جاباما
۱۰۱۳۲۰۹
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

جوانانی که سرنوشت اردوغان را در دست دارند

میلیون‌ها جوان ترکیه‌ای به زودی به سن رای می‌رسند و اردوغان می‌خواهد آرای آنها را داشته باشد اما هستند بسیاری از این جوانان که اردوغان را نفی می‌کنند.

ایسنا: میلیون‌ها جوان ترکیه‌ای به زودی به سن رای می‌رسند و اردوغان می‌خواهد آرای آنها را داشته باشد اما هستند بسیاری از این جوانان که اردوغان را نفی می‌کنند.

شبکه خبری دویچه‌وله در گزارشی می‌نویسد: «در حال حاضر، همه در ترکیه درباره "نسل زد (Z)" صحبت می‌کنند؛ واژه‌ای که به آن دسته از جوانانی اطلاق می‌شود که آغاز قرن جدید متولد شده‌اند؛ نسلی که ترکیه‌ای به جز حکمرانی رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهوری و حزب عدالت و توسعه او نمی‌شناسد و نسل دیجیتالی که دوست دارد بیشتر اوقات خود را در رسانه‌های اجتماعی بگذراند.

این گروه اخیرا توجه ترکیه را در پی تصمیم‌گیری سیاسی تغییر تاریخ برگزاری آزمون ورودی دانشگاه به خود جلب کرد؛ قرار بود این آزمون اواخر ژوئیه برگزار شود اما حالا ۲۷ و ۲۸ ژوئن برگزار خواهد شد. دانش آموزان نگران هستند آنها می‌گویند این اقدام تنها در جهت منافع صنعت گردشگری رو به زوال ترکیه است که از زمان شیوع ویروس کرونا به شدت ضربه خورده است. آنها می‌گویند این برنامه آنها را وادار می‌کند با وجود تهدید به ابتلا و با علم به اینکه مطالعه و تحصیل یک ماه زودتر از موعد به پایان می‌رسد،‌ به تعطیلات بروند اما دولت آنکارا این اتهامات را رد می‌کند.

جوانان به شدت مضطرب هستند

اصلی ۱۹ ساله از آنکارا می‌گوید: واقعا جای تاسف است که صنعت گردشگری و اقتصاد کشور بر سلامت ما ارجح است.

فاتح دانش آموزی از آنکارا می‌گوید: در وضعیتی قرار داریم که نمی‌توانیم به کسی اعتماد کنیم. هنوز مشخص نیست که آیا زمان آزمون واقعا تغییر کرده یا نه. اینجا ترکیه است و هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد.

جوانانی که سرنوشت اردوغان را در دست دارند

اخیرا، جوانان ترکیه نارضایتی خود را به اردوغان نشان داده‌اند. وقتی اردوغان یک روز پیش از آزمون در برنامه‌ای در یوتیوب برای جوانان سخنرانی کرد، صحبت‌هایش برای این رای دهندگان بالقوه اصلا کارساز نبود و انگار برای گوش‌هایی ناشنوا سخن می‌گفت. در حقیقت، جوانان ترکیه خشم خود را ابراز کردند. بسیاری از آنها به انتقاد شدید از اردوغان پرداختند و از پلتفورم‌های رسانه‌های اجتماعی چون توییتر استفاده کرده و هشتگ "رای من را نداری" را منتشر کردند.

نسل "زد" چه کسانی هستند؟

از آن زمان، نسل زد به موضوع مطالعه بدل شده است. به ویژه این گروه شامل افرادی است که بین سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۱۰ متولد شده‌اند. تخمین‌ها نشان می‌دهند که ۱۳ میلیون جوان ترکیه‌ای در این گروه جای دارند و می‌توانند نقش کلیدی در انتخابات آتی ایفا کنند. بسیاری از آنها به زودی قادر خواهند بود برای نخستین بار رای دهند اما هیچ‌یک از آنها دقیقا نمی‌دانند باید به چه کسی رای بدهند.

در یک مطالعه کلیدی از سوی موسسه Gezici Arastirma Merkezi نشان داده شد جوانان در ۱۲ استان از ۸۱ استان ترکیه مورد مطالعه قرار گرفتند. هدف اصلی این تحقیق یافتن رویکرد آنها در قبال مذهب، دیدگاه جهانی و تمایلات سیاسی آنها بود.

یکی از مسئولان این موسسه گفت: این نسل، یک فاکتور مهم در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۳ است. رای دهندگان جوان حدود ۱۲ درصد از شرکت کنندگان را تشکیل می‌دهند و می‌توانند برخی از مسائل مورد بحث در جریان انتخابات را به آنها دیکته کند که شامل عدالت و درآمد است.

وی ادامه داد: رای دهندگان جوان نسبت به نسل قبل خودشان بسیار صمیمی، همدرد، حساس و متفکر هستند.

این تحقیق همچنین نشان داد رای دهندگان جوان همچنین بر آرای والدین خود تاثیر می‌گذارند. اما درباره بقیه رای دهندگان چنین مساله‌ای صدق نمی‌کند و ۸۷.۵ درصد می‌گویند، عقاید و باورهای والدینشان تاثیری بر اینکه به چه کسی رای بدهند، ندارد.

رویارویی با آینده‌ای خارج از کشور

در پی بحران اقتصادی موجود در کشور، به نظر نمی‌رسد که رای دهندگان جوان به دنبال چیزهای الهام بخش در حزب حاکم باشند. بر اساس دفتر آمار دولت، بیکاری جوانان بین ۱۵ تا ۲۴ سال در کشور برای چندین ماه حدود ۲۵ درصد بوده است که به این علت بسیاری از جوانان با صلاحیت ترکیه این کشور را ترک گفته و به سمت اروپا رفتند و فرار مغزهایی را آغاز کردند که می‌تواند پیامدهای بلندمدت و شدیدی را برای بازار کار ترکیه رقم بزند.

سیاست‌های قدیمی

یک خبرنگار ترکیه می‌گوید، نمی‌توان با رای دهندگان جوان به روش‌های قدیمی ارتباط برقرار کرد. زبان جدید برای این کار نیاز است تا بتوان با نسلی که بیش از هر جای دیگر با رسانه‌های اجتماعی راحت است، ارتباط پیدا کرد. ما درباره نسلی حرفی می‌زنیم که از یوتیوب به عنوان بروزر استفاده می‌کنند و اخبار را از اینستاگرام می‌گیرند. سیاستمداران باید راه حل‌هایی را برای این مشکلات این قشر خاص از جامعه بیابند.

یکی از کارشناسان حوزه سیاست به شدت به دولت منتقد است چون می‌گوید حزب حاکم و حزب جنبش ملی گرای ترکیه بیشترین انرژی خود را صرف مسائلی می‌کنند که رای دهندگان پیر، محافظه کاران و روستاییان را نگران می‌کند.

وی ادامه داد، این مساله باعث ایجاد شکافی بین آنهایی که در راس قدرت هستند و جوانان می‌شود که قابل حذف هم نیست؛ خشم جوانان درباره زمان برگزاری آزمون یک نقطه عطف بود. درست مثل انتخابات پارلمانی ۲۰۲۳ که یک نقطه عطف است. چون زمانی است که نسل ِزد توازن قدرت را حفظ می‌کند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج