۱۰۰۸۷۲۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

برای حق پخش دعوا کنید نه برگزار نشدن بازی‌ها

قرار است نهاد‌های دولتی در امور فدراسیون فوتبال دخالتی نداشته باشند، اما این روز‌ها نماینده مجلس هر روز یک مصاحبه در مورد علی کفاشیان انجام می‌دهد. از نگاه این‌ها بازگشت علی کفاشیان به فدراسیون فوتبال فاجعه است.

خبرورزشی: فوتبال ایران وارد کشمکش عجیبی شده است! در حالی که این روز‌ها باید بیش از هر زمانی آرامش خود را حفظ کند تا دو مانع مهم و اساسی را پشت‌سر بگذارد. یکی صعود تیم ملی به جام جهانی؛ تیم ملی بازی با عراق و بحرین را باخته! و اکنون شرایطش برای صعود به جام جهانی سخت شده و باید ۴ دیدار باقی مانده را پشت‌سر بگذارد و دیگری اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال و برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال.

فدراسیون فوتبال براساس برنامه از پیش تعیین شده باید اسفند ماه انتخابات فدراسیون فوتبال را برگزار می‌کرد و حتی به این بهانه نامزد‌ها را ثبت‌نام کرد، اما فیفا سر بزنگاه جلوی این کار را گرفت تا فدراسیون فوتبال این‌بار به جای پاسخ ندادن به نامه‌های فیفا اساسنامه را اصلاح کند. اما در این روز‌های حساس فدراسیون فوتبال به‌جای تمرکز روی این مسائل حساس؛ وارد چالش‌هایی شد که دستاوردش هیچ خواهد بود؛ و بازگشت به عقب! و البته این چالش‌ها خود خواسته فدراسیون فوتبال نیست و به نوعی به فدراسیون فوتبال تحمیل شده است.

باشگاه‌های معترض بی‌تفاوت به نسبت حق‌پخش

برخی از باشگاه‌ها به برگزاری بازی‌های لیگ برتر معترض هستند. این در حالی است که همه کشور‌ها در تلاش برای برگزاری بازی‌ها هستند و حتی برخی از کشور‌ها از جمله آلمان مسابقات را استارت زده‌اند. این توصیه فیفا به فدراسیون‌های ملی است.

فیفا حتی از کشور‌ها خواسته برای بازگرداندن تماشاگر به استادیوم برنامه‌ریزی کنند. به نظر می‌رسد در این شرایط حساس هیچ‌کس حواسش به تیم ملی نیست. تیم ملی مهر ماه و در روز‌های ۱۷ و ۲۲ به ترتیب باید به مصاف هنگ‌کنگ و کامبوج برود و اگر بازی‌های لیگ برتر برگزار نشود بازیکنان داخلی تیم ملی بعد از ۷ ماه دوری از میادین رسمی در اردوی تیم ملی حاضر خواهند شد. این بدون شک به ضرر تیم ملی تمام می‌شود. تیمی که برای صعود به جام جهانی باید ۴ بازی پیش‌رو را با پیروزی پشت‌سر بگذارد.

تعطیلی لیگ همچنین به تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا ضربه می‌زند. هیچ تیم لیگ برتری از اسفند ماه و بعد از تعطیلی بازی‌ها در مسابقه رسمی به میدان نرفته است. تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا شهریور یعنی یک ماه زودتر از تیم ملی به میدان خواهند آمد و بازی‌های لیگ برتر موجب می‌شود این تیم‌ها با شرایط بهتری بازی‌های خود را در لیگ قهرمانان دنبال کنند.

بهترین تصمیم باشگاه‌ها در این برهه از زمان همراهی فدراسیون فوتبال در مسیر برگزاری بازی‌های لیگ برتر است به این خاطر که کرونا در ماه‌های آینده هم وجود خواهد داشت. کرونا ویروسی است که هیچ واکسنی برایش ساخته نشده و از سویی نقطه پایان آن مشخص نیست. به همین خاطر اگر امروز لیگ برتر تعطیل شود در ماه‌های آینده هم شرایط مشابه خواهد بود و بهترین تصمیم وارد شدن به مرحله سازگاری با کروناست. یعنی از سر گیری زندگی اجتماعی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی.

چه خوب بود باشگاه‌ها به‌جای دعوا با فدراسیون فوتبال به خاطر برگزاری بازی‌ها ماجرای حق‌پخش را دنبال می‌کردند. با قانونی که مجلس تصویب کرده هر ساله نزدیک ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان از سوی سازمان صدا و سیما به فدراسیون فوتبال به عنوان حق پخش اختصاص خواهد یافت و سهم هر باشگاه از حق پخش یک تا ۱/۵ میلیارد تومان خواهد بود! این عدد واقعاً کم است، اما تا به امروز مقاومت‌ها برابر این تصمیمات غلط جواب نداده است. به این خاطر که باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال به جای اینکه در کنار هم باشند روبه‌روی هم ایستاده‌اند.

دلار‌های از دست رفته برنمی‌گردد

هنوز هم بر سر مارک ویلموتس کشمکش داریم. این مربی با قرارداد ۲/۲ میلیون دلاری سرمربی تیم ملی شد و بعد از ۴ بازی ایران را ترک کرد. او ۲ میلیون دلار از قراردادش را از فدراسیون فوتبال دریافت کرده و حالا با طرح شکایت به‌دنبال بقیه قراردادش با تیم ملی فوتبال ایران است!

البته این قرارداد درس‌های خوبی برای فوتبال داشت. اینکه دیگر از انجمن فرهنگی ایران- هلند مربی نگیرد. اینکه قرارداد را به گونه‌ای تنظیم کند که در صورت جدایی شائبه شکایت پیش نیاید، اما پرداخت به این موضوع و درگیری فدراسیون فوتبال با این پرونده تیم ملی را هم درگیر خواهد کرد. به نظر می‌رسد این روز‌ها کسی حواسش به تیم ملی نیست. تیم ملی پیش از دیدار با هنگ‌کنگ نیازمند بازی دوستانه است.

فدراسیون فوتبال صحبت‌هایی با عمان داشته تا با این تیم بازی دوستانه انجام دهد که هنوز این بازی قطعی نشده است. البته دو تیم قرار بود خرداد ماه در تهران با هم بازی کنند که این بازی به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد. تیم ملی نیاز به توجه بیشتر دارد. اگر بازی با عمان نهایی نشود ممکن است نتیجه گیری تیم ملی در بازی‌های آینده با چالش مواجه شود. هر چند اسکوچیچ تیم ملی و بازیکنانش را به دلیل حضور در فوتبال ایران به خوبی می‌شناسد، اما هنوز با اخلاقیات و روحیات شاگردانش آشنا نشده و طبیعتاً برگزاری بازی‌های دوستانه می‌تواند به رفع این مشکلات کمک کند.

کفاشیان سوژه‌ای برای تسویه‌حساب‌های شخصی

قرار است نهاد‌های دولتی در امور فدراسیون فوتبال دخالتی نداشته باشند، اما این روز‌ها نماینده مجلس هر روز که از خواب بیدار می‌شود یک مصاحبه در مورد علی کفاشیان انجام می‌دهد. از نگاه این‌ها بازگشت علی کفاشیان به فدراسیون فوتبال فاجعه است در حالی که خیلی‌ها می‌گویند فوتبال در زمان علی کفاشیان بهتر اداره می‌شده.

خیلی قصد ورود به این موضوع را نداریم، اما واقعیت این است اگر قانون به علی کفاشیان اجازه می‌دهد تا زمان برگزاری انتخابات در جلسات هیئت‌رئیسه شرکت کند و حتی سرپرستی فدراسیون فوتبال را برعهده بگیرد چرا باید مانع شویم؟ چرا باید به این بهانه نماینده مجلس مصاحبه کند و بحث استیضاح وزیر ورزش و جوانان مطرح می‌شود؟ علی کفاشیان توسط اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال انتخاب شده. اگر خطایی کرده که مراجع قضایی با او برخورد خواهند کرد، اما شرکت در جلسات هیئت‌رئیسه با توجه به اینکه استعفا نداده و از سویی در یک سال اخیر به دلیل محرومیت از سوی کمیته اخلاق در جلسات شرکت نکرده هیچ اشکال قانونی ندارد و مقاومت برابر این موضوع نشان می‌دهد برخی با علی کفاشیان عناد شخصی دارند.

اساسنامه فدراسیون فوتبال باید اصلاح و انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال برگزار شود. تیم ملی بازی‌های حساسی را پیش‌رو دارد. باشگاه‌ها با مشکل مالی مواجه هستند و اگر موضوع حق‌پخش حل نشود این مشکلات بیشتر خواهد شد و باشگاه‌ها به مرز ورشکستگی خواهند رسید. این‌ها بدین معنی است که همه اعضای فوتبال باید همانند یک خانواده در کنار هم قرار گیرند و برای موفقیت بجنگند در حالی که این روز‌ها همه‌چیز برعکس است و این فوتبالی‌ها هستند که با هم می‌جنگند؛ و این رفتار‌ها تأسف‌برانگیز است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج