۱۰۱۰۵۲۷
۱۸ نظر
۵۰۰۹
۱۸ نظر
۵۰۰۹
پ

بازار خودرو در آستانه شوک قیمتی جدید

با گذشت يك ماه از مصوبات ستاد تنظيم بازار و افزايش قيمت خودرو در كارخانه كه با هدف كاهش التهاب بازار خودرو صورت گرفت و بعد از دو مرحله قرعه‌كشي، حالا فروش‌هاي ويژه خودرو نيز متوقف شده و با اجرا نشدن مصوبه سوم يعني قيمت‌گذاري براي بازار خودرو ۱۰درصد بالا‌تر از قيمت كارخانه دوباره قيمت‌ها روند صعودي به خود گرفته‌اند.

روزنامه اعتماد: با گذشت يك ماه از مصوبات ستاد تنظيم بازار و افزايش قيمت خودرو در كارخانه كه با هدف كاهش التهاب بازار خودرو صورت گرفت و بعد از دو مرحله قرعه‌كشي، حالا فروش‌هاي ويژه خودرو نيز متوقف شده و با اجرا نشدن مصوبه سوم يعني قيمت‌گذاري براي بازار خودرو ۱۰درصد بالا‌تر از قيمت كارخانه دوباره قيمت‌ها روند صعودي به خود گرفته‌اند.

در طول روزهاي اخير افزايش قيمت ارز عاملي شد تا ركود خريد و فروش در بسياري از بازارها ازجمله خودرو به وجود آيد. البته بازار خودرو به‌واسطه قيمت‌هاي غيرمنطقي چند ماهي است با بي‌رغبتي خريداران روبه‌رو است اما در دو هفته اخير روند صعودي قيمت ارز باعث شد تا ديگر مشتري تمايلي به خريد خودرو در بازار نداشته باشد. مشاهدات بازار نشان مي‌دهد، قيمت انواع خودروهاي داخلي نسبت به دو هفته گذشته ۱۵ تا ۲۰درصد گران شده است و هنوز هم روند افزايشي ادامه دارد. در اين شرايط مانند بسياري از بازارها، معاملات نيز قفل شده و عمده فروشندگان و خريداران از آن صرف‌نظر مي‌كنند.

گفته مي‌شود سبد تورمي كه خودروسازان اعلام كردند براساس تورم اسفند ۹۸ بوده و قرار است سبد بخشي تورمي خودروسازان مجددا براي سه ماه آينده يعني خرداد ماه اعلام شود. اين به معناي آن است كه سررسيد تاريخ اعلامي شوراي رقابت رسيده و دوباره زمزمه‌هاي افزايش قيمت به گوش مي‌رسد. اگرچه همان ابتدا هم برخي كارشناسان معتقد بودند اين قيمت‌گذاري‌ها از سر لجبازي بود و قيمت تمام شده خودرو‌ها بيش از اين مبالغ است.

يك مقام مسوول در همان زمان از احتمال بالاي افزايش قيمت خبر داد و گفت: شنيده‌ها حاكي از آن است كه تا پايان خرداد يا اوايل مرداد، قيمت كارخانه‌اي خودرو‌ها افزايش پيدا خواهد كرد و شوراي رقابت در حال انجام محاسبات آن است. او افزايش قيمت‌ها را تقريبا قطعي دانست و گفت: در شرايط فعلي هم خودروساز‌ها با ضرر بالا در حال توليد هستند. اصرار نابجا براي پايين نگه داشتن قيمت كارخانه باعث مي‌شود فاصله بين بازار و كارخانه بيشتر شده و واسطه‌گر‌ها و دلال‌ها سود بيشتري به دست بياورند و براي بالا بردن قيمت‌ها و تشديد التهابات تلاش كنند.

حالا و برخلاف برنامه‌ريزي‌هايي كه اعلام شده بود خبري از فروش‌هاي ويژه خودروسازان نيست. بنا بود هر ماه يكي از طرح‌هاي فروش ويژه يا فروش‌هاي فوق‌العاده اعلام شود، اما حالا بيش از يك هفته از آخرين قرعه‌كشي طرح‌هاي ويژه خودروساز‌ها گذشته و حتي تاريخ فروش ويژه بعدي هم مشخص نشده است.

آرش محبي‌نژاد، دبير انجمن صنايع همگن قطعه‌سازي كشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، خواستار شناور شدن قيمت خودرو در قرارداد‌ها و افزايش فوري و بي‌قيد و شرط قيمت قطعات خودرو به ميزان ۵۵‌درصد شد و گفت: هنوز قيمت‌هاي آناليز شده قطعه‌سازان با خودروسازان با دلار ۱۱ هزار تومان و نرخ مواد اوليه باتوجه به قيمت‌هاي سه ماهه سوم و اول سه ماهه چهارم سال گذشته در قرارداد‌ها درج شده است؛ در حالي كه هم‌اكنون بيش از ۸۰درصد قيمت مواد اوليه و ارز تغيير پيدا كرده و دلار در مرز ۲۰ هزار تومان قرار دارد. او بيان كرد: براساس محاسبات انجمن قطعه‌سازان همگن در اين شرايط ضروري است به صورت علي‌الحساب و فوري و بدون هرگونه قيد و شرط قيمت قطعات خودرو به‌طور ميانگين ۵۵درصد افزايش پيدا كند تا بيش از اين قطعه‌سازان متضرر نشوند. محبي‌نژاد تصريح كرد: چنانچه يك هفته ديگر بگذرد ممكن است اين ۵۵درصد به ۷۰درصد نيز برسد، چراكه قيمت ارز و مواد اوليه روز به روز در حال تغيير است، بنابراين خواست انجمن در اين شرايط افزايش فوري و بي‌قيد و شرط حداقل ۵۵قيمت قطعات خودرو است.

با توقف اين فروش‌هاي فوق‌العاده و اجرايي نشدن سازوكار‌هاي كنترل بازار دوباره قيمت‌ها روند صعودي به خود گرفته است. زيان خودروساز‌ها غيرقابل انكار است و همين موضوع فروش‌هاي ويژه خودروساز‌ها را متوقف كرده و التهاب دوباره بازار را به همراه داشته است، پس بايد اين مشكل برطرف شود، اما افزايش قيمت كارخانه‌اي خودرو‌ها بدون كنترل بازار چيزي جز فاجعه نخواهد بود و مشكل را از آنچه امروز است بد‌تر و بد‌تر خواهد كرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگر چیزی ارزون باشه عجیبه، آب،برق،خدمات حمل ونقل،اجاره بها،
      دیگه مردم گرون نمیکنند، گرون میشه برای نفس کشیدن هم باید هزینه کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودروسازان داخلی قادر به تامین نیاز کشور نیستند

    • بدون نام

      اصولا 50 الی 60 درصد قیمت یک کالا مواد اولیه است وقتی یکسال قبل این پول را از مردم می گیرد و باید در ان تاریخ خرید انجام دهید شما فقط حق دذارید هزینه دستمزد را به روز کنید ولی این بی تعهدی و بی انضباطی در نحویل زمان مقرر از جیب مردم میرود خیانت به ملت تا کجا
      اگر خودرو ساز را ببندید لز صرفه جوئی مصرف بنزین ، کاهش الودگی و هزینه های درمان ناشی ا. کیفیت و ایمنی که جان مردم را میگیرد

    • ا لف خ

      واردات رو آزاد کنین.. مردم و کشتین ديگه..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بی مدیریتی بسه

      • بدون نام

        بنده خدا حالا ماشین اوردن پولش هم دادن تو گمرک عده ای مسول که به ضررشان نمیزارن وارد کنن حالا انتظار داری وارد کنن از قصد دارن به مردم فشار میارن

    • زانیار کیمرام

      چرا کسی جلو شونو نمیگیره

    • راجوخان هندی

      دولت دروغگو و بی فکر،عرضه ندارند قیمت خودروها رو یک هفته کنترل کنند،فقط شعار میدن و حرف مفت میزنند،خجالت بکشید،وجدان داشته باشید،کمتر دروغ بگویید......!!!!!!!!

    • آرمان عظیمی

      اگر باور کنیم که دولت نمی تونه ترمز قیمت خودرو رو بکشه و براش چاره اندیشی کنه که فاتحه این کشور خوانده شده، پس بزارید بر همان فکر قدیمی که دولت از این آشفته بازار سود می برد، تکیه کنیم و زیاد به مغز فشار نیاوریم!! هر دم از این باغ، بری می رسد!!

    • بدون نام

      .کاش یروزی این مردم احمق میدونستن که دلیل افزایش این قیمتها خودشون هستن با خرید ماشین های صفر ..یه سوال ؟ چرا مردم ایران اینقدر نفهم هستن و هیچوقت با هم اتحاد ندارن؟

      پاسخ ها

      • منصور

        خودم ایرونیم.اما جوابت اینه...چون تازه به دوران رسیده ایم.چون حس میکنیم بزرگ شدیم.چون بدجور احساس فهمیده بودن داریم.چون به شدت تو رویای خودمون مغز اقتصادی هستیم.چون فکر میکنیم جهان منتظر ماست.چون فکر میکنیم..........

    • بدون نام

      تا واردات همه نوع خودرو نداشته باشیم قیمت به هیچ وجه نمیاد پایین دیگه خودتان خسته نکنی مردم هم سر کار نزارید دوسال وارد کنی مثل موقعی که آی خاتمی ریس جمهور بود ببینی میاد پایین یانه

    • بدون نام

      وقتی خودرو به اندازه کافی تولید وبه بازارعرضه نمیشه چه قیمتش پایین باشه چه بالا هیچ تاثیری برا مصرف کننده نداره چون نهایتا قیمت بازاربازهم بالاترخواهدرفت .

    • بدون نام

      اضافه حرف زدن میشه چی فقط باید ارز درست شه
      ولاغیر

    • بدون نام

      بازار گاری نه بازار خودرو

    • مسافر

      واقعا دیگه بحث سود دولت از آشفته بازار نیست.بپذیریم کشور دچار ورشکستگی شده و این فاجعه تا اقدام اساسی نشه همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.مطمئن باش با سیاست پیش رو خودرویی مثل پراید حتما سال آینده ۲۰۰ میلیون قیمتشه

    • بدون نام

      فقط دولت منافع خودشو در نظر میگیره ملت مهم نیستن

    • بدون نام

      وقتی بلد نیستید تولید کنید ، واردات رو آزاد کنید
      الکی هی قیمت ها رو بالا نبرید ،چطوری که اگر گمرکی نباشه و ماشین وارد بشه از قیمتی که شما تولید میکنید ارزانتر در میاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج