۱۰۱۰۹۳۹
۱۹ نظر
۵۰۰۸
۱۹ نظر
۵۰۰۸
پ

چین و روسیه هم طرفِ آمریکا را می‌گیرند

باید در محاسبات مسئولان ایران، به این نکته توجه شود که ترکیه، عراق، چین، هند و روسیه در جایگاهی نیستند که بتوانند تحریم‌های آمریکا علیه ایران را خنثی کنند.

داوود هرمیداس‌باوند، استاد روابط بین‌الملل در روزنامه شرق نوشت: آمریکا بعد از خروج یک‌جانبه از برجام، تحریم‌های سختی را علیه ایران اعمال کرده و کشورهای ناقض تحریم‌ها را به‌سختی مجازات می‌کند. ترامپ و وزیر خارجه او بارها تهدید کرده‌اند آمریکا در تعامل با شرکت‌ها یا دولت‌هایی که تحریم‌های مضاعف ایالات متحده علیه ایران را نقض کنند، تجدیدنظر می‌کند و آنها را از مواهب تجارت با آمریکا، محروم خواهد کرد. کشورهای اروپایی نشان داده‌اند با وجود اعلام حمایت از برجام، در بهترین حالت درباره تلاش‌های اخیر آمریکا، نگاه ممتنع دارند.

زمانی که دونالد ترامپ به طور رسمی آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج کرد، تروئیکای اروپایی متشکل از انگلیس، آلمان و فرانسه در بیانیه‌ای از ایران خواستند که از برنامه موشکی خود دست بردارد و در امور کشورهای منطقه دخالت نکند. این در حالی بود که اروپا پایبندی خود به برجام را اعلام کرده بود؛ اما مواردی را از ایران درخواست کرد که جزء شروط ۱۲‌گانه وزیر خارجه آمریکا برای پیش‌شرط مذاکره با ایران بود. اروپایی‌ها به دلایل امنیتی هم بر حمایت و پایبندی به برجام تأکید دارند و هم در قالب ناتو، به حضور نیروهای ایالات متحده برای دفاع از اروپا در مقابل روسیه نیازمند هستند و خط‌مشی و سیاست‌شان در راستای مطالبات آمریکا است. روسیه و چین هم به‌عنوان دیگر شرکای برجام، در ظاهر از موضع ایران حمایت می‌کنند؛

اما در عمل فعالیت خاصی انجام نمی‌دهند. صادرات چین به آمریکا در سال حدود ۳۰۰ میلیارد دلار است که به‌تازگی در حاشیه وضع تعرفه‌های ترامپ بر کالاهای چینی و جنگ بر سر ماهیت ویروس کرونا، به ضرر چین در حال کاهش است. پکن تمایل ندارد بیش ‌از ‌این وضعیت را متشنج کند. وضعیت روسیه نیز به همین شکل است و به نظر می‌رسد حتی ترکیه و عراق تحت فشار هستند و تا مشکل با آمریکا حل نشود، امکان بهبود مناسبات را نخواهند داشت. افزایش تحریم ها، فشار مشخصی بر اقتصاد و معیشت مردم ایران وارد آورده است. کشورها مستقیم و غیرمستقیم ناگزیر به تبعیت از تحریم‌های آمریکا هستند.

همان‌طور که گفته شد، چین و روسیه اعلام کرده‌اند به تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد پایبند هستند؛ ولی خارج از این چارچوب، به تحریم‌های آمریکا تن نمی‌دهند. حالا با اخباری مبنی بر کاهش چشمگیر واردات نفت ایران از سوی چین و البته برخی مبادلات محدود، مشخص می‌شود آنها از این شرایط به نحو احسن استفاده می‌کنند و به جای ارز، کالا به ایران می‌دهند یا با پول ملی خود، حساب‌ها را تسویه می‌کنند. باید در محاسبات مسئولان ایران، به این نکته توجه شود که ترکیه، عراق، چین، هند و روسیه در جایگاهی نیستند که بتوانند تحریم‌های آمریکا علیه ایران را خنثی کنند.

خواست آمریکا این است که با ایران به یک تفاهم برسد. آمریکایی‌ها از مدت‌ها قبل تبلیغات گسترده و مبالغه‌آمیزی درباره خطر ایران برای منطقه و جهان انجام داده‌اند و هدف آمریکا این است که به یک تفاهم کوچک با ایران دست یابد و اعلام کند جامعه بین‌المللی را از خطری بزرگ رهانیده است. این اقدام دستاوردی بزرگ برای ترامپ تلقی می‌شود. با این کار هم جایگاهش ترقی پیدا می‌کند، هم در انتخابات آینده از آن بهره‌برداری می‌کند. ایران اعلام کرده آماده مذاکره است؛ ولی آمریکا باید به برجام بازگردد.

ترامپ هم به خاطر حذف میراث اوباما و دموکرات‌ها و هم به خاطر نشان‌دادن خود، برجام را تأمین‌کننده منافع غرب و جامعه بین‌الملل نمی‌داند. نوعی سردرگمی نیز در قبال ایران میان آمریکایی‌ها دیده می‌شود؛ تا‌جایی‌که ترامپ از مذکره بدون قید‌و‌شرط می‌گوید؛ اما پمپئو ۱۲ شرط می‌گذارد. با توجه به نزدیک‌شدن به انتخابات آمریکا و شیوع بالای کرونا، مشخص نیست فرجام موضع‌گیری‌های ترامپ درباره ایران به کجا بینجامد؛ ولی روند تحریم‌ها در صورت انتخاب مجدد او، بسیار دشوارتر خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کلی محاسبات انجام دادی ولی متاسفانه از نقش خدا تو محاسباتت غافل بودی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ان تنصرالله ینصرکم.....تا خدا چه خواهد ..این محاسبات ظاهر قضیه است...

      • بدون نام

        خدا جز خیر و خوشی وزندگی با آرامش برای بندگانش نمی‌خواد....این انسان ها هستن که برای منافع خودشون زندگی رو به بندگان خدا حروم کردند.

      • بدون نام

        خدا عقل داده بهت . قرارنیست بهت وحی نازل بشه بگه چکارکن چکار نکن .
        طبق نظر شما یاباید بشینیم وحی بشه یا بگردیم یه آیه از قرآن پیداکنیم ، تفسیر به رای کنیم و نتیجه گیری . گرچه تا حالا هم همینجوری رفتید که کشور به این روز افتاده .

      • SSANS

        آمریکا دعواهای ساختگی با چین و روسیه دارد
        سیاست مداران واقعا چقدر شما شوت هستین
        بقال سر کوچه ما فهمید

      • بدون نام

        آقای با ایمان، خدا خودش گفته تا خودمون نخوایم تغییری تو اوضاع و احوالمون ایجاد نمیشه.از توهم و خرافات بیا بیرون...

    • بدون نام

      خیلی جالب و درست بود

    • بدون نام

      دراین وسط مردم ایران درفقر، استرس وسرگردانی بسرمیبرند،آمریکا برایش مهم نیست،ولی جمهوری اسلامی نهایت استفاده رامیبرد، قدرت خودراافزایش می‌دهد، مردم راتوسط عقب نگه داشتن وفقرمالی درچنگال خوددارد، بوسیله بالارفتن قیمت دلار، هم جیب مردم راخالی می‌کند وهم قدرت مالی خودرابالامیبرد،دیگرکسی جرأت نزدیک شدن به یک کشتی شکسته شده راندارد،

      پاسخ ها

      • ناصر

        بهرحال درافتادن با یک قلدر تاوان دارد.یا باید مثل میش مطیع اش باشی یا دلاورانه در مقابل او تحمل ایستادگی کنی.ان الحیات عقیده و الجهاد.
        هیهات من الذله

    • بدون نام

      همین وقت که اقتصاد ثابت نداریم پضعیت بهتر از این نیست

    • بدون نام

      خاک بر سرت خبری علنی از امریکا حمایت میکنی یانکی پرست

    • بدون نام

      ای نظریات منفی را که دلهره اجتمایی دارد نباید چاپ کنی

    • بدون نام

      خدا بهمون رحم کنه، هیچ دوستی نداریم!

    • seyed mosavi

      پیغمبر اسلام سه سال محاصره اقتصادی بود و از مکه بیرونش کردند .رفت تو شعب ابی طالب تو بیابون.

      تک و تنها بود.
      نهایت کار بکجا رسید ابر قدرتها رو ب خاک کشید

    • بدون نام

      این رو اشتباه گفتی که ترامپ دنبال توافق کوچک نیست اتفاقا برعکس دنبال توافق بزرگ هست و توافقی که ایران مثل لیبی تمام ساخت موشک و تقویت نیروی نظامی رو کنار بذاره و هرچی عرعرستان و دولت های حقیر عربی گفتن ایران بگه چشم و بعد ایران رو محتاج خودشون کنن و در آخر حمله نظامی به ایران و نابودی ایران برای همیشه،

    • بدون نام

      چین رفته وقتی میگن خرید نفت چین از ایران ۷۰درصد کمتر شده

    • بدون نام

      بالاخره فهمیدین به بلوک شرق نمیشه اعتماد کرد.بابا شما چرا ارباب ول کردین چسبیدن به نوکراش.چی میخواین ثابت کنین.مردم ایران نابود شدند دیگه چیزی نمونده

    • بدون نام

      خدا که هست چراباید بترسیم

    • بدون نام

      خداکه نمیادازاون بالابرنج کیسه180تومان برات بفرسته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج