جاباما
۱۰۰۸۳۴۶
۶ نظر
۵۰۰۶
۶ نظر
۵۰۰۶
پ

روند بی‌سابقه قیمت سکه و طلا در ۵۰ سال اخیر

نایب رییس اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران آخرین وضعیت بازار سکه و طلا را تشریح کرد.

ایسنا: نایب رییس اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران آخرین وضعیت بازار سکه و طلا را تشریح کرد.

مسعود یزدانی در ابتدای صحبت‌های خود به بیان کلیاتی در رابطه با وضعیت بازار سکه و طلای داخلی پرداخت و گفت: اگر بخواهیم به بازار سکه و طلا از منظر التهاب آن بپردازیم، باید گفت که این التهاب تنها به دو پارامتر که یکی داخلی و دیگری خارجی است بستگی دارد. پارامتری همچون افزایش نرخ انس جهانی از ۱۲۰۰ دلار به ۱۷۵۰ دلار از بُعد خارجی و نرخ ارز و نوسانات آن از بُعد داخلی تاثیر مستقیم بر قیمت سکه و طلا در بازار داخلی دارند.

نایب رییس اول اتحادیه طلا و جواهرتهران اظهار کرد: با توجه به همه‌گیری ویروس‌ کرونا در جهان، بورس‌، نفت و پتروشیمی محدوده شده‌اند؛ بنابراین سرمایه‌های ذخیره شده باید به سمتی حرکت می‌کرد که دارای گردش بود؛ لذا دیده شد بهترین کالایی که حتی با یک تلفن می‌توان آن را خرید و فروش کرد، طلا است.

وی افزود: بنابراین اکثریت سرمایه‌داران به سمت فعالیت در بازار سکه و طلا حرکت کردند. به همین دلیل انس طلا از ۱۲۰۰ - ۱۳۰۰ دلار آرام‌آرام افزایش پیدا کرد تا ۱۷۵۰ دلار هم رسید. این افزایش ۴۲۰ دلار در یک سال طی ۵۰ سال اخیر که تقریبا عرضه و تقاضا روندی معمول داشته است، بی‌سابقه بود. علاوه براین بعد خارجی که بسیار تاثیرگذاردر قیمت‌ها بوده است، بعد داخلی موثر بر قیمت سکه و طلا، همیشه ارز بوده است. مشکلات ارزی ما این روزها دیگر برکسی پوشیده نیست. اکنون نفت چهار میلیون بشکه‌ای به ۷۰ تا ۱۰۰ هزار رسیده است.

یزدانی تاکید کرد: ضمن اینکه تهیه ارز نیز برای کشور مشکل شده و با محدودیت منابع تامین ارز مواجه شده‌ایم. بنابراین‌ مسائل آشفتگی بازار سکه و طلا در چندماهه اخیر به لحاظ قیمت، به دلیل افزایش نرخ انس جهانی، کروناویروس و نوسانات افزایشی نرخ ارز رخ داده است.

روند بی‌سابقه قیمت سکه و طلا در ۵۰ سال اخیر

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه امروزه گران شدن طلا برای صنعت ما هیچگونه مزیتی ندارد و برای ما همچون ابزاری است که از آن استفاده می‌کنیم، تصریح کرد: طلا همچون سایر کالاهایی است که تا چندی پیش قیمت حداقل یک سوم قیمت امروز خود را داشت؛ لذا بیش از آنکه، این گران‌شدن به معنای افزایش قیمت آن کالا باشد، کاهش ارزش ریال است. یک کالا در طول یک سال نهایت ۵ الی ۱۰ درصد گران می‌شود؛ الباقی افزایش قیمت به سبب ضعیف شدن پول کشور ماست.

کرونا برود، بازارها فعال و التهابات کاهش می‌یابد

یزدانی تاکید کرد: ما نیز راضی هستیم که نرخ دلار و انس جهانی مجدد کاهش یافته و طلا به طور مثال به همان گرمی ۱۰۰ هزار تومان چند سال گذشته خود بازگردد. دراینصورت گردش ما نیز بیشتر خواهد شدکه برای ما بهتر است؛ چراکه سود ما در همان گردش است و می‌خواهیم طلا بیشتر خرید و فروش شود و گردش وجود داشته باشد تا ماهم از اجرت ساخت سود ببریم. سود ما تنها در همان اجرت ساخت‌هاست. طلا کالای فصلی نیست که بتوان آن را احتکار و ذخیره کرد تا در زمان خودش به طور مثال به سه برابر قیمت عرضه کرد.

این مقام صنفی پیش‌بینی کرد: چنانچه کرونا دست از سر ما بردارد و مجدد بازارهای دنیا فعال شوند، نرخ انس ۲۰۰ دلار کاهش خواهد یافت. اتفاقات اخیر متاثر از کرونا و سقوط قیمت نفت و این دست مسائل، سبب التهابات بازاری همچون طلا شده است؛ چنانچه این مسائل برطرف شود، از این رکود خارج می­شویم و التهابات هم کم خواهد شد.

یزدانی در رابطه با استقبال مردم و میزان تقاضا در بازار ، گفت: این روزها مردم چندان تمایلی برای خرید طلا ندارند. در حقیقت قدرت خرید از بین رفته است؛ لذا میزان تقاضا بسیار کاهش یافته است.

عرضه سکه توسط بانک مرکزی، رونقی برای صنعت سکه و طلا ایجاد نمی‌کند

وی در رابطه با حرکت موازی طلا و بورس، اظهار کرد: کار ما دو جنبه مصنوعات طلا و طلای خام دارد. اینکه می‌گوییم بازار وضعیت خوبی دارد، منظورمصنوعات طلا (قطعات طلای ساخته و آماده) است. اما در شرایطی که برخی بر روی طلای خام سرمایه‌گذاری می‌کنند، بورس می‌تواند تاثیرگذار باشد. در بحث خرید طلای خام، صنعت ما هیچ‌کاره است. شمش طلای خام از خارج وارد و در داخل فروخته می‌شود و گردشی در صنعت طلا و جواهر کشور ایجاد نمی‌کند.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه قیمت سکه و خرید و فروش آن ارتباط چندانی با صنعت طلا کشور ندارد، گفت: بانک مرکزی سکه به میزان میلیون قطعه تولید می‌کند و به بیرون عرضه می‌کند که ما به آن رواج بازار نمی‌گوییم. منظور ما از بازاری که رواج دارد، بازاری است که یک واحد طلافروشی در روز چه میزان طلا آماده (مصنوعات طلا می‌فروشد). زمانی بازار فعال است که این طلافروشی در روز به طور مثال ۱۰۰ یا ۲۰۰ گرم طلا بفروشد اما در حال حاضر به‌جز ۱۰ درصد از واحدهای ما در تهران روزانه ۳،۵ و ۸ گرم می‌فروشند؛ بنابراین گردش چندانی ایجاد نخواهد کرد.

یزدانی در رابطه با مجوز صرافی‌های بانکی برای فروش سکه، تصریح کرد: تعدادی از صرافی‌های بانکی مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند و از ما (اتحادیه طلا و جواهر) مجوز ندارند که ما نیز به آن‌ها انتقاد داریم. برخی مجوزها را هم اتحادیه صادر می‌کند که مختص صرافی‌ها نیست، بلکه برای واحدهای فروش سکه ‌است. در گذشته که فروش سکه به ‌طور کامل در دست صنف طلا وجواهر بود، علاوه بر مجوزی که از بانک می‌گرفتند به عنوان صرافی، یک مجوز هم از اتحادیه می‌گرفتند برای فروش سکه.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: ما به همه مشتریان اعلام می­­کنیم که در خرید خود بسیار دقت کنند. تا جایی که ممکن است نیاز خود را از واحد مربوطه خریداری کنند. به طور مثال سکه را از واحدهای معتبر مختص سکه، جواهر را از جواهرفروشی­‌ها که تخصص در این زمینه دارند، طلا را از واحدهای معتبر طلا که پروانه کسب از اتحادیه دارند و در آن منطقه شهره هستند و نقره را از واحد خودش خریداری کنند.

علی‌­الخصوص تاکید ما بر سکه ­هاست که حتما از سکه فروشی‌هایی­ خریداری شود که نام واحد صنفی با نام درج شده در پروانه کسب­ و بر روی وکیوم سکه مطابقت داشته باشد. سکه­‌ای که به مشتری داده می­‌شود با نام صنفی واحد باید یکی باشد؛ در اینصورت درصد تخلف­‌ها نیز بسیار کاهش خواهد یافت. اما اگر سکه را از طلافروشی خریداری شد، باتوجه به اینکه طلافروش تخصص سکه ندارد، درصد تخلف بالا خواهد رفت.

البته ما محدودیت ­هایی برای عدم فروش سکه در طلافروشی­‌ها ایجاد کرده­‌ایم. مشتریان اگر گزارش دهند، آن واحد جریمه و برای مدت چند روز بسته می­‌شود. اتحادیه طلا و جواهر تهران شامل ۲۰ رسته است که هر رسته باید در صنف مختص خود فعالیت کند. به طور مثال تعمیرکار طلا یا مخراج­‌کار حق فروش ندارند. این موضوع دقت و حساسیت مشتری را می­‌طلبد.

یزدانی تصریح کرد: موضوع بسیار مهم دیگر، بحث فروش­‌های اینترنتی طلاست. اخیرا عده­‌ای در فضای مجازی فعالیت می­‌کنند که نه از اتحادیه طلا و جواهر تهران و نه از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی پروانه کسب دارند. این­‌ها به صورت آنلاین پول را دریافت می­‌کنند اما طلا تحویل نمی­‌دهند. به طور مثال یک میلیون تومان دریافت می­‌کنند و به مشتری اعلام می‌کنند که یک میلیون طلا نزد آن‌ها به نام مشتری محفوظ است اما باید به فرض به پنج میلیون تومان برسد تا طلا را تحویل دهیم. روزانه بسیار به این­‌ها مراجعه می­­‌شود اما فردا دیگر خبری از آن­‌ها نیست.

به این فروش­‌ها در فضای مجازی که هیچ پروانه کسبی ندارند، هیچ اطمینانی نیست؛ لذا مردم به هیچ­‌وجه نباید خرید کنند؛ چراکه اگر پول، طلا و سکه خود را سرمایه­‌گذاری کردند، هیچ پشتوانه ایمنی برایش وجود ندارد و می‌شود داستان همان سکه­‌های ثامنی که چند صد نفر سرمایه­‌گذاری کردند اما سکه دریافت نکردند. اگر هم می‌خواهند خرید اینترنتی داشته باشند، حتما از کسی که مطمئن هستند و برایشان شناخته شده است، خرید کنند.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه طلا آب شده نیز، اخیرا برخی افراد خانه و ماشین خود را فروخته و در حوزه طلای آب شده یا طلای خام که برای ما نیز تنها مصرف کارگاهی دارد و به بیرون عرضه نمی‌کنیم، سرمایه­‌گذاری کرده­‌اند. در این خرید می­‌توانند به جای طلای عیار ۷۵۰، به مشتری مس تحویل دهند. حتی ممکن است، بارکدی که بر روی آن درج شده تقلبی باشد؛ لذا اصلا مردم بر روی خرید و فروش طلای خام سرمایه­‌گذاری نکنند.

به جای آن بهتر است طلا با اجرت پایین که امروزه به سبب برون­‌رفت از رکود بسیار هم تولید می­‌شوند، تهیه کنند. علاوه‌ براین که مطمئن‌ترند، نو هم هست. اخیرا در طلای دست دوم­‌ها نیز مشکلات بسیاری ایجاد شده که ما هم نمی­‌توانیم رسیدگی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال آیا واحدها هم طلای آب شده می­‌فروشند، گفت: خیر؛ این­‌ها توسط دست­‌فروشان عرضه می­­‌شود. اخیرا هم در بازار برخی مکان­‌ها برای خرید این طلاها احداث شده است که ما هم به آگاهی و هم پلیس امنیت در این رابطه نامه زده­­‌ایم. مردم هم باید بسیار دقت کنند؛ به هرحال زمانی که خریدار نباشد، عرضه هم وجود نخواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینم تقصیراحمدی نژاده خخخخخ وگرنه کلیدسازماکارش درسته

    • بدون نام

      دلت داره ازجیب مردم کارمیکنه مردم میرن میخرند 5 ماه نخرند دزد بودیم کلاهبرداربودیم طمه کارم شدیم فرق نمیکنه چی پیش میادبریم جلو،،،،

    • حسام

      چرا ميگين پنجاه سال اخیر اصلش چهل سال اخيره

    • بدون نام

      هر لحظه از لحظه دیگر بدتر
      هیچ کس فکر مردم نیست همه به فنا رفتیم

    • بدون نام

      هر دلتی اومد بدتر از قبلی شد واین ادامه دارد

    • MR.PARVIZI

      منظورت در ۴۰ سال دیگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج