جاباما
۱۰۱۱۶۰۸
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

جزییات شکایت سرمربی سابق تیم ملی از فدراسیون

کی‌روش تا سنت آخر پول قراردادش را گرفت

انتشار متن شکایت کارلوس کی‌روش از فدراسیون فوتبال به فیفا و حکم صادر شده علیه ایران بسیاری از موارد را در این خصوص مشخص می‌کند.

ورزش سه: انتشار متن شکایت کارلوس کی‌روش از فدراسیون فوتبال به فیفا و حکم صادر شده علیه ایران بسیاری از موارد را در این خصوص مشخص می‌کند.

چند هفته قبل بود که کارلوس کی روش به واسطه شکایت به فدراسیون جهانی فوتبال توانست ایران را محکوم به پرداخت پاداش سومی در جام ملت های آسیا کرد. این حکم در حالی صادر شد که رقابت‌های جام ملت‌های آسیا بازی رده‌بندی نداشت و مدیران فوتبال تلاش زیادی کردند تا آن را برگردانند.

در چنین شرایطی اما امروز روزنامه ایران ورزشی متن پرونده ۸ صفحه‌ای شکایت کارلوس کی‌روش علیه فدراسیون فوتبال را منتشر کرده که در ادامه می‌خوانید:

تصمیم قاضی کمیته تعیین وضعیت حقوقی بازیکنان؛ در تاریخ ۲۷ فوریه ۲۰۲۰
توسط یوهان ون خالن (آفریقای جنوبی) و قاضی کمیته تعیین وضعیت حقوقی بازیکنان
بر اساس ادعای ارائه شده توسط کارلوس کی‌روش (پرتغالی) به نمایندگی خانم صوفی و آقای ادو دیگو بنلیتو (به عنوان مدعی) علیه فدراسیون فوتبال ایران (به عنوان پاسخگو)

در مورد اختلاف قرارداد بین طرفین؛ حقایق پرونده:

۱- در تاریخ ۲۸ آگوست ۲۰۱۸، کارلوس کی‌روش مربی پرتغالی (از این به بعد نامش را به عنوان سرمربی یا مدعی بیان می‌کنیم) با فدراسیون فوتبال ایران قرارداد کاری را منعقد کرد (از این به بعد فدراسیون ایران را تحت عنوان ffiri یا پاسخگو بیان می‌کنیم) که از اول آگوست ۲۰۱۸ تا اول فوریه ۲۰۱۹ معتبر است.

۲- طبق ماده چهارم قسمت ۱ و ۲ از قرارداد)مدعی حق دریافت حقوق۹۰۰ هزار یورویی برای ۶ ماه به شرح زیر داشته است:
450000 یورو به موعد 15 اکتبر 2018 و 450000 یورو به موعد 31 دسامبر 2018 را داشته است.

3- همچنین طبق ماده چهارم و بند سوم قرارداد، مدعی حق دریافت پاداش تشویقی زیر را داشته است:500000 هزار یورو در صورت کسب مقام قهرمانی جام ملت‌های آسیا، 300000هزار یورو در صورت کسب مقام دومی و 200000 یورو در صورت کسب مقام سومی این مبلغ باید 7 روز پس از پایان قرارداد پرداخت شود.

4- در نامه‌ای به تاریخ 15 فوریه2019 کی‌روش از فدراسیون ایران خواست تا به تعهدات مالی خود عمل کند و سؤال کرد که چه زمانی پاداش تشویقی پرداخت می‌شود.

5- توسط نامه‌ای در تاریخ 18 فوریه 2019 فدراسیون پاسخ داد: فدراسیون هیچ تعهدی برای پرداخت پاداش سومی نداشته و زمانی که هیچ مسابقه‌ای برای تعیین عنوان سومی و چهارمی جام ملت‌های آسیا برگزار نشد، تیم ملی ایران نیز مقام سومی جام ملت‌های آسیا را کسب نکرده است.

6- در تاریخ 18 مارس 2019 کی‌روش مکاتبات دیگری با فدراسیون انجام داد و درخواست کرد ظرف مدت 10 روز 1 میلیون و 100 هزار یورو به او پرداخت شود.

7- در تاریخ 25 مارس 2019، فدراسیون پاسخ داد که در تلاش هستند حقوق او را پرداخت کنند اما به دلیل مشکلاتی که با آن روبه‌رو شده‌اند قادر به انجام این کار نیستند.

8- تبادل بیشتر مکاتبات مفاد مشابه، دادخواست را به همراه داشت.

9- در 15 آوریل 2019، کی‌روش علیه فدراسیون شکایت کرد و خواستار دریافت کامل یک میلیون و 100 هزار یورو که شامل 900000یورو حقوق و 200000 هزار یورو پاداش تشویقی شد.

10- با ادعای خود کی‌روش، او خواهان 5 درصد سود بیشتر از رقم قرارداد از لحظه‌ای که مدیران فدراسیون مبلغ را پرداخت نکردند شد و فدراسیون محکوم به پرداخت هزینه‌های دادرسی می‌شود.

11-کی‌روش توضیح داد که علی‌رغم چندین مکاتبه ردوبدل شده، با فدراسیون، پاداش و دستمزد او پرداخت نشده است.

12- مدعی همچنان تأکید کرد فدراسیون ایران، ‌200000 یورو پاداش تشویقی او را پرداخت نکرده است. در شرایطی که تیم ملی ایران در جایگاه سوم جام ملت‌های آسیا را به پایان رساند.

13- در این رابطه کی‌روش یادآوری می‌کند که تیم ملی ایران با تیم ملی امارات مقام سوم را به دست آورده است.

14- فدراسیون اظهار داشت که به دلیل محرومیت‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی، 900000 یورو را از طریق تراکنش‌های مختلف به متقاضی پرداخت کرده است. با توجه به تحریم‌ها، فدراسیون در ادامه ادعا کرد که تأخیر در پرداخت تقصیر آنها نیست و به تبع آن هیچ سودی در این باره نباید مطالبه شود.

15- علاوه بر این فدراسیون در مورد پاداش، دوباره توضیح داد که چون هیچ مسابقه‌ای تحت عنوان سومی و چهارمی در جام ملت‌های آسیا انجام نشده، هیچ تصمیم و قانونی برای شناخت جایگاه سوم و چهارم مسابقات وجود ندارد. پس به تبع آن، ‌مدعی حق دریافت پاداش مربوطه را نداشته است.

16- مدعی اظهار داشت پس از شکایت یا ادعای او، مبلغ 899644 یورو در 10 قسط دریافت کرده است.

17- با این وجود سرمربی، درباره پرداختی‌های انجام شده ادعا می‌کند قبل از هر چیز باید سودهای معوقه نسبت به مبالغ ناشی از توافقنامه کاری را تعیین کند و مبلغ اصلی باقی مانده است.

18- با توجه به موارد فوق، مدعی نتیجه گیری کرد که 522/ 227 یورو هنوز واریز نشده و بیانگر غرامت اصلی به مبلغ 522/ 27 یورو و پاداش تشویقی به مبلغ 000/ 200 یورو به علاوه سود تا تاریخ پرداخت است.

19- علاوه بر این با توجه به پاداش، ‌مدعی توضیح داد که طبق اسناد و مدارکی که از AFC تحت عنوان خلاصه رقابت‌ها از جام ملت‌های آسیا 2019 در اختیار دارد تیم ملی ایران در مقام سوم کارش را به پایان داد.

20- فدراسیون تأکید می‌کند که آنها و باشگاه‌های ایرانی به دلیل تحریم‌های شناخته شده بین‌المللی مشکلات خاصی را در پرداخت‌ها تجربه کرده و با آن رو به رو هستند.

21- در مورد پاداش‌ها فدراسیون ایران اظهارات قبلی خود را تکرار کرد و اضافه کرد که AFC تأیید کرده که هیچ رتبه‌ای بعد از برگزاری دو مسابقه نیمه‌نهایی کسب نشده است.

ملاحظات قاضی کمیته تعیین وضعیت حقوقی بازیکنان

1- قبل از هر چیز، ‌قاضی کمیته بررسی کرد که آیا وی صلاحیت رسیدگی به پرونده را دارد یا خیر. در این راستا وی توجه داشت که موضوع در تاریخ 15 آوریل به فیفا ارسال شده است. پس با درنظر گرفتن مفاد 21 آیین‌نامه حاکم بر قانون‌های کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و اتاق‌های حل اختلاف نسخه 2019 (از این پس آیین‌نامه دادرسی بیان می‌شود) در این پرونده اعمال می‌شود.

2- پس از آن آقای قاضی به ماده 3 قسمت 2 آیین نامه دادرسی اشاره کرد و تأیید کرد که مطابق با ماده 23 و بندهای 1 و 4 و ترکیب با ماده 22 از نسخه 2020 آیین‌نامه دادرسی، درباره اختلافات مربوطه به اشتغال بین یک باشگاه یا انجمن یا مربی که دارای ابعاد بین‌المللی باشد، تصمیم می‌گیرد.

3- در نتیجه ما تنها قاضی لایق و شایسته برای تصمیم‌گیری در مورد دادخواست در رابطه با فدراسیون ایران و کی‌روش، هستیم.

4- در ادامه قاضی بررسی کرد که کدام نسخه از آیین‌نامه وضعیت و انتقال بازیکنان باید مورد استفاده قرار گیرد.
از این نظر وی به ماده ۲۶ و بندهای ۱ و ۲ از نسخه ژانویه ۲۰۲۰ از آیین‌نامه دادرسی اشاره کرد و در سمت دیگر با توجه به این ادعا که در ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ به فیفا ارسال شده، با توجه به موارد فوق، قاضی نتیجه گیری کرد که نسخه ژوئن قابل اجرا است.

۵ - صلاحیت وی و مقررات مربوط به آن تثبیت شده و با وارد شدن به ماده مربوطه به موضوع، قاضی با تأیید واقعیت پرونده و استقلال طرفین و همچنین اسناد موجود در پرونده، ‌تحلیل و بررسی خود را آغاز کرد. با این وجود، قاضی تأکید می‌کند که در ملاحظات زیر فقط به حقایق، استدلال‌ها و مدارک مستند که برای ارزیابی موضوع در نظر گرفته اشاره خواهد کرد.

۶- در این رابطه و اول از همه، ‌قاضی اذعان داشت که در تاریخ ۲۸ آگوست ۲۰۱۸، بین فدراسیون و کی‌روش قرارداد کاری منعقد شده که از اول آگوست۲۰۱۸ تا اول فوریه ۲۰۱۹ معتبر بود که در آن مدعی حق دریافت مبالغ ذکر شده در موارد ۱ و ۲ و ۳ را دارد.

۷- متعاقباً، قاضی توجه کرد که این مربی در ادعای اولیه خود برای فیفا، فدراسیون را متهم کرده بود که تمام پاداش قرارداد را واریز نکرده است و همچنین پاداشی که برای کسب مقام سومی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹دارد. علاوه بر این قاضی این مسأله را در نظر گرفت که مربی بعداً ادعای خود را به خاطر دریافت ۶۴۴/ ۸۹۹ اصلاح کرده است.

۸- در ادامه، قاضی اظهار داشت که فدراسیون اعتراض کرده که به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی، هیچ سودی برای تأخیر پرداخت‌ها، ‌پرداخت نمی‌شود. در همین زمان قاضی مشاهده کرد که فدراسیون حق پاداش برای جایگاه سومی را رد کرده زیرا هیچ تیمی در جام ملت‌های آسیا به مقام سوم نرسیده است.

۹- با توجه به موارد فوق، ‌قاضی مشاهده کرد که مسلم است کی‌روش مبلغ ۶۴۴/ ۸۹۹ یورو با تأخیر پرداخت شده را دریافت کرده است. بنابراین قاضی تصور می‌کند اولین سؤالی که باید مورد بررسی قرار بگیرد این است که چه مبلغی به عنوان بدهی باقی مانده و اگر چنین است پیامدهای آن چیست؟

۱۰- در این رابطه قاضی یادآوری می‌کند که در این قرارداد قید شده کی‌روش حق دریافت دستمزد اصلی به مبلغ ۰۰۰/ ۹۰۰ یورو دارد که نیمی از مبلغ مذکور در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۱۸ و نیمی دیگر در تاریخ ۳۱ دسامبر پرداخت شده است.
علاوه بر این قاضی مشاهده کرد که در این قرارداد هیچ‌ بندی مربوط به پرداخت سود، در صورت پرداخت تغییر لحاظ نشده است. بعد از تکمیل موارد فوق، ‌قاضی نتیجه گرفت که نمی‌تواند استدلال‌های سرمربی را با توجه به سود حساب در نظر بگیرد.

پس قاضی تصمیم گرفت که مبلغ 25/ 355 یورو پرداخت نشده باقی مانده از تاریخ 1 ژانویه 2019، ‌با توجه به استدلال‌های فدراسیون (مبنی بر اینکه هیچ سودی شامل تأخیر در پرداخت آن به دلیل تحریم‌های بین‌المللی نمی‌شود) را در نظر بگیرد چون فدراسیون قادر به پرداخت پول بود.

علاوه بر این، قاضی تأکید می‌کند که شرایط دشوار پرداخت، طرف را برای پرداخت سود تأخیر و پرداخت معاف نمی‌کند.

11- پس قاضی بررسی کرد که آیا مدعی حق دریافت پاداش را دارد یا خیر. در این رابطه قاضی، ‌ماده مربوطه و همچنین شواهد ارائه شده توسط مدعی را مورد بررسی قرار داد و یادآوری کرد که آیا این تیم به مرحله نیمه نهایی رسیده یا خیر. علاوه بر این قاضی اظهار داشت که بند مربوطه فقط از رتبه یا جایگاه سوم صحبت می‌کند.


بدون قید هر چیز دیگری، قاضی اذعان داشت که ربطی به این مسأله ندارد که آیا این تیم رسماً مسابقات را با عنوان سوم به پایان رسانده یا این مقام را با تیم ملی امارات تقسیم کرده باشد. تحت عنوان قرارداد در این زمینه هیچ فرقی نمی‌کند.

۱۲- در این رابطه قاضی تصور می‌کرد که تیم ملی ایران به مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ رسیده و با این کار این تیم مسابقات را به عنوان سومین تیم برتر به پایان رسانده است. بنابراین قاضی به این نتیجه رسیده که مدعی حق دریافت ۰۰۰/ ۲۰۰ یورو را دارد.

۱۳- با توجه به موارد فوق، قاضی تصمیم گرفت که مطابق اصول قانونی فدراسیون باید به تعهدات قراردادی خود در قبال سرمربی عمل کند و به وی مبلغ ۲۰۰ هزار و ۳۵۵ یورو و ۲۶ سنت پرداخت کند.

۱۴- علاوه بر این، ‌با توجه به ادعای کی‌روش، برای دریافت سود و همچنین در نظر گرفتن وجه برای کمیته تعیین وضعیت حقوقی بازیکنان، قاضی حکم داد که فدراسیون باید سود را به شرح زیر پرداخت کند:
5 درصد سود بر مبلغ 25/ 355یورو از 1 ژانویه 2019 تا موعد پرداخت.
۵ درصد سود بر مبلغ ۰۰۰/ ۲۰۰ یورو از ۹ فوریه ۲۰۱۹ تا زمان تاریخ پرداخت.

۱۵- با در نظر گرفتن تمام ملاحظات فوق، قاضی تصمیم به پذیرش بخشی از ادعاهای سرمربی گرفت

۱۶- در آخر اینکه قاضی، با اشاره به ماده ۲۵-۲ از آیین‌نامه در همبستگی ماده ۱۸-۱ از آیین‌نامه دادرسی، که بر اساس آن در دادرسی قبل از وضعیت حقوقی بازیکنان، از جمله آقای قاضی، هزینه در بیشترین مقدار ۲۵۰۰۰ فرانک باید پرداخت شود.

۱۷- در این رابطه، قاضی تأکید کرد که ادعای مدعی تا حدودی پذیرفته شده و فدراسیون مقصر است. بنابراین قاضی تصمیم گرفت که فدراسیون باید کل‌ هزینه‌های دادرسی فعلی را در قبال فیفا پرداخت کند.

۱۸- علاوه بر این و بر اساس ضمیمه A آیین نامه دادرسی، هزینه‌های دادرسی، براساس مبلغ مورد اختلاف وضع می‌شود. بر این اساس قاضی اظهار داشت مبلغی که باید برای دادرسی فعلی در نظر گرفته شود، ۵۲۲/ ۲۲۷ یورو است. در نتیجه قاضی نتیجه گرفت که حداکثر هزینه دادرسی مربوط ۲۵۰۰۰ فرانک است.

۱۹- در پایان و با توجه به اینکه پرونده مورد بحث برخی از مشکلات واقعی و جدی به وجود آورده است قاضی هزینه‌های دادرسی را به مبلغ ۲۵۰۰۰ فرانک تعیین کرد و براساس ملاحظاتی که در نظر گرفته شده و به آن اشاره شد، مبلغ ۲۵۰۰۰ فرانک باید توسط فدراسیون پرداخت شود.

***تصمیم قاضی:

ادعای مدعی کارلوس کی‌روش تا حدودی پذیرفته شد.
فدراسیون فوتبال ایران باید ظرف 50 روز از تاریخ ابلاغ این تصمیم پاداش قابل توجهی به مبلغ 200355 یورو به علاوه سود آن به شرح زیر پرداخت کند:
۵ درصد سود از مبلغ ۲۰۰۳۵۵ یورو و ۲۵ سنت یورو از تاریخ ۱ ژانویه تا زمان پرداخت.
5 درصد سود مبلغ 200355 یورو از 9 فوریه 2019.
هرگونه ادعای دیگری که توسط مدعی مطرح شده رد می‌شود. اگر مبلغ فوق به علاوه سود در مهلت فوق پرداخت نشود، پرونده جهت بررسی و تصمیم گیری به کمیته انضباطی فیفا ارسال می‌شود.

هزینه‌های دادرسی به مبلع ۲۵۰۰۰ فرانک به شرح زیر است:

مبلغ ۵۰۰۰ فرانک باید به کی‌روش پرداخت شود.
مبلغ 20000 فرانک باید به استناد به شماره پرونده به حساب بانکی فیفا واریز شود.
در پایان کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فیفا به صورت کامل درباره سیستم رسیدگی به پرونده و شرایط اعتراض به رأی توضیحات کاملی ارائه داده است و به ایران برای اعتراض تنها ۲۱ روز زمان داده شد که مدیران فدراسیون فوتبال با وجود پرداخت ۲۵ هزار فرانک برای دریافت جزئیات پرونده، تصمیم گرفتند به دادگاه CAS شکایت نکنند و برخی مدیران مثل اعضای هیأت رئیسه این پاداش را حق کی‌روش دانستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • TNT2

      نه تورو خدا میخواستید بعد این همه مدت و با اون همه قسط بندی بعد از رفتنش بقیه پولشو ندید..بعد واسم یک مربی بی سواد و جناب وزیر و معاونینش اوردند که برای ،10روز سرمربی تیم ایران بودن چندین برابر پول یک سال کیروش و گرفت هیچ پول چند ماه بعد هم که دیگه سرمربی نبود هم گرفت

    • ع،ر

      هشت‌سال‌بدون‌حتئ‌یک‌مقام‌سومی‌‌

    • بدون نام

      نوش جونش حقشو گرفت کم برا ایران تلاش نکرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج