۱۰۰۹۹۵۶
۳۹ نظر
۵۰۱۴
۳۹ نظر
۵۰۱۴
پ

نامه اردشیر زاهدی خطاب به مردم ایران و آمریکا

هیچ مشکل سیاسی و دیپلماتیکی نیست که نتوان از طریق تماس انسانی، گفتگو و حسن نیت آن را حل کرد و من در اینجا از چندین دهه تجربه در این زمینه صحبت می‌کنم.

عصر ایران: "اردشیر زاهدی" داماد آخرین شاه ایران و آخرین سفیر دولت شاه در ایالات متحده آمریکا که هم‌اینک در سوییس زندگی می کند، با نگارش نامه ای سرگشاده خطاب به دو ملت ایران و آمریکا ضمن انتقاد از رویکرد تهدید و تحریم دولت ایالات متحده علیه ایران، خواستار رویکردی جدید با تکیه بر ابزار دیپلماسی و ارتباط مردمی بین دو ملت بزرگ ایران و آمریکا شده است.

زاهدی در این نامه سرگشاده که در اختیار موسسه خاورمیانه در واشنگتن قرار داده، ضمن برشمردان تاریخچه ۱۶۳ ساله روابط پرپیچ و خم بین دو دولت و دو ملت ایران و آمریکا، تاکید کرده: زمان آن رسیده که ۴۱ سال دشمنی بین ایالات متحده آمریکا و ایران پایان یابد.

او تحقق این مهم را از راه دیپلماسی، احترام متقابل و دست برداشتن دولت ایالات متحده آمریکا از سیاست‌های تهدید و تحریم و نظامی‌گری در عرصه روابط بین‌الملل دانسته است.

نامه اردشیر زاهدی خطاب به مردم ایران و آمریکا

زاهدی ضمن اشاره به تاریخچه حضور آمریکایی‌های خوش‌نامی چون "آرتور میلسپو"و "ریچارد فرای" در تاریخ معاصر ایران و کمک دولت ایالات متحده آمریکا در مواردی چون کمک دولت ترومن در خارج کردن نیروهای ارتش سرخ شوروی از استان آذریایجان ایران در سال 1946، تاریخ پرفراز و نشیب رابطه دو دولت ایران و آمریکا را تشریح کرده و از اختلافاتی که پس از انقلاب اسلامی ایران در اثر سوء تفاهم‌ها و در پیش گرفتن برخی سیاست‌های اشتباه به وجود آمده به عنوان موانعی مصنوعی در مسیر بازسازی روابط دو کشور نام برده است.

او نوشته است:" می‌خواهم تاکید کنم که در دهه‌های اول روابط ما، که به حدود 163 سال قبل بر می‌گردد، آمریکایی‌ها برای کمک به کشور عزیزم ایران، کارهای بسیاری کردند. ما هرگز نمی‌توانیم خدمات افرادی مانند "هاوارد باسکرویل" ، "مورگان شوستر" ، "آرتور میلسپو" ، "آرتور اوفام پاپ" و "ریچارد فرای" و کاری که آنها برای تمامیت ارضی ایران، ثبات سیاسی، پیشرفت اقتصادی، تأمین بهداشت و آموزش و معرفی تمدن باستانی ایران به عموم مردم در غرب انجام دادند را فراموش کنیم.

اینها ادعاهای بی‌اساس نیست بلکه پذیرش واقعیت تاریخی است. ما همچنین به عنوان ایرانیان نمی‌توانیم از کمک شجاعانه رئیس جمهوری" هری ترومن" (رییس جمهوری اسبق آمریکا) در بحران آذربایجان در سال 1946، هنگامی که واشنگتن در برابر ایران در برابر تجاوز شوروی ایستاد، یا دکترین رئیس جمهوری "ریچارد نیکسون" مبنی بر حمایت بی قید و شرط از تلاش‌های ایران برای برقراری صلح و امنیت در خلیج فارس و کل خاورمیانه را فراموش کنیم.

نامه اردشیر زاهدی خطاب به مردم ایران و آمریکا

گفتگوی زاهدی با ریچارد نیکسون رییس جمهوری اسبق آمریکا

او ادامه داده:" هزاران جوان ایرانی و بسیاری از رهبران جامعه ما تحصیلات عالی خود را در دانشگاه‌های آمریکا گذراندند. من یکی از اولین کسانی بودم که چهار سال از بهترین سال‌های زندگی خود را در دانشگاه ایالتی "یوتا" گذراندم. استقبال گرم و میهمان نوازی و مراقبت مسئولان دانشگاه مانند "فرانکلین هریس" رییس وقت دانشگاه ایالتی یوتا باعث شد من در آنجا همانند خانه خودم احساس راحتی داشته باشم. "

او سپس با تشریح رابطه عمیق و نزدیک دو کشور در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی، عدم شفافیت و سوء ظن دو طرف به یکدیگر و برخی گام‌های اشتباه از سوی دولتمردان را منجر به ایجاد تنش و درگیری پایدار در روابط ۴۱ سال گذشته بین دو کشور دانست و خواستار در پیش گرفتن رویکردی جدید مبتی بر اعتماد و احترام متقابل برای تغییر شده است.

او نوشته:" برای نجات جهان از وضعیت متشنج و خطرناک کنونی، ما نیاز به یک رویکرد جدید در رابطه با دیپلماسی و روابط بین‌الملل داریم، رویکردی که مبتنی بر صداقت، احترام متقابل و ارتباط مردم با مردم است. من بارها و بارها گفته‌ام -که عصر استعمار و دیپلماسی زورگویانه و نظامی‌گری به پایان رسیده است. هیچ مشکل سیاسی و دیپلماتیکی نیست که نتوان از طریق تماس انسانی، گفتگو و حسن نیت آن را حل کرد و من در اینجا از چندین دهه تجربه در این زمینه صحبت می‌کنم.

هنگامی که اولین بحران گروگان گیری بین‌المللی در مارس ۱۹۷۷ در واشنگتن‌ دی‌سی با اشغال یک مرکز فرهنگی یهودی توسط تروریست‌ها شکل گرفت، من بلافاصله داوطلب شدم تا با ورود به این مرکز و گفتگو با گروگانگیرها، این مساله را حل کنم. این خطر بزرگی برای زندگی من بود اما بعد از گذشت ۳روز و۳ شب صحبت و استدلال، گروگانگیرهای رادیکال آرام شدند، به صدای قلب‌های ما گوش فرا دادند و گروگان‌ها آزاد شدند. ۱۸۳ جان بی‌گناه نجات یافت و واشنگتن دوباره نفس کشید. از بین نجات یافته‌ها، ۱۴۹ آمریکایی یهودی بودند و بقیه گروگان‌ها از ملیت‌های دیگر بودند. ما همه گروگان‌ها را صرف نظر از نژاد، مذهب یا هر چیز دیگری نجات دادیم.

توافق هسته‌ای موسوم به برجام نیز با وجودی که از سوی دولت ترامپ کنار گذاشته شده اما هنوز نشان از آن دارد که دیپلماسی می‌تواند پیروز شود. ارتباط مردم به مردم و تمایل به حل اختلافات به نفع صلح باید در اولویت قرار گیرد. هیچ دلیلی برای ایران و آمریکا وجود ندارد که به روزهای خوب قدیمی برنگردند و دنیای بهتری را برای فرزندانمان به ارث نگذارند - نه دنیایی تقسیم شده و بی‌اعتماد بلکه دنیایی پر از مِهر و خرد.

ایران و آمریکا هنوز هم به یکدیگر احتیاج دارند

همانطور که همه این مثال‌ها نشان می‌دهند ، ایران و آمریکا به یکدیگر احتیاج داشتند و هنوز هم به آن احتیاج دارند و به نفع آنهاست که یک رویکرد جدید و سازنده در روابط خود دنبال کنند. مردم دو کشور یکدیگر را دوست دارند و صمیمانه می‌خواهند که این اتفاق بیفتد. این دولت‌ها هستند که باید برای نشان دادن حسن نیت، رفع موانع مصنوعی و اثبات اخلاص و تمایل خود برای آشتی به نفع صلح، سعادت و پیشرفت، به سود هم نسل‌های فعلی و آینده، فداکاری نشان دهند.

اگر اشتباهاتی (در گذشته روابط آمریکا و ایران) رخ داده است - که من معتقدم از هر دو طرف اشتباهاتی بوده- بگذارید این ضرب‌المثل ایرانی به یاد بیاوریم که :"هیچ چیز به راحتی انتقام نیست و هیچ چیز به اندازه بخشش مهم نیست."

خداوند حافظ مردم شریف ایران و ایالات متحده آمریكا باشد."

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ای خدا کاش این تفکرات تو مسئولان ارشد دو کشور باشه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا سیاستمدار هست باتجربه صحبت می کند

      • امیر

        احسنت

      • بدون نام

        انشاالله که هستند اگر حواشی ها بگذارند

      • بدون نام

        احسنت با اینکه سالها از وطنش دوره ولی بازم بیشتر از مسولان خودمون به فکر هموطناش هست کاش این دیدگاه تومسولین کشورمون هم بود

      • بدون نام

        این بابا بفکر مردم نیست ....

    • بدون نام

      پیری تو زنده ایی!!!؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو فعلا بمیر تا کسی نمرده

      • بدون نام

        چرا وقتی از شهید سلیمانی حرف میزد به مذاقتون خوش میومد ولی این حرفاش نه ؟؟!!!

      • بدون نام

        اگرپیره عقلش وفکرش ازهزارتاجوان بهترکارمیکنه .

    • فری

      کاش نامه را هر دو دولت مردان ایران و امریکا بخوانند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاش مشکلات ایران تصمیم بگیرن وباامریکاه رابطه.دوستی برقرارکنند .الهی امین یارب العالمین

    • بدون نام

      درود بر شما کاش مسولین ما بهوش بیایند و بگذارند بقیه عمرمان را در صلح و صفا با مردم دنیا بگذارنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امین

    • بدون نام

      زنده باد زاهدی عزیزدرفکرمردم وکشورت هستی ...

    • sh

      دمت گرم اردشیر

    • حرمت

      انشاله که توافق می شود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چهل سال از این نامه ها نوشته میشه بی فایده این ادشیر اگر فکر ملت ایرانه ودل سوز چرا تو کشور خارجی زندگی میکنه

      • بدون نام

        اینها سیاست مدارهستندنه من

    • لولو

      درود به شرفش

    • حمید

      درود جناب زاهدی
      نطق فوق العاده ای بود

    • محمدمهدی محمدی

      دمت گرم آقای زاهدی هیچ چیزبانداره صلح ودوستی وآرامش مهم نیست برای بشروالله

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درسته . ای کاش ای کاش مسولین همه کشورها از جمله ایران هم بخاطر مردمشون اینو میفهمیدن و عمل میکردن.

    • امیر

      ای کاش این تفکر توی وجود مسولا دو کشور بود

    • بدون نام

      پیر مرد الزایمری

      پاسخ ها

      • علیرضا کارگر +کارفرما

        پیر است ولی حرف حق زده
        احسنت
        کاش مسولین ما بفهمند

    • حمید

      حرف متین وعاقلانه هست صرف نظرازاینکه حرف چه کسی باشه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امیداوارم دولتمردان ماهم اینجور فکر کنن

    • ...

      به این میگن سیاستمدار واقعی که به فکر ملت کشور هست
      انشا...به ایران برگردی
      موفق و موید در پناه حق تعالی

    • بدون نام

      به امید تعامل ودیپلماسی وبهترشدن زندگی خراب شده مردم

    • بدون نام

      رویایی دور ولی شیرین...

    • بدون نام

      آقای زاهدی فراموش کردند که در دنیای واقعی یا ابد از آمریکا تابعیت کنی یا از چین و روسیه.

    • بدون نام

      درود بر تو وزیر لایق!
      هنوز هم وزیر ایران باش!

    • بی نام

      حرف حق است

    • بدون نام

      احسنت بر تو ...

    • بی نام

      اگر حرفهای اپین پیرمردو سیاستمرا قبول کن دنیا که گلستان می شود

    • بدون نام

      زنده باشی پیرمرد روشن فکر و روشن ضمیر.
      مهم نیست چه نتیجه ای از نامه و نامه های شما حاصل می شه! مهم رسالت انسانی شماست که تصویر انسانی زیبافکر رو برای مردمانی به نمایش می ذاره که فقط شنونده اخبار جنگ و خشونت و بی اخلاقی هستن
      به تو افتخار می کنم پیرمرد ایرانی جهان وطن

    • بدون نام

      فقط جنگ برای انتقام از امریکا این همه سال خرج سپاه و بسیجی شد و تحریم ها را تحمل کردیم که هیچی به هیچی شود ایران باید خودش مستقیما جنگ را شروع کند و به اسراییل حمله کند

    • بدون نام

      کشورهای عراق وعربستان و سوریه و ایران وحاشیه خلیج فارس معدن طلا و ثروت هستند به هر حال امریکا و قدرت های منطقه نمیتوانند از این ثروت چشم پوشی کنند به دنبال صلح و امنیت باشند بنابراین جنگ ودرگیری نباشد کارخانه های اسلحه سازی تعطیل می شوند انها هم نمیخواهند چنین اتفاقی بیافتد ناچار هستند کشورها را درگیر جنگ کنند تا ثروت کشورهای غنی را با این بهانه به یغما ببرند پس تا زمانی که نفت است جنگ پایانی نخواهد داشت با اظهار نظر زاهدی ها کار بجایی نمیرسد ان زمانی که ایشان صاحب قدرت بود این مسایل در ان زمان هم بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج