جاباما
۱۰۰۸۳۴۰
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

کرونا و فوتبال ایران در سکانس پایانی

از ابتدای اسفند پارسال تاکنون، فوتبال ایران بیش از ۱۰۰ روز است که با ویروس کرونا دست به یقه شده و این روزها سکانس پایانی خود را برای شروع مسابقات پشت سر می‌گذارد.

خبرگزاری ایسنا: از ابتدای اسفند پارسال تاکنون، فوتبال ایران بیش از ۱۰۰ روز است که با ویروس کرونا دست به یقه شده و این روزها سکانس پایانی خود را برای شروع مسابقات پشت سر می‌گذارد.

با شیوع ویروس کرونا در کشور در اداخر سال ۹۸، زمزمه‌هایی درباره لغو مسابقات فوتبال شکل گرفت و در نتیجه سازمان لیگ حکم به بازی بدون تماشاگر در هفته بیستم داد که حواشی بازی سپاهان و پرسپولیس در اصفهان، حاصل این تصمیم گیری بود. به هر شکل، رقابت‌ها تا هفته بیست و یکم لیگ برتر ادامه پیدا کرد و در نهایت از اواسط اسفند، «ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش» حکم به تعویق رقابت‌های فوتبال داد.

شیوع کرونا و تعطیلی مسابقات

پس از تعطیلی یک هفته‌ای رقابت‌های فوتبال، ۲۱ اسفند یعنی شش روز پس از تعطیلی لیگ برتر و با توجه به بحرانی شدن شرایط شیوع ویروس در کشور و افزایش شمار مبتلایان، اعلام شد که تمام مسابقات و لیگ‌های مختلف ورزشی تمام رشته‌ها در سطح لیگ برتر و لیگ‌های دسته یک، دو و سه تا ۱۵ فروردین ماه تعطیل خواهند بود.

با این تصمیم، تمرینات تیم‌های لیگ برتری نیز تعطیل شد اما برخی از تیم‌ها برای اینکه از رقبا جلوتر باشند، تمریناتشان را برگزار می‌کردند تا اینکه دستور جدیدی از سوی ستاد مقابله با گسترش کرونا صادر شد.

* آغاز اختلاف میان تیم‌های لیگ برتر

این تصمیمات و عقب افتادن بیش از یک ماهه مسابقات فوتبال، شائبه لغو کامل مسابقات را مطرح کرد که موجب بروز اختلافات بسیاری میان تیم‌ها شد. در واقع در این میان به جز پرسپولیس که با قاطعیت در صدر جدول حضور داشت و جام قهرمانی را در چند قدمی می‌دید، سایر تیم‌ها خواستار اتمام فصل بدون اعلام قهرمان بودند؛ خواسته‌ای که تا امروز ادامه دارد.

با این وجود از همان روزها، مسئولان وزارت ورزش و همینطور متولیان فوتبال در سازمان لیگ هیچ گاه زیر بار لغو رقابت‌ها نرفتند چرا که تیم‌ها به طور آشکار منافع شخصی را در نظرات خود لحاظ می‌کردند و حاضر به پذیرفتن نظر سازمان لیگ هم نبودند. در نتیجه به علت توصیه‌های مقامات بین المللی در فیفا و AFC و مصلحت فوتبال ایران، لغو مسابقات به طور کامل منتفی شد.

اختلاف برای تعطیلی یا ادامه لیگ با استمرار محدودیت‌های کرونایی، افزایش پیدا کرد. ستاد مقابله با گسترش کرونا با توجه به استمرار طرح فاصله گذاری اجتماعی در جهت قطع زنجیره انتقال کرونا، مانع از شروع مسابقات لیگ تا پایان فروردین شد و در ادامه با اطلاعیه دیگری، شروع رقابت‌ها را تا پایان اردیبهشت به تعویق انداخت و موجب بلاتکلیفی بیش از پیش فوتبالیست‌ها شد.

با این تدابیر، برخی بازیکنان خود قرنطینگی را شکستند و برخی از تیم‌ها هم به صورت مخفیانه تمرینات خود را آغاز کردند تا جنجال جدیدی آغاز شود و تهدید سازمان لیگ و نهادهای قضایی و انضباطی را به دنبال داشته باشد.

* پایان بلاتکلیفی و آغاز کرونانمایی!

بالاخره روز موعود فرا رسید و با اعلام رئیس جمهور، تمرینات تیم‌ها از اوایل خرداد آغاز شد و در ادامه فدراسیون پزشکی ورزشی و سازمان لیگ توضیحات بیشتری را درباره نحوه شروع تمرینات اعلام کرد.

پروتکل سفت و سخت فدراسیون پزشکی ورزشی در ابتدا با ایرادهای بسیاری توسط برخی از تیم‌ها اجرا شد به طوری که تست های مختلفی توسط تیم‌ها و بدون حضور بازرسان انجام شد که در نتیجه برخی از تیم ها آمارهای متناقضی را درباره شیوع کرونا ارائه کردند.

ولی وقتی پای راستی آزمایی و بررسی نمونه های گرفته شده از بازیکنان و مربیان مطرح شد، به شکل عجیبی برخی از تیم ها عقب نشینی کردند و در آزمایش های ثانویه، تست های مثبت، منفی شدند تا همه چیز گل و بلبل شود.

* مخالفت رسمی با شروع لیگ برتر

در حالی که می رفت لیگ برتر از اواخر خرداد با بازی معوقه استقلال و فولاد در خوزستان شروع شود، ناگهان چهار تیم خصوصی با ارسال نامه ای به وزیر ورزش مخالفت خود را با شروع مسابقات اعلام کردند که با واکنش های مختلفی همراه بود.

با این حال از آن زمان تاکنون تست های مثبت تیم‌ها کمتر شده و اکثر تیم های لیگ برتری وارد فاز برگزاری مسابقات دوستانه شدند که در نتیجه آن چندین بازیکن با مصدومیت های سنگینی روبرو شدند اما همچنان اکثریت تیم ها به سمت و سوی شروع مسابقات می روند.

در این بین قصه تیم هایی مانند تراکتور و ماشین سازی متفاوت است و همچنان مصر به لغو کامل لیگ برتر هستند چرا که برخی بازیکنان این تیم حاضر به شرکت در تمرینات نیستند و از طرفی در آخرین تست این تیم، نمونه آزمایش شش نفر مثبت شده است.

* همه آماده به جز ...

عقب افتادن تیم‌هایی مانند تراکتور و ماشین سازی با تعویق یک هفته لیگ برتر همراه شد اما ائتلاف تیم‌های معترض به شروع لیگ برتر در آخرین اقدام خود نامه‌ای را با امضای برخی از بازیکنانشان به سازمان لیگ فرستادند و خواستار لغو لیگ شدند.

سازمان لیگ در واکنش به این اتفاق می‌گوید تماس با برخی از بازیکنان - که اسامی آنها در نامه ارسال شده به این سازمان دیده می‌شود - حاکی از بی اطلاعی کامل آنها از محتوای نامه و امضای آن است.

سکانس پایانی این اتفاقات فردا (چهارشنبه) فرا می‌رسد و باید دید تلاش کدام یک از طرفین موفقیت آمیز خواهد بود؟ آیا استقلال و فولاد در بازی معوقه به میدان می‌روند و استارت لیگ را می‌زنند یا لیگ بعد از چهار ماه به شکل عجیب و غریبی به خط پایان می‌رسد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج