شکایت کردند و پرونده در دادگستری حویق همچنان مفتوح است اما به نتیجه‌ای نرسیده است. وی هنگام مرگ ۲۲ سال داشت و فرزندان ۱۳ و ۱۰ ساله‌اش در کنار پدرشان زندگی می‌کنند. این آغاز کار نبود و پیش از این اولین مرگ به نام دخترعموی شوهر مقتول به ثبت رسیده بود. خفگی با حلقه‌های طناب و خودکشی علت مرگ اعلام شد و بنا بر شنیده‌ها عشق پسر شلقونی پیش از مرگش مطرح بوده است. پدر متوفی نیز به عنوان ولی دم مدعی خون فرزندش نشد.

آن‌طور که گفته می‌شود دختر عموی «ف» پس از مدتی زندگی با پسری از روستای شلقون نهایتا آبان ماه ۱۳۹۸ از همسرش جدا شد. زندگی این زوج در سال ۱۳۹۱ با فرار از منزل پدر دختر (روستای سفیدسنگان) آغاز شده بود و به خیر و خوبی ‌گذشت. پس از پادرمیانی ریش‌سفیدان مراسم آشتی‌کنان در۲۰ تیر ۱۳۹۲ برگزار کردند تا روابط عادی شود. دختر فراری که فرزندی داشت، سه روز در خانه پدری (سفیدسنگان) اقامت کرد اما زمانی که شوهرش به ملاقات او آمد، گزینه طلاق را مطرح کرد.

سومین مرگ غیرطبیعی در روستا نیز دو سال پیش با شیوه‌ای جدید و با شعله‌های آتش ثبت شد. این بار زنی جوان آتش گرفت، سوخت و جان داد؛ هرچند مرگ او بر اثر خودسوزی اعلام شد اما از سوی خانواده وی تمایلی برای پیگیری ماجرا وجود نداشت. یک عشق ناممکن علت این مرگ گفته شده است.

البته این تنها بخشی از وقایع موجود است. آمار فرار دختران نوجوان روستا با قصد ازدواج بسیار بالاتر از میزان طبیعی در منطقه است. سالی چند نفر به این روش قید خانه و خانواده را می‌زنند تا آرامش را در خانه شوهر جست‌وجو کنند. تعدادی با این روش توانسته‌اند خود را از موقعیت فعلی‌شان نجات دهند. روزنامه شهروند نیز در گزارش خود از هفتمین روز مراسم رومینا نوشت: «دوستان و دخترخاله‌های رومینا می‌گویند مردان آن‌قدر به زنان ‏و دختران‌شان در خانه سخت می‌گیرند که راهی جز فرار برای آنها نیست.

یکی از همکلاسی‌های رومینا ‏در کلاس هشتم تنها مدرسه روستا، یک ماه قبل از مردن رومینا با پسری فرار کرده بود. یکی از ‏دختران همسایه و یکی از دختران آشنایی دور هم همین‌طور. اما سرنوشت آنان پس از فرار مثل رومینا ‏نبود. یکی با سری پایین به خانه برگشت و روزها کتک خورد، یکی را دیگر خانواده نپذیرفتند و یکی ‏رفت که رفت. دختران سفیدسنگان را مثل برخی روستاهای ایران زود شوهر می‌دهند و رؤیای پوشیدن ‏لباس عروس، از دبستان در سرشان ریشه می‌کند. وهم خوشبخت‌شدن با مردانی سختگیر.

برای رومینا ‏هم قبل از اینکه با بهمن فرار کند، کم خواستگار نیامده بود. «یکی‌شان کارمند آموزش و پرورش بود ‏که چند بار آمد و رفت. مادرش می‌گفت باید حداقل ١٦ سالش بشود. پدرش ولی موافق ازدواج بود. ‏مدام از پدرم می‌پرسید رومینا را بدهد به او ببرد؟ پدرم می‌گفت نه، هنوز زود است». اما بیشتر دوستان ‏رومینا در همان ۱۲ یا ۱۳ سالگی شوهر کردند. شیفت دخترانه مدرسه پورحنیفه سال‌هاست که ‏مشتری پروپاقرصی ندارد. پدرها دخترها را به زور یا دلخواه شوهر می‌دهند».

رفتارها و عادت‌های مردم این روستا ناشی از یک ساختار اجتماعی قدرتمند است که به مردانش حکم می‌کند اما حالا دختران که زودتر از پسران به سن بلوغ می‌رسند، در برابر خواست پدران طغیان می‌کنند تا بلکه شرایط را تغییر دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • راجوخان هندی

      واقعا جای تاسف و تامل داره.......

      پاسخ ها

      • دونالد ترامپ

        اين خونواده ها حتما اصولگرا هستن

    • ⓜⓞⓢⓐⓕⓔⓡ

      بابا ول کنید این اخبار رومینا رو هرجا رو که نگاه میکنم اخبار رومیناست خسته شدیم دیگه
      اون روستا هم از ریشه خرابه
      دخترانی که حد و مرز خودشون رو نمیشناسن و پا روی عفت خود و آبروی خانواده میزارن و فرار میکنن ایا به نظرتون باید چکارشون بکنن؟؟
      بی آبرویی و بی عفتی ننگی است که تا چند نسل متوالی نُقل مجالس و حرف و حدیث مردم میشه و ابرو و حیثیت یک خانواده رو از بین میبره ...

      فقط با غیرت ها و ناموس پرستان میدونن که من چی میگم ...

      پاسخ ها

      • مهدی

        به این میگن فقر فرهنگی عزیزم.
        و خیلی دردناکه

      • مهدی

        درودبرشرفت .اینجانه اروپا نه آمریکاست بیبندباری تاکی وقتی پدرحرف از حیاوعفت میزند انگ سختگیری وبددلی میزنن وقتی که حجب وحیا برود دخترها بیحیابشوند یا فرار میکنندیا..... مردم مامسلمان هستیم از خواب بیدارشویم فرهنگ بی بندوباری چهبرسرمان اورده

      • جعفر بی پول

        شیطان دست از مرده برداشت اما شما نه

      • بدون نام

        متاسفم برای فقر فرهنگیی ک داری
        هر ادمی دنیارو از دوربین خودش میبینه و متاسفانه دوربین توخیلی محدوده

      • علی

        به این میگند جهالت به این میگند گچ فهمی نه ناموس پرستی

      • ⓜⓞⓢⓐⓕⓔⓡ

        کاربر ۱۰َ:۱۹
        داداش چرا فکر میکنی فقط شما درست میگی ؟؟

        متاسفانه این روزها بی غیرتی مُد شده طرف
        ناموسش هرکاری بکنه عین خیالش نیست
        یه زمانی یه نگاه چپ به زن یا خواهر طرف مینداختی شکمت رو سُفره میکرد
        اما الان چی اکثر مردهای ما عین خیالشون هم نیست و اسم اینو میزارن فرهنگ . هه

        برای همینه که این شده اوضاع مملکت ما
        زن یعنی شرف خانواده یعنی ناموس یک کشور ...

    • بدون نام

      همه جاهمین طوره
      دختران زودبه بلوغ می رسند ودنبال جنس مخالف میروند ولی این دلیل بر اینکه شوهر میخواهندنمیشه

    • بدون نام

      با همین حرفها، فرهنگ اصیل ایرانی واسلامی را واصالت خانواده را ازبین میبرید همه مردان روستا این گونه که نبودند از میان صدها خانواده چند مرد سختگیر بوده آنهم برای حفظ خانواده ولی راه انتخابی کاملا علط که از این جزء به کل تعمیم دادن انصاف نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین

    • وحید

      خیلی‌ اتفاقای‌ بدی‌ توی‌ این‌ کشور‌ میفته‌ ک‌ پیدا‌ نیست،واسه‌ همینه‌ حال‌ عمومیمون‌ اصلا‌ خوب‌ نیست،خدایا‌ خودت‌ کمکمون‌ کن‌ جز‌ تو‌ پناهی‌ نیست.خدا‌ ب‌ مادر‌ رومینا‌ هم‌ صبر‌ بده‌ بخاطر‌ اون‌ مصیبت،

    • محمد

      بسه دیگه شورشو درآوردید
      آخه خبرگزاریِ درباری! بیا از درد توده مردم حرف بزن. نه وقایعی که هر از گاهی ممکنه تو هر نقطه این عالم اتفاق بیفته. یه روز رومینا یه روز جرج فلوید (عمو جانی). هموطن! اعم از ژورنالیست یا صنفی که هستی، بیا شرف داشته باش.

    • فرهاد

      ما در جایگاه پدر رومینا نبودیم بنابراین قضاوت درمورد درستی یا نادرستی کار پدر رومینا خیلی سخته

      پاسخ ها

      • علی

        آقای فرهاد یعنی فهم اینکه سر یه بچه ۱۳
        ساله را در خواب با داس ببرند برا شما اینقدر سخته من فقط برا تو و امثال تو متاسفم

    • پیام

      مغزهای زنگ زده داریم

    • بدون نام

      برترین ها رومینا و ول کن خاشقچی شد خواهشا دیگه از رومینا نزار مطلب خستمون کردی

    • فرهاد

      این مردک به خاطر اینکه ابرویش در روستا رفته به این کار احمقانه دست زد خوب حالا چی فکر نمیکنه که در تمام ایران دیگه ابرویی براش باقی نمونده البته اگه فکر میکرد کارش به اینجا ختم نمیشد

      پاسخ ها

      • ازر ارومچی

        من میگم پرونده ای هم برای سارای بازکنند شاید پدرش او رادر اب خفه کرده همون سارای که براش اهنگ حزین اپاردی سیللر سارانی رامیخوانند

    • بدون نام

      این مرد ۳۰ساله که ابرو کسی میبرد باید ادب بشه خانواده دختر گناهی ندارند

    • مهدی

      این ساختاراجتماعی که در گزارش بهش اشاره شده خودش کم کاری و نشان دهنده اینه که هیچ برنامه یی نداشته برای این پدیده و اینکه اعلام نشد به خانواده یا طنابی یافت نشد"!یعنی نپرداختن و رهاکردن موضوع ، دلیل نمیشه چون با سن کم وارد ارتباط نامتعارف شود یعنی شوهر میخواهد؟!متولیان این روستا ها بیشتر براشون مسکوت کردن و بقول خودمونی چال کردن موضوع بودن وهستند !!!؟ مگه اخرین راه کار شوهر دادن یا کشتن هست!؟ این خبر بیشتر لوث داره میشه وادامه پیدا نکنه بهتره یا برای این دختران روستا کلاسهای ویژه بزارند و والدین رو هم تلاش کنند سطح فکر و درست تصمیم گرفتن را اموزش دهند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج