۱۰۱۰۹۵۰
۱۲ نظر
۵۰۱۳
۱۲ نظر
۵۰۱۳
پ

حمله به زنگنه بابت ماجرای غرامت ترکمنستان

در ادامه محکومیت‌های گازی ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، جمهوری اسلامی ایران به دلیل عملکرد عجیب و غیرقابل دفاع وزارت نفت، به پرداخت ۲‌میلیارد دلار به ترکمنستان محکوم شد.

روزنامه جوان: حکم داوری سوئیسی در مناقشه گازی، به کشور‌های ترکمنستان و ایران ابلاغ و وزارت نفت به پرداخت نزدیک به ۲ میلیارد دلار به ترکمنستان محکوم شد!

در ادامه محکومیت‌های گازی ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، جمهوری اسلامی ایران به دلیل عملکرد عجیب و غیرقابل دفاع وزارت نفت، به پرداخت ۲‌میلیارد دلار به ترکمنستان محکوم شد.

یک تصمیم عجیب از سوی وزارت نفت، کشور را در یک تعهد وحشتناک و بدون پشتوانه منطق قرار داد.

جزئیات اشتباه بزرگ

وقتی زنگنه به نفت آمد، کار‌هایی را که در دوره گذشته انجام شده بود باطل کرد او در خصوص رابطه گازی ایران و ترکمنستان تصمیم گرفت الحاقیه جدیدی را به قرارداد اضافه کند، این الحاقیه می‌گوید ایران پول گاز دریافتی خود را به دلار پرداخت می‌کند و به شکلی روی آن تأکید دارد که اگر پول را در موعد مقرر پرداخت نکند، ۵‌درصد جریمه دیرکرد و یا سود پول پرداخت می‌کند!

این تعهد عجیب در شرایطی مطرح شد که مذاکرات ایران و ۱+۵ در آغاز راه بود ولی وزارت نفت با اطمینان از توافق سریع این الحاقیه را خودش پیشنهاد کرد و به امضا رساند. این تعهد تبدیل به که از آن روز به بعد، میزان بدهی ایران به ترکمنستان به بیش از ۵/ ۱ میلیارد دلار افزایش یافت. ترکمن‌ها نیز در همان دوره خواستار تسریع در پرداخت مطالبات خود بودند، اما شرکت ملی گاز با اهمال و کم‌کاری، فضا را به سویی برد که همه چیز به ضرر کشور تمام شود.

زمستان ۹۵

وزیر نفت همواره در اظهارات خود از بی‌نیازی به گاز ترکمنستان می‌گفت. پیامی که وزارت نفت مخابره می‌کرد این بود که اگر گاز ترکمنستان هم قطع شود مشکلی وجود ندارد، به همین دلیل در زمستان ۹۵ ترکمنستان خواستار تعیین تکلیف طلب خود شد و تهدید کرد اگر ایران برای پرداخت بدهی خود اقدامی انجام ندهد، طبق بند‌های قانونی قرارداد، جریان گاز را قطع می‌کند.

با بی‌توجهی وزارت نفت به درخواست ترکمنستان، این کشور گاز را قطع کرد تا مدیرعامل وقت شرکت ملی گاز و تعدادی دیگر از مدیران راهی این کشور شوند. تا گاز وصل شد و فردایش رسانه‌های دولتی تیتر زدند: «برجام گازی»، اما فردای این تیتر ترکمنستان دوباره گاز را قطع و تهدید کرد اگر ایران به تعهدات خود پایبند نباشد، از شرکت ملی گاز شکایت خواهد کرد.

اشتباه وزارت نفت چه بود؟

روزنامه «جوان» دقیقاً سه سال پیش در گزارشی به موضوع اختلاف گازی ایران و ترکمنستان پرداخته و نوشته بود با وجود ادعای مقامات وزارت نفت برای محکوم کردن ترکمنستان، ایران قطعاً در داوری محکوم به پرداخت حداقل ۲ میلیارد دلار خواهد شد، پس بهتر است به جای داوری، این اختلاف از طریق مذاکره برطرف شود که از سوی وزارت نفت رد شد.

وزارت نفت هم روز گذشته در جوابیه‌ای نسبت به محکومیت ایران سعی کرده است آن را یک امر رایج بداند و اینگونه گفته که حکم داوری سوئیس، برنده و بازنده‌ای ندارد! این وزارتخانه با تأیید اصل خبر که محکومیت ایران است، نوشته: در تاریخ چهارم تیر حکم ابلاغ شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بینام

      این دولت شیخ حسن باوزرایش کشوررابه نابودی محض کشاندندعلی برکت الله

      پاسخ ها

      • مهدی ۵۵

        حالا اینا رو میشه چند وقت دیگه دلار روی 50تومن ببین

    • حمید امانی

      فکر میکردم فقط مدیران فوتبالی اینجور قرار داد میبندند و میلیاردی جریمه میدن آقای وزیر که سابقه طولانی در وزارت نفت دارند ازایشان بعید است که ایران گرفتار کرسنت وترکمن گاز شود

    • محمدحسنی

      زنگنه ژنرالی که فقط به نفع دیگران کار میکند.
      علی برکت الله

    • بدون نام

      از استخدام نماینده های مجلس با رشته های غیر مرتبط در صورتی که هزارن نخبه دانشگاهی بیکار هستن. باید چنین نتیجه ای گرفت وزارت دولت و کلا مدیران کشوری فقط دست یه عده خاصی هستن و بیچاره مردم با گرانی وحشناک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی استخدامی نمایندگان و آقازادهها باشد تخصص نادیده گرفته شود

    • بدون نام

      قانونی باشد،که کننده کار پاسخگو اعمال دوران مسولیت خود شود،که مصداق ،ضرب المثل، ای کننده کار بی اندیش ،به پایان کار

    • کوروش

      درود بر احمدی نژاد

    • بدون نام

      یک کرنست دیگر

    • بینام

      این کمترین میزان خسارت از طرف اقای وزیره. خدا به داد ما برسه قراداد کرسنت چی شد؟

    • بدون نام

      مملکت رو ول کردن به حال خودش کسی به مسی نیست

    • بدون نام

      ۶۰ میلیارد ترگیه از بابت نفت ..۲ میلیارد ترکمنستان از بابت کاز از افتضاحات زنگنه ..الابرکت ا...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج