۱۰۱۱۰۷۴
۵۱ نظر
۵۰۲۳
۵۱ نظر
۵۰۲۳
پ

جهانگیری: باید تحمل مردم را بیشتر کنیم

معاون اول رئیس جمهوری از صنعتگران کشور خواست تا در این شرایط دشوار کشور مردانه به صحنه بیایند و صادرات انجام دهند و ارز آن را به چرخه اقتصاد کشور بازگردانند.

ایسنا: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، صبح سه‌شنبه در مراسمی که به مناسبت روز ملی صنعت، معدن و تجارت در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، با تاکید بر اینکه در مقابله با ویروس کرونا و همچنین تحریم های ظالمانه علیه کشور همانطور که تاکنون مردانه و سرفرازانه اقدام کردیم، از امروز به بعد نیز اقدام خواهیم کرد، افزود: امروز کشور در ایام سختی قرار دارد؛ از یک طرف با تحریم های ظالمانه و غیر انسانی آمریکا مواجهیم و از طرف دیگر یا یک ویروس نوظهور که در دنیا همه گیر شده و همه بخشهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دنیا را مورد تاثیر قرار داده، مواجهیم.

وی با اشاره به تاثیر عوامل محیطی بر توسعه صنعتی و اقتصادی گفت: در توسعه صنعتی و فراتر از آن یعنی توسعه اقتصادی علاوه بر سیاست های که مختص توسعه صنعتی است، محیط پیرامون اثر گذار اصلی است؛ این محیط است که حتی تعیین می‌کند که ما در دوره ای از زمان چگونه سیاست های صنعتی و اقتصادی خود را پیش بگیریم. سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی و بطور خاص سیاست های خارجی عاملی تعیین در سیاست های صنعتی و اقتصادی است.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به تجربیات کشورهای مختلف در سیاست گذاری های اقتصادی گفت: با نگاه به تجربه کشورهای موفق می‌بینیم که در دوران بعد از جنگ جهانی دوم، برخی کشورها توسعه صادرات و برخی دیگر کنترل و جایگزینی واردات را به عنوان سیاست اصلی خود در زمینه اقتصاد انتخاب کردند. امروز ایران نه در دوران توسعه صادرات و نه در دوران جایگزینی واردات است، بلکه در دورانی هستیم که باید سهم و جایگاه خود را در دنیا تعیین کنیم.

در سال ۹۲ شاخص‌های اقتصادی در وضعیت خوبی نبود

جهانگیری افزود: دولت در سال ۹۲ سیاست گذاری که انجام داد، سیاست گذاری بر مبنای شناسایی اولویت های کشور بود. در سال ۹۲ با اینکه شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ‌های تورم و رشد اقتصادی در وضعیت خوبی نبود و اینکه تحریم‌های شورای امنیت و سازمان ملل روی دوش کشور بود، مردم باور کردند و امیدوار شدند که این مجموعه قادر است کشور را به جلو پیش ببرد که این امیدواری بیش از سایر عوامل بر شاخص ها تاثیر گذاشت و به همین دلیل شاهد بودیم که پیش از شکل‌گیری تیم و انجام اقدامات همه شاخص های اقتصادی رو به بهبودی حرکت کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به سیاست های اعلام شده و عملکرد دولت در دور اول، می‌شود گفت که در سال ۹۶ کارنامه دولت در انظار مردم قرار گرفت و حدود ۲۴ میلیون نفر از مردم پای آن کارنامه مهر تائید زدند و این کارنامه را به عنوان یک سرمایه برای ادامه برنامه در دور دوم داشتیم.

وی ادامه داد: به دنبال سیاست گذاری دولت یازدهم که مبتنی بر شتاب پیدا کردن رشد و توسعه کشور بود و در این دوره بخش خصوصی میدان دار سیاست خارجی شده بود، اصلاح جدی برخی ساختارها از جمله ساختار نظام بانکی در دستور کار دولت قرار گرفت، اما شرایط ما از نظر بین‌المللی عوض شد؛ الان نمی‌خواهم در باره اینکه چه کسی مقصر بود و زمینه های این کار در داخل و خارج چه بود صحبت کنم چون گاهی اوقات ورود به این بحث به معنای این‌است که می‌خواهیم آمریکایی‌ها را تبرئه کنیم.

آمریکایی‌ها می‌گفتند ایران ۴۰ سالگی خود را نمی‌بیند

معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: در دوره دوم دولت تدبیر و امید تحریم های سنگینی وضع کردند؛ این تحریم ها به گونه ای طراحی شده بود که در ابتدا می‌گفتند ایران۴۰ سالگی خود را نمی‌بیند و بعدها که مایوس شدند، گفتند که اقتصاد از هم می‌پاشد؛ ما باید متناسب با این شرایط سیاست های خود را تغییر می‌دادیم؛ چراکه سیاست گذار و مدیر عاقل و دلسوز کسی است که ببیند طراحی که انجام شده چیست و متناسب با آن سیاست‌هایی وضع کند. سیاست‌های مادر این دوره مبتنی بر این شد که در مقابل فشار های خارجی تحریم باید مقاومت کنیم و باید ساز وکاری ایجاد کنیم که تاب آوری ملت بالا رود و معیشت مردم آسیب نبیند و لذا سیاست شتاب بخشی به روند توسعه به سیاست مقاومت و افزایش تاب آوری تبدیل شد.

جهانگیری بابیان اینکه آمریکایی های تلقی شان از اعمال تحریم ها، جنگ اقتصادی با ایران بود، ادامه‌داد: در این جنگ نفت ما را به عنوان مهمترین منبع درآمدی کشور مورد هدف قرار دادند، این در حالیست که در اوج تحریم های سازمان ملل ما مجوز صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت را داشتیم؛ آنها پس از اعمال محدودیت برای فروش نفت ایران، جلوی مبادلات بانکی با ایران را گرفتند و سپس روی حمل و نقل فشار آوردند و در نتیجه این فشارها این شد که صادرات غیر نفتی ما به همت صادر کنندگان کشور افزایش یافت.

وی با تاکید بر اینکه امروز صادر کنندگان و وارد کنندگان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی با آمریکا هستند و باید قدر آنها را بدانیم، خاطر نشان کرد: اشتباه است که فکر کنیم می‌خواهیم برای صادر کننده واقعی کشور پرونده سازی کنیم.

تحریم و کرونا بودجه کشور را تحت تاثیر قرار داده است

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به شیوع ویروس کرونا در دنیا از اواخر سال ۱۳۹۸ گفت: از اسفند ۹۸ در کنار تحریم موضوعی دیگر به نام کرونا اضافه شد که کل دنیا را درگیر خود کرد و به گفته سازمان‌های بین‌المللی بزرگترین رکود اقتصادی بعداز دهه ۳۰ با شیوع کرونا در دنیا رخ داده است؛ در همین زمینه صنعتگران باید در محاسبات خود به این موضوع توجه بسیار کنند.

جهانگیری اظهار کرد: در مقطع فعلی تمرکز ما بر سه موضوع است؛ اول اینکه سلامت مردم آسیب نبیند. دومین موضوع و تمرکز دولت معیشت مردم است؛ ما مجبوریم سیاست هایی را وضع کنیم تا اطمینان یابیم زندگی طبقات پایین جامعه از حداقل هایی برخوردار است.

وی سومین اولویت کشور را توجه به بودجه عنوان کرد و گفت: تحریم و کرونا بودجه کشور را تحت تاثیر قرار داده است؛ برای تامین کسری بودجه باید بگونه ای برنامه ریزی کنیم که پایه پولی و تورم و نقدینگی افزایش نیابد.

معاون اول رئیس جمهوری بابیان اینکه دولت ایران به معنای حاکمیت ایران دولت ثروتمندی است، اظهار کرد: مهم این است که بتوانیم این دارایی‌ها را مولد سازی کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

جهانگیری در ادامه صحبت های خود با تاکید بر اینکه بخش صنعت کشور با شیوع کرونا عالی درخشید، خاطر نشان کرد: من در روزهای نخست شیوع کرونا با تمام وجود در برابر کادر درمان کشور احساس شرمندگی می‌کردم که چگونه می‌خواهند بدون در اختیار داشتن تجهیزات کافی به بیمارستان ها بروند اما صنعتگران کشور در حد معجزه کار کردند و بگونه ای عمل کردند که امروز علاوه بر تامین نیازهای داخل، به صادرات رسیده‌ایم.

یکی از فشارهای تحریم و کرونا مسأله نیاز ارزی است

وی افزود: امروز مهمترین انتظارات ما از بخش صنعت این است که همچنان تامین نیاز های بخش درمان و همچنین حفظ سلامتی کارکنان این بخش را در دستور کار خود قرار دهد و موضوع استفاده از ماسک که رهبری و رئیس جمهوری بر آن تاکید کردند باید مورد توجه قرار بگیرد. انتظار دیگری که از بخش صنعت وجود دارد کمک به کشور در زمینه تامین نیاز ارزی است. یکی از فشارهای تحریم و کرونا مسأله نیاز ارزی است؛ تامین ارز کشور الان که فشار سنگینی بر بخش نفت وجود دارد، بر عهده صنعتگران است. کشور از صنعتگران در این شرایط دشوار انتظار دارد که مردانه به صحنه بیایند و صادرات انجام دهند و ارز آن را به چرخه اقتصاد کشور بازگردانند.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین بابیان اینکه موضوع تولید داخلی بسیار جدی است، اظهار کرد: تحریم و کرونا باعث شده تا واردات دو هزار و ششصد قلم تعرفه ممنوع شود؛ بر اساس قانون دولت اجازه ندارد واردات کالایی را ممنوع کند. اما در این شرایط با اختیاری که به وزیر صمت داده شده، این تصمیمات اتخاذ شده است؛ این تصمیم از یک طرف سیاست گذاری اداری است و ممکن است عده ای نسبت به آن انتقاد داشته باشند، اما از طرف دیگر فرصتی برای صنعتگران کشور ایجاد کرده‌است و برای صنعتگران فرصتی برای تولید و عرضه کالا است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه صنعتگران می‌توانند به ساخت داخل تکیه کنند، خاطر نشان کرد: امروز حتی برای اجرای یک فاز پارس جنوبی می‌توان به شرکت‌های داخلی تکیه کرد. امروز ایران تبدیل به کشوری توانمند در صنعت شده است و صنعتگران ایران امروز خدمات فنی و مهندسی خود را به خارج از کشور صادر می‌کنند.

وی در پایان با بیان اینکه در سال ۹۱ کشور صد میلیارد دلار درآمد نفت داشته، سال قبل این درآمد ۸ میلیارد دلار بوده و امسال نیز کمتر می‌شود، اظهار کرد: از همه صنعتگران می‌خواهم که اظهار نظر و دولت را نقد کنند و هر اشکالی که می‌خواهند از دولت بگیرند، اما به‌عنوان یک انسان منصف شرایط کشور را نیز در نظر بگیرند؛ با توجه به این شرایط در هر زمینه ای که لازم بود دولت را راهنمایی کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مقصر خودتونید، کار خوبی میکنی که راجع بهش صحبت نمیکنی و این گند و بیشتر هم نمیرنی!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اقای محترم خراب کردید کشور را و مردم را بدبخت کردید کسی که چیزی میخورد قاشقش را هم همراهش می اورد از سال 58 ما تحریم هستیم تقصیر را بگردن تحریم نیندازید و فرار بجلو نکنید اینقدر مرد باشید قصورات خودتان را قبول کنید

      • kordook

        راست میگه سال ۹۲ اولویت بندی کردن و تو هر چی قوی بودیم و رو به جلو میرفتیم رو با برنامه ریزی درست زمینش زدن و نابودش کردند و رسما هم میگه بیست و چهار میلیون نفر گند زدنا و دروغامونو تایید کردند...

      • بدون نام

        شما هی دم ا از مردم میزنی کدام مردم

      • ر ی

        مردم بیش از حد تحمل کردند حماقت تا کی باید مشکلاتی رو که برای مردم درست کردید رو رفع کنید .
        مثل این میمونه که دیواری روکج درست کنن ولی عوض اصلاح دیوار هی بخوان عواقب کجی دیوار رو رفع کنن شرم آوره !

      • وطن پرست ایرانی

        تحمل ماخیلی زیاده ابن نان خالی راهم ازمابگیریدتابدانیدچه تحملی داریم اما نمیدانم چراخداتحملش اونقدرزبادبه که هرکاری میکنندصداش درنمیاد

    • علی

      هستند کسانی که سری به دور از هر گونه انصافی دولت را با این همه مشکلات مورد حمله قرار دهند وبی کفایت قلمداد کنند اگر شم بودید چکار می کردید

    • الکی میگی؟

      اونایی که تو مجلس برجام رو اتیش میزدن الان کجا هستن .تحریم ها که کاغذ پاره ای بیشتر نبود .شما ک نمیتونید قمیت مرغ و تخم مرغ روثابت نگه دارید چطور میخواین ارز و طلا را کنترل کنید اقای جهانگیری چرا طفره میرید.مردم گرسنه اند مردم خسته اند .

      پاسخ ها

      • مهدی ۵۵

        دروغه دوروغه

    • بدون نام

      کاش زودتر خودتو دولتت برید اسحاق جون فقط برید

      پاسخ ها

      • کرونا ویروس

        بالاخره روحانی هم میره ، یه اصولگرا میاد، فکر کردی اوضاع بهتر میشه ؟ واقعا فکر کردی میخوان ما روی سعادت رو ببینیم ؟!!! نه جانم ، قضیه به این سادگی ها نیست

    • بدون نام

      اگر جرات داری بگو کیه مقصره،

      پاسخ ها

      • m@jid

        مگه جرات میخواد که بگی مقصر کیه؟؟مقصر خود هشتاد میلیون نفر مردم ایران هستند که پراید دومیلیونی رو بهشون میدن نودمیلیون بعد صف میکشن برا ثبت نام و هرموقع هرجنسی گرون میشه فکرمیکنن داره نایاب میشه باز توسرو مغز هم میزنن که زودتر بخرن. بله عزیزم مقصر خودمونیم که فکرمیکنیم زرنگیم

      • بدون نام

        تحمل مردم دیگه تموم شده ،،،، اگه دماغ بزرگت جلو چشمتو نگرفته بود حتما تا حالا دیده بودی

    • بدون نام

      مگر شما چه هزینه کردید همش مگید کرونا دارو ندارد من دونفر از خانواده ام کرونا گرفتند در خانه وبدون هیچ گونه کمک دولتی مداوا کردم فقط یه شیشه الکل با چهارلیتر مایع دستشوی انم دربازار ازاد گرفتم دویست هزارتومان یه کافه رستوران هم داشتم با۱۵ نفر کارگر سه ماتعطیلش کردم انهم به خدا قسم دولت یک ریال کمکم نکرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه مقصر ا قابل شمارشَن که....

    • حاج قاسم

      چون میدانیدکه همهٔ شما مقصر هستید

    • رسول

      این داستان مقصری جدید به نام کرونا

    • آرمین بلوچی

      همش فقط میگی مقصر دولت قبلی بهانتون شده این اگه دولت قبلی نبود باید نصف مردم تو خیابون بخوابن

    • قادر

      بخدا ما دیگه توان و تحمل گرانی رو نداریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما جیبتون کره تحمل دارید.ما با شکم گرسنه چه کنیم؟

      • مهدی ۵۵

        بازم دروغ تحمل داری

      • بدون نام

        جناب آقای جهانگیری،فعلاًاین مردم است که شما را تحمل کردن که فقط وفقط حرف زدن خیلی خیلی خوب میزنید.......

    • بدون نام

      آره راست میگه بلای بیشتری سر مردم بیارید تا تحملشون بیشتر شه به مرگ بگید تا به تب راضی شن خدابرای هیچ کدومتون نسازه دوستان بگین آمین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شماهم چندروزی مثل مردم درآمد داشته باشید مثل مردم زندگی کنید آنوقت می فهمیدمردم بیش از اندازه تحمل کرده اند

    • بدون نام

      به شرط این که تحمل مسئولان هم زیاد شودوفقط از مردم انتظار نداشته باشیم

    • بدون نام

      هرچقدر مردم را درفشارهای مختلف وغیر قابل تحمل قرار دهید مقومتشان بیشتر میشود درمورد ایرانیها این راهکار جواب داده فشار بیشتر وبیشتر وبیشتر

    • بی نام بی نام

      بایدداروی بی حسی استفاده بشه تااین چیزی که برای مردم تدارک دیده ایدرابتوانندتاب بیاورند.

    • بدون نام

      باید شعور شما بیشتر بشه نه تحمل مردم

    • بدون نام

      آقای جهانگیری دیگه چقدر تحمل؟ عمرمون تمام شد

    • بدون نام

      خیلی پر رو و وقیح هستی.

    • بدون نام

      خودتان که از مردم عادی جدا هستین همه تان اعم از خانواده و وابستگان حسابهایتان در خارج از کشور پره دلار .
      مملکت را به گند کشیدید.
      از ته دلتان میخواهید که مردم بمیرن و شما راحتر مملکت را تارج کنید.

    • قاسمی

      تقصیر کرونا ست. برید بقیه شو هم بخوريد. بازم تقصیر کروناست

    • نوید

      درود

    • علیرضا

      نامرد دروغ گو

    • بدون نام

      با چه چیزی میخواهید تحمل مردم را زیاد کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!

    • سعید

      جناب جهانگیری شما بگید ما مردم ایران کی تو شرایط سخت نبودیم ما الان دقیقا" از زمانی که انقلاب کردیم افتادیم تو شرایط سخت کی خلاص مبشیم خدا عالمه خخخخ

    • بدون نام

      دیگه پاره شدیم

    • بدون نام

      آقای جهانگیری ؟معلولان شدیددرمنزل با حقوق ماهی 108 تومن چطور امرارمعاش کنن؟؟؟؟؟ از جنوب شرق فارس

    • بدون نام

      فشار روماست شما حرف بزن. کم بخوریم کم بپوشیم کرایه صابخونه رو کی بده.ی کوچولو هم کمک مردم نمیکنید. جای ی تومان 10ت وام میدادین.

    • بدون نام

      جااان یا خدااا تحمل بیشتر وا اسفا هیهات من الذله

    • بدون نام

      جهانگیری میگه تحمل مردم را بیشتر کنید پس هرچه میتونید زور بزنید مردم شاید فرجی شد وامد

    • بدون نام

      ۱۵۲۸ تو ملاقه همرات بیار

    • بدون نام

      ۱۷۲۱ تو جیبشون کره هست

    • بدون نام

      بعد بیشتر گرون کنین آره؟

    • بدون نام

      شمابه فکرمردم سوریه باش

    • بدون نام

      رورا برم

    • بدون نام

      آقای با تحمل تا کجا تحمل کنیم رسیده به خرخره ملت بازم تحمل کنیم کمی خجالت بکشید از این همه یاوه گوییها

    • بدون نام

      اصل وقاحتی !

    • بدون نام

      دوستان یک پولی جمع کنید دماغ این بابا رو جراحی کنیم شاید عقل به کله اش بیاد

    • امیر

      آی کیو، مشکلات مردم رو کم کنی بهتر نیست؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج