جاباما
۱۰۰۹۶۰۷
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

ناتو: بحران کرونا نباید به بحران امنیتی تبدیل شود

وزیر دفاع آمریکا و دبیرکل ناتو تأکید کردند بودجه امنیتی کشورهای عضو این پیمان باید برای مقابله با تهدیدات مختلف افزایش یابد.

خبرگزاری فارس: «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز جمعه از کشورهای عضو «پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) درخواست کرد بودجه امنیتی خود را افزایش دهند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، اسپر در نشست خبری ناتو در بروکسل گفت: «همه موضوعات از افغانستان گرفته تا ویروس کرونا و دیگر موضوعات مهم را به بحث خواهیم گذاشت. این شامل تقویت آمادگی ناتو و تدوام درخواست از تمام اعضا جهت رسیدن به هدف تحصیص ۲ درصد از تولید ناخالص ملی [به بودجه امنیتی] خواهد بود».

وزیر دفاع آمریکا گفت: «طی چند سال اخیر مسیر خوبی را طی کرده‌ایم اما اقدامات بیشتری در راستای اطمینان از امنیت جمعی خود مورد نیاز است».

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز در آغاز این نشست گفت: «در حال آماده شدن برای موج دوم احتمالی شیوع ویروس کرونا هستیم».

وی هشدار داد: «کشورهای ما باید برای قوی نگه داشتن خود به تداوم سرمایه‌گذاری ادامه دهد. این اطمینان باید حاصل شود که این بحران سلامت به بحران امنیتی تبدیل نمی‌شود. زیرا چالش‌های امنیتی که پیش از شیوع ویروس کرونا با آن‌ها مواجه بوده‌ایم از بین نرفته‌اند».

دبیرکل ناتو گفت موشک‌های جدید ساخت روسیه، دخیل کردن چین در معاهده کنترل تسلیحات نیز در این نشست به بحث گذاشته می‌شوند.

استولتنبرگ گفت: «از گفت‌وگو میان روسیه و آمریکا درخصوص کنترل تسلیحات استقبال می‌کنیم و توافق داریم که چین به عنوان یک قدرت جهانی درحال ظهور باید در [معاهدات] کنترل تسلیحاتی حضور داشته باشد».

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز پیش از این بارها از چین خواسته است که به مذاکرات آمریکا و روسیه در خصوص توافق کنترل تسلیحات اتمیِ جایگزین پیمان استارت جدید بپیوندد اما دولت چین نپذیرفته است.

طبق تخمین‌هایی در حال حاضر اندوخته چین ۳۲۰ کلاهک هسته‌ای است که این تعداد، کمتر از یک بیستم زرادخانه‌های هسته‌ای روسیه و آمریکاست.

سخنگوی وزارت خارجه چین اوایل ماه ژوئن گفت: «زمان برای چین به منظور مشارکت در مذاکرات خلع سلاح اتمی هنوز مناسب نیست».

پیمان «استارت جدید» در سال ۲۰۱۰ توسط «دیمیتری مدودوف» رئیس‌جمهور وقت روسیه و «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت آمریکا به امضا رسید. در حال حاضر این توافقنامه تنها عامل کنترل تسلیحات بین دو کشور است که هنوز لازم الاجراست. این توافق در فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود و تاکنون واشنگتن تمایلی به تمدید آن نشان نداده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج