۱۰۱۰۵۱۵
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

پشت‌پرده حمایت‌های داریوش مصطفوی از تاج

رئیس اسبق فدراسیون فوتبال که در سال ۸۹ به‌دلیل برخی تخلفات گسترده به‌صورت مادام‌العمر از فوتبال محروم شده بود، در یک‌سال اخیر با نقش مدافع تمام‌قد مهدی تاج به فدراسیون فوتبال بازگشته است.

فرهیختگان: رئیس اسبق فدراسیون فوتبال که در سال ۸۹ به‌دلیل برخی تخلفات گسترده به‌صورت مادام‌العمر از فوتبال محروم شده بود، در یک‌سال اخیر با نقش مدافع تمام‌قد مهدی تاج به فدراسیون فوتبال بازگشته است. داریوش مصطفوی برای اهالی فوتبال چهره شناخته‌شده‌ای است. رئیس اسبق فدراسیون که البته در دوران ریاستش در دهه ۷۰ خاطرات خوبی برای فوتبال ایران رقم خورد اما پس از آن ابعاد حاشیه‌ای از مواضع و حتی برخی تخلفاتش همواره حاشیه‌ساز بوده به‌طوری که در سال ۱۳۸۹ از فعالیت در فوتبال کشور به‌صورت مادام‌العمر محروم شد.

ماجرا به آبان‌ماه سال ۸۹ بازمی‌گردد زمانی که هیات رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال داریوش مصطفوی را به‌طور مادام‌العمر از فعالیت در فوتبال محروم كرد و این رای به هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال نیز ابلاغ شد. حتی گفته می‌شد هیات رسیدگی این رای را به اطلاع فیفا نیز رسانده تا مصطفوی حق فعالیت در كلیه سمت‌ها در فوتبال ایران و حتی خارج از كشور را نیز نداشته باشد. یکی از دلایل صدور این حکم اقدام مصطفوی برای شكایت به مراجع قضایی خارج از فوتبال و دریافت مبلغی حدود ۲۲۰ میلیون تومان از حساب فدراسیون به‌عنوان حق خودش بود. «بر اساس ماده ۶۴ اساسنامه فدراسیون که برگرفته از اساسنامه فیفا و مصوب اعضای مجمع است، هر شخص شاغلی در فوتبال شکایتش را نسبت به سازمان‌ها یا دستگاه‌های درون فوتبال از طریق مراجع بیرونی و مراکز قضایی خارج از فوتبال پیگیری‌ کند، عضویتش در خانواده فوتبال داخلی و بین‌المللی لغو می‌شود.»

به هر ترتیب همین حکم اجازه نداد مصطفوی به فدراسیون بازگردد تا اینکه سال گذشته احکام اعضای کمیته استیناف رسیدگی به مجوز حرفه‌ای صادر شد. در این احکام که در تاریخ تیرماه سال ۹۸ صادر شد داریوش مصطفوی به عنوان رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای را ازآن خود کرد و پس از دریافت حکم به‌صورت جدی وارد حوزه فوتبال البته در بخش رسانه شد. مصطفوی بیش از آنکه به فعالیت در حوزه مرتبط با حکم جدید علاقه‌مند باشد نقش سخنگوی پنهان فدراسیون فوتبال را بازی کرد تا دلیل اصلی صدور چنین حکمی برای مدیری که در آستانه ۸۰ سالگی قرار دارد بیشتر مشخص شود. مرور مصاحبه‌های محبت‌آمیز مصطفوی درخصوص تاج و حمله به منتقدان تاج جالب توجه است.
«انتخاب مدیران جوانی چون ابراهیم شكوری، نیما نكیسا و حسین عبدی نشان‌دهنده شجاعت مدیریتی در فدراسیون فوتبال است. یكی از تصمیم‌های بسیار فوق‌العاده مهدی تاج، انتخاب ابراهیم شكوری به‌عنوان سرپرست دبیركلی فدراسیون بود كه شاید هیچ‌كس آن را باور نمی‌كرد. او یك چهره تحصیلكرده و از همه مهم‌تر یك فوتبالیست بزرگ بوده است.»

البته این اظهارات بیان شده از جانب مصطفوی را زیاد جدی نگیرید خصوصا در زمانی که بحث بازنشستگی مهدی تاج و دوستانش در فدراسیون فوتبال مطرح شد و گفته می‌شد چرا این آقایان مقابل قانون تمکین نمی‌کنند و مصطفوی در مقام وکیل مدافع آقای رئیس اظهار داشت: «من هم به جوانگرایی در مدیریت اعتقاد دارم، اما از همان ابتدا که نمی‌توانیم یک نیروی جوان را بدون هیچ‌گونه تجربه‌ای برای یک پست مهم انتخاب کنیم. او باید مدتی کنار نفرات باتجربه کار یاد گرفته و سپس خودش مسئولیت بگیرد. در هیج‌جای دنیا نمی‌بینید که ناگهان یک فرد جوان بدون تجربه را انتخاب کنند.»

تناقض‌ها در بخش‌های دیگری از این مصاحبه‌ها جذاب‌تر هم می‌شود مثلا زمانی که داریوش مصطفوی در ستایش از عملکرد درخشان دوران مدیریت تاج می‌گوید: «امروز تمام تیم‌های زیرمجموعه فدراسیون عملكرد بسیار خوبی دارند و این نشان از موفقیت تاج است. فراموش نكنید تاج فدراسیون بسیار ضعیفی را از كفاشیان تحویل گرفت و توانست در مدت كوتاه آن را متحول كند به‌عنوان فردی كه در تمام رده‌های فوتبال حضور داشتم، معتقدم عملكرد تاج در فدراسیون بسیار خوب بوده است.»

گذشت زمان صحت اظهارات اینچنینی مصطفوی را البته مشخص کرد، خصوصا درمورد مدیران جوان یا موفقیت تیم‌های ملی در مقایسه با دوران علی کفاشیان. حال آنکه در دوره ریاست مهدی تاج تیم‌ملی جوانان در مرحله مقدماتی مسابقات آسیایی حذف شد، تیم نوجوانان در مرحله گروهی از رقابت‌ها کنار رفت، تیم امید در بازی‌های آسیایی موفق به صعود از گروه خودش نشد و در بازی‌های انتخابی المپیک هم شکست خورد، همچنین تیم‌های ملی فوتسال و فوتبال ساحلی بدترین نتایج تاریخ خود را رقم زدند. حتی تیم‌ملی فوتسال زیر 23 سال در خانه و در تبریز هم نتوانست از عنوان قهرمانی خودش دفاع کند. 18 ماه است که عوامل و خصوصا مربیان تیم‌های ملی دستمزد خودشان را دریافت نکرده‌اند و تیم‌ملی بزرگسالان هم در آستانه کسب ضعیف‌ترین نتایج تاریخی قرار گرفته حتی ممکن است شانس صعود به جام ملت‌های آسیا را برای اولین‌بار در تاریخ از دست بدهد.

با بررسی این کارنامه درواقع باید گفت داریوش مصطفوی تنها فردی است در دنیای فوتبال که معتقد است تمام تیم‌های ملی در دوره تاج عملکرد خوبی داشته‌اند و تاج در دوران ریاست خودش موفق ظاهر شده است!

مردادماه سال 98 تقریبا یک‌ماه بعد از دریافت حکم و بازگشت غیرقانونی به فدراسیون فوتبال همچنان این داریوش مصطفوی است که خدمات گرانقدر تاج به فوتبال کشور را مورد ستایش قرار می‌دهد: «مهدی تاج، با ایستادگی مقابل بی‌نظمی‌هایی که در سال‌های گذشته رخ داده بود نشان داد به‌دنبال ساختارسازی در فضای فوتبال کشور است. باید ایستادگی فدراسیون فوتبال و شخص مهدی تاج را به فال نیک گرفت. این ایستادگی در درازمدت باعث تحسین مردم خواهد شد. درواقع همان‌طور که فوتبال در زمین رشد می‌کند، باید در حوزه زیرساخت هم موفق باشد و این کار بزرگ مهدی تاج بود.»

این علاقه البته کاملا دوجانبه است به‌طوری که مهدی تاج چند روز بعد در نشست خبری با اصحاب رسانه و در پاسخ به انتقادات نمایندگان مجلس خصوصا در ارتباط با قرارداد مارک ویلموتس بلژیکی بعد از تکذیب ارقام مطرح‌شده می‌گوید: «اشخاصی مثل آقای مصطفوی و دادکان که در فوتبال صاحب تجربه هستند می‌توانند بیایند و درخصوص این موضوعات اظهارنظر کنند. فوتبال باید نگاه فوتبالی داشته باشد. کسی که نه تیمی دارد و نه استانش تیمی دارد نباید حرف فوتبالی بزند.»

البته کاملا طبیعی است که تاج در تقابل با انتقادات امثال قاضی‌زاده‌هاشمی ترجیح می‌دهد مدح و ثنای داریوش مصطفوی رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای را در باب خدمات گرانقدر خودش به تاریخ فوتبال کشور بشنود.

حمایت مصطفوی در ماجرای استقراض از شستا

مصطفوی حتی در ماجرای استقراض از شستا و پرداخت دستمزد ویلموتس هم بیکار ننشست و به وظیفه خودش در حمایت از نقشه‌ها و سیاست‌های آقای رئیس عمل کرد. مصاحبه خواندنی او بازهم در تابستان 98 نشان‌دهنده هماهنگی کامل در پشت‌پرده با رئیس سابق فدراسیون فوتبال است وقتی که به دولت دستور می‌دهد به فدراسیون فوتبال قرض بدهید: «رفع مشکلات مالی تنها از عهده فدراسیون فوتبال برنمی‌آید و باید دولت به کمک فدراسیون بیاید. با توجه به مسدود بودن حساب‌ها و راه‌های بین‌المللی تبادل پول فوتبال دچار مشکل شده و وقتی فدراسیون نمی‌تواند میلیون‌ها دلار پول خود را از فیفا بگیرد نه‌تنها مدیران فدراسیون بلکه علاقه‌مندان به فوتبال هم دچار مشکل می‌شوند چراکه در درازمدت این موضوع سبب تضعیف فوتبال می‌شود. فدراسیون باید برای پرداخت حقوق سرمربی تیم‌ملی و اعزام تیم‌هایش به سفر‌های خارجی ارز هزینه کند و وقتی نمی‌تواند حقش را بگیرد باید ازسوی دولت راهکاری برای رفع این مشکل اتخاذ شود. در شرایط فعلی دولت و وزارت ورزش باید به فدراسیون کمک کرده و معادل رقمی که از فیفا طلب داریم به این فدراسیون قرض بدهند و هر زمان شرایط دریافت طلب‌مان ایجاد شد آن پول را برای خودشان بردارند. شک نکنید با تدابیر وزارت امور خارجه مشکلاتی که برای انتقال ارز به ایران وجود دارد در آینده حل می‌شود و اگر الان دولت یا وزارت ورزش به فدراسیون پول بدهند، به‌زودی می‌توانند این پول را از فیفا بگیرند. رئیس فدراسیون فوتبال به‌تنهایی نمی‌تواند راهکاری برای رفع مشکل فعلی به کار بگیرد و باید همه به او کمک کنند.»

طبق درخواست رئیس سابق فدراسیون و حمایت‌های وکلای مدافعی که در رسانه‌ها خودنمایی می‌کردند دستمزد ویلموتس از محل بیت‌المال به مبلغ 30 میلیارد تومان و از طریق شرکت شستا پرداخت شد اما امروز که خردادماه هم به پایان رسیده و چک 30 میلیاردی فدراسیون در وجه شستا برگشت خورده هنوز خبری از بازگشت این قرض نیست اما مصطفوی همچنان با قدرت وکیل مدافع اختصاصی مهدی تاج است. نکته جالب هم اینجاست که پیگیری‌های «فرهیختگان» از برخی منابع آگاه نشان می‌دهد فدراسیون طلب چندانی هم از فیفا ندارد!

آخرین نقشی که به رئیس اسبق سپرده شده موضع‌گیری علیه علی کفاشیان نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال است که داریوش مصطفوی معتقد است به دلایل متعدد ازجمله محرومیت ازسوی کمیته اخلاق و بازنشستگی حق بازگشت به فدراسیون فوتبال را ندارد. انتقادها از کفاشیان و بازگشت پرحرف و حدیثش به فدراسیون که به وزارت ورزش منتسب شده سرجای خودش اما گذشته از اینکه مصاحبه‌های مکرر صادق درودگر و داریوش مصطفوی نشان‌دهنده میزان ناراحتی فرد مورد حمایت‌شان از بازگشت کفاشیان است می‌توان حالا به آقای مصطفوی یادآور شد که اگر بازگشت پس از محرومیت جرم است خود شما چگونه با وجود محرومیت مادام‌العمر به فوتبال برگشتید؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رباعی

      آقای مصطفوی بهتره توضیح بدهند که اون ۳ میلیون دلار، پاداش حضور تیم ملی در جام جهانی ۹۸ فرانسه که به حساب شخصی دوست آقای مصطفوی ریخته شد، کجا رفت.

      قطعا سرکردگان فساد از هم حمایت میکنند. از قدیم گفتند، کبوتر با کبوتر، باز با باز

    • مسعود. الف

      حمایت این کیسه کش از مهدی تاج فقط بخاطر تاجشه!!! کلا از هرچیزی که رنگ وبوی کیسه بده حمایت میکنه!!! مثل حمایتش ازبازیکنای کیسه وقتیکه رئیس فدراسیون بود و محروم کردن بازیکنای پرسپولیس به کمک یه کیسه کش دیگه که رئیس کمیته انضباطی بود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج