۱۰۰۵۶۷۱
۳۰ نظر
۵۰۰۷
۳۰ نظر
۵۰۰۷
پ

دلیل اصلی گرانی عجیب قیمت مسکن چیست؟

یک فعال حوزه انبوه سازی می‌گوید اگر بنا بود استفاده از زور یا سیاستهای دستوری به کنترل قیمتها بیانجامد قطعا اثرات آن را در بازار خودرو که دولت سهم بالایی هم در آن دارد مشاهده می‌کردیم. بهتر است اصلاح سیستم در دستور قرار گیرد تا به جای استفاده از روش‌های نامتعارف از مسیری حرکت کنیم که در کشورهای دیگر هم جواب داده است.

خبرآنلاین: افزایش دوباره قیمت مسکن آن هم در اوج شیوع کرونا موجب نگرانی بخش‌هایی از مردم شده؛ به ویژه مستاجران امسال با افزایش بیشتر قیمت مواجه شده‌اند. این میان دولت نیز نسبت به این مساله ابراز نارضایتی می‌کند و زمزمههایی در خصوص ورود دادستانی و پلیس به ماجرای قیمت مسکن به گوش می رسد. طی روزهای گذشته جلسات متعددی در وزارت راه و شهرسازی به منظور مهار قیمت مسکن تشکیل شده است و ستاد اقتصادی دولت نیز به مساله ورود کرده است .

طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی ، وزارت جهاد کشاورزی موظف به واگذاری اراضی اطراف شهرها و تغییر کاربری آنها به وزارت راه و شهرسازی شده است که در نتیجه رویش سنگینی در ساخت و ساز ایجاد می‌شود.از سوی دیگر با حذف سختگیری ها در تراکم فروشی و تکلیف وزارت صمت به کنترل قیمت مصالح ساختمانی شرایط برای افزایش ساخت و ساز مهیا خواهد شد.سئوال اصلی اینجاست که آیا این دست اقدامات می تواند زمینه را برای مهار قیمت مسکن فراهم کند . قیمت مسکن از محدوده ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در هر متر مربع در تهران حالا به متوسط ۱۷میلیون تومان افزایش یافته است که رشدی بسیار چشمگیر است . رشدی که زمینه را برای خروج خریداران واقعی فراهم کرده و سبب شده است بیش از هشتاد درصد مشتریان مسکن را سرمایه گذاران و نه مصرف کنندگان تشکیل دهند.

ایرج رهبر، رییس هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان، به خبرآنلاین گفت: به عقیده من ورود دادستانی و پلیس به بازار مسکن نمی‌تواند آثار مثبتی داشته باشد. با افزایش فشار و اعمال شیوه‌های دستوری برای کنترل قیمت‌ها حتی در بخش خودرو هم که دولت به هر حال سهم مهمی در تولید آن دارد، قیمتها کنترل نشد و این روش هم مجموعا روش درستی نیست.

او افزود: شاید چنین روش‌هایی برای کوتاه مدت تا حدودی اثرگذار باشد ولی در مجموع این روش‌ها درست و اصولی نیستند. در جهان امروز هم این روشها و استفاده از زور برای کنترل قیمتی استفاده نمی‌شود. موثرترین کار این است که باید مساله به درستی آسیب شناسی شود و بر اساس این آسیب شناسی تصمیماتی برای بهبود وضعیت اتخاذ شود.

رهبر در رابطه با مشکل اصلی بازار مسکن تصریح کرد: درست است که بخی از داستان به سوداگری و سرمایه گذاری نامتعارف افراد در بازار مسکن باز می گردد اما مساله اصلی عرضه و تقاضا است. درواقع اکنون در بخش مسکن تقاضا به مراتب از عرضه پیشی گرفته است. به همین دلیل باید نظام تولید و عرضه مسکن در کشور اصلاح شود. اصل مساله در تولید است، همانطور که رهبری فرمودند باید تولید را در کشور افزایش داد تا علاوه بر رشد اقتصاد و اشتغال‌زایی به طور عام، به طور خاص در مسکن هم مشکلات مردم کمتر شود.

رییس هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان تاکید کرد: به باور من دولت باید تلاش کند تا انگیزه تولیدکنندگان افزایش یابد. در همه بخش‌ها سرمایه‌گذار و سوداگر وجود دارند و به هر حال افرادی هستند که از هر مفری به دنبال سود خود هستند. باید نظامی ساخته شود که خود به خود حرکت بازار را منطقی کند و به این ترتیب دیگر صاحبخانه‌ها یا فروشندگان به دنبال مستاجران یا خریداران بگردند.

این فعال حوزه انبوه سازی افزود: در مجموع باید مسیری را برگزید که مسکن تبدیل به یک بازار مصرفی شود. این وضعیت فعلی ناشی از مشکلات عدیده است اما می‌توان برای آن چاره‌اندیشی کرد و قطعا به نفع همه است که هر چه زودتر یک راهکار منطقی و اجرایی برای آن اندیشیده شود.

وی با اشاره به بحث ارائه مسکن متری در بورس گفت: پیش از این گفته شد که در بورس باید مسکن متری عرضه شود. این در حالی است که فعالان بازار سرمایه در حوزه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند که بازدهی بالایی، حداقل بیشتر از نرخ سود بانکی داشته باشد و از سوی دیگر برای کنترل قیمتها می‌خواهند از زور استفاده کنند. این تناقض عملا نشان می‌دهد نقشه واحدی برای بازار مسکن هنوز وجود ندارد.

رهبر تاکید کرد: تنها برنامه ریزی که به رشد تولید منجر شود می‌تواند به بهبود شرایط بیانجامد. وگرنه راهکارهای دیگر حتی اگر در کوتاه مدت اثراتی داشته باشند در بلند مدت تبعاتی را به همراه خواهند آورد. به بیان دیگر اصلاح سیستم ضروری است و نمی‌توان از زیر بار آن شانه خالی کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ورود دادستانی به بازار اجاره بها تا چه حد می‌تواند کنترل بازار را عملی کند، گفت: ما فقط در بخش مسکن کنترل قیمتی نداریم و این مهم برای بخش‌هایی چون خودرو و لوازم خانگی و ... هم اعمال می‌شود، اگر در آن بخش‌ها ورود دادستانی موفق بود، در این بخش هم موفق خواهد بود.

رهبر تصریح کرد: البته باید توجه داشت که بازار مسکن تا حدودی شرایطی متفاوت‌تر دارد و کنترل آن سخت‌تر و حساسیت آن هم بیشتر است. بنابراین چنانچه فشار زیادی به این بازار وارد شود احتمال زیادی دارد که تولید کننده سرمایه خود را از این بازار خارج کند و به بخش‌های دیگر ببرد. پرواضح است که این اقدام باز هم به زیان بازار مسکن در کشور خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همين رشد بورس ، مسكن رو بدبختتر ميكنه، ببينيد اين سهام رو ميفروشن و نقدينگي چندبرابر شده رو وارد بازار مسكن ميكنن
      كار به جايي رسيده حتي اونايي كه پول ندارن ، افتادن دنبال زمين كشاورزي خريدن

      پاسخ ها

      • بهزاد تهرانی

        عزیز دلم یکم سواد اقتصادیتو بیشتر کن.
        بورس محل جابجایی مقدینگی هستش و نه ایجاد نقدینگی.
        رشد بورس = فروش کردن بازارهای دلالی مسکن، دلار و طلا

      • بدون نام

        شهرهای بزرگ ایران ، بخصوص تهران یه شهر خدماتی که هیچ تولیدی برای صادرات و دریافت دلار ندارد ،این همه جمعیت ساکن در تهران فقط با پول رانت نفت که به دست یه عده خاص می رسید ودر جامعه به گردش در می یومد اگر تا سال بعد تحریم ها برداشته نشه شهر بدون دلار تهران چطور می تونه پابرجا بمونه

      • حاج یونس

        پس وزیر مسکن و شهرسازی و سازمان بازرسی و نهادهای کنترلی و نظارتی چه دارید می‌کنید؟!!! عرضه ندارین بکشین کنار .
        از خون شهدا خجالت بکشید....

    • بدون نام

      فریب افکار عمومی == جنایت درحق کشور

    • بدون نام

      دلال دراین حوزه کمترباشدارامش بیشترخواهدبود

    • حسن

      مگه گرونی فقط مسکن هستش ؟

      شما یه چیزی بگو که گرون نشده باشه

      این از بی کفایتی مسؤلین هستش

      د لت فقط کسری بودجشو داره از جیب مردم تهیه میکنه . خودشون عمدا همه چیز و گرون میکنه .
      باعث و بانی تمام مشکلات مسؤلین هستن

    • کارشناس

      بشدت ازاینکه قیمت مسکن به ارز واقعی خود نزدیک شود وحشت زده شده ای وآسمان و ریسمان میبافی!اولاً میانگین قیمت ازحدودمیانگین کمتراز4 میلیون تومان به قیمت فضائی کنونی رسیده ثانیاًانحصارواحتکارهمیشه وجودداردحتی اگر ساخت وساززیادبوده ولی دست عده ای معین باشد!بازهم میتواندباعث گرانی فضائی شودهمانطور که اکنون خانه های خالی نوسازونیمه سازفراوان وجود دارد!ثالثاً سرمایه گذارواردخریدنمیشودتاسرمایه اش قفل شود!تنها علت فضائی بودن قیمت مسکن سودجوئی و طماعی است!

    • فرهاد

      سرمایه بیاد به سمت مسکن یعنی نابودی. سرمایه هم نییاد یعنی نابودی. متاسفانه هیچ راهی نیست . جز تعامل با دنیا. باید ارزش پول بره بالا و دلار ارزون بشه راهش همینه.

    • حمیدشهریاری

      این بالا رفتن دلار ومسکن وخودرو وغیره دلیلش سرگردانی نقدینگی وسیاست تامین بودجه دولت وترس ملت از فردا است که کمرشکسته اقتصادراباباندپیچی وماساژ میخواهند درمان کنند ..قدم اول اصلاح نظام بانکی است وقطع شاهرگ فسادمالی ورانت خواری

    • بدون نام

      آنچه باعث وضع کنونی مسکن با قیمتهای توهمی است:
      احتکار، سودجوئی، سوء استفاده از وضعیت مملکت به بهانه های مختلف و توجیهات صد من یه غاز این آقا و امثال اوست که مسکن را در چند سال اخیر به این روز کشانده با نیم نگاهی با ابزار مسکن میتوان پی برد که آنچه در مسکن روی می دهد فقط سودجوئی از امکانات ملت علیه ملت است! شما که ادعا دارید نسخه بهبود وضع مسکن دست شماست در این چند ساله فقط تاختید و تلاش کردید با این توجیهات فقط ملت را بچاپید!!!!

    • سندباد

      مسکن ارزان شد،علی برکت الله

    • بدون نام

      دلیل گرانی مسکن وهر چیز دیگر تقابل با امریکا ودر نتیجه تحریمهای چپ وراست امریکا وبی ارزش شدن هرباره پول ملی ونهایتا گرانی هر چیزی،همین،دنبال چیز دیگه ایی نگردید

    • یونس شفیعی

      دلیلش وضع خراب مملکت وافزایش قیمت مصالح ساختمانی و هزینه های اداری برای ساخت به عنوان مثال قیمت مجری ساخت سال 98 متری 14تومان بود امسال شده 37 تومان قیمت میلگرد از 6تومان سال قبل شده 7250تومان

    • بدون نام

      مسکن گران نمیشه!لحظه به لحظه ریال داره ارزشش رو از دست میده!بیکاری و تورم مزمنی که چندین دهه هست گریبان مردم روگرفته و عدم توانائی مسئولان باعث به وجود آمدن این وضعیت شده!تازمانی که دولت سوبسید بده ونرخ ارزتک نرخی نشه وضعیت همینه !نمونه اش دلار4200 تومانی که گرفتن وبه 15000تومان و بالاترفروختن ! این وسط اونهائی هم که تحریمها رو برکت میدونن بیان جواب بدن که چرا به این روز افتادیم ! اقتصاد یک علمه و با بیسوادی اقتصادی نمیشه جلوی این معضلات رو گرفت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باعث فساد دستورات حسن اقا است وقتی حسن اقا به وزیر مسکن دستور میدهد مسکن مهر پرند 130در صد گران شود و از ملت بیچاره اخاذی کند بایستی قیمت مسکن چند برابر شود کرم از خود دزخت اسث

    • ایرانیم

      فقط حرف نباشه عمل کنید

    • بدون نام

      اثرات تحریم است که می بینیم

    • ابوالپشم

      هروقت رسیدگی به پرونده اون کاکا سیاه جورج فلوید تموم شد دولت میرسه به درد مردم خودش....

    • بدون نام

      قیمت مسکن تنها با کاهش قیمت دلار و رسیدن ان به قیمت دو سال پیش میسر است وگرنه با دستور ویژه و ورود دادستانی و امر و نهی کردن قیمت پائین نمیاد

    • بدون نام

      بی کفایتی مسئولین کشور هست مخصوصاً رئیس جمهور

    • بدون نام

      مگه میشه شما ها دولت ماشین و سکه رو گرون کنید مسکن گرون نشه.همه چی گرون شده و شماها مسولان ناتوان هستین.

    • بدون نام

      تمام این بدبختیها به خاطر افزایش قیمت دلار هست

    • ح

      آنها دلیلش اینه که مردم اصلا اهمیت ندارن فقط بیان به هرمی ما میگیم رای بدن مردم دیگه کی هستند

    • بدون نام

      دلیلش غقط بی عرضگی دولته

    • بدون نام

      کاش پول کشور ما هم دلار بود اگر بود این همه مشکل بازهم داشتیم با وجود این مسئولین بی کفایت

    • بدون نام

      قیمت مسکن چطور میشه پایین بیاد وقتی مصالح ساختمانی اینقدر گران شد
      دولت هیچ کاری نمیتونه بکنه همونطور که برای ماشین و دلار وغیره نتونست به قهقرا رفتیم دلتونو به دولت خوش نکنید اینا فکر
      جیب خودشونن

    • بدون نام

      دست دلالان جه در دولت وچه بیرون از دولت ویا واسطگران را قطع کنید مسکن به حال تعادل می رسه بابا ولا مشکل از داخل خودمون چرا مردم گول می زنید

    • بدون نام

      رانت خواری و مافیاگری .....

    • بی بی سی

      هرگاه دست کثیف بنگاه های دزد معاملاتی و دلالان آن توانستید قطع کنید من قول آریایی می دهم قیمت مسکن بر مبنای ارزش.واقعی قیمت گذاری گردد؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج