۱۰۰۸۵۴۷
۱۰۰ نظر
۵۳۰۴
۱۰۰ نظر
۵۳۰۴
پ

به زنِ مطلقه، زنِ مجرد و زنِ تنها، خانه اجاره نمی‌دهیم!

برخی پشت‌بام اجاره می‌کنند، برخی همراه با یک خانواده دیگر مشارکتی اجاره می‌کنند، اما مساله اجاره‌نشینی فقط اقتصادی نیست، این گزارش نشان می‌دهد که چه مصائبی برای زنان مطلقه و تنها در اجاره‌نشینی وجود دارد.

برترین‌ها: برخی پشت‌بام اجاره می‌کنند، برخی همراه با یک خانواده دیگر مشارکتی اجاره می‌کنند، اما مساله اجاره‌نشینی فقط اقتصادی نیست، این گزارش نشان می‌دهد که چه مصائبی برای زنان مطلقه و تنها در اجاره‌نشینی وجود دارد.

دورانی که اجاره‌نشینی در ایران خوش‌نشینی بود به سر آمده است. اجاره‌نشینی برای خیل عظیم اجاره‌نشینان با تشویش و تنگدستی و ناامنی همراه است. تورم اجاره‌بها از تورم سالانه سبقت می‌گیرد و گلوی آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماعی را هرچه بیشتر می‌فشارد. زنان اجاره‌نشین مجرد، مطلقه، مادران مجرد و یا سرپرست خانوار از آن دسته اجاره‌نشین‌هایی هستند که هم باید با تضاد طبقاتی و تورم بجنگند و هم با تمام نابرابری‌های موجود در جامعه.

به زنِ مطلقه، زنِ مجرد و زنِ تنها، خانه اجاره نمی‌دهیم! اجاره‌نشینی دشوار است برای زنان بسیار دشوار

عالیه، سارا و لیلی سه زن مستقل هستند که بدون زندگی با مردان، سال‌هاست در مشهد و تهران اجاره‌نشینی می‌کنند. آن‌ها تجربیات اجاره‌نشینی‌شان را با ما در میان گذاشتند و از ناامنی اقتصادی و اجتماعی گفتند؛ از اینکه زن بودنشان باعث شده گاه به آن‌ها خانه اجاره ندهند یا اگر دادند در عوض از آن‌ها چشم‌داشتی داشته باشند. همچنین از مشکلاتی که این‌روزها به دلیل تورم و بالارفتن اجاره‌ خانه‌ها، برایشان پیش آمده است.

عالیه: مصائب زن مطلقه و اجاره‌نشینی

عالیه ۲۷ ساله است، کارشناسی برق خوانده و در خط تولید کارخانه‌ای زیر نظر سایپا در شهرک صنعتی مشهد با درآمد متغیر ماهانه ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و دویست تومان، به مونتاژ برد‌های الکترونیکی دزدگیر خودرو مشغول است. عالیه مطلقه است و فرزندی ندارد. او پس از طلاق تصمیم می‌گیرد در مشهد مستقل زندگی کند. او درباره‌ی دشواری‌های اجاره‌نشینی می‌گوید:

«اوایل برای پیدا کردن خانه یک جا زنگ زدم و گفتم: مطلقه‌ام. مَردی که پشت تلفن بود گفت من‌هم تنها هستم، اجاره خانه را باشما راه می‌آیم، می‌شود با هم دوست باشیم. بعد از آن هر جا دنبال خانه گشتم گفتم متاهلم و شوهرم نظامی است، چند شب در هفته نیست و شب‌ها تنها هستم. در مورد بعدی که رفتم خانه را دیدم، گفتم متاهلم، ولی شوهرم بعضی شب‌ها نیست. صاحب‌خانه پرسید: "زن صیغه‌ای هستی یا دائم؟ من هر مستاجری را به این خانه راه نمی‌دهم.»

این پرسش صاحبخانه از عالیه که زن صیغه‌ای هستی یا دائم؟ نشان می‌دهد که عالیه به عنوان یک زن نه‌تنها باید به مالک خانه‌ای که اجاره می‌کند، انتخاب جنسی و شخصی‌اش را توضیح بدهد بلکه در همان گفت‌وگوی اول در دادگاه مالک بر اساس این انتخاب‌ها دادگاهی هم می‌شود: که اگر صیغه دائم مردی باشد، حق دسترسی به مسکن دارد و اگر صیغه دائم مردی نباشد، غیرقابل اطمینان است و نباید به او خانه اجاره داد. او در ادامه می‌گوید:

«نصف مشهد را برای پیدا کردن خانه زیر پا گذاشتم، ولی اجاره‌ها در حدی نیست که بتوانم از پسش بربیام. این خانه‌ای که الان هستم، ازمن فقط کارت ملی و دسته چک گرفتند و شناسنامه نخواستند و نمی‌دانند که وضعیت زندگی من چطور است. این خانه فاز تجاری است و دور و برش مغازه است. یک زیرزمین ۳۵ متری با دو میلیون رهن و ۶۰۰ هزار تومان اجاره است. بوی نم همه جا را برداشته است. دیوار‌ها و سقفش همه نم کشیده است، هیچ تهویه هوایی هم ندارد و مناسب زندگی آدمیزاد نیست، ولی خب به سختی همین جا را پیدا کردم و حاضر نیستم همین زیرزمین نمور را از دست بدهم.»

او می‌گوید: در فقدان برخورداری از حمایت خانواده، داشتن همسایه‌هایی که بشود روی یاری و مهرورزی‌شان حساب کرد نعمتی هستند. اما در بسیاری از مناطق ایران، بیشتر همسایه‌ها به زنی که با پدر و مادر یا شوهرش زندگی می‌کند اطمینان بیشتری دارند تا به زنان مجرد. عالیه توقع مهر و یاری از همسایه‌ها ندارد و به همین راضی است که واکنشی منفی از آن‌ها دریافت نمی‌کند. عالیه توضیحات درباره‌ی اجاره‌نشینی‌هایش را با این جمله به پایان می‌رساند: «جامعه ما پذیرای یک زن مطلقه نیست».

سارا: سرپرست خانوار بودن و اجاره‌نشینی

سارا ۴۶ساله، راننده اسنپ است و با دختر ۱۷ساله‌اش تنها در منطقه ۱۹، خانی‌آباد تهران زندگی می‌کند. پس از سال‌ها هنوز نتوانسته طلاق بگیرد. هشت سال است که با دخترش زندگی می‌کند و شوهرش هشت سال است که در خانه پدری‌اش در تهران زندگی می‌کند. سارا می‌گوید که شوهرش در هشت سال گذشته حتی هزار تومان برای خرج دخترش نپرداخته است.

او درباره تجربه اجاره‌نشینی‌اش می‌گوید:

«شرایط خیلی سخت شده. اجاره‌بها خیلی بالاست، حداقل ۴۰ درصد افزایش داشته. سال‌هاست که در این خانه اجاره‌نشینم. قبلا رهن این خانه پنج میلیون و اجاره‌اش ۸۰۰ هزار تومان بود. امسال صاحبخانه ۴۰ میلیون از من می‌خواست با یک میلیون. با خیلی چانه زدن الان ۲۰ میلیون رهن به صاحبخانه دادم با ۸۰۰ هزار تومان. اینجا خانه نیست، خرابه است. مثلا کولر مال ۴۰ سال پیش است. خانه دو اتاق دارد. خراب بود. تازگی که دوباره اینجا را اجاره کردم با کمک یک دوست شکاف‌های دیوار را پر کردیم و خودم دیوار‌ها را رنگ کردم.»

به زنِ مطلقه، زنِ مجرد و زنِ تنها، خانه اجاره نمی‌دهیم!

سارا در پاسخ به این سوال که چرا خانه دیگری اجاره نکردید، می‌گوید:

«خانه عوض کردن خیلی سخت است. سه ماه جای دیگری را اجاره کردیم که از اینجا بهتر بود. کوچک، تمیز و مرتب بود، ولی امنیت نداشت. بعد از سه ماه دوباره همین خانه قراضه را اجاره کردیم.» او درباره‌ی دلیل تصمیمش می‌گوید:

«آن‌جا امن نبود، چون فکر می‌کردند، چون من و دخترم دو زن تنها بودیم برای آن‌ها شرایط خاصی است و می‌توانند از این شرایط سوء استفاده کنند. مثلا وقتی من می‌رفتم سر کار و دخترم در خانه تنها بود. صاحبخانه می‌آمد پشت در را آرام می‌زد و گوشش را چنان به در می‌چسباند که دخترم از صدای نفسش می‌ترسید. به این دلیل بود که مجبور شدم از آن خانه دوباره اسباب‌کشی کنم و به این خانه فعلی بیایم.»

درباره‌ی رفتار همسایه‌ها با او می‌گوید:

«خانه‌ای که امسال دوباره اجاره کردم ۱۱ سالی است که در آن اجاره‌نشین هستیم و همسایه‌ها ما را می‌شناسند و فکر بدی در مورد ما نمی‌کنند. اما آنجا که سه ماه اجاره کرده بودم همسایه‌ها با ما بد رفتار می‌کردند و به ما اطمینان نداشتند.»

سارا درباره‌ی مخارج زندگی‌اش می‌گوید:

«گاهی که باید اسباب کشی کنم پول کم می‌آورم. سر دو اسباب کشی اخیر پنج میلیون خرج کردم. یک کامیون گرفتم ۵۰۰ هزار تومان. قرارداد تازه نوشتم و باید پول می‌دادم و دوباره می‌بایست به رهن خانه اضافه می‌کردم. واقعا شرایط سختی است.»

سارا سال‌ها پیش به سرطان پستان دچار می‌شود و سال ۸۵ و ۹۲ هر دو سینه‌اش را درآورد. او می‌گوید در چهارسال گذشته اصلا نتوانسته آزمایش‌های لازم را انجام دهد، چون خیلی گران قیمت هستند. می‌گوید درد‌های شدید دارم و نباید بار سنگین بلند کنم، اما مجبورم. این روز‌ها انگشت‌هایم اینقدر درد می‌کنند که نمی‌توانم دنده ماشین را عوض کنم، اما چاره چیست؟

لیلی: مجردی و اجاره‌نشینی

لیلی ۳۸ ساله، مجرد و شغلش ترجمه است. او ۱۰ سال است در تهران مستقل از خانواده زندگی می‌کند. او درباره‌ی اجاره‌نشینی می‌گوید:

«خانه پیدا کردن خیلی سخت است. هر جور شده به آدم یک حس حقارتی منتقل می‌کنند. چون هرچقدر هم آدم قدرتمند باشه باز هم فسخ پیش‌نویس قولنامه به خاطر همسر مالک آدم را تحقیر می‌کند. الان بعد از ۱۰ سال اجاره‌نشینی بالاخره جایی هستم که این طور نیست. چون تمام ساختمان مجردند و صاحبخانه خانم تنهاست.»

لیلی درباره تجربه‌های ناخوشایند با صاحبخانه‌های قبلی‌اش می‌گوید:

«سا‌ل‌های قبل صاحبخانه می‌آمد دم ساختمان زنگ می‌زد احوالپرسی می‌کرد. من‌هم زنگ در را از آن موقع خاموش کردم. حتی در خانه‌های بعدی سیمش را می‌کشم».

لیلی درباره‌ی بالا رفته رهن و اجاره‌ی خانه‌ها می‌گوید:

چون آزادکار به حساب می‌آیم پرداخت اجاره سخت است. مخصوصا اگه خیلی کار دستم نباشد. امسال برای این خانه ۳۵ میلیون تومان رهن دو میلیون تومان اجاره می‌دهم.

لیلی حرف‌هایش را با این جمله‌ها به اتمام می‌رساند: ترسناک این است که بالاخره قرار است برای امثال ما مجرد‌ها در سنین بالاتر چه اتفاقی بیفتد؟ از نظر مسکن یا مراقبت؟

به زنِ مطلقه، زنِ مجرد و زنِ تنها، خانه اجاره نمی‌دهیم!

گرانی و فقر: وجه مشترک زنان و مردان اجاره‌نشین

تضاد طبقاتی و هرچه فقیرتر شدن مردم، به زندگی زنانی که به تنهایی یا با فرزندانشان، بدون همسر زندگی می‌کنند فشار بیشتری وارد می‌کند. تنها درصد کمی از زنان مستقل و بدون شوهر که به طبقات بالای جامعه تعلق دارند با مشکل مسکن روبه‌رو نیستند. اما بیشتر زنان به طبقه متوسط و فرودست تعلق دارند و با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند.

به امید آن روز که اقشار متوسط و فرودست جامعه برای نیاز‌های اساسی و ابتدایی خود مانند مسکن در مشکل نباشند.

پی‌نوشت: این مطلب با تغییراتی از وب‌سایت رادیو زمانه برداشته شده.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mahsa

      اون به مرده که نباید خونه مجردی بدین چون تا میدونه دوست دختراش رو میاره خونه اش. من خودم مجرد و شاغلم و از زندگیمم کاملا راضیم. لعنت به جامعه مردسالاری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی غصه نخور ما مردهاهم خیلی بدبختیم اینجا زن و مرد نداره

      • بدون نام

        دوست عزیز این چه بدبختی است که تفکرات شما را گرفته؟ حق مکان حق داشتن جا به محض تولد با انسان زاده میشه یعنی چه که به فلان قشر خانه ندهید؟ یه کم فکر کنید ببینید چی میگید
        ادم مجرد باید چه کنه؟ چرا نمی فهمید و درک و فهمتون پایینه؟

      • بدون نام

        انقدر تو پیامت سطح پایین فکرت که ارزش جواب دادنم نداره

      • بدون نام

        چقدر فکرت مسمومه

      • بدون نام

        چقدر خوب کامنت میدی عاشقتم مهسا. درد بر زنان مستقل

      • بدون نام

        چقدر تو بی سواد و نادان هستی

      • بدون نام

        لعنت به فمینیسم

      • بدون نام

        مرگ بر فمینیسم

      • بدون نام

        خدا لعنت کنه نابودتون کنه شما زن ها رو

      • بدون نام

        ۱۸/۵۰ لعنت بر منیسیم هزار ساله

      • بدون نام

        ۱۸/۵۱ ۱۸/۵۰ ۱۸/۴۹ چه خبرتهههههههه؟؟؟؟ نه چه خبرتههههه؟؟؟؟ کم شما توهین میکنید تو خبرهای دیگه؟؟؟؟ حالا این به اون در.

    • زن

      کاش کاش کاش مسولین به فکر بودند و فقط دقایقی اندک به مرگ فکر می کردند یا خودشان را جای مردم می گذاشتند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاش شما زن ها به فکر مرد ها بودید کاش کاش کاش

      • بدون نام

        ۱۸/۵۲ تا وقتیکه مردها به خاطر نسبت ۷۰ به ۳۰ قوانین تبعیض آمیز علیه خانمها تو ازدواج اعتراض نکنن خانما هم برای ۳۰ درصد قوانین تبعیض آمیز علیه آقایون اعتراض نخواهند کرد

    • بدون نام

      بنظر من دادن خانه اجاره ب زن مجرد ریسکه چرا که ممکنه زنه شغلش پلید باشه و اون خونه ب فساد بکشه و این هم دردسر برا صاحبخانه.تشخیص دادن خوب بد هم که کار مشکلیه.گرچه دولت باید به یه طریقی از زنان و دختران مجرد حمایت کنه همچین کار سختی هم نیست

      پاسخ ها

      • ناشناس

        قضاوت نکنید لطفا با کفش دیگران راه برید بعد نظر بدید.

      • بدون نام

        شما خونه را اجاره میدی و اینکه اون چه میکنه زندگی خصوصی خودشه و به شما مطلقا ربطی نداره اگر خونه شما خورده شد و رفتی دیدی خونه شما نیست یا محو شده اون وقت حق بررسی داری
        یاد بگیریم این فرهنگ و شعور و درک را در خود ایجاد کنیم که به مسائل خصوصی دیگران وارد نشیم
        درکش هم یه مثقال شعور میخاد
        جرمی که اون فرد میکنه به صاحب خونه ربط نداره و اگر قانون بره سراغش به طرف نمی گن چرا خونه را اجاره دادی به ایشون و بیا برو زندان
        فهم درک شعور اندکی شعور؟

      • بدون نام

        وای وای عجب جواب درستی دادی بالاخره یه نفر آدم حسابی تو ان کامنتا دیدم
        بله به کسی هیچ ربطی نداره

      • بدون نام

        کاربر ۱۱:۵۳ تو مث کبک فقط سرت کردی زیر برف و نمیدونی پشت سرت چخبره.اینکه زندگی شخصی بخودش ربط داره شکی نیست ولی آیا حاضری خونه همسایه شما هر کار خبیثی خاست بکنه ساختمون جولاگاه کس ناکس بشه. بعد زن بچت هم کنارشون رد بشن؟اگه وجدان داری یکم فکر کن بعد ....

      • بدون نام

        کاربر ۱۱:۵۳ چن سال پیش همسایه مستاجر ما بساط مجردی و دود دم پهن کرده بود منم مث الان تو فکر میکردم میگفتم بمن چه تااینکه موتورم دزدیده شد بعداز کلی چک کردن دوربینهای کوچه دزد از دوستان همسایه بود.در ضمن همسایه مستاجر یه زن بود.حالا من از یه مثقال شعور و تفکر میخام

      • بدون نام

        کاربر ۱۵:۰۰ خوبه داری میگی زندگی بقیه به کسی مربوط نیست ولی داری فقط دخالت میکنی تو زندگی مردم

      • رضا

        کاربر ۱۱:۵۳ - چرت و پرن نگو .

      • بدون نام

        درود بر ۱۱/۵۳

    • ملانصرالدین

      یکطرفه به قاضی رفتن پسندیده نیست الان عده ای خانم هستند(اگرچه کم)ولی صیغه شدن راشغل خود گرفته اند دلیلش هم سایت های صیغه یابی بعدهرجاساکن باشندمسلمامشگلاتی پیش خواهد آمد چراد بررسی اشاره مفرمودید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان پیرپسر و پسر صیغه ای هم زیاده و خونه هارو به خونه فساد تبدیل میکنن. نباید به پسرا خونه داد مخصوصا خیلی جوون ها و خیلی پیرها

      • بدون نام

        دقیقا ، زنان مطلقه که نتوانستند زندگیشان را نگهدارند و طلاق گرفتند زیاد شدند و پسران مجرد ازدواج نکرده را فریب میدهند

    • بدون نام

      تا لبنان و فلسطین و سوریه و یمن و وووو هستن معلومه دولت وقت نداره به ما فکر کنه

      پاسخ ها

      • s_a_r_a@

        تمام فکر و ذکرشون اوناست

      • بدون نام

        آخه دولت چیکارست.

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        این جور کامنت های طوطی وار ضبط صوتی رو خیلی دوست دارم، خوبه دارید اعتراف میکنید که انقدر بی خاصیت هستید که اصلا نیازی نیست بهتون رسید و نظرتون رو جلب کرد

    • زن ایرانی

      من خودم یه زن جوان و متاهلم، و هیچ وقت نمیتونم به یه زن تنها اطمینان کنم و باهاش توی یه ساختمان همسایه بشم
      این بی اعتمادی هم به خاطر رفتارای نادرستی که از چند تا زن مطلقه و بیوه دیدم
      یه جورایی واقعا تهدیدن برای زندگی آدم
      شاید چون اکثرا مشکل مالی دارن به هر چیزی راضی میشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بسیار توهین آمیز و حقیرانه بود دیدگاهتون. ابن به چه معناست که چون مجردن مشکل مالی دارن و به هرچیزی راضی می شوند!! براتون واقعا متاسفم ... شما حتی در دنیای کوچکتان چشم دیدن زنان موفق و تنها را ندارید. به یاد داشته باشید که گاهی تنهایی انتخاب زندگی افراد چه زن و چه مرد است که بنظر بسیار ارزنده تر از اویزان زندگی دیگران بودن است .

      • بدون نام

        حتما شما تو منطقه خوبی زندگی نمیکنی

      • بدون نام

        اگر زشوهر داری درست بلد باشی هیچ وقت نمیترسی.وگرنه اگه زن تنها هم تو ساختمون نباشه شوهرت جای دیگه زیر آبی میره

      • صبا

        خانم محترم: شاید چرخ روزگار طوری بچرخه که چند روز دیگه خود شما رو طلاق بدهند یا شوهرتون فوت بکنه بیوه بشید! اون وقت بازم همین طرز فکر رو خواهید داشت؟؟؟

      • سارا

        این چه حرفیه. یک درصد به این موضوع فکر کن که اتفاقی برای شوهرت بیوفته و تو هم تبدیل بشی به یه بیوه . اونموقع خوبه دیگران در مورد تو همین فکر رو بکنند. انصاف داشته باشید.

      • بدون نام

        کاربر زن ایرانی
        متاسفم برات

      • بدون نام

        بخاطر همین درک و فهم پایین زنان جامعه ما وضع ما این است وقتی سطح درک و فهم یک زن ایرانی این باشه وای به حال اون جامعه
        کرم از خود درخته

      • بدون نام

        مشکلی اصلی شما "در واقع " اینه که به شوهرت اعتماد نداری و حسی از "ناامنی" رو نسبت به زندگی زناشوییت داره. مشکل اصلیت رو حل کنی ،اونموقع میفهمی که مشکل از خودت بوده نه اون زنها

      • به زن ایرانی

        ممکنه تا چند ماه دیگه طلاق بگیری و تبدیل بشی به همون زن مطلقه که زنهای شوهردار ازشون فرار میکنن
        کارمای حرفی که زدی میشه این

      • زن ایرانی

        من مایه ننگ جامعه زنان هستم

      • بدون نام

        نظرتو دوس نداشتم دوست عزیزم هرگز دیگران رو قضاوت نکن و هیچوقت بدی اون چندخانم رو به همه خانما یا دختر خانومای دیگه تعمیم نده همه مثل هم بد نیستن

      • هلن

        ترس تو نشانه ی قابل اعتماد نبودن شوهرته

      • بانو جان

        شماخودت مشکل داری خانم وگرنه هرزن بیوه و تنهایی چشم طمع به زندگی شما نداره.
        اگه شوهرت بخواد خیانت کنه بهت براش فرقی نمیکنه تو ساختمون زن تنها باشه یانباشه، اگه خودت بیوه شدی چی بازم نظرت همینه؟

      • بدون نام

        کاربر زن ایرانی امیدوارم به زودی طلاقت بدن و بشی یه زن مطلقه و دیگران درباره تو همین طرز فکر گندیده خودتو داشته باشن

      • مریم

        شاید دست روزگار تو را هم مثل همان کرد که انشالله میکند

      • بدون نام

        خیلی بی وجدانی مادر من مطلقه است با من زندگی می کنه تک و تنها من توی تمام این سال ها یه رفتار غلط ازش ندیدم تو تا با کفش دیگران‌ راه نرفتی قضاوت نکن

      • بدون نام

        لایک داری ، حرف حق تلخه

      • بدون نام

        کاربر زن ایرانی ، ،لایک داری ، حرف حق تلخه

    • بدون نام

      نمیدانم یعنی میدهیم البته با زیرمیزی

    • بدون نام

      تا سه سال دیگه نصف جوانها چه زن چه مرد مجبور میشن که مجرد زندگی کنن ایناهم مجبور میشن خونه اجاره بدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مجردی عشقه. زندگی بدون مردها عالیه و تنها زندگی کردن یعنی پادشاهی برای زن. من با دوست پسر داشتن هم مخالفم

      • بدون نام

        حالا اجاره به مجرد به کنار
        پول اجاره که خداتومن شده و روز به روزم گرون تر میشرو چیکارش کنیم

    • بدون نام

      خدا کنه معجزه ای بشه

    • مهیار ۰۰۰

      اره‌‌واقعا

    • بدون نام

      به مردهای متاهل که( شناسنامه شون م سندهست)نباید خونه اجاره داد؛چون زیاد سخت نیست به کله پوک تون فشار بیارید برا چه کاری میخوان؟ بجز شب نشینی وعیاشی .... ! اون که گفته به زن مطلقه ......نمیدیم ! فکر نکرده زن تنها، وقتی ناچارا همه راه ها را بره باعث میشه زن یکی رو معرفی کنه به عنوان ......!؟ خجالت اوره این طرحها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر دقت کنید بیشترین فساد چه مالی چه جنسی و اخلاقی از سمت متاهل ها است ولی مجردها را متهم می کنن که خودشون راحت به کثافت کاری بپردازند
        اختلاس های مالی همه اکثرا متاهل ها هستند روابط جنسی متعدد اکثرا متاهل های عزیز هستند
        مجرد رو هم میگن باید بمیره خونه هم نباید داشته باشه

    • ع.م

      من یه مرد جوون هستم و اشتباه کردم خونه رو به خانومی که با دختر جوونش زندگی میکرد اجاره دادم. از نظر اخلاقی هم هیچ مشکلی نداشتن ولی هر سال سر موعد اجاره میومد به عجز و لابه که تخفیف بگیره بعد از دو سال تخفیف گرفتن سر سال سوم که خواستم مستاجر عوض کنم اومد که شما بی انصافیو من زن تنها رو از خونه بیرون میندازیو خلاصه مظلوم نمایی کردن. منم با اینکه برای پرداخت اقساط و هزینه ها به اجارش نیاز داشتم باز کوتاه اومدم.
      هر بار هم میخواستم سر سال خونه رو ببینم تو این سالها یه جوری با ادم برخورد میکرد که انگار ادم فاسدی با قصد بدی میخواد وارد بشه. توی تمام این سالها هم خونه رطوبت کشید کابینتا و پکیج خراب شدن ولی چون خانوم بودن بلد نبودن کارهای مردونه انجام بدن و خونه رو داغون و با بی احترامی تحویلم دادن منم پشت دستمو داغ کردم که طرف قراردادم زن نباشه و به خانوما خونه نمیدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب نده. زنها محتاج مردهای زن ستیز و ضد زن نیستن. به امید نابودی زن ستیزان

      • بدون نام

        دلت خوشه برادر،کم تجربه ای ،تا چند سال دیگه کلی مستاجر مرد میبینی که خونه رو خرابه بهت تحویل میدن. این مربوط به بی مسوولیتی و منفعت طلبی اون آدماست،نه جنسیتشون

    • بدون نام

      عوضش امنیت داریم

    • بدون نام

      طرف میگفت به مجرد خونه نمیدم
      بچه خودش قبول شد شهر دیگه رفته بود براش خونه مجردی گرفتن همینو بهش گفته بودن که به مجرد خونه نمیدیم
      خخخخ
      داغ کرده بود می گفت یعنی چی؟ گفتم عزیزم خودت هم که میگفتی به مجرد نباید خونه داد پس مشکلت چیه؟ می گفت خب بچه من باید بره در چادر زندگی کنه؟
      منم گفتم خب اون مجردی که بهش خونه ندادی هم باید میرفت در چادر زندگی می کرد؟ بچه ات رو زن بده الان! خخخ
      متاسفانه بسیار انسانهای بی انصاف و نادانی شده ایم ولی متوجه نیستیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بچت رو زن بده الان؟؟؟؟؟ مگه زن کالا و عروسک خیمه شب بازی شماست که میدین به پسرای بی عرضتون؟ اصلا زن دادن یعنی چی؟؟؟ دونفر ادم عاقل و بالغ باهم ازدواج میکنن هیچکس کس دیگه ای رو نمی گیره و هیچکس شکار‌ نیست و اون یکیم شکارچی نیست که شکارچی شکارو بگیره!!!!!

    • بدون نام

      خب متاسفانه برخی، تکرار میکنم ، برخی از زنان مطلقه زندگی یک پسر بیچاره را خراب کرده و هیچ ترسی از اینکه دوباره زندگی یک همجنس خود را خراب کنند و شوهرش را تصاحب کنند ندارند،یا حتی میخواهند پسر جوانی را که مامانش هزارتا ارزو براش داره بدست بیاورند، هرچند که تعدادشان کم است ولی متاسفانه مردم بدبین میشوند و همه یک جور قضاوت میکنند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قابل توجه شما عرض میکنم زنها شوهرارو تصاحب نمیکنن شوهرا خودشون راه میوفتن دنبال زنهای دیگه. دیگه بسه مقصر پنداری زن

      • بدون نام

        لایک، به جون خودم تموم حرفاتو به چشم دیدم،

    • بدون نام

      زنی که میخواد مجرد و تنها و بدون مرد زندگی کنه باید این مصائب هم بکشه

      پاسخ ها

      • سارا

        با جون و دل هم این مشکلات رو تحمل میکنه تا چشم حسوداش کور بشه و هیچوقتم زیربار قوانین ننگین چند همسری و ننداشتن حق طلاق و تحصیل و اشتغال و خروج از کشور و اجازه جراحی و ... تو ازدواج نمیره

    • بدون نام

      معتادا نمیگیرن

    • بدون نام

      زنی که میخواد اینجور زندگی کنه حقش همینه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عه چه غلطا!!!! تو تعیین میکنی زنها چی جوری زندگی کنن؟؟چقدر این جامعه بهتون رو داده خداوکیلی. خیلی پررو شدین شما مردا

    • بدون نام

      این همه مطلقه داریم و این همه پسر مجرد تنها هر دو باید از تنهایی بمیرن

    • بدون نام

      خدا خودش به همه مون رحم کنه واقعااااا

    • بدون نام

      من زن میخوام همدم میخوام

    • بدون نام

      من یه پسر مجرد و تنهام خونه زندگی دارم زنی هست بیاد با هم محرم بشیم و کنار هم زندگی کنیم ؟

    • بدون نام

      من مجرد و تنهام یک زن میخوام برای زندگی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه زن میخوام چیه؟؟ مگه زن شکلاته؟؟ باید بگی میخوام ازدواج کنم نه اینکه یه زن میخوام بگیرم!!!!!! زن کالا نیست که بری بگیریش!!

      • بدون نام

        اتفاقا زن کالا هست و باید بخریش

      • بدون نام

        ۹/۵۱ پس مرد هم چیزی جز دستگاه پول ساز نیست. مرد‌ پول نداشته باشه به هیچ دردی نمیخوره. توهین میکنی منتظر توهینم باش

    • بدون نام

      این همه دختر و زن مجرد و مطلقه و تنها که نیازمند سرپناه و مسکن هستن و این همه پسر و مرد مجرد و تنها هر دو تاشون باید از بی جایی و تنهایی بمیرن این دختر ها و زن ها حاضر نیستن باهاشون ازدواج کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهتر که حاضر نیستن. تنهایی و عشق است

    • بدون نام

      شما دختر ها و زن ها وقتی حاضر نیستید با یک جوان ازدواج کنید و بهش آرامش بدید این مشکلات گریبان گیر خودتون هم میشه باید به اینجاش هم فکر کنید !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وظیفه ما آرامش دادن به مردها نیست. ما خودمون شخصیت داریم و تصمیم میگیریم که ازدواج کنیم یانه. ازدواج هدف نیست یه انتخاب. ممکنه یه نفر خیلی از ازدواج بدش بیاد پس انتخاب میکنه که هیچوقت ازدواج نکنه. من به شخصه هیچوقت تو این کشور با قانون ازدواجی که با امضا کردنش حتی حق تحصیل و اشتغال و خروج از کشور ازم گرفته بشه و قرار باشه از آقا بالا سرم اجازه بگیرم ازدواج نمیکنم حالا هرچیم بخوان شرایط خونه گرفتن برای خانمها رو سخت کنن.

      • بدون نام

        کاربر ۹۳۲ تو و امثال تو لیاقتتون همین زندگی کردن شبیه زن هاییه که تو این خبر بود

      • بدون نام

        کاربر ۹۳۲ وظیفه مرد ها هم پول دادن و مهریه دادن و پر کردن شکم شما زن ها و خرجتون کردن نیست غلط می کنید مهریه و ارث نداشته پدرتونو مطالبه می کنید

      • بدون نام

        ۹/۴۹ یه جوری میگی لیاقتمونه این زندگی انگار خیلی بدبختیم بدون شماها نخیر بدخگبخت نیستیم خونه هم پیدا میکنیم و زندگیمونم میکنیم تو برو دنبال کار خودت

    • بدون نام

      زندگی هر کسی به خودش مربوطه و به کسی ربطی نداره.بیایید تمرین کنیم که ما خدا نیستیم .

    • بدون نام

      گیر دادید به مردها چه خبره برترین ها ؟!!!!!!!!!!!

      یه پسری دارم. ساده و مهربون و بسیار مسئولیت پذیر ، بسیار ،

      برای همین ناراحت میشم آنقدر مردها رو بدجنس نشون میدید .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون برترینها مردستیزه

      • بدون نام

        الان مثلا مردهارو تو این خبر چی جوری بدنشون داده؟؟؟ گفته به زنها اجازه میدن چه ربطی به مردا داشت؟؟

    • شهرزاد

      چرا یه عده فکر میکنن دختری که تنهاست آدم بی بند و بار و بی ایمانیه؟ اصلا چه مرد و چه زن تنها. اما چرا به مردا اعتماد میکنن به زنها نه؟ چرا تا میبینن تنهاییم شروع میکنن به اذیت و آزار؟ این مسئله ایه که از طرف مردای باغیرت و همراه و باشعور باید پشتیبانی بشه. این قضیه فقط با درست رفتار کردن مردا (و یه سری خانمها حتی) حل بشه. اخه جای زندگی هم باید مشکلی باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرت نگو

    • بدون نام

      من اجاره میدم

    • setareh

      یعنی کی این فرهنگ های مزخرف از بین میره؟
      کی میشه تبعیض جنسیتی نباشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا وقتی که همه فمنیست نشن و انتی فمنیست باشن مثل کسایی که زیر کامنت مهسا کامنت گذاشتن این تبعیض ها وجود داره همه باید فمنیست بشیم و یا زن ستیزها بجنگیم

    • شیخ

      زنده باد اسلام

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو بابا

    • سعید

      من هم زمانی دانشجو بودم رشت .. بزور و خواهش خونه بهم اجاره دادن .. کلی هم شرط نوشتن تو قول نامه که حق نداری مهمون بیاری و .... کلا بعد اینکه رفتم دلشون نیومد من برم .از بس خوب رفتار کرده بودم.. همه رو به یه چشم نبینید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج