جاباما
۱۰۰۴۱۶۸
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

هول شدیم، رنار از دستمان پرید!

زوایای قرارداد مارک ویلموتس و نحوه معرفی او به فدراسیون فوتبال در روزهای اخیر حاشیه ساز شد در حالی که تیم ملی باید در ماه های پیش رو برای صعود به جام جهانی به مبارزات خود ادامه دهد.

ورزش سه: برای واکاوی بیشتر این قرارداد و حاشیه های آن دقایقی با عباس ترابیان گفتگو کردیم. کسی که مامور عقد قرارداد با کارلوس کی روش بود و اینبار در حالی که با هروه رنار در حال مذاکره بود فدراسیون فوتبال با یک رفتار عجیب و البته چرخشی با مارک ویلموتس قرارداد بست. این گفتگو را می خوانید:

*مارک ویلموتس بازیکن بزرگ تری به نسبت کارلوس کی روش بوده اما در مربیگری به اندازه کارلوس کی روش دارای نام و اعتبار نیست. چطور شد با او گران تر قرارداد بستیم؟

شما بهتر از من می دانید شرایط اقتصادی دائم در حال تغییر است و افزایش قیمت ها را در همه جای دنیا شاهد هستیم و شاید در ایران شیب افزایش قیمت ها بیشتر باشد. ما در سال ۲۰۱۱ با کارلوس کی روش ۱.۴ قرارداد بستیم در صورتی که اینبار اگر می خواستیم قرارداد او را تمدید کنیم باید بیشتر هزینه می کردیم. کارلوس کی روش از جمع ما جدا شد و با کلمبیا ۳ میلیون دلار قرارداد بست.

ما الان می شنویم روس ها در تلاش برای فروش سردار آزمون به قیمت ۳۰ میلیون دلار هستند در حالی که شاید چند سال پیش برای او ۱ میلیون دلار هم نمی دادند. شرایط مدام تغییر می کند و به نظر من مبلغ قرارداد مارک ویلموتس افسانه ای نبوده است.

*در زمان حضور شما در فدراسیون فوتبال کارلوس کی روش چگونه انتخاب شد؟

نه. ما کمیته فنی داشتیم. دراین کمیته من بودم و آقای کفاشیان. هم چنین آقای محصص و هومن افاضلی. گاهی هم دبیر کل به جلسات ما می آمد. در مورد گزینه های مختلفی بحث می کردیم و در نهایت به این جمع بندی رسیدیم بهترین گزینه برای تیم ملی کارلوس کی روش است. به جز کارلوس کی روش - اریکسون هم گزینه ما بود. هنوز کپی پاسپورت او دست من است. قرار بود برای او ویزا بگیریم.

به طور مثال اریکسون را آقای محصص پیشنهاد داد. یک مربی صرب هم بود. اریکسون اگر اشتباه نکنم ۳ میلیون دلار از ما می خواست. قیمتش بالا بود. در نهایت کارلوس کی روش را انتخاب کردیم. بعد از سوی کفاشیان مامور شدم با او مذاکره کنم. من تنها بودم اما ریز به ریز مذاکرات را به آقای کفاشیان انتقال می دادم. مذاکرات ما ۷ ماه طول کشید. در چهار نقطه مختلف دنیا با کارلوس کی روش مذاکره کردم. در فرانکفورت - آفریقای جنوبی - قطر و در نهایت هم پرتغال.

*خیلی ها معتقد بودند که قرارداد کارلوس کی روش هم دارای اشکالاتی بود!

نه اتفاقا. همه مسایل در قرارداد کارلوس کی روش پیش بینی شده بود. ما در کمیته فنی یک جدول داشتیم. یعنی یک جدولی برای خود درست کرده بودیم. من این جدول را بعدا به شما می دهم که منتشر کنید. همه نکات مربی مورد بررسی قرار می گرفت. ما با کمیته حقوقی هم مشورت می کردیم. به نظر من قراردادی که با کارلوس کی روش امضاء کردیم بهترین قرارداد بود و همه چیز در آن پیش بینی شده بود. تا جایی که شما نمی توانید به نکته ای اشاره کنید که در قرارداد او نبوده باشد.

نمونه اش یک موبایل ما برای او خریدیم که نمی دانم خراب شد یا آن را دزدیدند. بعد پیش ما آمد که یک موبایل دیگر برای او بخریم که به او گفتم در قراردادی که بسته شده فدراسیون فوتبال متعهد شده تنها یک بار برای شما گوشی همراه تهیه کند و باید برای خرید گوشی جدید خودتان هزینه کنید. اما بدون تعارف می گویم در گذر زمان این قرارداد اصلا به خوبی پیاده نشد و کارلوس کی روش سوار بر قرارداد شد.

با گذشت زمان و یواش و یواش و با ملاقات هایی که با او صورت گرفت، متوجه شد که می تواند استفاده هایی نیز از موقعیت خود داشته باشد. فدراسیون فوتبال در اجرای قرارداد خوب عمل نکرد اما یقین بدانید قراردادی که با کارلوس کی روش بسته شد بهترین قرارداد بود. اواخر از ۱۷ - ۱۸ دستیار کارلوس کی روش نزدیک به یازده نفر خارجی بودند. یعنی اندازه یک تیم فوتبال! حتی روابط عمومی هم از خارج از کشور می آورد! این اصلا اتفاق خوبی نبود.

*بگذریم. اگر کمیته فنی زمان علی کفاشیان سر کار بود مارک ویلموتس را تایید می کرد؟

شاید شما باورتان نشود ما در گزینش مربی حتی مدارک سلامتی او را هم چک می کردیم. نمونه اش در مورد کارلوس کی روش متوجه شده بودیم او زمانی که در تیم ملی پرتغال بود با مامور وادا درگیر شده بود. ظاهرا آنها وارد اردوی تیم شده بودند که تست بگیرند و کارلوس کی روش با آنها درگیر می شود. خب سوال کردیم و متوجه شدیم این پرونده در نهایت برای او دردسر ساز نخواهد شد و می تواند در تیم ملی فوتبال ایران کار کند. ما اگر بر سر کار بودیم حتما همه موارد را بررسی می کردیم.

مارک ویلموتس در ساحل عاج کمتر از یک سال بوده و موفق هم نبوده. در جاهای دیگر هم مربیگری کرد و درخشان نبود. از سویی تیم ملی بلژیک زمانی متحول شد که مارتینر تیم را بخدمت گرفت و در جام جهانی سوم شد. این کارنامه نشان می داد او ضعف هایی داشت و شاید از کمیته فنی برای حضور در اردوی تیم ملی فوتبال ایران نمره قبولی نمی گرفت. همان طور که گفتم ما یک جدول داشتیم که در این جدول به هر یک از مربیان نمره می دادیم و آنها را به هم مقایسه می کردیم. من فکر می کنم فدراسیون فوتبال تحت فشار مارک ویلموتس را انتخاب کرد و اگر تحت فشار نبود مربی بهتری برای تیم ملی انتخاب می شد.

*چطور است شما برای مذاکره با هروه رنار به سنگال سفر کردی اما اصلا در جریان مذاکره با مارک ویلموتس نبودی و در نهایت هم هیچ دخل و تصرفی در قرارداد این مربی نداشتی!

خب این تصمیم فدراسیون فوتبال بود. بله من به سنگال رفتم و با این مربی مذاکره کردم. او خیلی به حضور در تیم ملی فوتبال ایران علاقمند بود. با هم به توافق رسیدیم. اما مشکل همراهی تیم ملی مراکش در جام ملت های آفریقای جنوبی بود و به همین بهانه یکی از فیفا دی ها را از دست می دادیم و چون پیش تر یکی از فیفا دی ها را از دست داده بودیم فدراسیون فوتبال تلاش کرد به سرعت مربی را انتخاب کند.

*با رنار بر سر چه عددی به توافق رسیدید؟

عدد قراردادش را نمی توانم بگویم اما با دو دستیار خارجی اش برای ما کمتر از ۳ میلیون دلار آب می خورد. فدراسیون فوتبال تاکید داشت با او قرارداد امضاء کنم اما این امکان پذیر نبود و کارها باید در ایران انجام می شد. به تهران که آمدم متوجه شدم فدراسیون فوتبال به دنبال مربی دیگری است. من فکر می کنم ابهاماتی که در قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس وجود دارد به خاطر عجله ای بود که فدراسیون فوتبال در عقد قرارداد با این مربی داشت.

بخشی از این قرارداد آنطور که در برنامه فوتبال برتر گفته شد برای طرف خارجی دارای ابهام بوده و به همین بهانه شکایت کردند در حالی که ما قرارداد کارلوس کی روش را در مشورت با بخش حقوقی به گونه ای منعقد کرده بودیم که همه چیز در آن پیش بینی شده بود و حتی یک نکته مبهم هم برای دو طرف نداشت و همه چیز شفاف و روشن بود.

*جریان حضور بهروز زنجانی در فدراسیون فوتبال چیست؟ و اینکه در عقد قرارداد با مارک ویلموتس هم حضور داشته!

ایشان را می شناسم. او بیشتر به تیم ملی کمک کرد. به خاطر علاقه اش در کنار تیم ملی بود و نیازی به پول فوتبال نداشت و می توانم بگویم در برهه ای به تیم ملی کمک هم کرد. او در زمان کارلوس کی روش هم در کنار تیم ملی بود و با توجه به تشکیلاتی که داشت به تیم ملی کمک کرد. مثلا تلاش کرد لوپتگی را به فدراسیون فوتبال وصل کند.

*و خب معرفی مربی به تیم ملی از سوی انجمن فرهنگی ایران - هلند چهره خوشی نداشت!

ببینید من با هروه رنار مذاکره کردم. اما هیچ انجمنی این مربی را به من معرفی نکرد. گاها بعضی ها به منزله کمک گزینه ها را معرفی می کنند. در جلسات کمیته فنی هم این چنین است اما بررسی گزینه ها طبیعتا توسط فدراسیون فوتبال انجام می شود. به نظرم فدراسیون فوتبال کمی در عقد قرارداد با مارک ویلموتس هول شد و از سویی اگر سوابق این مربی به دقت بررسی می شد برای حضور در ایران نمره قبولی نمی گرفت.

*و حرف آخر؛ شما با مربیان متعددی مذاکره کردی. برانکو و... ایراد کار از کجا بود؟

من با برانکو کار کردم. مربی جنتلمنی بود. همین طور با کی روش. در خصوص کار فنی کی روش حرفی ندارم اما معقتدم قرارداد او به خوبی از سوی فدراسیون فوتبال پیاده نشد. پرونده مارک ویلموتس هم بسته شد. امیدوارم رای نهایی به سود ما باشد. البته زمان می برد تا همه چیز به دقت بررسی شود. امیدوارم با سعه صدر و مطالعه و سپردن کار به افراد کاردان دیگر مرتکب اشتباه نشویم. در خصوص عقد قرارداد حتما باید با افراد حقوقدان مشورت کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ص

      چرا تو کل دنیا تمام حق و حقوقها بدون هیچ مشگلی اعلام میشه ولی تو ایران جونشون درمیاد بگن؟
      چشمای ایرانیا رنگیِ یا مثلا خیلیییییی حالیشونِ ؟ اها ژن خوب

    • mohamad

      چون با کی روش راه دزدی نبود ولی با ویلموتس فراوان

    • بدون نام

      جناب عباس ترابیان،
      قیمت سردار فقط به خاطر این جریانای پول و اینا نیست عزیز من.
      سردار بازیش چند برابر بهتر شده.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج