۱۰۱۳۱۳۲
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

آقای روحانی! روحانیِ مناظره‌های سال ۹۶ باش!

یک نماینده اسبق مجلس ضمن یادآوریِ مناظره‌های انتخاباتی ۹۶ که در ابتدا سرد بود و ناگهان «تنور» آن گرم شد بر این نکته اصرار دارد که:« حضور در مجلس و پاسخ مستدل و مستند به سوالات نمایندگان دادن، بزرگترین فرصتِ پیش روی حسن روحانی است که می‌تواند در مواجهه با طیفی که همواره منتقدِ دولت اعتدالی بوده اند از برنامه‌ها و سیاست‌های اتخاذ شده دفاع کند.»

اعتمادآنلاین: یک نماینده اسبق مجلس ضمن یادآوریِ مناظره‌های انتخاباتی ۹۶ که در ابتدا سرد بود و ناگهان «تنور» آن گرم شد بر این نکته اصرار دارد که:« حضور در مجلس و پاسخ مستدل و مستند به سوالات نمایندگان دادن، بزرگترین فرصتِ پیش روی حسن روحانی است که می‌تواند در مواجهه با طیفی که همواره منتقدِ دولت اعتدالی بوده اند از برنامه‌ها و سیاست‌های اتخاذ شده دفاع کند.»

دکتر احمد شیرزاد بر این باور است که: «بزرگترین خدمتی که می‌تواند روحانی انجام دهد، دستور به هیئت وزیران و مدیران میانی است که حتی اگر به قیمت استیضاح و برکناری نیز تمام شود؛ هیچکدام از خُرده فرمایشات مجلس نشینان در راستای دخالت در تعیین مدیریت‌ها و مدیران جامه ی عمل پوشانیده نشود! زیرا بزرگترین کاری که مجلس در سایه ی این سوال می‌خواهد انجام دهد، در اختیار گرفتن ۴ تا ۵ وزارتخانه و اعمال قدرت در تعیین برخی مدیریت‌ها است که اگر قرار باشد روحانی کوتاه بیاید به عینه به رای دهندگان خود خیانت کرده است.

آقای روحانی! روحانیِ مناظره‌های سال ۹۶ باش!

این استاد دانشگاه خاطرنشان می‌کند: «در مناظره‌های انتخاباتی ۹۶ اگرچه شروعی سرد و کسل کننده داشت اما با حملاتِ برق آسای محمدباقر قالیباف ـ رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی‌ هم مناظره‌ها داغ شد و هم مردم پذیرفتند از بین نامزدها، تنها و تنها روحانی است که می‌تواند بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند هرچند قدرت مناظره و پاسخگویی حسن روحانی نیز کمک کرد تا این باور در بین رای دهندگان قوت بگیرد پس به عنوان یک فعال سیاسی انتظار دارم روحانی، روحانیِ مناظره‌های ۹۶ باشد.»

طرح سوال از رئیس‌جمهور تعداد امضاء‌ها از ۱۲۰ تا ۲۰۰ امضاء

براساس خبرها، طرح سوال از رئیس‌جمهور تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است که اگرچه، علی خضریان، نماینده مردم تهران به برخی رسانه‌ها گفته: تعداد نمایندگان امضاءکننده سوال از رئیس‌جمهور به عدد ۲۰۰ رسیده است اما تعداد امضاءها در هر رسانه‌ای، متفاوت از دیگر رسانه‌ها اعلام می‌شود که این تعداد امضاء بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ امضاء نیز اعلام شده است. از جمله محورهای طرح سوال از رئیس‌جمهور موضوع نوسانات در بازار مسکن و همچنین افزایش قیمت اقلام ضروری مورد نیاز مردم است.

متن طرح سوال از رئیس‌جمهور بدین شرح است:

بسمه تعالی

هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی/با سلام و احترام

با عنایت به مفاد اصل ۸۸ قانون اساسی و مواد ۲۱۰ و ۲۱۱ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی‌بدین وسیله سوالات اینجانبان در پنج محور ذیل از آقای حسن روحانی رئیس‌جمهور محترم برای طی فرایند رسیدگی، ارجاع به کمیسیون تخصصی و ارائه پاسخ در صحن علنی مجلس در اولین فرصت ممکن تقدیم می‌گردد:

چرا و به چه دلیل قیمت‌های ارز خارجی به سرعت در حال افزایش و ارزش پول ملی در حال کاهش است؟

علت از هم‌گسیختگی اوضاع بازار مسکن، خودرو و تورم عجیب و غریب چندصد درصدی بازار مسکن چیست و چرا دولت طی هفت سال گذشته هیچ اقدام جدی برای تامین مسکن مردم و کنترل قیمت و کیفیت خودرو انجام نداده است؟

در کجای برجام اشتباه استراتژیک مرتکب شدید که آمریکا بدون کوچکترین هزینه از این توافق خارج و اروپا هم با پرروئی تمام همچنان خواستار اجرای کامل برجام از سوی ایران است، بدون آنکه خود به تعهداتش عمل کند، حتی در حد عملیاتی کردن طرح حقیرانه اینستکس.

قرار شد دولت به خاطر مشکلات ناشی از بیماری کرونا به واحدهای تولیدی و بخش‌های آسیب‌دیده وام اعطا کرده و کمک نماید. اما صدای اعتراض همه بخش‌ها بلند است. دولت در این زمینه چه کاری کرده و چقدر کمک کرده است؟

از فروردین ۹۷ که قیمت دلار دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد تا امروز چند میلیارد دلار به این قیمت عرضه شده است؟ به چه کسانی داده شده و سرنوشت این دلارها چه شده است و چه تاثیری بر کنترل تورم داشته است؟

مجلس عجله کرد!

دکتر احمد شیرزاد با ذکر این مسئله که بسیاری از مسائل از جمله طرح سوال از رئیس جمهور با توجه به رویکرد و شعارهای انتخاباتی نمایندگان مجلس یازدهم بسیار محتمل بود، می‌گوید: «سرعت جمع کردن امضاء برای طرح سوال از حسن روحانی حکایت از آن دارد که مجلس برای برخی مسائل عجول است واگرنه دلیلی ندارد با این سرعت مسئله ای به نام سوال از رئیس جمهور در مجلس، عملیاتی شود». این نماینده ی اسبق مجلس می‌افزاید: «اگرچه بعید می‌دانم مجلس ایرادی کارشناسانه و حرف‌هایی بر اساس معیارهای کارشناسی داشته باشد».

شیرزاد ادامه می‌دهد: « با توجه به شاکله ی اصولگرای مجلس این احتمال بسیار وجود دارد که اکثر خواسته‌های نمایندگان از رئیس جمهور، منحصر به چند وزارتخانه و مدیریت‌های میانی باشد واگرنه مشکلاتی که از آن نام برده شده و لابد در صحن می‌خواهند بپرسند، بخشی به شرایط عمومی‌همه ی جوامع مربوط است که باز می‌گردد به تبعات ویروس کرونا که نه ایران که بسیاری از کشورها و چه بسا تمام جهان با آن دست به گریبان است، برخی دیگر که در حوزه ی ارز محدود می‌شود به قطع درآمدهای ارزی کشور و نزدیک به صفر شدن صادرات نفت است و بسیاری از مشکلات را باید لا به لای شعارهای همین آقایان دنبال کرد که اگر نبود برخی شعارها و رویکردها، لابد می‌توانستیم با تعامل بیشتر از پس آن مشکلات نیز بر آییم.

مجلس راهکار بدهد، نق زدن دردی دوا نمی‌کند!

دکتر احمد شیرزاد ضمن آن که سوال از رئیس جمهور و استیضاح وزرا را حق قانونی و طبیعی نمایندگان مجلس می‌داند، خاطرنشان می‌کند: «یکی از کارهایی که حسن روحانی باید انجام دهد آن است که باید از نمایندگانی که با صدای بلند ایرادات خود را بیان می‌کنند بخواهد راهکاری برای حل مشکلات فعلی و راهی برای برون رفت از آن‌ها بدهند؛ برای حل مشکل بیکاری چه کنیم، با گرانی چگونه مبارزه شود؟ سیاست‌های ارزی چه ایراداتی دارد و برای تامین ارز چه باید کرد؟ رکود و بسته شدن راه‌های مراودات اقتصادی با جهان را چگونه باید حل کرد؟ اینها مشکلاتی است که حسن روحانی باید آن‌ها را بپذیرد، با صدای بلند اعلام کند و از مجلس بخواهد تا به جای هیاهو و حاشیه سازی، راه حل بدهد».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه به آفتاب یزد می‌گوید: «اگرچه ایراداتی وجود دارد و ما نیز نقدهایی داریم اما اصل داستان به این نکته باز می‌گردد که مجلس به دنبال حل مشکلات و کاستن از سختی معیشت و فشارهایی که بر مردم وارد آمده نیست بلکه همه ی این هیاهو و جار و جنجال به امتیازگیری‌های معمول و مرسوم باز می‌گردد که بازهم می‌گویم اگر روحانی ذره ای پا پس بکشد به رای دهندگان خود ظلم روا داشته!» شیرزاد تاکید دارد: «اگرچه مجلس سوال از رئیس جمهور را در بوق و کرنا کرده است اما مطمئن هستم که به آسانی پا پس خواهد کشید و کوتاه خواهد آمد زیرا هم عقلا اجازه ی برخی عرض اندام‌ها و ترکتازی‌ها را نخواهند داد و هم در این برهه که انواع فشارها بر مردم وارد آمده اساساً به صلاح نیست که حاشیه سازی‌ها برای دولت و مردم هزینه تراشی کند».

دکتر احمد شیرزاد در پایان به چند نکته ی بسیار مهم اشاره می‌کند:« نخست از آقای روحانی می‌خواهیم که در یک سال و چند ماهی که باقی مانده به وضعیت کشور سر و سامانی بدهد، دیگر این که در مقابل خواسته‌های خارج از قاعده و اصول مجلس نشینان کوتاه نیاید و از همه مهم تر این که با استفاده از تریبون مجلس هر آن چه باید مردم بدانند را اعلام کند. مردم بهترین مخاطبان هستند که تفاوت تحلیل و پاسخگویی و چالش و حاشیه سازی و تلاش برای امتیاز گیری را متوجه می‌شوند».

از لحظه ی رسانه ای شدنِ مبحث طرح سوال از رئیس جمهور با بسیاری از فعالان سیاسی به گفت و گو پرداخته ایم که هرکدام به دلایلی حاضر به مصاحبه نشده‌اند اما از فحوای کلام برخی این گونه برمی‌آید که اساساً نباید طرح سوال از رئیس جمهور به منزله استیضاح و عدم کفایت تلقی شود زیرا سوال از رئیس جمهور امری مرسوم است که فضای ذهنی جامعه با آن چندان بیگانه نیست و چه بسا همه هیاهویی که اینک در برخی محافل رسانه ای ذیل سایه تعداد امضاءها به راه افتاده با چند سوال و جواب خیلی ساده و آسان به انتها برسد پس ضمن استقبال از طرح سوال باید از روحانی خواست که اولا پا پس نکشد و در ثانی ناگفته‌هایی که بنا به هر مصلحتی بیان نشده، گفته شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج