جاباما
۱۰۰۴۲۵۰
۵۲۲۰
۵۲۲۰
پ

بریج دندان چیست؟ مزایا و قیمت آن

روش‌های متنوعی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته وجود دارد. بریج دندان یکی از اصلی‌ترین روش‌ها به حساب می‌آید. پیش از اقدام برای انجام آن بهتر است نسبت به آن آگاهی‌هایی داشته باشید، که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

برترین‌ها: داشتن دندان‌هایی زیبا و مرتب می‌تواند علاوه بر جنبه سلامت خود، تأثیرات بسیاری را نیز بر روی زیبایی، جذابیت و همین‌طور اعتماد به نفس فرد به جا بگذارد. در این میان، علم پزشکی و دندان‌پزشکی روش‌های بی‌شماری را برای رسیدن به این هدف به کار می‌گیرد که هر کدام با توجه به نیاز بیمار تشخیص داده شده و تجویز می‌گردند. در این میان بریج دندان نیز یکی از روش‌های معمول در زیبایی دندان‌هاست، روشی که دندان‌های شما را یکدست‌تر کرده و می‌تواند نبود برخی از آن‌ها را تا حدودی جبران کند. در این مطلب همراه ما باشید تا بریج دندان را به طور کامل بررسی کرده و با آن آَشنا شویم.

بریج دندان چیست؟ مزایا و قیمت آن

بریج دندان چیست؟

به طور کلی باید بگوییم که بریج دندان در زمانی استفاده می‌شود که فردی یکی از دندان‌هایش را به هر دلیلی از دست داده و جای خالی آن به طور کامل خودنمایی می‌کند. در چنین شرایطی بریج دندان به عنوان یک دندان مصنوعی که توسط دندان‌های کناری نگه داشته می‌شود می‌تواند جای خالی دندان ازدست‌رفته را پر کند.

استفاده از بریج تا زمانی که دندان‌های اطراف آن توان و قدرت نگه داشتن آن را داشته باشد می‌تواند در دهان باقی بماند. اما در صورتی که به هر دلیلی دندان‌های اطراف ناحیه خالی، ضعیف، شکسته و یا بدون استحکام باشند می‌توان از خیر بریج دندان گذشت و به سراغ روش‌های دیگری همچون ایمپلنت رفت تا با کمک آن فضای خالی دندان ازدست‌رفته پر شود.

بریج دندان چیست؟ مزایا و قیمت آن

انواع بریج دندان

به طور کلی بریج‌های دندان دارای انواع متفاوتی از روکش هستند. انتخاب روکش بریج دندان برای بیمارانی که مشکل دندان دارند بسیار متنوع است و می‌توان آن‌ها را با توجه به هزینه، نیاز‌های درمانی و همین‌طور خواسته زیبایی بیمار انتخاب کرد. در ادامه به معرفی برخی انواع روکش بریج دندان می‌پردازیم:

روکش بریج دندان سرامیکی

این نوع از روکش‌های بریج دندان دارای مواد نیمه شفافی به رنگ دندان است که برای مطابقت با دندان‌های اطراف و کناری مورداستفاده قرار می‌گیرد. معمولاً روکش بریج دندان سرامیکی برای بیمارانی که به دنبال داشتن دندان‌هایی زیبا، اما طبیعی هستند گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. با این حال باید اشاره کنیم که یکی از معایب این نوع روکش بریج دندان دوام و ماندگاری نسبتاً پایین آن است.

بریج دندان چیست؟ مزایا و قیمت آن

روکش بریج دندان سرامیکی با فلز

این نوع از روکش‌های بریج دندان از ترکیب پرسلاین و فلز ساخته شده است و به نسبت روکش‌های تمام سرامیکی از مقاومت به مراتب بیشتری برخوردار است. با وجودی که این نوع از روکش بریج دندان شباهت کمتری با دندان‌های طبیعی دارد، اما زیبایی آن‌ها از نمونه‌های فلزی به مراتب بیشتر است.

روکش بریج دندان استیل

این نوع از روکش‌های بریج دندان که با استیل ضد زنگ ساخته شده معمولاً موقت است و تا زمانی که روکش‌های دائمی فرد ساخته شوند مورداستفاده قرار می‌گیرد. روکش بریج دندان استیل ضد زنگ معمولاً از قبل ساخته می‌شد و به همین دلیل هم می‌توان آن‌ها را تنها در یک جلسه نیز در دهان جایگذاری کرد. لازم به ذکر است که دوام این نوع از روکش‌ها نیز بسیار زیاد است.

روکش بریج دندان تمام رزین

این نوع از روکش‌های بریج دندان از مواد کامپوزیت رزین ساخته می‌شوند می‌توانند در رنگ‌های مختلفی ساخته شوند. به همین دلیل نیز دست بیمار برای انتخاب رنگ آن‌ها باز خواهد بود. باید این را نیز اضافه کنیم که متأسفانه روکش بریج تمام رزین اسقامت بالایی ندارد و به همین دلیل نیز به شدت مستعد شکستن و فرسایش است.

روکش بریج دندان زیرکونیوم

این نوع از روکش‌های بریج دندان بسیار شبیه به ظاهر طبیعی دندان‌ها هستند و به نسبت روکش‌های پرسلین یا سرامیک از مقاومت بالاتری برخوردارند. معمولاً این نوع از روکش‌های بریج دندان نیز ظرف یک روز ساخته می‌شوند.

بریج دندان چیست؟ مزایا و قیمت آن

مراحل استفاده از بریج دندان

انجام فرآیند استفاده از بریج دندان با کمک بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد و به طور کلی نیز شامل دو مرحله می‌شود:

مرحله اول

قبل از هر چیز دندان شما برای قرارگیری روکش آماده می‌شود. در این فرآیند دندان با کمک یک دریل کوچک تمیز می‌شود تا روکش بریج دندان بتواند به خوبی برای روی آن قرار بگیرد. دندان‌پزشک به ایجاد هماهنگی میان اندازه و ظاهر دندان با روکش آن نیاز دارد و به همین دلیل هم از دندان‌های بیمار الگویی تهیه کرده و برای ساخت قالب به آزمایشگاه ارسال می‌کند در این مدت نیز روکش‌های موقتی به شما داده می‌شود تا روکش اصلی شما آماده گردد.

مرحله دوم

این مرحله بعد از آماده شدن روکش بریج دندان آغاز می‌شود. سطح دندان توسط اسید خراش می‌خورد تا برای قرارگیری روکش، سطح زبری ایجاد شود. با این کار روکش دندان بهتر و محکم‌تر خواهد چسبید. بعد از آن هم فرآیند چسباندن دندان توسط دندان‌پزشک صورت می‌گیرد و از بیمار نیز خواسته می‌شود تا با دقت در نگهداری از آن، طول عمر بیشتری را برای بریج دندان خود باقی بگذارد.

بریج دندان چیست؟ مزایا و قیمت آن

مزایای استفاده از بریج دندان

بریج دندان به نوبه خود مزایای بسیاری دارد که به همین دلیل نیز به عنوان یکی از بهترین انتخاب‌های بسیاری از افراد شناخته می‌شود. به طور کلی هزینه بریج دندان در مقایسه با روش‌های درمانی مشابه کمتر است. همین مسئله نیز باعث می‌شود که درصد بیشتری از افراد از این روش استفاده کنند. علاوه بر این در بسیاری از شرایط با دقت در نگهداری از بریج دندان می‌توان انتظار ماندگاری نسبتاً طولانی را از آن داشت.

از دیگر مزایای روش بریج دندان می‌توان به سرعت انجام آن نیز اشاره کرد. این روش برخلاف روش کاشت دندان که گاهی حتی چندین ماه هم زمان می‌برد با سرعت به مراتب بیشتری به انجام خواهد رسید. علاوه بر این باید بگوییم که بریج دندان می‌تواند از لحاظ فرم و رنگ، بسیار به دندان طبیعی شبیه باشد که البته چنانچه پیش از این نیز توضیح دادیم این مورد کاملاً به نوع روکش بریج دندان بستگی خواهد داشت.

مسئله دیگری که در رابطه با بریج دندان می‌توان اشاره کرد این است که غالباً دندان‌های طبیعی و پایه بریج می‌توانند در زیر روکش سالم بمانند و اگر اصول بهداشتی را رعایت کنید از پوسیدگی‌شان نیز جلوگیری خواهید کرد.

معایب استفاده از بریج دندان

یکی از معایب اصلی استفاده از بریج دندان این است که در این روش دندان‌های اطراف، با وجودی که سالم هستند باید مقداری تراشیده شوند تا بتوانند به عنوان پایه بریج آن را به خوبی نگه دارند. علاوه بر این در برخی از موارد مشاهده می‌شود که در استفاده از روش بریج دندان، روکش بریج به عصب‌ها آسیب زده و فرد بیمار به عصب‌کشی نیاز پیدا خواهد کرد.

علاوه بر این اگر برای استفاده از بریج دندان به پزشک متخصص و حرفه‌ای مراجعه نکنید ممکن است که به دلیل درست قرار نگرفتن روکش، بریج‌ها بعد از مدتی شل شده و بیفتند. به علاوه اینکه باید بگوییم در برخی از شرایطی که دندان‌پزشکان برای محکم‌تر شدن بریج از مواد خاصی استفاده می‌کنند، بعد از گذشت زمانی این مواد باعث رشد باکتری و در نتیجه پوسیده شدن دندان می‌شوند.

مراقبت‌های پس از انجام بریج دندان

پس از درمان هر دندان، لازم است به وبی ا آن مراقبت کنید تا طول عمر دندان شما افزایش یابد. باید در نظر داشته باشید که دندان شما پس از درمان نیز به مقاومت دندان اصلی و سالم شما پیش از خرابی یا پوسیدگی نخواهد بود. انجام مراقبت‌های لازم می‌تواند طول عم دندان را افزایش دهد. برخی از مراقبت‌هایی که پس از بریج دندان به آن‌ها نیاز خواهید داشت به شرح زیر می‌باشند:

  • روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید
  • روزانه حداقل یکبار از نخ دندان استفاده کنید
  • برای تمیز کردن اطراف بریج دندان از نخ دندان دسته‌دار استفاده کنید
  • مرتبا برای چکاب و تمیز کردن دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه کنید

بریج دندان چیست؟ مزایا و قیمت آن

مقایسه ایمپلنت با بریج دندان

در اینکه هر دوی این روش‌ها به پر کردن جای خالی دندانی که به هر دلیلی از بین رفته کمک می‌کنند شکی نیست. اما تفاوت‌های بسیاری میان هر کدام از این روش‌های درمانی وجود دارد. به طور کلی باید بگوییم که در روش ایمپلنت دندان از یک پروتز بادوام برای فضای خالی دندان‌های استفاده می‌شود که هیچ اتصالی نیز با دندان‌های کناری نخواهد داشت. استفاده از ایمپلنت دندان دائمی است و مشکلی را نیز برایتان به همراه نخواهد داشت. پروتزی که در روش ایمپلنت دندان به کار می‌رود با سرعت زیادی با فک و لثه بیمار سازگار می‌شود و می‌تواند حکم دندان طبیعی را برای او داشته باشد.

با توجه به این مسائل ماجرا در رابطه با بریج دندان کمی متفاوت‌تر خواهد بود. در روش بریج دندان معمولاً سه تاج دندان درگیر می‌شود و به همین دلیل نیز تمیز کردن، مسواک زدن و مراقب از دندان‌ها نیز به مراتب سخت‌تر خواهد بود. علاوه بر این بریج دندان از استحکام کافی برخوردار نیست و اگر شرایطی همچون دندان طبیعی برای پیش بیاید و یا حرکتی اضافی داشته باشد آسیب خواهد دید.

قیمت بریج دندان

قیمت بریج دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. اصلی‌ترین عوامل موثر بر قیمت بریج دندان عبارتند از:

  • مواد سازنده بریج
  • نوع بریج دندان
  • محل ساخت بریج دندان
  • تخصص دندانپزشک معالج
  • بیمه

بسته به موارد گفته شده قیمت بریج دندان می‌تواند بین 1 میلیون و 200 هزار تومان تا 2 میلیون تومان باشد. در نظر داشته باشید که درمان بریج دندان را صرفا به دلیل ارزان‌تر بودن قیمت به افراد غیر متخصص در این زمینه نسپارید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج