۱۰۰۴۱۶۷
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

قرار نیست به این بلژیکی حریص ببازیم!

دوشنبه شب مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون در گفت و گویی مفصل و جنجالی با محمدحسین میثاقی مجری فوتبال برتر درباره قرارداد مارک ویلموتس صحبت کرد.

ورزش سه: دوشنبه شب مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون در گفت و گویی مفصل و جنجالی با محمدحسین میثاقی مجری فوتبال برتر درباره قرارداد مارک ویلموتس صحبت کرد. بخش مهمی از مجادله تاج و میثاقی که در نهایت به یک درگیری جدی کلامی رسید به ماده ۵ قرارداد و البته بند یک این ماده در قرارداد ویلموتس برمی گشت. در این بند از ماده ۵ با سرفصل فسخ قرارداد آمده است:" درصورتی که سرمربی با دلیل موجه و قابل قبول براساس قوانین فیفا و CAS اقدام به فسخ قرارداد نماید و بتواند این موضوع را ثابت کند حقوق سه ماه به او تعلق خواهد گرفت( یا یک مبلغ مشخص).

اما نکته کلیدی این بند همان پرانتزی است که در پایان بند آمده است که اصطلاح انگلیسی اش CERTAIN FEE و یا همان مبلغ مشخص است. مهدی تاج این مبلغ مشخص را مسایلی چون فاکتورها و هزینه هایی می داند که ممکن است طرف دیگر قرارداد ارائه می کند اما میثاقی و مخالفان این حرف تاج معتقدند که CERTAIN FEE همان قسمت دردسرساز قرارداد است که شانس گرفتن خسارت را به ویلموتس می دهد.

علی خطیرکارشناس حقوق ورزشی از فیفا و معاون اجرایی سابق دبیرکل فدراسیون فوتبال در تحلیل این بند جنجالی گفت:" بحث اصلی در مورد بند قراردادی است که فدراسیون برای خسارت و سه ماه حقوق نوشته است. به نظر من CERTAIN FEE (مبلغ مشخص) برای فیفا قابل قبول نیست چون به صورت واضح نوشته نشده است." مثلا آقای ویلموتس نمی تواند بگوید من ده میلیون یورو سرتن فی می خواهم و چنین چیزی نمی تواند از نظر قاضی قابل قبول باشد.

بند 1 قابل قبول است؟

در این بند قسمت اول را در نظر می گیریم؛ اگر سرمربی با دلیل موجه فسخ کند فدراسیون باید سه ماه خسارت یا یک مبلغ مشخص ( که مشخص نشده) بدهد. از منظر حقوقى این بند یک بند خسارت مشخص (Liquidated Damage Clause) است و چنین بندى در یک قرارداد باید بطور واضح و شفاف نوشته شود ؛ تنها نگرانى بنده این است که این بند شک و شبهه دارد و شفافیت لازم را ندارد مثلا نوشته شده سرتین فى، و یا ننوشته این سه ماه حقوق بابت خسارت است و اینکه چه کسى به ویلموتس خسارت میدهد که شاید همین شک و شبه ها قاضی پرونده را مجبور کند تا این بند را قبول نکند و بگوید این بند واضح نیست.

اگر قاضى پرونده این بند را بعنوان بند خسارت قبول نکند و اگر قرار به پرداخت خسارت باشد، قاضى پرونده ماده ۱۷ قوانین نقل و انتقالات فیفا و رأى هاى وحدت رویه در این زمینه را مدنظر قرار مى دهد."

بندها منطقی هستند؟

در ماده ۵ دو بند اول و دوم خیلی مورد بحث واقع شدند. اینکه اگر ویلموتس فسخ قانونی کند سه ماه حقوق به او تعلق می گیرد(یا مبلغ مشخص) و در بند دوم اگر فدراسیون فوتبال به دلایل قانونی فسخ کند بازهم باید سه ماه خسارت به ویلموتس بدهد. یعنی ویلموتس در هر شرایطی چه فدراسیون و چه خودش فسخ قانونی کنند می تواند سه ماه حقوقش را بگیرد. علی خطیر در این رابطه گفت:" بند اول با فرض اینکه به صورت شفاف و واضح نوشته شده که اگر سرمربی با دلایل قانونی فسخ کند( بطور مثال فدراسیون نتوانسته چند ماه حقوق سر مربى را پرداخت نماید) سه ماه حقوقش را بعنوان خسارت دریافت می نماید با فرض اینکه سرتن فی در آن نیست این بند خوبی می تواند باشد. اما ای کاش این بند بطور واضح نوشته میشد تا احتمال نادیده گرفتن شدن این بند از طرف قاضى به صفر میرسید.

او افزود:" اما بند ۲ می گوید اگر فدراسیون فوتبال قراردادش را به دلایل موجه فسخ کند بازهم باید سه ماه حقوق به ویلموتس بدهد. این بند مشکل حقوقى ندارد اما منطقی نیست. وقتی فدراسیون فوتبال با دلایل قانونی و موجه فسخ می کند باید خسارت بگیرد. مثلا سرمربی می آید قرارداد می بندد و به بندهای قراردادش پایبند نیست و شرایطی را به وجود می آورد که فدراسیون را مجبور به فسخ یکطرفه قرارداد می کند، مثلا تصور کنید ویلموتس قرارداد را امضا کر و فردایش حاضر نشد سرتمرین حضور پیدا کند یا در مسابقات روی نیمکت بنشیند یا غیبت غیرموجه به مدت دو ماه داشته باشد ، در این شرایط فدراسیون فوتبال میتواند با دلیل موجه قراداد را فسخ نماید اما نکته جالب این است که فدراسیون به واسطه این بند باید سه ماه حقوق به آقاى ویلموتس خسارت بدهد در حالی که ویلموتس باید این خسارت را به فدراسیون پرداخت می کرد. "

خطیر در بخش دیگری از صحبت هایش به این حرف تاج اشاره کرد که گفت فدراسیون یا باشگاه نمی تواند فسخ کند و تنها می توانند اخراج کنند. خطیر در این رابطه هم گفت:"آقای تاج گفت نمی تواند فدراسیون فسخ کند اما این موضوع درست نیست و هردوطرف چه باشگاه و فدراسیون و چه مربی و بازیکن این حق را دارند در صورت تخطی طرف مقابل از قرارداد آن را فسخ کنند."

احتمالات و دفاعیات

معاون ورزشی سابق باشگاه استقلال در ادامه از سه سناریو محتمل صحبت کرد که می تواند روند دفاعیات وکلای فدراسیون فوتبال را در این پرونده تشکیل بدهند:" سه سناریو اینجا محتمل است:

دفاع اول: سناریو اول که وکلای فدرسیون روی آن دست گذاشته اند این است که ویلموتس قراردادش را در تاریخ اول نوامبر و به دلیل موجه فسخ کرده است(عدم دریافت ۵ ماه حقوق) ، فدراسیون یک هفته بعد دو میلیون یورو به ویلموتس می دهد و او برای بازی با عراق برمی گردد و روی نیمکت تیم ملی می نشیند. در اینجا سناریویی که مطرح است که فرض بگیریم اگر ویلموتس در بازی با عراق نمی آمد اتفاقی که می افتد قراردادش را فسخ کرده و بند قرارداد سه ماهه فعال می شود. اگر قاضی این بند را بپذیرد آن وقت باید سه ماه به ویلموتس خسارت بدهد. اتفاقی که افتاده این است که فدراسیون پول داده و ویلموتس برگشته است. دفاع وکیل های فدراسیون فوتبال این است که درست است که ویلموتس در تاریخ اول نوامبر فسخ کرده اما حضورش در بازی با عراق بعد از گرفتن پول عملا می تواند به نشانه پس گرفتن فسخ باشد. در واقع او با برگشت دوباره به کار عملا فسخ قرارداد خود را بصورت غیر مستقیم پس گرفته و این دفاع اول وکلای فدراسیون فوتبال است.

او در ادامه گفت:" وکلای فدراسیون فوتبال در دفاع خود این ادعا را دارند که وقتی ویلموتس برگشته یعنی فسخ را پس گرفته و یک ماه بعد به فیفا شکایت و ادعای خسارت کرده است. فدراسیون روی این موضوع دست می گذارد که شکایت به فیفا یعنی فسخ قرارداد و این فسخ ویلموتس موجه نیست در حالیکه ایشان همه طلب خود را دریافت کرده بود و دوباره به کار بزگسته برد و حالا او باید به فدراسیون به خاطر فیه غیر موجه خسارت بدهد. این اولین مرحله دفاعی وکلای فدراسیون در این پرونده است. درواقع فسخ ویلموتس در اول نوامبر موجه بود چون چند ماه حقوق نگرفته بود اما فسخ ویلموتس در ۲۵ ژانویه ( به واسطه شکایت به فیفا) غیرموجه محسوب می شود و وکلای فدراسیون برهمین اساس از او ادعای خسارت کرده اند."

دفاع دوم: اگر فیفا سناریو اول را نپذیرد و همچنان فسخ ویلموتس در یک نوامبر را مدنظر قرار بدهد دفاع فدراسیون این است که در صورت پذیرش فسخ ویلموتس بند سه ماه خسارت فعال شده و در نهایت فدراسیون فوتبال سه ماه حقوق به ویلموتس بدهد.

دفاع سوم:اگر فیفا فسخ ویلموتس را قبول وقاضی پرونده بند فسخ سه ماهه که در مورد آن بحث شده است را نپذیرد آن وقت خسارتی که به ویلموتس تعلق می گیرد طبق ماده ۱۷ قانون نقل و انتقالات فیفا و رأى هاى وحدت رویه فیفا و دادگاه عالى ورزش است. ماده ۱۷ اختلاف باقیمانده قرارداد را به عنوان مبنای خسارت در نظر می گیرد. ویلموتس قرارداد سه سال و نیمه داشته ،۷میلیون و ٨٥٠ هزاریورو قرارداد داشته ، ۲ میلیون گرفته و حدود ۶ میلیون باقیمانده مدنظر قرار می گیرد. در دفاع سوم طبق مواد ۱۶۰ و ۱۶۳ کد الزام سوئیس ( Swiss code of obligation ) قاضی پرونده این حق را دارد وقتی ببیند خسارت و جریمه خیلی زیاد است و تناسب با خطایی که از سمت فدراسیون رخ داده ندارد می تواند این خسارت را کم کند. این سومین دفاع وکلای فدراسیون فوتبال است که که می گوید ۶ میلیون یورو باقیمانده سنگین است و این خسارت باید کم شود که احتمالا ٩ ماه حقوق بعنوان خسارت در نظر گرفته شود.

متمم های دفاعی

خطیر در بخش تکمیلی این سناریوهای دفاعی گفت:" یک دفاع دیگر هم در ادامه دفاع اول وجود دارد. فدراسیون فوتبال گفته است ویلموتس برگشته و به نوعی قراردادش را پذیرفته و فسخ را پس گرفته است. من تصورم این است که قاضی پرونده شاید این مساله را مدنظر قرار بدهد که بعد از بازی ایران وعراق فدراسیون فوتبال نخواست که ویلموتس برگردد و از طرفى ویلموتس هم خیلی مایل به ادامه همکارى با فدراسیون فوتبال نبوده در واقع دو طرف تمایلی به همکاری با یکدیگر نداشتند. هرچند روی کاغذ فسخ نکردند اما رفتارهاى دوطرف نشان میدهد که دو طرف تمایلی به ادامه همکاری نداشته اند. تصور خود من این است که قاضی این موضوع را مدنظر قرار دهد و رفتارهاى دو طرف را بعنوان فسخ دوجانبه تلقى نماید و در نهایت خسارتی به هیچکدام از طرفین تعلق نمی گیرد. من فکر می کنم این محتمل ترین اتفاق باشد یعنی فسخ دوجانبه."

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهرزاد

      جناب خطیربه این نظریه که چون برگشته فسخ منتفی است،درست میفرماییددردعاوی مالی وقتی طرف قسط معوق رامیگیرد یعنی تمکین کرده .اگرپول نمیگرفت وبرای بازی عراق نمی آمدبحث عدم پرداخت حقوق وحق فسخ بود ولی وقتی تمکین ازقردا دکرده نبایدفسخ مقدم لحاظ شودواگردادگاه بدوی چنین رای دهددرتجدیدنظرقابل استناد است .مثل شرایط محکومیت های مالی که اگرطرفین بعدازحکم توافق کنندوبازبه حکم رجوع کنندیکطرفه به استناد تمکین به رای ادعای جدیدی نمی‌توانند طرح کنندمثل خسارت تاخیر اعتبارامرمختومه اس.

    • معمولی

      در بهترین شرایط، ویلموتس مقصر هست که بازهم باید 3ماه حقوقش طبق قرارداد پرداخت بشه، چون در قرارداد نوشتن که اگر مربی دلش خاست دیگه نیاد تحت هر شرایطی میتونه 3ماه حقوق اضافه بگیره، خوشبحالش که همچین فدراسیون گاگولی گیر آورده، من اگه بجاش بودم فردای قرارداد میرفتم خونه ام و تقاضای دریافت اون 3ماه حقوقو میکردم، بدون دردسر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج