جاباما
۱۰۱۱۹۳۱
۹ نظر
۵۰۲۱
۹ نظر
۵۰۲۱
پ

بغضِ بازیگر «متهم‌گریخت» برای سیروس گرجستانی

شهربانو موسوی با حالت اندوه و گریه درباره سیروس گرجستانی و سریال ماندگارِ "متهم گریخت" صحبت کرد؛ "تا اینجا بگویم که آنقدر نقش هاشم و "بی‌بی‌" را مردم دیده بودند که در خیابان مرا به نام "بی‌بی" صدا می‌زدند و می‌گفتند "هاشم" را صدا بزن!

خبرگزاری تسنیم: شهربانو موسوی با حالت اندوه و گریه درباره سیروس گرجستانی و سریال ماندگارِ "متهم گریخت" صحبت کرد؛ "تا اینجا بگویم که آنقدر نقش هاشم و "بی‌بی‌" را مردم دیده بودند که در خیابان مرا به نام "بی‌بی" صدا می‌زدند و می‌گفتند "هاشم" را صدا بزن!

سریال رمضانی سال ۱۳۸۴ را کمتر کسی است که فراموش کند؛ "متهم گریخت" رضا عطاران و البته نویسندگی هوشمندانه سعید آقاخانی. ماجرای هاشم‌آقا و خانواده‌اش هنوز هم نُقل محافل و مجالس است. خانواده‌ای که در شهرستانی نه‌چندان دور زندگی ساده‌ای دارند. هاشم‌آقا تا پیش از شدت بیماری در مغازه‌ای اجاره‌ای به تعمیر اگزوز مشغول بوده اما به علت بیماری پزشکان او را از انجام کارهای سنگین منع کرده‌اند.

بغضِ بازیگر «متهم‌گریخت» برای سیروس گرجستانی

از طرفی دختر دانشجویش (لیدا فتح الهی) در تهران برای او شغلی پیدا و خانه‌ای را اجاره می‌کند. هاشم‌آقا به ناچار کارش را تعطیل و به تهران مهاجرت می‌کند. مهاجرت هاشم‌آقا به تهران به همراه مادر (شهربانو موسوی) و همسرش (مریم امیرجلالی) و پسر (علی‌رضا جعفری) و دیگر دخترش (ملیکا زارعی) و دامادش (علی صادقی) داستان بسیار جالبی را رقم می‌زند.

این آغاز داستانِ "متهم‌گریخت" است که بعد از گذشت این همه سال در زمان پخش، مخاطب را پای گیرنده‌‌هایش نگه می‌دارد. همین امسال هم این اتفاق افتاد زمانی که سریال‌های رمضانی روی آنتن بود ما را به یاد آن خانه‌های قدیمی و سبک زندگی واقعاً ایرانی انداخت. مدت‌هاست سریال‌سازان ما به سراغ موضوعات فقر و غنا می‌روند.

مثل کارهایی که رضا عطاران برای تلویزیون ساخته و "متهم‌گریخت" را این روزها آی‌فیلم پخش می‌کند و یا کار "دارا و ندار" مسعود ده‌نمکی به جای قالب‌های جدیدی که مخاطب‌پسند نیستند می‌توان با توجه به موفقیت‌های سریال‌سازی گذشته تلویزیون به سراغ سوژه‌های جدید رفت. مدیران و سریال‌سازان می‌توانند با مطالعه‌ای نسبت به گذشته دریابند که رضایت مخاطب اهمیت دارد نه حضور به هر قیمت و رقابت‌هایی که دلیلشان خودنمایی‌های مدیریتی است و نه دغدغه‌های مردمی!

امروز متوجه شدیم بازیگر نقش اصلی فیلم یعنی "هاشم بابازاده" یا همان "هاشم اگزوز" که هنرمند پیشکسوت و کاربلد سینما، تئاتر و تلویزیون آن را ایفا می‌کرد درگذشت و همه جامعه هنری و علاقه‌مندان به هنر بازیگری را متأثر کرد. ما را یاد آن صحبت چند وقتِ گذشته‌اش انداخت که چقدر ناراحتِ وضعیت معیشتی مردم بود. او خودش را همراه مردم می‌دانست و به گرانی اعتراض می‌کرد. آن زمان سرگرمِ نقش‌آفرینی متفاوتی در سریال "شاهرگ" شبکه دو سیما بود که این شب‌ها پخش می‌شود و در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم به نکته قابل تأملی اشاره کرد: "من همیشه مردم را دوست داشتم و دارم، نقش‌هایی را پذیرفتم که به خانواده‌های ایرانی نزدیک شوم و خیلی از حرف‌های دیگر؛"

ملیکا زارعی که نقش دختر سیروس گرجستانی در سریال "متهم گریخت" را ایفا کرد، پیامی را در اختیار خبرنگار تسنیم قرارداد؛ او نوشت: "این روزها با قبل‌ترها خیلی تفاوت دارد. انگار شنیدن اخبار بد دیگر با ماست. هر روز ده‌ها نفر به واسطه یک ویروس منحوس از کنار ما می‌روند و انگار کم‌کم داریم عادت می‌کنیم. اما بعضی وقت‌ها میان این عادت کردن‌ها یک استثنا ما را به خودمان می‌آورد. کوچ آدم‌های خاص... آقای گرجستانی عزیز درگذشت و ما را با آثارشان تنها گذاشت.

هرگز نکات اخلاقی که در کار برای‌مان مهم بود را تذکر می‌دادند در خاطرمان مانده ادب و احترام به بزرگتر. چقدر در دل مردم جا داشتید و چقدر بابت لحظات شادی که در سخت‌ترین شرایط برای مردم خلق کردید دعا شنیدید. مطمئنم امروز تمام کسانی که با شما شاد شدند، اشک و ناباوری امانشان نمی‌دهد. دلمان برای حضور گرم و مهربانتان تنگ می‌شود. حیف که رفتید. "

با شهربانو موسوی بازیگر نقش "بی‌بی" تماس گرفتیم و گریه نمی‌گذاشت گفت‌وگو را خیلی ادامه دهیم اما خودش دوست داشت قدری درباره سیروس گرجستانی صحبت کند و این‌طور گفت‌وگو را با خبرنگار تسنیم شروع کرد: "من این روزها شیرازم، قرنطینه و درگیر مبارزه با کرونا. آنقدر شوکه شدم وقتی شنیدم آقا سیروس گرجستانی فوت کرده‌اند که باید به اورژانس مراجعه کنم. شخصیتی که تکرار نشدنی است و من با خودم خاطراتی از هنرمندی‌اش را به خاطر دارم، مردم که بیشتر از من، با او خندیده‌اند و از او هنرمندی به یاد می‌آورند."

به من می‌گفت دوربین حرف نهایی را می‌زند

وی افزود: یادم می‌آید سر سریال "متهم گریخت" گاهی از مسئله و موضوعی ناراحت می‌شدم آنقدر بزرگوارانه و تیزهوشانه مرا راهنمایی می‌کرد که هنوز از آن تجربه‌ها در کارهای دیگر استفاده می‌کنم. آقای گرجستانی به من می‌گفت "شهربانو موسوی، بی‌بی"؛ دوربین حرف نهایی را می‌زند، تا الان هم که بازی‌ات مورد توجه رضا عطاران قرار گرفته، خودت را قوی کن این کار با جذابیت خاصی به پایان برسد. آنقدر مناعت‌طبع و عزت‌نفس داشت که این رفتارها به من انگیزه می‌داد. به من می‌گفت دوربین حرف نهایی را می‌زند و 6 دانگِ حواست را به دوربین بسپار!

سخت است رفتن آقا سیروس را باور کنیم

موسوی اعتقاد دارد هرکدام از پلان‌ها و سکانس‌های این سریال دنیای از خاطره است وقتی که گرجستانی به مرحوم بهرامی (شازده) درباره ماجرای خواستگاری و اینها صحبت می‌کردند، خنده‌ها و شادی‌های پشت صحنه و خیلی از عوامل دیگر که واقعاً خاطرات بی‌نظیری از زندگی در سریال "متهم گریخت" را به یاد همه ما می‌آورد. برای ما سخت است که قبول کنیم سیروس گرجستانی از میان ما رفته است.

با همان قوز راه می‌رفتم

او دلیل ماندگاری سریال "متهم‌گریخت" را فیلمنامه، هدایت درست کارگردان و شخصیت‌پردازی اصولی بازیگرانش دانست و گفت: هنوز هم می‌گویم "متهم‌گریخت" را طرح و فیلمنامه خوب، هدایت درست کارگردان و شخصیت‌پردازی شگفت‌آور بازیگرانش، "متهم‌گریخت" مورد علاقه و پسندِ مردم کرد. همذات‌پنداری که سیروس گرجستانی با مردم ایجاد می‌کرد یا نقش "بی‌بی" که هنوز مورد علاقه مردم است. من خودم را هنروری بیش در این سریال نمی‌دانم اما واقعاً بازیگرانش حرفه‌ای و کاربلد بودند. مدت‌ها در خانه به سبک "بی‌بی" با همان قوز راه می‌رفتم و هنوز نیاز به زمان دارم باورم بشود "سیروس گرجستانی" از میان ما رفته است.

هنوز می‌گویند صدای هاشم بزن!

بازیگر نقش "بی‌بی" در سریال "متهم‌گریخت" تأکید کرد: همه این سریال خاطره است مخصوصاً بازخوردهای کوچه و خیابانش که هنوز با ماست. مثلاً در خیابان هنوز به من می‌گویند صدای هاشم بزن! یا با همان لحن صحبت کن و حتی بی‌بی صدایم می‌زنند. این اتفاق در فرودگاه افتاد و من به یکی از این شهروندان گفتم نام و فامیل من شهربانو موسوی است؛ آنها می‌گفتند می‌دانیم اما تو برای ما بی‌بی هستی! خدا بیامرزد سیروس گرجستانی بازیگر نقش هاشم را که جانانه و مخاطب‌پسندانه جلوی دوربین قرار می‌گرفت؛ این بازیگران جایگزین ندارند و فراموش نمی‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچون سیروس گرجستانی‌ها کمتر آمده‌اند، چون بیشتر می‌خواهند پول بدهند بازیگر شوند و خیلی از پایه بازیگر شدن این روزها مطرح نیست. فقط می‌خواهند بازی کنند و افتخارشان به داشتن پول است، استعداد بعضاً ندارند و همینطور می‌آیند؛ به خاطر همین است که تلویزیون برنامه‌ها و سریال‌های خوب کمتر دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناصری علی کاشمر

      فقط میتوان گفت حیف و صدحیف .
      خدایش رحمت کند

      پاسخ ها

      • رویا

        تمام بازیگرهای سریال متهم گریخت بی‌نظیر بازی کردن

        خدا رحمت کنه اونهایی که رفتن
        خدا سلامتی بده به اونهایی که هستن

    • بدون نام

      روحش شاد

    • علی

      روحش شاد خدارحمتش کنه

    • الوند

      خدایش‌بیامورزد‌‌

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مهربون اینجور که تو نوشتی بین بیاموزد و بیامرزد اشتباه میشه واسش اون دنیا کلاس فوق العاده برگزار میکنن

    • بدون نام

      خداشاهده من هنوز باورندارم گل چین روزگارعجب گلی راچید که دگرنمونش نیست روحش شاد یادش گرامی

    • ناشناس

      سرور تسلیت دیگه هاشم نیست که دردوسر درست کند او رفت ورفت به معبود رسید خدايش بخاطر این همه بندگان که دوستش داشتند از هاشم مهمان نوازی خواهدکرد و انشااله در بهشت برینش جای خواهدداشت .روحش شاد و قرین رحمت الهی باشد انشااله

    • .

      اگر انسانی خوب باشد همه برای از دسن دادنش ناراحت مشود روحش در شادی باشد چون دل مردم را شاد کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج