۱۰۰۳۳۱۸
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

راهکار‌های فیفا برای حل بحران مالی باشگاه‌ها

تعطیلی مسابقات فوتبال در کشورهای مختلف باعث شده تا باشگاه‌ها به‌شدت از لحاظ مالی به مشکل خورده و حتی در برخی موارد در پرداخت دستمزدهای بازیکنان نیز دچار دردسر شوند.

فرهیختگان: تعطیلی مسابقات فوتبال در کشورهای مختلف باعث شده تا باشگاه‌ها به‌شدت از لحاظ مالی به مشکل خورده و حتی در برخی موارد در پرداخت دستمزدهای بازیکنان نیز دچار دردسر شوند. در همان اوایل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مسابقات، باشگاه‌ها به‌دنبال راضی کردن بازیکنان خود برای کاهش دستمزدها بودند و بسیاری از تیم‌های بزرگ موفق شدند تا برای کاهش حقوق‌ها به توافقاتی برسند.

در ابتدا به‌نظر نمی‌رسید این بحران تا این حد جدی و فراگیر باشد و حالا برخی تیم‌ها دوباره درحال رایزنی برای کم کردن دستمزد بازیکنان خود هستند. این بحران مالی تاثیر زیادی روی پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی که به‌زودی آغاز می‌شود، هم خواهد داشت و به‌نظر می‌رسد کمتر باشگاهی می‌تواند همانند قبل خریدهای گرانقیمت و نجومی انجام دهد و باید منتظر کاهش قیمت بازیکنان در بازار نقل‌وانتقالات باشیم.

اصلاح قوانین

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا معتقد است کاهش دستمزدهای بازیکنان لازمه ادامه حیات باشگاه‌های فوتبال است و برای کمتر شدن فشاری که روی تیم‌ها وجود دارد و عبور از بحران کنونی باید این اتفاق رخ دهد. لغو مسابقات موجب شده تا تیم‌ها در بخش حق‌پخش بازی‌ها و همچنین درآمدهایی که در روز بازی دارند با مشکلاتی روبه‌رو شوند و اگرچه در بیشتر لیگ‌ها قرار است به‌زودی مسابقات پیگیری شود اما انجام بازی پشت درهای بسته و بدون حضور تماشاگر باعث می‌شود تا حداقل در این بخش تا پایان فصل هیچ پولی به حساب باشگاه‌ها واریز نشود. کمپانی‌های دارای حق‌پخش هم با توجه به تعویق سه ماهه مسابقات، بخشی از مبلغ قرارداد خود را کم کرده و در این بخش نیز باشگاه‌ها با مشکل مواجه شده‌اند.

رئیس فیفا به تازگی جلسه‌ای را با اعضای کنفدراسیون‌های مختلف برگزار کرده تا نظر مثبت آنها را برای انجام اصلاحاتی در قوانین مربوط به مسائل مالی در فوتبال جلب کند. اینفانتینو در این باره می‌گوید: «در زمینه مسائل مالی پیشنهادهای جالبی در هفته‌های اخیر دریافت کرده‌ایم که مشغول بررسی آنها هستیم. از کاهش دستمزدهای بازیکنان تا کم شدن مبلغ قرارداد بازیکنان جدید و همچنین مکانیسم‌های جدید مالیاتی. همچنین درباره بحث تعهدات مالی دولت‌ها به فیفا برای کمک به صندوق ذخیره‌ای که می‌تواند در چنین شرایطی به کار آمده و مشکلات بسیاری را حل کند.

فیفا درحال حاضر مشغول بررسی پروژه‌ها و برنامه‌های جدیدی در این زمینه است و تلاش می‌کنیم تا شرایط بهتری را برای فوتبال فراهم کنیم و از بحران کنونی خارج شویم. باید به دقت درباره این پروژه‌ها و ایده‌ها بحث و بررسی صورت بگیرد تا در بهترین شرایط آنها را اجرایی کنیم. در کنار این موارد باید درنظر داشت که بحث سلامت افراد نیز موضوعی بسیار جدی است که باید آن را هم درنظر داشته باشیم و در چنین روزهای سختی در کنار هم بمانیم.»

بحث دیگری که در سال‌های اخیر وجود داشته و باعث اعتراض بازیکنان شده است، تعداد زیاد مسابقات فوتبال در طول یک فصل است که باعث شده تا آنها دچار خستگی شوند و احتمال مصدومیت‌شان نیز بالاتر برود. اینفانتینو در این زمینه هم قول داده تا با همکاری کنفدراسیون‌های مختلف بازنگری‌هایی در زمینه تعداد مسابقات انجام شود و در صورت امکان تعداد بازی‌ها کاهش یابد.

از سوی دیگر مدیران باشگاه‌ها، فیفا را مسئول زیاده‌خواهی بازیکنان دانسته و معتقدند قوانین این نهاد باعث شده تا قیمت بازیکنان در سال‌های اخیر افزایش بیش از حدی داشته باشد و بسیاری از تیم‌ها در این زمینه با مشکل روبه‌رو شده‌اند. در شرایط فعلی باید منتظر ماند تا همه چیز به حالت عادی برگردد تا درخواست‌هایی برای منصفانه‌تر شدن قیمت بازیکنان و توزیع عادلانه درآمدها بین باشگاه‌ها صورت گیرد.

دستمزدهای بازیکنان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های باشگاه‌ها هستند و حتی باعث شده برخی تیم‌ها برای جبران کمبودهای مالی خود به سراغ گرفتن وام‌های طولانی‌مدت از بانک‌ها بروند. به تازگی تاتنهام از یک بانک انگلیسی مبلغ ۱۷۵ میلیون پوند وام گرفته تا بتواند جای خالی درآمدهایش را از بلیت فروشی و درآمدهای جانبی خود جبران کند، اما مسلما تیم‌های کوچک‌تر و کم‌نام‌ونشان چنین فرصت‌هایی برای عبور از بحران نخواهند داشت و حتی ممکن است با ورشکستگی روبه‌رو شوند.

رویه مشابه

لیگ‌های مهم اروپایی برنامه‌ریزی خود را برای ادامه دیدارهای فصل انجام داده‌اند و عده‌ای معتقدند آنها برای منافع مالی خود حاضرند بر سر جان انسان‌ها معامله کنند و در چنین شرایطی که هنوز خطر کرونا برطرف نشده نباید به فکر پیگیری مسابقات فوتبال بود. اینفانتینو درباره شروع دوباره مسابقات فوتبال می‌گوید: «به نظر من از سرگیری مسابقات یک اولویت بود و در کنار آن باید به فکر دیگر بازی‌ها ازجمله فوتبال بانوان، مسابقات ملی، لیگ‌های داخلی دسته‌های پایین‌تر و حتی رده‌های جوانان باشیم و نشان دهیم که در فوتبال وحدت‌رویه داریم.»

در انگلیس بالاخره پس از جلسات متعدد و طولانی، برنامه ادامه فصل مشخص شد و تیم‌ها پس از شروع تمرینات، برای انجام دیدارهای دوستانه و در ادامه برگزاری لیگ آماده می‌شوند. در این هفته ۱۱۹۵ مورد تست کرونا از بازیکنان و مربیان تیم‌های مختلف گرفته شد که هیچ مورد مثبتی از کرونا در بین آنها دیده نشده و به‌نظر می‌رسد تیم‌ها کاملا آماده پیگیری بازیکنان هستند.

شروع لیگ می‌تواند تا حد زیادی از ضرر بیشتر باشگاه‌ها جلوگیری کند، اما مسلما تا چند سال آینده روی تراز مالی آنها تاثیرگذار خواهد بود و مدت‌ها طول می‌کشد تا آنها بتوانند شرایط کنونی را پشت سر گذاشته و به اوضاع قبل از کرونا برگردند. در روزهای اخیر باشگاه‌ها دوباره مشغول انجام مذاکراتی با بازیکنان هستند تا درصورت امکان تخفیف دوباره‌ای از آنها گرفته و دستمزدهایشان را باز هم کاهش دهند.

در آلمان، بایرن مونیخ توانسته با بازیکنانش به توافق برسد. آنها در ابتدای بحران کرونا ۲۰ درصد از حقوق بازیکنان خود را کاهش دادند و حالا دوباره اعلام شده که بازیکنان تیم صدرنشین بوندس‌لیگا قبول کرده‌اند که تا پایان فصل دریافتی کمتری نسبت به آنچه در قرارداد آنها آمده داشته باشند تا باشگاه بتواند شرایط مالی خود را به ثبات برساند. هربرت هاینر، رئیس باشگاه در این باره می‌گوید: «بسیار خوشحالم که بازیکنان شرایط باشگاه را درک کرده و برای کمک به تیم خود حاضر شدند دستمزد خود را دوباره کاهش دهند. به این ترتیب آنها قسمتی از پولی که قرار بود تا انتهای فصل بگیرند را دریافت نخواهند کرد.»

این اوضاع حتی در قیمت بازیکنان نیز تاثیر گذاشته و از سوی دیگر باشگاه‌های بزرگ نیز نمی‌توانند بازیکنانی که مدنظرشان بوده را خریداری کنند. لیورپول، رئال مادرید و بارسلونا ازجمله باشگاه‌هایی هستند که برنامه‌های زیادی برای خرید ستاره‌ها در تابستان داشتند. بازیکنانی نظیر نیمار، امباپه، تیمو ورنر و لئوتارو مارتینز از پربحث‌ترین نفراتی بودند که در ماه‌های اخیر بحث جابه‌جایی آنها مطرح بوده اما حالا شاید حداقل یک فصل دیگر در باشگاه‌های خود ماندنی شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج