۱۰۰۵۳۶۹
۶۰ نظر
۵۱۲۳
۶۰ نظر
۵۱۲۳
پ

ازدواج اجباری؟ ازدواج سفید؟ هیچکدام، ازدواج نرمال

ازدواج اجباری یا ازدواج سفید؟ مطمئنا در شرایط نرمال هیچ جوانی تمایل به این دو راه ندارد، ازدواج شرعی و در چارچوب خواست غالب جوانان است، این مطلب اما به چند و چون پدیده‌ی دفرمه و وارداتی ازدواج سفید می‌پردازد.

برترین‌ها: ازدواج اجباری یا ازدواج سفید؟ مطمئنا در شرایط نرمال هیچ جوانی تمایل به این دو راه ندارد، ازدواج شرعی و در چارچوب خواست غالب جوانان است، این مطلب اما به چند و چون پدیده‌ی دفرمه و وارداتی ازدواج سفید می‌پردازد.

ازدواج اجباری؟ ازدواج سفید؟ هیچکدام، ازدواج نرمال

بررسی تاریخچه مختصر روابط آزاد در اروپا پیش از انقلاب ۶۸

سیمون دوبووار به عنوان فردی که زندگی شخصی اش سرشار از گره بود، سبک زندگی خاصی را به همراه ژان پل سارتر انتخاب کرد. گذر زندگی دوبووار با همه مشقت‌های آن، از وی فردی ساخت که بتواند آنچه را که می‌گفت صرفا در بعد تئوری باقی نگذارد.

اگرچه انتشار نامه‌های دوبووار پس از مرگ او، از میزان علاقه‌مندان او کاست و او از زنی که زندگی اش، آرزوی بسیاری بود به زنی مرموز بدل شد.

امروز می‌توان گفت که پدیده جدیدی که در ایران به نام ازدواج سفید وجود دارد، نتیجه دوبوواریزه شدن جامعه‌ است.

ازدواج سفید در ایران

ازدواج سفید در لغت را اگر ترکیب با واژه فرانسوی کنیم، به عبارت ازدواج سفید فرانسوی می‌رسیم. ازدواج سفید فرانسوی بر خلاف آن چیزی است که در ایران رایج است. ازدواج سفید فرانسوی نوعی همباشی بدون برقراری رابطه جنسی است که به دلایلی همچون فرار یکی از طرفین از مجازات، شکنجه یا آسیب یا به نوعی به دست آوردن منافع اقتصادی باشد. با این حال آنچه که در ایران به راه افتاده، زندگی مشترک بدون دردسر‌های عرفی رایج است که حتما به رابطه جنسی ختم می‌شود. اصولا نمی‌توان رابطه جنسی را در میان این نوع روابط نادیده گرفت چرا که از علل اصلی این ازدواج‌ها سکس است.

ازدواج اجباری؟ ازدواج سفید؟ هیچکدام، ازدواج نرمال

چطور عوامل اقتصادی در رخ ندادن ازدواج موثر هستند؟

بیکاری و نداشتن شغل دائم به ویژه برای پسران به عنوان یکی از مهمترین دلایل به تعویق افتادن ازدواج مطرح است. در جوامع در حال توسعه، با توجه به اینکه تامین مخارج زندگی مشترک بر عهده مردان است، اشتغال به عنوان پیش شرط ازدواج پسران اهمیت ویژه‌ای دارد. جوانانی که از استقلال مالی محروم و به کمک‌های مالی خانواده وابسته اند مجبورند برنامه‌ها و هدف‌های خود از قبیل ازدواج و تشکیل خانواده را تا آینده نامعلوم به تاخیر بیندازند.

با گسترش شهرنشینی و فاصله گرفتن از فضای روستایی، عملا هزینه برای استقرار در شهر‌ها نیز بالاتر رفته است. جوانانی که معمولا در روستا‌ها و شهر‌های کوچک قصد ازدواج داشتند، معمولا از نظر اقتصادی در مضیقه نبودند چراکه عرف این چنین حکم می‌کرد که خانواده‌ها از نظر مالی پشتیبان تازه متاهلین باشند.

عقاید متفاوت و حتی متضاد باعث شده است که دیگر زوج‌ها هم‌خانگی با پدران را نپذیرند و هر یک به شکل جداگانه زندگی کنند. این موضوع رفته رفته به جایی کشیده شد که نه تنها زوج‌ها که افراد هم به دنبال تشکیل زندگی بدون خانواده باشند.

مجرد‌ها نیز تمایل به تشکیل زندگی داشتند، اما به دلیل بالا رفتن هزینه‌های خانه و اجاره آنها، به تدریج ساختار دچار آسیب و ترک شد و ازدواج سفید، از اینجا سربرآورد. با این‌حال همانطور که توضیح داده خواهد شد، اصل روی آوردن به سمت ازدواج سفید، صرفا مباحث اقتصادی نیست. ازدواج سفید به عنوان پدیده‎ای نوظهور در جامعۀ ایران شناخته می‎شود. پدیده‌ای که در نگاه عرفی، مورد پذیرش نیست.

بررسی‎ها نشان می‎دهند که علت اصلی گرایش به ازدواج سفید نه مساله اقتصادی که در وهله نخست، تغییرات پنهان جامعه است. در آخرین بررسی انجام شده در ایران که ۳ شهر تهران، مشهد و اصفهان زیر ذره بین قرار گرفت و در نشریه مطالعات حقوقی به چاپ رسید، نخستین علت گرایش جوانان متولدین ۶۵ تا ۷۵ برای انتخاب ازدواج سفید، «نگرش متفاوت به زوج‌یابی» مطرح شد.

پس از آن «آزادی انتخاب» و در مورد سوم «عدم امنیت شغلی و درآمد کافی» حاصل بررسی پژوهشگر بود.

در قانون برنامه ششم توسعه، مساله ازدواج جوانان صراحتا مورد تاکید قرار گرفته است. ماده ۱۰۲ این قانون با ۱۱ بند به موضوع ازدواج پرداخته است. بند ث این قانون اظهار دارد: «پشتیبانی و حمایت از ترویج ازدواج موفق، پایدار و آسان، فرزندآوری و تربیت فرزند صالح، ارزش‌دانستن ازدواج و فرزندآوری از طریق تمهید و سازوکار‌های قانونی و اعطای تسهیلات و امکانات».

بررسی قضایی

در دین مقدس اسلام ، همباشی بدون خواندن صیغه عقد موقت یا دائم، در حکم «زنا» خواهد بود. زنا در ادبیات اسلامی جزای مشخصی دارد. ۹۹ ضربه شلاق، جزایی است که برای انتخاب کنندگان ازدواج سفید وجود دارد و در قوانین قضایی «زنای غیرمحصنه» نامگذاری شده است. مساله‌ای که غالب جامعه ایرانی به آن اعتقاد دارند.

ازدواج اجباری؟ ازدواج سفید؟ هیچکدام، ازدواج نرمال

بررسی اجتماعی

اگرچه سالیان زیادی است که جامعه ‏شناسان غیردولتی بر لزوم بررسی و شناخت جامعه جوان ایران تاکید دارند، اما دولت تمایلی به پذیرش واقعیت‏های موجود اجتماعی ندارد. همچنین خانواده‌‏ها نیز ترجیح می‏دهند به روی خود نیاورند و موضوع را در میان خود مسکوت بگذارند.

پی‌نوشت: این مطلب با دخل و تصرف از یادداشت علیرضا گیتی‌گهر در شبکه اجتماعی «ویرگول» برداشته شده.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      علت اصلی عدم تمایل جوانان به ازدواج مسائل اقتصادی نیست، چون جوانان ثروتمند کمتر علاقه به ازدواج دارند

      پاسخ ها

      • 2424

        یه بخش مهمی اقتصادیه
        ظاهرا دچار نشدی

      • بدون نام

        عامه جمعيت طبقه متوسط هستند كه همين طبقه متوسط عاجز از تهيه مسكن ميباشند لذا رفتار معدود ثروتمندان را تعميم به كل نده
        به يمن اوضاع اقتصادي احاد مردم از طبقه متوسط به سمت طبقه فقير كوچ كردند

      • بدون نام

        راست می گی. چندتا دور و برم هستن. با اینکه وضع مالیشون خوبه ولی ازدواج هم نمی کنن. سناشونم حدود 34، 35 هست. من فکر می کنم خود دخترها به هم خیانت می کنن. تا وقتی هستن امثال دخترانی که حاضر به ازدواج سفید هستن پسرها هم می رن دنبال همونا

      • بدون نام

        افرین دوست عزیز علت اصلی برمیگرده به ضعف ایمان کسیکه ایمان داره نصف دینشو با ازدواج بیمه میکنه

      • 01

        بله شما درست میگید ، حتی جوانان پولدار هم تمایلی به ازدواج ندارند ، هر چند تاثیر مسائل اقتصادی رو روی درصد زیادی از جامعه نمیشه منکر شد ، ولی یکی از عواملش میتونه موج مصرف گرایی و به دنبالش لذت جویی بیش از حد باشه . که البته میتونه عامل خیانت های زیاد رخ داده توی جامعه هم باشه و به نظر من روانشناسا و جامعه شناسا باید روی این بُعد هم تحقیقات زیادی انجام بِدن

      • بدون نام

        هزینه ازدواج و تشکیل خانواده بسیار زیاد شده هر کسی اینو درک نمیکنه احتمالا جیبش کاملا پر هست اونم از رانت

      • بدون نام

        اتفاقا انها حاضر نیستن پولشون رو با کسی سهیم بشن، خصوصا زنانی که فقط دنبال پول مردان هستن و هیچ مهر و عاطفه ای ندارند.پس بازهم به اقتصاد مربوطه

      • بدون نام

        شکی نیست که برای یه قشری مشکلات اقتصادی مانعه ازدواجه. اما خیلیها هم دلشون نمیخاد ازدواج کن. چون مقت و مجانی انواع روابط رو دارن تجربه میکنن. مخصوصا پسرها

    • بدون نام

      کشور گل و بلبل

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نود درصد خانمها برای مشکلات مالی و سر و سامون اقتصادی شوهر میکنند چون توان زندگی مجردی ندارند و خونه بابا هم نمیشه موند دیگه سریع ازدواج میکنند عشق کجا بود اجبار مستقیم نیست ولی غیر مستقیم هست

    • فرخ انتظار

      مگر ازدواج خدمت سربازی که اجباری باید باشه البته بدون اشتغال و مسکن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ازدواج یک امر اختیاری است اما برخی می خواهند در این شرایط اقتصادی فاجعه بار جوانان را مجبور کنند این کار را بکنند و اصلا مشکلات اقتصادی را هم قبول نمی کنند
        داشتن مسکن از ازدواج مهمتره ولی بهش نمی پردازن
        غذا و خورد وخوراک از ازدواج مهمتره ولی انکار می کنن

    • م

      بسه دیگه
      خسته نشدین در مورد چیزی که نیست انقدر حرف زدین؟؟؟؟
      توی یه نشریه یه حرفی زدن
      نه طرحی نه لایحه ای
      شما هم پشتش و گرفتی هی مطلب میذاری

      پاسخ ها

      • sara

        ن خسته نشدیم توهم اگه خسته ای نیا همچین جاهایی خسته میشی

    • بدون نام

      چه فقیر باشی چه ثروتمند این کار کثافتکاریه ازدواج سفید دیگه چیه با همین حرفاس که زن و شوهرام گندشون دراومده و امار طلاق بالا رفته طلاق میگیرن و میرن دنبال این بی بند وباریا یه کم حیا کنید دیگه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر چی هست از ازدواج اجباری که دختری رو به زور و بدون رضایتش به مردی میدن بهتره ازدواجی که از اول تا اخرش تجاوز به اون دختر بدبخت محسوب میشه و اگر اون دختر برای نجات خودش فرار کرد هم سرش رو میبرن
        حداقلش اینه که در ازدواج سفید دوتا انسان با خواست خودشون کنار هم زندگی می کنن

    • بدون نام

      از نظر برترین ها احتمالا ازدواج نرمال همون ازدواج عربیه. من ازدواج سفید ایرانی رو به ازدواج قانونی ولی عربی ترجیح میدم

      پاسخ ها

      • مریم

        ازدواج نرمال یعنی ازدواجی مطابق با دین و مذهب ( حالا دین ممکنه اسلام، مسیحی و یهودی... ) و قانون و عرف جامعه به نحوی جامعه و قانون اون ها رو به صورت زن و شوهر بشناسه ( تعریف ازدواج نرمال اینه ))))

      • بدون نام

        شماها هنوز منقرض نشدید :)))

      • بدون نام

        ازدواج سفید ایرانی چه صیغه ایه؟ ریشه ازدواج سفید مال غربیاس نه ایران

    • بدون نام

      فکرنمیکنم به مسائل اقتصادی مرتبط باشه،اگر پسر مسئولیت یه زندگی و بخواد قبول کنه و تا آخرش وایسه و مشکل مالی نداشته باشه قطعا ازدواج میکنه و دختر هم اگر سطح توقعاتش معقول باشه اون و به خانوادش معرفی میکنه و ازدواج میکنه،وقتی ازدواج سفید دارن قطعا سرپناه دارن و توان مالی برای گذران زندگی،تنها چیزی که نمیخوان داشته باشن تعهد قانونی و خانوادگیه پس راحتترین کارو انتخاب میکنند تا جا برای افراد بعدی وجود داشته باشه و مسئولیتی گردنشون نباشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه به خاطر آمار بالای طلاق و اختلافات میرن سراغ ازدواج سفید...حداقل درگیر طلاق دادن و گرفتن و بچه نمیشن

    • بدون نام

      ازدواج سفید از همه چی بهتره
      ما مثله بقیه موجودات هستیم و نیاز به هیچ اصول و قانونی نداریم

    • بدون نام

      من خودم اینکارو نمی پسندم. ولی اگه یکی میخواد بره با یکی دیگه زندگی کنه باید از شما بپرسه؟
      آخه به شما چه؟ این یه چیز خیلی خیلی شخصیه. حالا میخواد بقول شما سکس داشته باشه یا نداشته باشه. آخه به کسی ربطی نداره. مگه خرجشونو داری میدی؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه ديگه نشد. اگه قرار باشه هركس هركار دلش ميخواد بكنه كه نميشه. پس دين واسه چيه؟
        ...

      • بدون نام

        به کی اجازه دادید دینش رو خودش انتخاب کنه که اینقدر پاچه ملت رو به اسم دین میگیرید

      • بدون نام

        کاربر 23:32

        شاید دیگران دوست داشته باشن وارد جهنم بشن به تو و امثال تو هیچ ربطی نداره

    • بدون نام

      طبق آمار اداره ثبت كاهش نرخ جمعيت از 6 به 1 رسيده طي 30 سال گذشته
      كاهش 5 واحد نرخ رشد جمعيت در جهان طي 100 سال اتفاق مي افتد .....!!!
      يعني فاجعه عظيم براي ايران رخ داده ....!!!!

      پاسخ ها

      • تهمینه

        حالا ما مثلا داریم زندگی میکنیم؟یکی دیگه رو به دنیا اضافه کنیم که چی بشه

    • بدون نام

      فقط ازدواج سفید اجباری !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه، فقط ازدواج سفید اختیاری

    • بدون نام

      با ازدواج سفید به شدت موافق هستم اگر اجباری بشه عالیه !

    • درخشان

      توقعات بی جای پسرها وخانواده هاشون از یک دختر وتنبلی وبیکاری پسرها... الان زشت ترین پسرها سیندرلا ی حقوق بگیر می خوان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونوقت دخترا خونه و ماشين و طلا و عروسي نميخوان

      • بدون نام

        والا فعلا که دخترها مسکن و شغل از پسرها میخوان اون رو هم ندارند کسی که توان تهیه مسکن اجاره یا مالکیت نداره و کار نداره بیجا میکنه زن میگیره
        اون طلا و عروسی رو هم بذار عوض خدا تومن پول جهزیه اون یخچال و فرش خونه ات مفت نیست یه جهزیه سبک صد تومن درمیاد

    • بدون نام

      ازدواج سفید عالیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته از نوع اختیاریش

    • بدون نام

      خدا کنه ازدواج سفید و ازدواج سفید اجباری قانونش تصویب بشه عالی میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط ازدواج سفید اختیاری

    • بدون نام

      ازدواج سفید یا ازدواج موقت

    • بدون نام

      من طرفدار ازدواج موقت هستم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منم طرفدار هوای سفیدم آسمان آبی

    • بدون نام

      هر ازدواجی به جز ازدواج رسمی

    • بدون نام

      از کجا مطمئنی؟ منبع نظر سنجی کجاس؟ کجا پرسیدید و صد درصد مردم گفتن ازدواج نرمال؟ نویسنده بدون نام محترم

    • بابایی

      آیا این افراد در آخرت جوابی برای ازدواج به اصطلاح سفیدشان خواهند داشت؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این افراد به آخرت اعتقاد ندارند که بخواهند به فکر جواب باشند

      • بدون نام

        البته که در آخرت انقدر جُرم های بزرگ تر از این موضوعِ کاملا شخصی و اختیاری هست که خدا وقت نمی کنه به اینا گیر بده دوست عزیز

    • بدون نام

      ازدواج یعنی باز کردن پای قانون به زندگی خصوصیت

    • بدون نام

      چه ازدواجی تو این گرونی ؟؟؟؟

    • بدون نام

      ازدواج مسئولیت دار ه ،زحمت داره ، حتی اگر پول داشته باشی

      به قول یه جامعه شناس خارجی ما تمام رفت و آمد ها رو کنار گذاشتیم چرا ؟ چون باید مدیریت کنی ،باید وقت و انرژی بگذاری

      پس نبودن اش بهتره راحتیم ،آدمها میخوان ول باشن ،آزادی با ولنگار بودن فرق داره

    • بدون نام

      من مجردم. با این گرونی و شرایط کار، ازدواج یعنی یکی دیگه رو مثل خودت بدبخت کنی.

    • قلقلی

      شلاق کمه

    • یا خدا خودت به دادمون برس

      توی ازدواج سفید دو طرف هیچ تعهدی بهم ندارن ینی اگه دختر حامله بشه بچش بدنیا بیاد پسر میتونه ولش کنه بره سراغ یکی دیگه بعدم ازدواج سفید با عقد موقت فرق میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله

    • بدون نام

      ازدواج برای مرد یعنی اینکه اول به خواستگاری دختر بری و به خاطر یه دختر غرور خودتو لگدمال کنی بعدم که جواب مثبت گرفتی و نامزد کردی وقتی با هم می رین بیرون هرجا برین پسر پول اونجا رو حساب میکنه و دختر فقط لذت میبره بعدازدواج زن رییس تمام و کمال خونه ست و تو که مرد خونه ای باید فقط زن ذلیلی کنی و جلوی زنت زانو بزنی و حقوقت رو دو دستی تقدیم همسر کنی و بچه داری کنی حق استفاده از موبایل رو به هیچ وجه نداری . ازدواج برای مرد یک بیچارگی و بدبختی بزرگه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دیگه موبایل رو اغراق کردی ولی من با دوست پسرم هم برم بیرون اون باید حساب کنه. همه جای دنیا هم همینه. آره داش شومام اگه نمی خوای زیر بار مسئولیت بری می تونی بمیری. تامام

      • بدون نام

        تازه از دوست پسرای هیز و بی تربیت هم اصلا خوشم نمیاد

    • بدون نام

      ازدواج يعني زني را با چماقي كه خود به دستش ميدهي ( مهري) بالاي سر خود قراردادن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موقعی که حق کفالت و به عبارتی سند زن به عنوان اموالتون به نامتون میشه ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج