۱۰۰۹۷۱۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

پایان حسرت لیورپول با آقای معمولی

سرانجام روزی که هواداران لیورپول ۳۰ سال در انتظار آن بودند، فرا رسید و نخستین قهرمانی قرمزها در لیگ برتر انگلیس و نوزدهمین جام آنها درطول تاریخ لیگ این کشور قطعی شد.

فرهیختگان: سرانجام روزی که هواداران لیورپول ۳۰ سال در انتظار آن بودند، فرا رسید و نخستین قهرمانی قرمزها در لیگ برتر انگلیس و نوزدهمین جام آنها درطول تاریخ لیگ این کشور قطعی شد. پنجشنبه‌شب بی‌شک لیورپولی‌ها چندین برابر هواداران چلسی از گل شدن پنالتی ویلیان خوشحال شدند، چراکه برتری چلسی در مصاف حساس برابر منچسترسیتی به‌معنای به‌پایان رسیدن کورس قهرمانی این فصل و مسجل شدن قهرمانی شاگردان یورگن کلوپ بود.

حالا نام این مربی آلمانی که در واکنش به مقایسه‌اش با ژوزه مورینیو خود را آقای معمولی نامیده بود در کنار باب پیسلی و جو فاگان، مربیان اسطوره‌ای باشگاه قرار گرفت که توانسته‌اند این تیم را در لیگ برتر و همچنین اروپا قهرمان کنند. باوجود اینکه از همان اواسط فصل تقریبا قهرمانی لیورپول قطعی شده بود، اما حالا آنها رکورد جدیدی را در لیگ برتر جزیره خلق کرده‌اند و زودتر از هر تیم دیگری در تاریخ این مسابقات قهرمانی‌شان مسجل شده است.

پایان حسرت لیورپول با آقای معمولی

دستیاران تاثیرگذار

لیورپول در این سال‌ها مربیان زیادی را روی نیمکت خود دید، اما هیچ‌کدام از آنها نتوانستند رویای هواداران را محقق کنند. آنها درطول این مدت دوبار قهرمانی در اروپا را تجربه کرده بودند، اما بسیاری از هواداران در این فصل ترجیح می‌دادند از لیگ قهرمانان حذف شوند، اما بالاخره قهرمانی تیم‌شان را در لیگ ببینند.

کلوپ علاوه‌بر خریدهای هوشمندانه‌ای که داشت و بازیکنانی که به‌خدمت گرفت، کادر فنی خوبی را نیز در این باشگاه گردهم آورد. بی‌شک نقش این افراد در قهرمانی قرمزها کمتر از بازیکنان داخل زمین نبوده است. او آندریاس کورنمایر مربی بدنساز سابق بایرن‌مونیخ و همچنین مونا نمر متخصص تغذیه را به کادر فنی تیمش اضافه کرد. استخدام یک مربی متخصص پرتاب اوت از دیگر کارهای این مربی آلمانی بود که در ابتدا برای عده‌ای عجیب به‌نظر می‌رسید، اما او نشان داد که برای تیمش کاملا با برنامه و هدفمند رفتار می‌کند و درنهایت نیز مزد آن را با قهرمانی گرفت.

لیورپولی‌ها قبل از حضور لیورپول یک کمیته نقل‌وانتقالات داشتند که اکثر خریدوفروش بازیکنان با نظر آنها انجام می‌شد. قرمزها اگرچه درطول این سال‌ها ستاره‌های بزرگی چون لوئیز سوارز، استیون جرارد و فرناندو تورس را در ترکیب خود داشتند، اما هیچ‌گاه نتوانستند تیمی کامل و متوازن را راهی مسابقات کنند و به‌همین دلیل بارها در آخرین هفته‌ها جام را از دست دادند.

با حضور کلوپ در باشگاه و طبق توافقی که شده بود، قرار شد جابه‌جایی بازیکنان با نظر نهایی او انجام شود و به این ترتیب پوست‌اندازی تیم آغاز شد. او خیلی زود نشان داد که به‌خوبی از توانایی‌های بازیکنانش آگاه است و می‌داند در چه پستی باید از آنها استفاده کرد، مثلا در دوران برندان راجرز، این مربی از روبرتو فرمینو یا در پست وینگر استفاده می‌کرد یا به او بازی نمی‌داد، اما کلوپ خیلی زود استعداد این ستاره برزیلی در گلزنی را فهمید و او را به نوک خط حمله برد.

کلوپ در نخستین سال حضورش در آنفیلد اشتباهش در دورتموند را تکرار نکرد. او بارها گفته یکی از حسرت‌هایش این بود که چرا در زمان حضورش در جمع زنبورها، سادیو مانه را از ردبول سالزبورگ نخریده است. کلوپ در همان ماه‌های نخست حضورش در این تیم سراغ این ستاره سنگالی رفت و با پرداخت 45 میلیون دلار او را از ساوتهمپتون به‌خدمت گرفت؛ بازیکنی که در کنار فن‌دایک از عناصر اصلی موفقیت‌های لیورپولی‌ها در سال‌های اخیر بوده است، عده‌ای حتی معتقد بودند می‌توانست فاتح توپ طلا شود. جوئل ماتیپ و جورجینیو واینالدوم دیگر خریدهای کلوپ در تابستان 2016 بودند. او همچنین ترند الکساندر آرنولد را نیز از تیم‌های پایه باشگاه به تیم اصلی آورد و حالا یکی از بهترین مدافعان راست فوتبال دنیاست.

نخستین فصل لیورپول با کلوپ چندان درخشان نبود و مشخص بود که تیم برای برطرف کردن نقاط ضعف خود نیاز به تقویت دارد. در تابستان بعدی او سه خرید مهم انجام داد که دو نفر از آنها به ارکان اصلی تیم تبدیل شدند. محمد صلاح (رم)، الکس اوکسلید چمبرلین (آرسنال) و اندرو رابرتسون (هال‌سیتی) خریدهای بعدی کلوپ بودند. حالا تیم در شرایط بهتری قرار داشت، اما ضعف اصلی همچون سال‌های گذشته در قلب خط دفاع بود.

هزینه زیاد برای تقویت دفاع

مرد آلمانی برای حل این مشکل باشگاه را راضی کرد در میانه فصل پرهزینه‌ترین خرید تاریخ خود را انجام دهد و ویرجیل فن‌دایک به‌عنوان گران‌ترین مدافع جهان تا آن زمان، راهی این تیم شد. این انتقال نقطه‌عطفی برای کلوپ و تیمش بود و زمان ثابت کرد که او در انتخابش به‌هیچ‌وجه اشتباه نکرده و این مدافع هلندی ارزش پرداخت چنین مبلغی را داشته است. تابستان 2018 تقریبا ترکیب قرمزها با حضور فابینیو و آلیسون کامل شد.

کلوپ در کنار این دو نبی کیتا را هم به‌خدمت گرفت که از معدود خریدهای ناموفق او بود. آلیسون برزیلی نیز با مبلغ زیادی از رم خریداری شد، اما به‌خوبی توانست کمبود یک دروازه‌بان بزرگ را برای لیورپول جبران کند. تیم حالا مدعی جدی قهرمانی در انگلیس و اروپا بود، اما یک رقیب جدی به‌نام منچسترسیتی آنها را در فتح لیگ جزیره ناکام گذاشت. حسرت آنها وقتی بیشتر شد که با 97 امتیاز نایب‌قهرمان لیگ شدند، اما در اروپا آنها با کامبکی دراماتیک برابر بارسلونا به فینال رسیدند و برخلاف سال قبل از آن، این‌بار فینال را بردند.

تیم او حالا به یک تیم رویایی تبدیل شده که در هیچ‌پستی احساس کمبود نمی‌کند و شاید به‌همین دلیل بود که در ابتدای این فصل تنها یک دروازه‌بان ذخیره (آدریان) و همچنین یک وینگر آینده‌دار (مینامینوی ژاپنی) را به‌خدمت گرفت.

کلوپ درطول دوران حضورش در آنفیلد ریسک‌های زیادی انجام داد که می‌توانست به‌قیمت از دست رفتن شغلش تمام شود؛ از اعتماد به یک بازیکن جوان مثل الکساندر آرنولد و نیمکت‌نشین کردن ناتاین کلاین که سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی را دارد تا خرید یک مدافع و یک گلر گرانقیمت که اگر نمی‌توانستند انتظارات را برآورده کنند، ضرر هنگفتی به باشگاه تحمیل می‌شد. اتفاقی که در سال‌های اخیر برای تیم‌هایی چون منچستریونایتد و بارسلونا رخ داده است، اما کلوپ ثابت کرد که باتجربه و شناخت خوبی که از بازیکنان دارد، آنها را به‌خدمت می‌گیرد.

شاید عمده نگرانی هواداران از روزی است که کلوپ از باشگاه جدا شود و شاید سرنوشت یونایتد پس از فرگوسن در انتظار آنها باشد. البته این مربی آلمانی تا 2024 با این باشگاه قرارداد دارد، اما یافتن جانشینی مناسب برای او شاید از همین روزها به دغدغه اصلی مدیران باشگاه تبدیل شود. مردی که توانست به حسرت 30 ساله هواداران خاتمه دهد، از فصل بعد کار سخت‌تری در این شهر بندری خواهد داشت، چراکه هواداران متعصب لیورپول دیگر به کمتر از قهرمانی راضی نخواهند شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج